MÜEZZIN'DE (EZÂN OKUYAN'DA) ARANAN VASIFLAR

e-Posta Yazdır PDF

422 Resûl-i Ekrem (sav)'in: "Üç kimse kiyamet gününde misk'ten tepeler üzerinde olacak; büyük korku onlari ürkütmeyecek, insanlar korktugu zaman onlar, korkmayacaklardir. Birincisi: Kur'an-i ögreten ve bu isi Allah rizasini ve Allah'in ihsanini dileyerek yapan. Ikincisi: Her günde gecede bes vakit farz namaz için Ezân okuyup, bununla Allah'in rizasini ve Allah'in ihsanini dileyen kimse. Üçüncüsü: Kendisini dünya köleligi Rabbine taattan men edemeyen kimse"(68) buyurdugu bilinmektedir. Dolayisiyla Müezzin'de bazi vasiflarin bulunmasi sarttir. Bunlar:
  a) Müezzin'in erkek olmasi lazimdir. Kadinlarin ezân okumalari ve ikâmetleri mekruhtur.
  b) Müezzin; akilli, namaz vakitlerini kat'i olarak bilen ve ezâni sünnete uygun sekilde okuyan kimse olmalidir.

  c) Müezzin; ezân okuma isinde devamli olan, okudugu ezâna inanan ve sevabini Allahû Teâla (cc)'dan bekleyen kimse olmalidir.


 423 Müezzin muttakî olmalidir. Fâsik'in ezân okumasi mekruhtur.(69) Ibn-i Abidin "Müezzin'de" aranan vasiflari zikrettikten sonra: "Müezzinde bu sifatlar bulunursa ezâni sahihtir. Bulunmazsa vaktin girdigine dair itimad hususunda ezâni sahih degildir. Yine bu bab'tan önce arzetmistik ki, fasik ile hali belli olmayan kimsenin dogru söyleyip söylemedigi hususunda herkes kendi reyini hakem yapar ve ona göre amel eder. Kafir, çocuk ve bunagin haberi böyle degildir. O asla kabul edilemez" hükmünü zikreder. Bahsin devaminda da "Tenbih" basligi altinda: "Buraya kadar anlattiklarimizdan su çikar. Adil olmayan bir kimsenin sözü ile ilan hasil olmaz; onun sözü mukabil degildir. Imamin arkasinda, onun sesini cemâate ulastiran kimse fâsik olursa, kendisine itimad caiz degildir."(70) buyurmaktadir. Âdil; Allahû Teâla (cc)'nin indirdigi hükümlere göre amel eden kimsedir.

 424 Akilli olmayan çocugun ezân okumasi sahih degildir. Okumus olsa bile (baskasi tarafindan) tekrar okunur. Mecnunun ve deli'nin de hükmü aynidir. Sarhosun (Mübah olan bal serbeti veya ilaçla sarhos olan) Ezâni da mekruhtur. Tekrar edilmesi gerekir.(71)

 425 Resûl-i Ekrem (sav)"in: "Sizin için, sizin en hayirliniz ezân okur"(72) buyurdugu bilinmektedir.