EZÂN'LA ILGILI DIGER MESELELER

e-Posta Yazdır PDF

428 Kadinlar için Ezân ve ikamet mekruhtur. Çünkü Ezân ve ikamet cemaatin müstehab olan sünnetlerindendir.(80) Yolcu olan kimse Ezân okur ve ikâmet yapar. Zira Resûl-i Ekrem (sav): "Yolculuk ettiginiz zaman Ezân okuyunuz ve ikamet yapiniz"(81) buyurmustur. Her ikisini birlikte terketmek mekruhtur. Ancak yalniz ikamet getirmekle iktifa edilirse caiz olur. Zira Ezân gaibtekilerin hazir bulundurulmasi içindir. Namaz vakti girmeden önce Ezân okunmaz.(82)

 429 Ezân ve ikamet; bes vakit farz namaz ve Cum'a namazinin sünnetidir. Bunlarin disinda kalan: Vitir, teravih, bayram, cenaze namazi ve nafile namazlar için Ezân ve ikamet sünnet degildir. Muhiyt'te de böyledir.(83) Kaza namazi için Ezân okunur ve ikamet yapilir. Zira Resûl-i Ekrem (sav) ta'ris gecesinde (gece sonunda indikleri bir mahalde uyuyup kalmislardi) sabah namazini kusluk vaktinde Ezân ve ikametle kaza etti.(84) Eger mükellefin birçok namazlari kazaya kalmissa; bunlari arka arkaya kilarken, birincisi için Ezân okur ve ikamet getirir. O mahalden ayrilmadigi süre içerisinde bu kafi gelir. Köleler de, namazlarini Ezânsiz ve ikametsiz olarak kilarlar.(85)

 430 Müezzinin Ezâni abdestsiz olarak okumasi kerahetle caizdir. Fakat asil olan abdestli olarak Ezân okumak ve ikâmet yapmaktir. Cünüb'ken Ezân okumak ve abdestsiz olarak ikâmet yapmak da mekruhtur.(86)

 431 Imam-i Ebû Yusuf (rh.a) "Müezzinin: Mü'minlerin ulû'lemr'i için namazlarin hepsinde: "-Allah'in selami ve bereketi üzerine olsun ey Ulû'lemr!.. Namaza gel, felâha gel demesinde bir beis görmem" buyurmustur. Imam-i Muhammed (rh.a) ise bunu hak'tan uzak gördü. Zira insanlar cemaat islerinde birbirlerine müsavidirler. Imam-i Ebû Yusuf (rh.a) ise; bunu onlara mahsus kildi. Zira onlar mü'minlerin isleriyle ziyadesiyle mesgul olduklari için, cemaati kaçirmasinlar. Kadi ve Müftü de bu minval üzere davet edilir."(87) Bugün mü'minlerin Bey'at'la baglandiklari "Ulû'lemr" leri ve O'nun tayin ettigi kadi'si bulunmadigi için; Imam Yusuf (rh.a) bu kavli ile amel etmek mümkün degildir.

 432 Müezzin'in Ezân okurken veya ikamet yaparken; yürümesi veya konusmasi uygun degildir. Ayrica o sirada verilen bir selâma da mukabelede bulunmak mekruhtur.(88) Bir kimse mescid'de Kur'an-i Kerim okurken Ezâni isitse, okumayi birakmaz. Zira hazir olmak bir icabettir. Eger evinde Kur'an-i Kerim okurken isitirse, okumayi birakip icabet eder. Zahiriyye'de böyle zikredilmistir.(89)