MÜSTEHAB OLAN VAKITLER

e-Posta Yazdır PDF

411 Sabah namazini ortaligin tamamen isimasina kadar tehir etmek müstehabtir. Resûl-i Ekrem (sav)'in: "Sabah namazini ortalik iyice aydinlanincaya kadar tehir ediniz. Muhakkak ki onun ecri daha büyüktür"(38) buyurdugu bilinmektedir. Ancak günesin dogup-dogmadigi hususunda tereddüt hasil olacak kadar beklenilemez.(39)

 412 Yazin ögle namazini geciktirmek, kisin ise acele kilmak müstehabtir. Hz. Enes (ra)'den bu konuda su rivayet edilmistir: "Resûl-i Ekrem (sav) kis mevsiminde ögle namazini erken kilardi. Yaz mevsiminde ise; onu geciktirerek, hava serinleyince kilardi."(40)

 413 Ikindi namazini her zaman günesin tegayyür etmedigi, yani sararmaya baslamadigi zamana kadar tehir etmek müstehabtir.(41) Zira bu geciktirme (asr-i sani'de kilma) sayesinde, nafile ibadet mümkündür.(42) Bilindigi üzere ikindi namazi edâ edildikten sonra, nafile namaz kilinamaz.

 414 Aksam namazini, her zaman vakti girer-girmez kilmak müstehaptir.(43) Zira Resûl-i Ekrem (sav): "Ümmetim aksam namazini acele kildiklari ve yatsi namazini geciktirdikleri müddetçe, hayir yapmakta devam eder"(44) buyurmustur. Ayrica aksam namazini geciktirmekte yahudilere benzemek vardir.

 415 Yatsi namazini gecenin üç'te birine kadar, vitir namazini ise gecenin sonuna kadar tehir etmek müstehabtir.(45) Resûl-i Ekrem (sav): "Sayet ümmetime mesakkat vereceginden çekinmeseydim, muhakkak ki yatsi namazini gecenin üç'te birine kadar tehir ederdim"(46) buyurmustur. Ibn-i Abidin: "Yatsiyi geciktirmenin müstehap olmasina illet, yasak edilen gece sohbetini kesmektir. Bundan murad, yatsiyi kildiktan sonra oturup muhabbet etmektir. "Burhan" da söyle deniliyor: Yatsidan önce uyumak ve kildiktan sonra konusmak mekruhtur. Çünkü Peygamber (sav) bunlarin ikisini de yasak etmistir. Meger ki hayirli bir is hakkinda söz edile. Resûl-i Ekrem (sav): "Namazdan sonra (yani yatsi'dan sonra) gece sohbeti yalniz iki kisiden birine caizdir. Ya namaz kilana, yahud yolcuya (bir rivayette yahud gerdege girene)" buyurmustur. Tahavi: "Yatsidan önce uyumak, vaktini kaçirmaktan yahud cemaati kaçirmaktan korkana mekruhtur. Kendisini uyandiracak birini tayin ederse uyumasi mübah olur" diyor(47) hükmünü zikretmektedir. Vitir Namazi'nin, gecenin sonuna kadar tehir edilerek kilinmasi müstehabtir. Resûl-i Ekrem (sav): "Gecenin sonunda uyanamamaktan korkan kimse vitir namazini gecenin evvelinde kilsin. Gecenin sonunda uyanabilecegini ümid eden kimse ise, vitir namazini o zaman kilsin"(48) buyurmustur. Imam-i Azam (rha)'dan rivayet olunmustur ki; bütün namazlari biraz geciktirerek kilmak ihtiyat içindir. Zira edâ; vakit girdikten sonra da caiz olur, vakit girmeden önce degil.(49)