CUM'A NAMAZI ILE ILGILI DIGER MESELELER

e-Posta Yazdır PDF

649 Cum'a Namazi iki rek'attir. Her iki rek'atinda da Fatiha Sûresi ve Zammi Sûre açiktan okunur. Serahsi'nin Muhiyt'inde de böyledir.(534) Cum'a Namazi'na tesehhüdde veya sehiv secdesinde yetisen kimse namazini tamamlar. Resûl-i Ekrem (sav)'in: "Sizler namazdan yetistiginizi kilin ve kaçirdiginizi da kaza edin" Hadis-i Serifi esas alinmistir.(535) "Cum'a Imami" hutbe için minbere çiktigi zaman insanlar namaz kilmayi ve konusmayi terkederler. Imam-i Azam Ebû Hanife (rha) bu hususta Resûl-i Ekrem (sav)'in "Imam hutbeye çiktigi zaman, ne namaz kilmak vardir, ne de konusmak" Hadis-i Serifini esas almistir.(536) Muhakkak ki namaz kilmak ve konusmak "Hutbe'yi" dinlemeye mani olur.

 650 Kiliç zoruyla (yani savasla) fethedilen her sehirde "Cum'a Imami" minber üzerine kiliçla çikar. Bu fiilde: "O beldenin kiliçla (silahla) fethedildigini, sayet onlar Islâm'dan dönecek olurlarsa, o sehrin ebedi mü'minlerin elinde kalacagini ve Islâm'a geri dönünceye kadar onlarla savasacaklarini" ilan etme vardir. Tatarhaniyye'de de böyle zikredilmistir.(537) Bilindigi gibi; üzerinde bulundugumuz topraklar "Küffar"dan savas yoluyla alinmistir. Dolayisiyle "Cum'a Imami'nin" minbere mutlaka kiliçla (silahla) çikmasi gerekir.

 651 Resûl-i Ekrem (sav) hicretten önce ve birinci Akabe bey'atindan hemen sonra Hz. Esad b. Zürare (ra)'yi Medine'de mukim olan mü'minlere " Cum'a Namazi'ni" kildirmakla görevlendirmisti.(538) Abdurrahman Ka'b b. Malik (ra)'in söyle dedigi rivayet edildi. "Babam, Cum'a günü Ezâni isitince, Esad b. Zürare'ye rahmet okurdu da bunun sebebi sorulunca: "Çünkü o, Neki El Hadimat'ta Beyada ogullarinin kara tasli topraklarinda "Hezm En-Nebit" adindaki köyde bize Cum'ayi kildiran ilk insandir" dedi. O zaman babama: "Kaç kisi idiniz?" diye sordum. "- Kirk kisi idik" dedi"(539) Imam-i Safii (rha) bu hadisi delil ittihaz ederek, en az cemaatin kirk kisi olmasina kail olmustur.(540) Daha sonra Resûl-i Ekrem (sav)'in Hz. Mus'ab b. Umeyr (ra)'i, Kur'an-i Kerim'i ögretmek ve cum'a kildirmak üzere görevlendirdigi bilinmektedir. Bunlar hicretten önceki olaylardir. Mekke'de Resûl-i Ekrem (sav) ve Sahabe-i Kiram (Hicretten önce) cum'a namazi'ni kilmamislardir. Resûl-i Ekrem (sav) ilk Cum'a Namazi'ni Hicret esnasinda Medine yakinlarinda Beni Salim b. Avf kabilesinden topraklarinda kildirmistir. Cum'a namazi'nin Mekke'de mi, Medine'de mi farz oldugu hususunda müfessirler arasinda ihtilaf vardir.(541) Ancak Hz. Esad b. Zürare (ra)'in kendi reyi ile; dört rek'at olan ögle namazini terkedip, iki rek'at cum'a namazi kildirmasinin mümkün olmadigini beyan eden ûlema; "Mekki" olduguna kaildir. Allahû'a'lem.