Mektubat-ı Rabbani-Tam Metin Tercümesi-Abdülkadir Akçiçek-Çile Yayınları-1979
426.Mektup
- Ayrıntılar
- Kategori: Mektubat-ı Rabbani
- Gösterim: 4009
426. MEKTUP
MEVZUU: Vacibü'l-vücud
Teala'nın varlığından sorulan suale cevaptır.
NOT: İmam-ı Rabbani Hz.
bu mektubu, Mir Şemseddin'e yazmıştır.
Allah'a hamd olsun. Onun
seçmiş olduğu kullarına da selâm...
***
Kerem ve şefkat olarak
gönderilen mektubun mütalaasından hoşlanıp lezzet aldım. Allahu Teala, sizi
hayırla mükâfatlandırsın.
O mektuba şu hususlar dere
edilmiş:
-Yüce Hakkın zatı mahiyeti
ile mevcud olup veya zaid olarak mevcud olmadığına göre, vücub ve vücud itibarı
olmadan Sübhan Allah'ın zatı olan Vacibü'l-Vücud arası ile mümteniu'i-vücud
arasında nasıl tekabül olur? Vücuddan ve vücubdan muarra zata dahi, nasıl
Vacibü'l-Vücud ıtlakı mümkün olur? Vücub vücuduna dayanan ibadet istihkakı
nasıl sabit olur? Vücub vücudu olmayan zata dahi Vacibü'l-Vücud ıtlakı hangi
itibara göredir?
Ey mahdum,
Bu suallerin cevabı,
tafsilatı ile ikinci cilt mektuplarından birine geçmiştir. Zahir olan o ki,
Fakir'in evlâdından birinin adına yazılmıştır. Onu mütalaa ederseniz,
beğeneceğiniz umulur.
Hulâsa, mümkündür ki, yüce
Sultan Vacip nefsi ile mevcud ola... Vücutla değil... O Hazret'e vücub ıtlakı
ise, aklın ortaya attığı şeyler kabilinden-dir. Elbette, vasıfların en yücesi
Allah'ındır.
Vücub-u vücud, akıl
çıkarmaları kabilinden olduğu gibi, ademin imtinaı ? dahi o yüce Sultan
Hazret'te aklın çıkarmalarındandır. Nitekim zat-ı baht-te, vücub-ü vücud
nisbeti zahir olunca, onun mukabili olarak imtina-ı adem de husule geldi.
Vücub-u vücud üzerine dağılan ibadet istihkakı nisbeti dahi böylece zuhura gelmiş
oldu.
Allah vardı; onunla olan
bir şey yoktur. İsterse, nisbetlerden ve itibarlardan olsun. Nisbet zahir
olunca, tekabül zahir oldu.
Evvel ahir selâm.
***