1-25, 26-50, 51-75, 76-100, 101-125, 126-150, 151-175, 176-213
76- Namaz kılmayan kimselerin cenaze
namazlarını kılmakla mükellef miyiz?
Peygamberimiz Hz. Muhammed (S.A.V.)'in insanlığa
tebliği ve hayatında tatbik ettiği dinî hükümlerin doğru ve gerçek olduğunu
kabul eden ve ben Müslüman’ım diyen herkes, bazı ibadetlerde kusurlu bile
olsa, dinden olduğu kesinlikle bilinen bir hükmü inkar etmedikçe Müslüman’dır,
bu itibarla, günahkar da olsa her Müslüman’ın cenaze namazı kılınır.
77- Tanımadığımız, musallaya konan
her cenazenin, namazı kılınabilir mi?
Cenaze namazı kılabilmek için gerekli şartlardan
birisi de o cenazenin Müslüman olmasıdır. Kendisinin veya ebeveyninden
birisinin veyahutta yaşadığı çevrenin Müslüman olmasıyla mezkür cenazenin
de -zahiren- Müslüman olduğuna hükmedilir. Sözünü ettiğimiz şartlar muvacehesinde,
cenazesi musallaya konulmuş olan kişinin Müslüman olmadığına dair kesin
bir bilgi bulunmadığı takdirde o kişinin Müslüman sayılmasında ve cenaze
namazının kılınmasında bir sakınca yoktur.
78- İntihar etmek günah mıdır? İntihar
edenin cenaze namazı kılınır mı?
İntihar, büyük günahlardandır. Başkasının canı-na
kıymak, katil olmaktan farkı yoktur, hatta daha kötüdür. Ancak bunu helal
saymadıkça intihar eden kişi İslam dininden çıkmış olmaz. Dinden çıkmayı
gerektiren bir davranışta bulunmamış olan, her Müslümanın cenaze namazı
kılınır.
79- Düşük olan bir çocuğa nasıl
bîr muamele gerekir?
Hilkati tamamlanmadan düşen bir çocuk, bir bez
parçasına sarılarak defnedilir. Yıkanması, usülüne göre kefenlenmesi ve
cenaze namazı kılınması gerekmez.
Doğduktan sonra ölen bir çocuğa isim verilir. Cenazesi yıkanır, usülüne göre kefenlenir ve namazı kılınarak defnedilir. Böyle olmayınca yani ölü olarak doğmuş ise, yıkanıp bir beze sarılarak defnedilir; fakat namazı kılınmaz.
80- Bir Müslümanın cenazesi gayr-ı
müslim çocuklarına bırakılır mı?
Vefat eden bir Müslümanın cenazesi, Müslüman
olan velisi veya akrabası tarafından kaldırılır. Eğer- sözkonusu cenazenin
bütün akrabası gayr-i Müslim ise; cenaze hiçbirine verilmez, onun techizi,
tekfîni ve cenaze namazı kılınarak defni, Müslüman toplumu üzerine farz-ı
kifayedir.
81- Musallada ölüye yapılan "Helal
olsun" sözü ile bütün alacaklar da helal edilmiş olur mu?
Hakkını helal eden kişinin, ölenin üzerinde bulunduğunu
bildiği hakları helal olur, Sözgelimi, bir başkasının hakkını zimmetine
geçirmiş olan kişi öldüğü zaman, hak sahibi bundan haberdar
olarak, kendi isteği ile hakkını helal ederse, ölen kişi bu sorumluluktan
kurtulur. Hak sahibi de sevap kazanır. Fakat hak sahibi ölenin üzerinde
bulunan bazı haklarından haberdar değilse, haber-dar olmadığı haklarını
helal etmiş sayılmaz. Ayrıca karz veya alım-satım gibi sebeplerle ölenin
zimmetindeki borçlarının da, mirasının taksiminden önce terikesinden hak
sahiplerine (alacaklılarına) ödenmesi gerekir.
82- Kadınlar kabir ziyaretine gidebilir
mi?
Kabir ziyareti hem erkek hem de kadın için müstehaptır.
Gerektiğinde, kadınlar da usulüne uyarak kabir ziyaretinde bulunabilirler.
83- Almanya'da oruca başlayan bir
kişi uçakla daha doğudaki veya daha batıdaki
bir ülkeye yolculuk yapsa iftarı
nereye göre yapacaktır?
Bir yerde oruca başladıktan sonra, daha önce
akşam olan doğudaki bir yere uçakla giden bir kimse gittiği yerdeki vakte
göre orucunu açacaktır. Eğer batıya gidecek olursa durum yine aynıdır.
Yani gittiği yerin vaktine uyarak orucunu açacaktır. İftar vaktine yakın,
uçakta yolculuğu devam ediyorsa, uçaktaki görüntüye göre güneş batmadıkça
iftar edemez. Çünkü orucun vakti, ikinci fecirden güneşin gurubuna kadar
devam eder. Yüksek bir yerde; mesela; yüksek bir minarede veya kulede bulunan
kimse, güneşin gurubunu görmedikçe iftar edemez. Aşağıda bulunanlar ise
bulundukları yerin takvimine göre iftar ederler. Uçaktakiler de, üzerinde
bulundukları yerin saatini ölçü alamazlar; güneşin batmasını beklerler.
84- Devamlı olarak uzun yola gidenler,
namaz ve oruçları nasıl yerine getirmelidir?
İslam dini Ramazan ayında oruç tutamayan hasta
ve yolcuların sonradan kaza etmelerini emreder. Mazeret ne kadar devam
ederse şerî ruhsat da o kadar devam eder. Bu gibi kimseler bir sene veya
on sene sonra, mazeretleri ortadan kalkınca, zamanında tutamadıkları Ramazan
oruçlarını kaza ederler. Cenab-ı Hak buyuruyor ki:
"Sizden bir kimse hasta veya yolcu olursa oruç tutmadığı günler sayısınca daha sonra diğer günlerde tutsun." (Bakara, 185)
Namaz ise yolculuk sebebiyle kazaya bırakılmaz. Ancak seferi sayıldığı sürece dört rek'atlı farz namazlar iki rek'at olarak kılınır. Devamlı olarak uzun yola giden kaptan ve sürücülerin durumu da aynıdır.
85- Kalb hastalıkları olanlar ve
hastaları günde 2-3 hap almak zorundadırlar.
Bunların oruç tutmaları gerekli
midir?
Hastalık, Ramazan'da oruç tutmamayı mübah kılan
özürlerdendir. Bir kimsenin oruç tuttuğu takdirde hastalanacağı, hasta
ise hastalığının artacağı tıbben veya tecrübe ile sabit olursa oruç tutmayabilir.
İyi olunca da yalnız yediği günler sayısınca kaza etmesi gerekir. Ayet-i
Celilede; "Sizden her kim hasta yahut yolcu olursa tutamadığı günler sayısınca
diğer günlerde oruç tutar" buyrulmuştur (Bakara, 184)). Ömrü boyunca bu
durumda hasta olan kişiler ise, her gün için bir fidye verirler. Yoksul
ve muhtaç kişilerin fidye vermeleri de gerekmez. Dinimiz hiç kimseyi gücünün
üstünde bir şeyle yükümlü kılmamıştır.
86- Ramazanda ay halini önlemek
için hap kullanmak caiz midir?
Ay hali oruç tutmaya manidir, bu halde iken tutulan
oruç sahih olmaz. Ay hali, hayız kanının görülmesiyle başlar. İlaç ve hap
sebebiyle de olsa, akıntı olmadıkça ayhali vuku bulmadığından tutulan oruç
sahihtir. Ancak hayız kanı ile vücutta biriken zararlı maddeler dışarı
atıldığından, vücudun sıhhati bakımından ay halini önlemek için ilaç ve
hap kullanılması tavsiye edilmez.
87- Adet gören bayanlar keffaret
orucu nasıl tutarlar?
Keffaret olarak, arka arkaya altmış gün (veya
iki kameri ay) oruç tutmaya başlayan bir kadının, bu arada görebileceği
ayhali günleri keffaret orucunun sürekliliğini engellemez ve bozmaz. Ancak
bu durumda ay halinin bitiminden sonra, ara vermeden keffaret orucuna devam
edilmesi
şarttır. Söz gelimi on gün oruç tuttuktan sonra, onbirinci gün ayhali gören bir hanım, belli günleri bitince hiç ara vermeden tekrar oruca başlar, önceki tuttuğu on güne ekleyerek keffaret orucunu tamamlar.
88- Düşük yapan kadının orucu bozulur
mu?
Düşük yapan bir kadının yaptığı düşüğün saç,
tırnak gibi bazı uzuvları belirgin hale gelmişse bu kadın, yaptığı bu düşükle
lohusa sayılır ve orucu da bozulur.
89- Hamile olan kadın oruç tutarken
kusarsa orucu bozulur mu?
İstek ve iradesi dışında kusan kişi, ister az,
ister çok (ağız dolusu) kussun, kustuğunu geri yutmaz ise, orucu bozulmaz.
Ancak böyle bir kusuntu ağız dolusu olup geri dönerse İmam Ebu Yusuf’a
göre orucu bozar.
Kendi isteği ile ağız dolusu kusan kişinin orucu bozulur. Yani o gün orucunu devam ettirir, Ramazandan sonra bir gün kaza gerekir, keffaret gerekmez. Şayet ağız dolusundan daha az kusarsa orucu da bozulmaz, kaza da gerekmez.
90-Oruçlu iken buruna, göze damlatılan
ilaç orucu bozar mı?
Buruna akıtılan ilaçla oruç bozulur. Bu durum
da oruçlu o günkü orucuna devam eder. Ramazandan sonra bir gün kaza eder.
Göze damlatılan ilaç -eseri boğazda hissedilse bile- orucu bozmaz.
91- Oruçtu iken arkadan veya önden
fitil koymak orucu bozar mı?
Oruçlu iken arkadan fitil kullanmak orucu bozar.
Bundan dolayı sadece kaza gerekir, keffaret gerekmez. Kadının tenasül organına
ilaç ve benzeri herhangi bir şeyin akıtılması orucu bozar. Erkeğin tenasül
organının içine akıtılan ilaç Hanefilere göre orucu bozmaz; Şafiîlere göre
ise bozar.
92- Doktor muayene ederken, ağızdan
mideye sarkıtılan cihazlarla oruç bozulur mu?
İlaçlı mide filminde durum nasıldır?
Bir çöp veya iplik ve sicim gibi herhangi bir
şey yutulursa oruç bozulur. Ucu dışarıda olan bir sicim mideye indikten
sonra ondan bir parça kopup midede kalmadan dışarı çekilirse oruç bozulmaz.
Mideye sarkıtılan cihazın hükmü de aynıdır. Fakat midenin filmini çekmek
için ağızdan alınan ilaç orucu bozar.
93- Susuz olarak, hap yutmak orucu
bozar mı?
Oruçlu bir kimse gıda veya deva (ilaç) cinsinden
bir şeyi ister su ile, ister susuz olarak yer veya içerse orucu bozulur.
Şafiî mezhebine göre; kendisine yalnız kaza gerekir. Hanefi mezhebine göre
ise; hem kaza hem de keffaret lazım gelir. Ancak oruç bozmayı mübah kılacak
ölçüde bir rahatsızlık sebebiyle ilaç almış ise, orucu bozulur ve kendisine
yalnız kaza gerekir, keffaret gerekmez.
94- Nefes darlığından muzdarip bir kimsenin bronşlarını
genişletip bir müddet rahat nefes alıp
vermesini sağlamak amacıyla ağıza sıkılan sprey
orucu bozar mı?
Yoğunlaştırılmış sun'î oksijen, yiyecek, içecek
cinsinden olmayıp sırf hastanın teneffüs imkanını kolaylaştırmak için kullanılan
bir maddedir. Teneffüs, bütün canlıların yaşayabilmesi için en tabî hakkıdır.
Astımlı hastanın fiziki yapısı oruç tutmasına müsait olup başka bir hastalığı
da olmadığına göre, ilaç ağız ve nefes boruları cidarlarında emilerek yok
olduğu gerçeğinden hareketle ve orucun teşri hikmeti de dikkate alındığında,
astımlı hastaların rahat nefes almalarını sağlama amacıyla ağıza püskürtülen
oksijenli ilacın orucu bozmayacağı mutalaa olunmuştur.
95- Elde olmadan çalışma yerinde
toz duman v.b. şeylerin yutulması orucu bozar mı?
Umumî belva kabilinden olup kaçınılması mümkün
olmayan, rüzgarın kaldırdığı tozun, yanan ocaktan çıkan dumanın, elenen
veya öğütülen un'un yutulması.. ve benzeri şeyler orucu bozmaz. Zira bunlar
devamlı olarak insanlar tarafından karşılaşılan ve sakınılması mümkün olmayan
şeylerdir. Ancak sigara, nargile, enfiye gibi kasden içilen şeyler; emilen
şekerin veya ilacın boğaza giden tadı orucu bozar. Bunlardan dolayı hem
kaza; hem de keffaret gerekir.
96- Oruçlu iken banyo yapan birinin
orucu bozulur mu?
Vücuda dışardan her hangi bir şey girmedikçe
oruç bozulmaz. Bu itibarla ister temizlik, ister serinlemek maksadıyle
olsun, ağız ve burundan su kaçırmamak şartıyle banyo yapmakla oruç bozulmaz.
97- Oruçlu iken boy abdesti almak
caiz midir?
Ağız veya burundan su girip yutulmadıkça yıkanmakla
oruç bozulmaz. Bu itibarla ağız ve burundan su kaçırmamak şartıyle oruçlunun
(ihtiyarî veya zarurî olarak) boy abdesti alması caizdir. Nitekim Hz. Aişe
ile Ümmî Seleme validelerimiz Peygamberimiz (S.A.V.)'in Ramazanda imsaktan
sonra boy abdesti almış olduğunu haber vermişlerdir. Buna göre geceden
cünüp olarak imsak vaktine girmek oruca zarar vermediği gibi, oruçlu iken
boy abdesti almak da orucu bozmaz.
98- Cünüp olan sahur yemeği yiyebilir
mi? Oruca niyet edebilir mi?
Cünüp olan kimsenin elini, ağzını yıkamadan yiyip
içmesi uygun görülmemiştir. Bu kimsenin gusül abdesti ile meşgul olduğu
takdirde sahur yemeği yiyemeyeceği korkusu varsa elini, ağzını yıkadıktan
sonra, boy abdesti almadan sahur yemeği yemesinde bir sakınca yoktur.
99- Cuma günü oruç tutmak caiz midir?
Tek olarak cuma ve cumartesi gününü oruca tahsis
etmek tenzihen mekruh görülmüştür. Peygamber Efendimiz (S.A.V.) "Sizden
biriniz bir gün evvel veya bir gün sonra oruç tutmadıkça, sadece cuma günü
oruç tutmasın" buyurmuştur. Buna göre yalnız cuma günü (kaza veya nezir
dışında) oruç tutmak tenzihen mekruh olup, cuma ile beraber bir gün önce
veya sonra oruç tutulduğu takdirde kerahat yoktur.
100- Ramazan sonrası Şevval ayında
tutulan oruç nasıl tutulmalıdır?
Şevval ayında altı gün oruç tutmak müstehaptır.
Peygamberimiz (S.A.V.) "Ramazanda orucunu tutup da Şevval'den de altı gün
oruç tutan kimse bütün sene oruç tutmuş gibi sevap alır" buyurmuştur. Altı
gün Şevval orucunu ayrı ayrı tutmak mümkün olduğu gibi, ara vermeden üst
üste altı gün tutulması da mümkündür.
Şafiî mezhebine göre; bu altı günü Şevval ayı
içerisinde ayn ayrı tutmakla sünnet sevabı kaza-nılır ise de, Şevval ayının
ikinci günü, yani bayramın birinci gününden başlayarak üst üste ara vermeden
tutulması daha faziletlidir.
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |