1-25, 26-50, 51-75, 76-100, 101-125, 126-150, 151-175, 176-213
26- Devamlı gözlerden yaş gelmesi
abdesti bozar mı?
Gözde bir hastalık olmaksızın, gözden akan yaş
abdesti bozmaz. Hastalık sebebiyle olan akıntı abdesti bozar. Bu akıntı
devamlı ise, o kişi, sahib-i özürsayılır.
Gözden devamlı gelen yaşın bir hastalık sebebiyle olup olmadığına uzman bir doktor karar verebilir.
Sahib-i özür sayılan kimse, her namaz vaktinde abdest alır. Özür dışı sebeplerden dolayı abdesti bozulmadıkça, aynı abdest ile ve aynı vakit içinde, o vakte ait namazdan başka dilediği kadar kaza ve nafile namazları kılabilir. Vaktin çıkması ile özürlünün abdesti bozulur; vakit girdikten sonra, tekrar abdest alır.
27- İş elbisesi ile narriaz kılmak
caiz midir?
Namazın şartlarından birisi de necasetten (pislikten)
taharettir. Kan, idrar, şarap, dışkı ve benzeri necasetler, namaz kılacak
kişinin elbi-sesinde, bedeninde ve namaz kılacağı yerde kesinlikle bulunmamalıdır.
Kişinin iş elbisesinde bu tür pislikler yoksa, namazın sıhhati yönünden, temiz hükmündedir. İşin cinsine göre iş elbisesinde bulunan badana, boya, madenî yağlar, pas, kir ve benzerleri namazın sıhhatine manî değildir.
Ancak kişi, camiye veya mescide gidecekse temiz elbise giymesi Kur'an-ı Kerim'in emridir. Örf, adet ve medeniyet gereği olarak camiye veya cemaate giden kimsenin en güzel elbiselerini giymesi cemaate saygının bir gereğidir. Aksini yapmak hoş değildir. Gerek evde, gerek diğer yerlerde tek başına da olsa namazların temiz ve güzel bir kıyafetle kılınması, şüphesiz daha iyidir.
28- Sabah namazının başlangıç ve
bitiş vakti ne zamandır?
Fecr-i Sadık yani takvimlerde imsak vakti olarak
gösterilen saatte sabah namazının vakti girer. Güneşin doğmaya başlaması
ile sabah namazının vakti çıkmış olur. Bu süre içinde kılınmayan namaz
kazaya kalmış olur ve kaza niyyetiyle kılınır. 0 günün sabah namazı öğleden
önce kaza edilirse sünnetiyle birlikte kaza edilir.
29- İmsaktan hemen sonra sabah namazı
kılınabilir mi?
İmsak vaktinin girmesi ile yatsı vakti çıkmış,
sabah namazı vakti girmiş olur. Bu itibarla imsak vakti girince (yani Fecr-i
sadık denilen tan yerinin ağarması olayı başlayınca) sabah namazı kılınabilir.
30- Sabah namazı kuşluk vaktinde
nasıl kılınır? Eda mı kaza mı?
Güneşin doğmaya başlaması ile sabah namazının
vakti çıkmış olur. Daha sonra, o gün öğle vaktinden önce kılınmış da olsa
artık o namaz eda değil, kazadır. Ancak aynı gün öğle vaktinden önce kaza
edildiği takdirde sabah namazı sünneti ile birlikte kaza edilir. Daha sonra
kaza edildiği takdirde artık sünnet kılınmaz.
31- Hoparlörle ezan okumak, namazda
imama uymak caiz midir?
Hoparlör sesin kuvvetini artırıcı bir alettir.
Hoparlörden çıkan ses, aksi seda (yankı) değil;
mikrofon başında okuyan veya konuşan kişinin kendi sesidir. Bu itibarla, daha uzaklardan duyulması için ezanın mikrofondan okunmasında; vaiz, imam ve müezzinin sesinin caminin her tarafından duyulması için camilere hoparlör konulmasında ve cami içinde imamın hoparlörden duyulan sesine iktida edilmesinde dinen bir sakınca yoktur.
32- Ezanı müteakip okunan ezan
duası imam tarafından okunup cemaat "Amin" dese; caiz mi?
Ezanın sonunda, hem müezzin, hem de ezanı işitenlerin,
salavat-ı şerife okuyup vesile duasında bulunmaları müstehaptır. Bunu da
kendi başlarına ve kendilerinin işitecekleri seviyede yapmalıdırlar.
Cemaatten birinin yüksek sesle "vesile duasını" okuması cemaatin de "amin" demesinin adet haline getirilmesi bid'attır. Cemaatin bu duayı ezberlemesi görevlilerce sağlanmalı, bunu bilmeyenlerin başka salat-ü selamları okuyabilecekleri de unutulmamalıdır.
33- Namazdan sonra beraberce tesbih
çekmenin bid'at olduğunu, tesbihin sünnet olmadığı,
daha sonra bid'at olarak ortaya
çıktığını söylüyorlar. Siz ne dersiniz?
Namazların sonunda yapılan tesbihat müstehaptır.
Cemaatle toplu halde yapılabileceği gibi, tek başına da yapılabilir. Sözkonusu
tesbihatın müstehaplığı hadis-i şerifle sabittir.
34- Camiye giren oradakilere selam
vermeli midir?
Meşguliyet nedeniyle verilen selamı alma imkanı
olmayanlara selam verilmez. Mesela, yemek yiyen, abdest bozan, zikır, tesbih,
ezan ve ikametle meşgul bulunanlara, namaz kılanlara, vaaz ve nasihatta
bulunanlara ve bunları dinle-yenlere selam vermek mekruhtur.
Bunlardan biriyle meşgul olmayıp, verilen selamı alma imkanı bulunan kimselere, cami içinde de olsa, selam vermekte bir sakınca yoktur.
35- Namazda herkes imam olabilir
mi? İmametin şartları nelerdir?
Cemaatle namaz kılmak erkekler için sünnet-i
müekkededir. Cemaatle kılınan namaz, münferit olarak kılınan namazdan yirmibeş
veya yirmiyedi derece efdaldir. Cemaatle namaz kılabilmek için, bir imam
gereklidir. İmamlık yapacak kişilerde şu şartlar aranır:
1. Müslüman olması,
2. Akıllı olması,
3. Bulüğ çağına ermiş olması,
4. Erkekolması,
5. Namaz sahih olacak ölçüde Kur'an-ı Kerim'i okuyabilmesi,
6. Kekemelik, pepelik, abdest tutamamak gibi, imamlığa engel bir özrünün bulunmaması.
Yukarıdaki nitelikleri taşıyan, her Müslümanın arkasında, namaz kılmak caizdir. Aynı derecede ümmî olanlar birbirlerine İmamlık yapabilirler.
36- İmama uyan kimse kendi hatası
için sehiv secdesi yapar mı?
Cemaatten birinin imama uyarak kıldığı namaz-da;
kendi yaptığı sehvden dolayı ne kendisi ne de İmam için sehiv secdesi gerekmez.
37- Cemaat imama, caminin alt, üst
ve yan odalarından iktida edebilir mi?
Bir mescidin içerisi ve avlusu mescid olduğu
gibi bitişik müştemilatı, alt ve üst katları da, imama iktida bakımından
mescit hükmündedir. Keza mescitlerin "Fina-i mescit" denilen etrafı, yani
kendilerine bitişik olup aralarında yol bulunmayan sahaları da imama iktida
hususunda mescit hükmündedir. Bu itibarla, saflar adı geçen yerlere kadar
uzanmasa bile, buralardan imama iktida sahihtir.
38- Cami içinde saflar dolmadan,
müezzin yanından, yani arkadan imama uymak caiz midir?
Cami içinde ön taraflarda boşluk varken, zaru-ret
bulunmadıkca gerilerden imama uymak caiz ise de mekruhtur.
39- Camide özel bir yeri sahiplenmek,
seccade sermek doğru mudur?
Bir kimsenin cami ve mescitlerde kendisi için
özel bir yer tayin ve tahsis ederek namazları daima orada kılması mekruhtur.
40- Helal olmayan bir para ile yapılan
camide ibadet makbul müdür?
Dinen haram olan işleri yapmak suretiyle elde
editen kazancın, karşılığında sevap beklemeden (yol, köprü, çeşme... gibi
yerlere sarfedilerek) elden çıkarılması gerekir. Bu tür kazançların cami
ve mescid gibi mukaddesatla ilgili yerlere sarfı İslam bilginlerince mekruh
görülmüştür. Ancak meşru yoldan elde edilmeyen para ile cami yapıt-dığı
takdirde bu camide namaz kılınır, kılınan namazların iadesi gerekmez.
41- İşyerinde namaz kılmak için
işverenin izni şart mıdır?
Müslüman bir işçinin çalıştığı yerde namaz kılması
için iş disiplini ve düzeni açısından işverenin veya amirinin iznini alması
uygun olur. Yine aynı şekilde işverenin veya iş yerinde sorumluluk alan
kimsenin Müslüman işçi çalıştırması halinde onların günlük dini görevi
olan namazlarını kılabilme imkanını sağlaması gerekir.
İşçinin mesaisini su-i istimal etmemesi kaydıyla işveren bilhassa farz ve vacip namazların kılınmasından işçisini men edemez. Çünkü Allah'a isyan konusunda mahluka itaat yoktur. Aksi halde işçinin, ibadetini yapabileceği başka bir iş bulması gerekir.
42- Secde ayeti okununca hemen secde
etmek şart mıdır?
Kur'an-ı Kerim'de 14 secde ayeti vardır. Bunlar-dan
birini okuyan veya işiten her mükellefin secde etmesi icap eder. Namaz
dışında secde ayeti okunur-okunmaz hemen secde edilmesi vacip değildir.
Daha sonra müsait bir zamanda yapılabilir. Ancak, zaruret bulunmadıkça
tehir edilmemesi uygun olur.
Namazda okunduğu takdirde ise, secde ayetin-den sonra, üç ayetten daha çok okunacaksa, hemen secde edilir ve kıyama kalkıp kıraate devam edilir. Secde ayetinden sonra, ancak üç ayet veya daha az okunacak ise namazda yapacağı ruku' ve secde ile tilavet secdesi de yerine getirilmiş olur; ayrıca secde gerekmez.
43- Namaz esnasında alın secdede
iken, ayakların yere değmesi nasıl olmalıdır?
Bir hadis-i şerifte "yüz (alın) iki eller, iki
dizler ve iki ayak uçları olmak üzere yedi aza üzerine secde etmekle emrolundum"
buyrulmuştur. Bu itibarla namaz kılan kişi secdede alnını burnunu, iki
ayağını ve iki eli ile iki dizini yere veya yere bitişik bir şey üzerine
koyar. İki ayağın veya en az bir ayağın parmakları yere konulmadıkça secde
sahih olmaz.
44- Namazda secde edilen yer ayağın
bastığı yerden ne kadar yüksek olursa secde sahih olmaz?
Secde edilen yerle namaza durulan yerin aynı
yükseklikte olması asıldır. Secde edilen yerin yüksekliği, ayak basılan yerden, on iki parmak (yaklaşık 23 cm)'1an daha yüksek olmamalıdır. Secde yeri daha fazla yükseklikte olursa, secde sahih olmaz.
Cemaatin kalabalık olması nedeniyle arka safta bulunanlar, ön saftakilerin sırtına secde ederek namaz kılmaya mecbur kalırlarsa; (secde eden ve sırtında secde edilen kimseler aynı namazı cemaatle kılmış olmak şartı ile) yüksekliğe itibar edilmez; secde ve namaz sahihtir.
45- Kadınlar başı açık namaz kılabilirler
mi? Cuma namazı kılabilirler mi?
a) Kadınların el, yüz ve ayakları hariç bütün
uzuvları avrettir. Yani örtülmesi farzdır. Bu itibarla kadınların baş açık
namaz kılmaları caiz değildir.
b) Kadınlara cuma namazı farz değildir. Bunun-la beraber camiye gidip cemaatle cuma namazını kılarlarsa, o vaktin farzını eda etmiş olurlar. Bu takdirde o günün öğle namazını kılmaları gerekmez.
46- Kadının imameti caiz midir?
Kadının kadına imameti caiz, fakat mekruhtur.
Eğer kadınlar kendi aralarında cemaatle namaz kılacak olurlarsa, imam olacak
kadın, erkekler gibi öne geçmez. Safın arasında durur. Öne geçmesi mekruhtur.
47- Bir hanım namaz kıldıktan sonra
saçını açarsa abdesti bozulur mu?
Gerek namazdan önce, gerek namazdan sonra, bir
hanımın başını veya başka bir uzvunu açması ile abdesti bozulmaz. Başı
ve örtülü olması gereken diğer uzuvları örtülü olarak kıldığı namazı sahihtir.
Ancak, hanımların, namaz dışında da (el, ayak ve yüz hariç) dinen kapalı
bulunması gereken uzuvlarını, aralarında evlilik caiz olan yabancı erkekter
yanında açık bulundurmaları haramdır.
48- Müslüman bir kadın pantolon
giyebilir mi? Bununla namaz kılabilir mi?
Namaz için özel bir kıyafet yoktur. Tesettürü
sağlayan teni gösterecek derecede ince, şeffaf ve vücut hatlarını belirtecek
derecede dar olmayan her temiz elbise ile namaz kılmak caizdir.
Bu itibarla dar olmayan pantolon veya herhangi bir elbise ile hanımların namaz kılmasında dinen bir sakınca yoktur. Ancak hanımların, hanımlara mahsus kıyafetleri, erkeklerin de kendilerine mahsus giyim ve kıyafet şekillerini tercih etmeleri gerekir.
49- Erkeklerin kendilerini göreceği
yerlerde,
kadınların namaz kılarken kıyamı
terketmeleri yani namazı oturarak kılmaları caiz midir?
Farz namazlarda kıyam, namazın farzlarındandır.
"Erkekler görüyor" gerekçesiyle hanımların farz olan kıyamı terkedip, oturarak
namaz kılmaları caiz değildir.
50- Kadınların vakit namazlarında
camiye gitmeleri caiz midir?
Kadınların namazlarını evlerinde kılmaları efdal
ise de; namaz vakitlerinde mescide giderek, kendilerine ayrılan bölümlerde
namazlarını kılmalarında vaaz ve nasihat dinlemelerinde dinen bir sakınca
yoktur.
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |