22- O, öyle lütufkâr bir yaratıcıdır ki şu altınızdaki yeri size bir döşek yapmış, sizi orada yaratmış, yetiştirmiş, üzerinde her türlü rahatınızın sebeplerini temin etmiş yatıp kalkıyor, uyuyup uyanıyor, dayanıp oturuyorsunuz, o altınızdan alınıvermiş olsa nerede karar ederdiniz? Kâşânelere yığdığınız kaba döşekler neye yarardı? İşte yeryüzü size böyle bir döşek başınız üstündeki süslenmiş gök kubbeyi de bu döşeği ihtiva eden büyük, muhteşem bir bina yapmış. İnsan olup da bu bina içinde o döşeğe kurulmayan var mıdır? Bu binanın yanında fakirlerin imrendiği, zenginlerin gururlandığı diğer binaların, konakların, sarayların ne önemi olabilir? Büyük, küçük, zengin, fakir sizin hepiniz aynı hanede oturan ve bir d öşekte yatan bir aile değil misiniz? Kimin binasında, kimin döşeğinde yattığınızı düşünürseniz, hangi Mevlâ'nın kulu olduğunuzu ve olmanız gerektiğini bilirsiniz.
İşte bu bize gösteriyor ki, sema bütün yeryüzünü kaplıyor ve yeryüzü binadaki bir döşek gibi onun içindedir. Başka bir âyette "Göğü (düşmekten) korunmuş bir tavan yaptık." (Enbiya, 21/32) buyurulmuş olması, burada binanın "sakf" (tavan) ile açıklamasını gerektirmez. O da gökyüzünün diğer bir değeri, diğer bir vasfıdır ki, tavan gibi dai m a başımız üstünde görülmesi şerefidir. İş sade bu kadar mı ya?
Burada zamir ile demek gerekirken, açık olarak buyurulması, bundan maksadın önceki "semâ" olmadığına işarettir. Zira herhangi bir şeyin üstünde olan şey, altındakinin semasıdır. Hatta evin tavanına bile semâ denilir. Yani bir de yukardan, o semâ tarafındaki bulutlardan bir su indirip de bu su sebebiyle size türlü (türlü) meyvelerden, mahsullerden rızık çıkarmaktadır. Siz, o bina içinde, o döşekte yuvarlanırken bu sudan içer ve bu sayede yetişen meyvelerden, tahıllardan ve diğer yemişlerden kısmetlenirsiniz. Bakınız, Rabb'iniz nasıl bir Rahmân'dır. Siz bu saydıklarımızı hep bilirsiniz, bunları bilmek için başkaca okumaya veya derin felsefeler yapmaya hiç de lüzum yoktur. o hal d e siz bunları ve yaratıcıdan başka Allah olamayacağını bilip dururken, Allah'a, bir olan o hak mabuda denk aramaya, benzerler uydurmaya, ortaklar koşmaya ve Fir'avn'ın yaptığı gibi yerde, gökte dürbünlerle Allah aramaya kalkmayınız da, bu emri veren ve bü t ün bunları yapan ihsan eden ve ortağı, benzeri bulunmayan yaratıcınız, Rabb'ınız, Rahmân ve Rahîm bir Allah'a tevhid ile ibadet ve kulluk ediniz.
"Endâd" kelimesi "nidd"in çoğuludur. "Misil" ve "emsâl" gibi ki, mânâları birdir. (ca'l) tabiri gösteriyor ki, Allah'a hangi şeyden olursa olsun "misil" (denk) tasavvur olunursa uydurma olur; hak olmaz, batıl olur. Bunu bile bile yaparsanız korunanlardan olamazsınız, inatçı kâfirlerden olursunuz.
Buna karşı
birtakım insanlar: "Evet Allah
belli ama, bize böyle emrettiği ve peygamber gönderdiği ve Muhammed
el-Emîn'in
Peygamber ve Kur'ân'ın Allah kelamı olduğu ne belli? Bu bize şüpheli
geliyor,
kuşkulanıyoruz, bunu bile bile değil, bilmediğimizden, şüphe
ettiğimizden
inkâr ederiz." dediler ve daha diyebil i rler. Bunun için Cenab-ı Hak
genel
olan bu tevhid ve kulluk davetinin ardından Resulünün peygamberliğini
ve
ona bahşettiği Kur'ân'ın ilâhî delil olan "lâraybe fîh" (kendisinde
şüphe
olmayan) bir ebedî mu'cize olduğunu açıkça göstermek için, şüphesi
olanlara
karşı açıktan bir musabaka, bir yarış ilan ediyor ki buna "tehaddî
(meydan
okuma) mu'cizesi" denir. Şanlı Peygamber Efendimizin mucizeleri gerçi
çoktur.
Fakat maddî ve zamanla ilgili olan mucizelerin kuvveti ve faydası genel
değildir. Onun kuvveti, bulu n duğu zamanın ve muhitin dışına çıkamaz.
Sonradan işitenler, "bu akla uymuyor" diye inkâr da edebilirler.
Nitekim
öyle de oluyor. Bir de beşeriyetin dinden istifadesi asıl harikalara
sarılmak
değil, Allah'ın sünnetine, devamlı ve akla uygun kanunlara sarıl m
aktadır,
yani ilimdedir. Harikalar, kulların zor zamanlarında Allah Teâlâ'nın
özel
yardımıdır. Hidayetten gaye ise zorluktan kurtarmadır. Şu halde
mucizenin
en önemlisi ebedî, aklî ve ilmî kıymeti içeren mucizedir. Bu mu'cize
ise
Kur'ân'dır. Cenab-ı Allah Resulüne bunu o kadar kesin ve yakîn ile
bildirmiştir
ki, Kur'ân'-ın hiçbir insan, hatta bütün insanlar benzerini yapamazlar.
Bu, bizzat ilâhî vaad ve taahhüd altındadır. Kur'an herhangi şekilde
bir
kelam farzedilirse edilsin, en (büyük) dâhî sayılan edip l er,
filozoflar
ve şairler onun benzerini yapmaya kalkışırlarsa aciz kalırlar.
Kur'ân'da
o kadar fevkalâdelik görmek istemeyen körler veya kinciler ne
farzederlerse
etsinler, Kur'ân ile boy ölçüşmeye kalkıştıkları zaman mağlub
olagelmişler,
hiçbir şey yapa m amışlardır. Allah Teâlâ kudretlerini derhal bağlamış
veya esasen hiç vermemiştir. İşte Allah, Peygamberine bu kuvveti vermiş
ve asırlardan beri de bunu isbat etmiştir. Dünya kuruldu kurulalı
geçmişle
ilgili bu kadar büyük ve bu kadar eşsiz bir haberi, bu k adar
ciddiyetle
peygamberlerden ve bilhassa son Peygamber (s.a.v)'den başka hiçbir kimse isbat
etmeye değil, ortaya atmaya bile cesaret edememiştir. Çünkü
"yalancıların
mumu yatsıya kadar yanar". Şarlatanlar, geçici bir zaman için parlar,
söner.
Napolyon Bonapart Mısır'a geldiği zaman savaşlardaki üstünlüğüne
güvenerek
ve bunları bir mu'cize sanarak: "Ben Muhammed'i severim, o da benim
gibi
büyük bir komutan idi, fakat ben daha büyüğüm." demişti. Bu gururu, bu
boy ölçüşmeye kalkması sonuçta Akkâ kalesinden başlaya r ak kırılmaya
yüz
tuttu, nihayet söndü gitti ve o zamandan beri Fransızlar onun açtığı
yaraları
tedavi edemediler. Özetle (bu durum) Kur'ân'ın meydan okuma sırrı ve
Muhammed
(s.a.v.)'in peygamberliğinin ebedî bir kanunu ve delilidir. Cenab-ı
Allah
bu delil i hatırlatıyor ve Muhammedî nübüvveti, Kur'ân'ın hak olduğunu
te'yid ederek ve insanlar içinde bunda şüphe edenleri kastederek
buyuruyor
ki:
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |