7-ARAF SÜRESİ
58-Yağmur
yağar ve iyi belde, toprağı iyi olan arazinin Rabbinin izniyle nebatı
iyi çıkar. Gerçi Allah'ın izni, iradesi ve kolaylaştırması olmayınca
hiç bir şey olmaz. Fakat Allah'ın âdetinde yaratma ile emir arasında
uyum bulunduğundan hoş ve iyi olan toprağın mahsulleri de yağmurla -
Allah'ın izniyle bereketli, güzel ve kolaylıkla çıkar. Fena olanın ise,
çıkmaz, çıkarsa da ancak zorla, pek az ve faydasız bir şey çıkar,
yağmurdan da istifade edilmez. Şu halde insan yerin iyiliğindeki önemi
iyi takdir etmeli ve onun iyilik ve kötülüğünde kendisinin de bir
sorumluluğu bulunduğunu unutmamalıdır. İşte biz şükredecek her hangi
bir toplum içindir ki, bu âyetleri böyle çevirip türlü türlü şekillere
kor, tekrar ederiz, ve daha edeceğiz. Yani bu beyan ve tasvir, insanlar
için bir darb-ı meseldir. Peygamberler, ilâhî rahmetin müjdeci ve
yayıcıları, yüklenmiş oldukları teklifler ve şeriatler, hayatın
kendisiyle
kâim olduğu saf su ile dolu ağır bulutlar gibi Kur'ân kalblerin âb-ı
hayatı (hayat suyu), din ve mârifet (bilgi), ebedî bir hayat olan ilâhî
rahmet; sorumlu ve muhatap olan insanlar da yağmurun indiği yerler gibi
iki kısımdır: Topraklar gibi insanların ve insan topluluklarının da
iyisi ve kötüsü, mümini kâfiri vardır. İyiler iyi düşünür, Allah'ın
peygamberlerinden istifade eder, ilâhî âyetleri düşünmek ve anmakla
ibret alır, iman eder, hayat bulur, Allah'ın nimetlerine şükreder.
Ahiret için güzel ameller ile güzel semereler verirler. Yaratılış
âyetlerinde ve şeriat koymada cereyan eden ilâhî tasrîf ve
tasarrufların, peygamberleri gönderme ve Kur'ân'ı inzal etmenin hikmeti
de bilhassa bunların faydaları ve şükranıdır. Çorak yer gibi fena
olanlar ise Allah'ın nimetlerini ve rahmetini inkâr ve küfür ile
karşılarlar, bu faydalanmadan mahrum kalırlar. Onların meyve
vermelerine Allah'ın izni taalluk etmez. Zorluk ve mahrûmiyet içinde
felakete yuvarlanır giderler. Nitekim peygamberlerin kıssaları ve
milletler
tarihi buna şahittir. Bunun için burada Âdem'in yaratılışından sonra
başlayan ve insan cinsinin peygamberliğinde yerleşerek zamanı idare
eden istivâ hükmü altında peygamberlik işinde ilk yaratmanın altı günü
misali üzere harikaları içeren altı devir teşkil eden altı peygamberin
peygamberlik kıssalarıyla yedincisinde "Muhakkak ki zaman, Allah'ın
gökleri ve yeri yarattığı günkü hâli gibi devam etmektedir." hadis-i
şerifin mânâsının da delalet ettiği üzere Hz. Muhammed'in
peygamberliğinde tecelli eden peygamberlik hükmünü anlatmak ve
açıklamak üzere yemin ile buyuruluyor ki:
Ana
Sayfa