Âyet ve hadisten
delil Yazılarınızda, biz Kur’an ve hadisleri anlayamayacağımız için fıkıh kitabı okumamız gerektiğini bildirdiğiniz halde, neden âyet ve hadisleri delil olarak gösteriyorsunuz? CEVAP Biz hiçbir âyeti Kur'andan
ve hiçbir hadisi hadis kitaplarından almıyoruz. Doğru mana versek bile
hata olur. Çünkü buna yetkimiz yoktur. Bir hadis-i şerifte, (Kur’anı kendi görüşüne göre açıklayan kâfir
olur) buyuruluyor. Bir kimse, kendi görüşüne
göre Kur'an-ı kerime mana verse, verdiği mana doğru olsa da, meşru yoldan
çıkarmadığı için, hata etmiş olur. Verdiği mana yanlış ise kâfir olur.
(Berika) Yine bir hadis-i şerifte
de buyuruluyor ki: (Kur'an-ı kerimi, kendi görüşü ile açıklayan, doğru olsa dahi,
mutlaka hata etmiştir.) [Nesai] İslâm âlimleri bir
konuyu anlatırken âyet ve hadisten delil vermişse, biz onları aynen
naklediyoruz. Yani kendiliğimizden âyet ve hadisi delil göstermiyoruz.
İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki: Hiç yanlış olmayan,
güvenilecek, yalnız Kur'an-ı kerim ve hadis-i şeriflerdir. Çünkü her
ikisi de, elbette doğru olan, vahy ile yani melek ile indirilmiştir.
Âlimlerin söz birliği ve müctehidlerin ictihadı
da, bu iki doğru kaynaktan alınmıştır. İşte, İslamiyet'in bu dört temeli
dışında kalan bilgiler, her ne olursa olsun, bu dört esasa uygun ise,
kabul edilir. Uygun olmayanlar, Evliyanın ilimleri, marifetleri, keşifleri
olsa da kabul edilmez. [Fen adamı olarak geçinen, fen taklitçilerinin,
tecrübe ve ispat edilmiş bilgiler arasına, bozuk düşünceleri ile karıştırdıkları,
hipotez, teori bile olmayan sözleri de böyle kabul edilmez.] (M.
217) Muhammed Hadimi hazretleri
buyuruyor ki: Edille-i şeriyyenin
dört olması müctehidler içindir. Mukallidler yani dört mezhepten birinde
olanlar için delil, senet, bulunduğu mezhep imamının ictihadı ve sözüdür.
Çünkü mukallidler, âyetten ve hadisten ahkam çıkaramaz. Bunun içindir
ki, mezhep imamının sözü, Nass’a yani âyete
ve hadise uymuyor göründüğü zaman mezhep imamının sözüne uyulur. Çünkü
Nass ictihad isteyebilir. Yahut,
başka nassla değişmesi, tevil edilmesi veya
nesh edilmiş olması mümkündür. Bunları da ancak müctehid anlayabilir.
(Berika s.94) |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |