Haramla farz çakışırsa
Dul bir kadının mahremleri yoksa hacca mahremsiz gidebilir
deniyor. Bir de hacda tavaf ederken kalabalıktan sıkışma oluyor, kadın
erkek birbirine dokunsa da, zaruret olduğu için haram olmaz deniyor.
Ayrıca hacda kadın yabancı erkeklerin yanında kollarını açarak abdest
alabilir, necaset varsa temizleyebilir, hacda günah olmaz diyorlar.
Bunlar doğru mudur? CEVAP Hiç birisi doğru değildir. Çünkü haramdan kaçmak, farzı yapmaktan
önce gelir. Hadis-i şerifte, (Ufacık bir günahtan kaçınmak, bütün
cin ve insanların ibadetleri toplamından daha iyidir) buyuruldu.
Haramdan kaçmanın sevabı, farzları yapmanın sevabından daha fazladır.
Haram işleyerek farz yapılmaz. Farz ile haram bir araya gelince, yani
farzı işlerken haram işlemek mecburiyeti olunca, haram işlememek için
farz tehir edilir. Üstünde çok necaset bulunan kimse, avret yerini açmadan
veya başka bir sebeple temizlemesi mümkün değilse, başka elbisesi de
yoksa, o haliyle kılar, çıplak kılmaz. Sonra temiz elbise bulsa, artık
o namazı iade etmez. Hatta temizleme imkanı olsa; ama yanında yabancılar
varsa, temizlemeden namazını kılar. Çünkü başkalarının yanında avret
yerini açmak yasak, necaseti temizlemek ise emirdir. Emir ile yasak
bir araya gelince, yasağa uyulur. Yani avret yeri açılmaz. Bir emri
yapmak, bir haramı işlemeye sebep olursa, haram işlememek için, o emir
terk edilir, yapılmaz. Haramdan kaçmak, farzı yapmaktan önce geldiği
gibi, mekruhtan kaçmak, sünneti yapmaktan önce gelir. Mekruh işleyerek
sünnet yapılmaz. Birkaç örnek verelim: 1- Cemaatle namaz kılınırken, sünnete başlamak mekruhtur.
Sabah sünnetini kılmamış olan, sünneti kılarsa, cemaate yetişemeyeceğini
anlarsa, sünneti kılmaz, hemen imama uyar. Cemaate son oturuşta olsun
yetişeceğini anlarsa, sünneti caminin dışında, sofada [holde] çabuk
kılar. Hol yoksa, içerde direk arkasında kılar. Böyle yer yoksa sünneti
kılmaz. Çünkü, cemaat ile kılınırken, nafile kılmak mekruhtur. Mekruh
işlememek için sünnet terk edilir. 2- Cemaatle namaz kılmak sünnettir. Takkesiz namaz kılmak
mekruhtur. Takkesi olmayan cemaate uymaz, takkeyi bulup yalnız kılması,
takkesiz cemaatle kılmasından evladır. 3- Aşure günü oruç tutmak sünnettir. Hadis-i şeriflerde
buyuruldu ki: (Aşure günü oruç tutanın, bir yıllık günahları affolur.) [Taberani]
Ancak Yahudilere benzememek için, yalnız aşure günü oruç tutmak
mekruh olur. 9. ile 10. veya 10. ile 11 günü tutulursa mekruh olmaz. 4- Nevruz günü ve cumartesi günü tek gün oruç tutmak
mekruhtur. Savm-ı Davud orucu
tutan, yani bir gün yiyip bir gün tutan kimse, orucu Nevruza ve cumartesine
de gelse o gün oruç tutması mekruh olmaz. Arefe günü oruç tutmak müstehabdır. O gün Nevruza veya cumartesine isabet etse de,
bugün Arefe diye oruç tutan kimse, mekruh işlemiş olmaz. Nevruz
diye, cumartesi diye tutarsa mekruh olur, Arefe diye tutarsa
mekruh olmaz. Demek ki burada niyet önemlidir. Bunun gibi kadına benzemek
için saç uzatmak, Budist’e benzemek için saç kazıtmak, Kastro’ya
benzemek için sakal bırakmak da mekruh olur. 5- Bir işe sünnet ve mekruh denmişse, o işi yapmamak gerekir. Mesela teşehhüdde parmak kaldırmak sünnet, mekruh, hatta haram bile denmiştir. O halde, teşehhüdde parmak kaldırılmamalı. |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |