İki gün eşit olmamalı
Dinimizde iki günü eşit olan zararda olduğuna göre, her gün
aynı ibadetleri yapan zararda olmuyor mu? Her gün bir öncekinden daha
fazla ibadet mi yapmak lazımdır? CEVAP Hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki: (İki günü
aynı olan, [her gün ilerlemeyen, yeni bir şey öğrenmeyen] ziyan etti.) [Beyheki] (İki günü
eşit olan aldanmış; bugünü dününden kötü olan ise lanetlenmiştir.) [Beyheki] Dünya işlerinde olduğu gibi, din işlerinde de ilerlemek gerekir. Her gün aynı ibadetleri yapan, mesela her gün beş vakit namaz kılan zararda değildir. İbadetlerin kıymeti, niyete, ihlasa ve imanın
kuvvetine, parlaklığına göredir. Yani imanı parlak, niyeti düzgün ve
ihlası çok olanın ibadeti daha kıymetlidir. İhlasla ibadetlere devam
edilince, her gün iman daha kuvvetlenir, daha parlar ve böylece ibadetlerin
kıymeti de artar. İbadetlerin değeri de, miktarı ile değil, keyfiyeti
ile ölçülür. Her gün aynı iş yapılsa da kıymetleri değişik olur. Mesela
Hz. Ebu Bekrin iki rekat namazı bütün müslümanların namazları toplamından
daha faziletlidir. Eshab-ı kiramın tamamının imanları çok kuvvetli,
daha parlak olduğu ve ihlasları da fazla olduğu için onların iki rekat
namazının sevabı bizim ömür boyu kıldığımız namazların sevabından daha
fazladır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Yemin ederim
ki, bir kimse, Uhud dağı kadar altın sadaka verse, Eshabımdan
birinin bir müd [bir avuç] arpası kadar sevap alamaz) [Buhari] Şu halde, zarar etmemek, her gün ilerlemek için imanı parlatmak,
kuvvetlendirmek gerekir. İhlasla ibadet ettikçe imanın parlaklığı artar.
Bu bakımdan bugün kılınan iki rekat namaz, dün kılınan iki rekat namazdan
daha faziletli olur. Günah işlemeyen ve ibadetini aksatmayan kimse,
iki günü eşit olmamış, her gün daha fazla kâr etmiş olur. Eğer ihlası
noksansa, imanını parlatamamışsa veya çeşitli günah işleyerek imanının
parlaklığını azaltmışsa, ibadetlerinin fazileti azalır, bugün düne göre
zararda olur. Gittikçe imanı kuvvetlenecek yerde zayıflayanlar ziyandadır.
Gıybet, yalan gibi bir günah işleyenin de sevapları azalacağından yine
ziyanda olur. Bu misallerden anlaşıldığına göre, bugün yirmi
rekat namaz kılanın aldanmaması için, ertesi gün yirmi rekattan fazla
namaz kılması gerekmez. Zarar etmemesi için günah işlememesi, ihlasla
ibadet ederek imanının parlaklığını kaybetmemesi gerekir. |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |