Günümüzde işlenen bid’atler
İbadetlere bir şey ilave etmek bid'attir, büyük günahtır. Dinimiz noksan değildir. Hâşâ Allahü teâlâ veya peygamberimiz dinde bir şeyi eksik bırakmış da, daha iyisini biz mi yapacağız? İbadete bid'at karıştırmak, Allahü teâlânın dininde noksanlık bulmak, koyduğu hükümleri beğenmemek, dini değiştirmek olur. Mesela akşam namazının farzını 3 rekat yerine, daha fazla ibadet etmek için, 4 rekat kılmak bid'attir. 3
yerine de geçmez, namaz hiç kabul olmaz. Tesbihleri
33 yerine, çok sevap olsun diye 40 defa veya daha fazla çekmek bid'at
olur. Halbuki hiç tesbih çekilmeden gidilse
günah olmaz. Namazlardan sonra âyet-el-kürsi okunur, tesbihler çekilir
ve dua edilir. Dua ederken salâten tüncina okunur. Ayet-el kürsinin
okunduğu yerde salâten tüncinayı
okumak sünneti değiştirmek olur, yani bid'attir. Peygamber efendimiz
nasıl ibadet etmişse, mezhebimiz bunu nasıl bildirmişse, o şekilde ibadet
edilir. “Şunu da yapalım, ötekini de ilave edelim” demek, dinde değişiklik
olur. Hadis-i şerifte, (İbadetleri
bizim gibi yapmayan bizden değildir) buyuruluyor. Hoparlörle ezan
okumak iyi ise, Allahü teâlâ, peygamberine ibadetin iyisini niye bildirmedi?
Allah hoparlörü yaratmaktan âciz mi idi? Binlerce mucizesi görülen Sevgili
Peygamberimiz bunu yapamaz mıydı? Yapmadığına göre, hoparlörü ibadete
sokmak bid’at olur. Diğer bid’atlerden bazıları şunlardır: İnce çoraba veya çıplak ayağa mesh
etmek. (Dürer) Kur'an-ı kerimi teganni ile okumak. (Bezzâziyye) Namazı hoparlör ile kıldırmak. (Mezahibi erbea, Elmalılı tefsiri) Sünnet ile farz namaz arasında dua etmek, tesbih çekmek, üç İhlas okumak. (İbni Abidin) Müezzinin tesbihlere komuta etmesi.
Hutbeyi Türkçe olarak okumak. (El
edille) Namaz kılıp, duadan sonra şükür secdesi yapmak. (Dürr-ül-muhtar) Namazlardan sonra imam ile, eli göğse koyarak selamlaşmak. (S.Ebediyye) Camide her namazdan sonra müsafeha etmek [Tokalaşmak] (Redd-ül muhtar) Estağfirullahel'azim ellezi... diye
başlayan istiğfarı müezzinin yüksek sesle okuması. (El İbda) Vaazdan sonra, cenazede yüksek sesle dua etmek. (Mekâtib-i şerife) Mezar taşı üzerine âyet-i kerime, şiir, methiye v.s. yazmak.
(S.Ebediyye) Aşure günü aşure pişirmeyi ibadet sanmak. (S.Ebediyye) Bir kabirden başka bir yere nakledilirken tekrar cenaze namazı
kılmak.(Hindiyye) Eshab-ı kiramdan herhangi birini kötülemek. (Şerh-i Akâid) Kadını bir defada üç talakla boşamak. (Mecmua-i Zühdiyye) Cenazede yüksek sesle tekbir getirmek, ilâhi okumak. (Halebi) Cenaze namazından sonra konuşma yapmak. (Zübdet-ül-makamât) Ölü evinden helva vs. dağıtmak. Ölünün 3, 7, 40,
52 veya 53 üncü günlerini
yapmak. (Tahtavi) Kabir azabına inanmamak. (Akâid-i Şeybâniyye) Yatırlara mum yakmak. Mezhepsiz olmak. (Tahtavi) Zekeriya sofrası diye adak yapmak. (S.Ebediyye) Bir kişinin bildirdiği hadislere inanmamak. (Tâtârhâniyye) Mirac mucizesinin Kudüs’ten sonrasına
inanmamak. (Bahr) Kısa sakala sünnet demek. (Hadika) Hz. Mehdi geldiği zaman, (Bir zaman gelir ki, Sünnet, bid'at gibi çirkin görülür, bid'at ise sünnet
gibi rağbet görür) hadis-i şerifinde bildirildiği gibi, bid'at işlemeye
alışmış olan Medine’deki âlim, bid'ati güzel sanıp ibadet olarak yaptığı
için Hz. Mehdi’nin bid’at aleyhindeki sözlerine
şaşıp "Bu adam bizim dinimizi
yok ediyor" diyecektir. Hz. Mehdi, bu mezhepsizi öldürecektir.
(Mek.
Rabbani) Bazı bid’atler: Cennette, Allahü teâlânın görüleceğine inanmamak, Gökte Allah var demek, Allah dede demek, Hz. Ali’yi diğer üç halifeden üstün sanmak, Eshab-ı kirama veya fasık Müslümanlara bile lanet etmek
bid’attir. Namaza başlarken yalnız dil ile niyet etmek bid'attir.
Kalb ile niyet şarttır. Kur'anı, zikirleri, tekbirleri müzikle veya ney çalarak
okumak bid’attir, tasavvuf müziği de bid’attir. Ücretle Kur’an okumak bid'attir. Hutbenin ikinci kısmında, aşağı basamağa inmek, sonra
tekrar yukarı basamağa çıkmak, Mest üzerine mesh etmemek ve
çıplak ayağa mesh etmek bid'attir. Vaazdan sonra toplanarak yüksek sesle dua yapmak, Mübarek gecelerde, camilerde fazla ışık yakmak bid'attir.
Kısa sakal ile sünneti yerine getirdiğine inanmak. Büyük zatların ölüm yıldönümlerinde matem tutmak bid'attir.
Cenaze olduğunu bildirmek için, minarelerde salât okumak, Ölünün 40. ve 52. gecesini yapmak,
Mezar taşlarına resim koymak, Fatiha ve methiye yazmak bid’attir.
Türbe veya camilerde tavaf eder gibi dönmek bid’attir. |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |