Şehid olmak kolay mı?
Şehid olmanın ölçüsü
nedir, herkes şehid olur mu? CEVAPHerkes şehid olmaz.
Ancak müslüman olan ve aşağıda bildirilen hallerden birisi ile ölen
veya öldürülen şehid olur. Doğru imana sahip olmayan kimse şehid olmaz.
Muteber kitaplardan alarak aşağıda şehidliğe sebep olan hususları bildiriyoruz: Müslüman olmak şartı
ile sara, verem, kolera, veba, kanser, zatülcenb,
ishal, şiddetli öksürük, sari hastalıklar, bazı iç hastalıkları sebebiyle
ölenler, hamile, lohusa ve doğumda ölen kadınlar, soğukta gusledip ölenler
şehiddir. Yine müslüman olmak şartı ile haksız olarak, zulümle hapsedilip ölen, eşkıya, anarşist tarafından öldürülen, kendinin, komşusunun, hatta zimminin [gayrı müslim vatandaşın] can, mal ve namusunu müdafaa ederken öldürülen, hayvandan [yüksek bir yerden] düşüp ölen, denizde, suda boğulan, yangında ölen, zehirli hayvan sokarak ölen, zelzelede, duvar ve enkaz altında kalarak ölen, garip olarak ölen, aşkını gizleyip iffetini korurken ölen, emr-i maruf ve nehy-i münker yaparken öldürülen şehiddir. Dinine bağlı olanlarEhl-i sünnet itikadını
ve namazı tadil-i erkan ile kılmayı meydana çıkaranlar, beş vakit namaza
devam edenler, Allah rızası için müezzinlik edenler, dinini öğrenmek,
öğretmek ve yaymakta iken ölenler, Allahü teâlânın emirlerine uygun
ticaret yapanlar, gıda maddelerini ucuza satanlar, abdestli yatıp ölenler,
günde yirmi kere ölümü düşünenler, günde yüz defa salevat-ı şerife getirenler,
duha namazı kılanlar, her ay üç gün oruç tutanlar, yolculukta da vitir
namazını terk etmeyenler, her gece Yasin okuyanlar, helal kazanıp çoluk
çocuğunun din bilgisi öğrenmeleri ve ibadet yapmaları için çalışanlar,
namazda iken ölenler, müdara edenler, yani insanlarla iyi geçinenler,
dinini koruyabilmek için dünyalık verenler, ölünce şehid olurlar. Bunlardan başka da şehidlik
sevabını alanlar vardır. Mesela bir hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Sıdk ile ihlas ile şehidlik isteyen, yatağında ölse de, şehid
olur.) [Müslim] Tekrar ediyoruz. Şehid
olmak için iman sahibi olmak şarttır. Ne yaparsa yapsın, nerede, nasıl
ölürse ölsün veya öldürülsün, imanı olmayan şehid olmaz. İman sahibi
bir kimse, çok günahkâr olsa da, hatta Hayreddin-i
Remli hazretlerinin fetvasında bildirdiği gibi, günah işlerken mazlum
olarak öldürülse, şehid olur. Şehidler de çeşit çeşittir. Çok günahkâr biri ile, salih birinin şehidliği
arasında çok fark vardır. Savaşta öldürülen şehid ile, trafik kazasında
ölen şehid arasında çok fark vardır. İslamın beş şartından sonra, ibadetlerin
en üstünü cihaddır. Cihadda ölen şehidin, kul haklarından başka bütün
günahları affolur. Cihad ederken denizde boğulup ölenin ise kul hakkı
da affolur. Deniz şehidleriHadis-i şerifte buyuruldu
ki: (Deniz savaşında şehid olanların, bütün günahları, hatta [gıybet,
hakaret, gibi bütün] kul hakları da affolur.) [İbni Mace] Cihadda ve hac yolunda ve hudut boyunda nöbette ölenlere, kıyamete
kadar, bu ibadetlerin sevabı devamlı verilir. Her biri kıyamette yetmiş
kişiye şefaat eder. Kur'an-ı kerimde, buyuruluyor
ki: (Allah yolunda öldürülenleri [şehidleri] ölü sanmayın,
onlar Rablerinin yanında diridir, rızıklandırılır.) [Al-i İmran
169] Her peygamber, şehiddir
ve diğer şehidlerden üstündür. Peygamberlerin bedenleri çürümez. Hadis-i
şerifte buyuruldu ki: (Allahü teâlâ, toprağın Peygamberleri çürütmesini haram etmiştir.) [Beyheki] Haram lokma yemiş ve
çeşitli günah işlemiş kimseler, şehid de olsalar, bedenleri çürür. Haram
yememiş, mütteki kimse, yatağında bile şehid olsa, bedenini toprak çürütemez. Bir hadis-i şerifte buyuruldu
ki: (Mütteki, muhlis müezzin, kanlar içinde kımıldayan şehid gibidir.
Ölürse kabrinde kurtlanmaz.)
[Taberani] [Mütteki, haramlardan
sakınan. Muhlis, Allah’ın rızasını gözeten demektir.] Günahkâr da şehid olurBüyük günah işleyen
kâfir olur mu? Savaşırken ölen sarhoş şehid olur mu? CEVAPEhl-i sünnete göre,
amel, imandan bir parça değildir. Bir mümin, çok günah işlese de kâfir
olmaz, kâfir olmadığı için şefaate kavuşabilir. Hadis-i şeriflerde buyuruldu
ki: (Büyük günah işleyenlere şefaat edeceğim.) [Nesai, Tirmizi] (Şirk üzere ölmeyen her mümine şefaat edeceğim.) [Buhari, Müslim] Peygamber efendimiz,
günahkâr müminlere şefaat edeceğini bildirince Ebüdderda
hazretleri, (Hırsızlar ve zina eden müminler de şefaate kavuşacaklar
mı?) diye sual etti. (Evet onlara
da şefaat edeceğim) buyurdu. (Hatib) Kur'an-ı kerimde buyuruluyor
ki: (Allah şirki
[küfrü, bozuk imanı] asla affetmez.
Diğer bütün günahları ise, istediği kimselerden affeder.) [Nisa
48] (Ey günahı çok olan kullarım, Allah’ın rahmetinden ümidinizi
kesmeyin! Allah bütün günahları affeder. O, sonsuz mağfiret ve nihayetsiz
merhamet sahibidir.) [Zümer 53] İmam-ı Gazali hazretleri
buyuruyor ki: Günah işleyene kâfir denmez. Hadis-i şerifte buyuruldu
ki: (Cebrail aleyhisselam bana dedi ki: - Ümmetine müjde ver ki, mümin olarak ölen herkes Cennete girer. - "Zina ve hırsızlık eden de Cennete girer mi?" dedim. - Evet. dedi. Aynı suali üç defa sordum. Üçüncüsünde ise "Evet zina ve hırsızlık
eden mümin de [günahının cezasını
çektikten sonra] Cennete girer"
dedi.) [Buhari, Müslim, Bezzar] Burada Ehl-i sünnet
itikadı bildirilmiştir. Günah hafife alınmaz. Günahlar zehir gibidir.
Her günah Cehenneme götürür. Ama zerre kadar imanı olan, sonunda Cehennemden
çıkar. Fakat içki içen, zina eden
kimse, kolay kolay imanını muhafaza edemez. Büyük günaha devam edenin kâfir
olması kolaylaşır. Yazılarımızda bildirdiğimiz
gibi, günahkâr veya günah işlerken şehidliği icap ettiren bir sebeple
ölen veya öldürülen mümin şehiddir. İbni Abidin hazretleri buyuruyor
ki: İşlediği günah sebebiyle
ölen, şehid olmaz. Günah işlerken, şehidliği gerektiren bir sebeple
ölürse, Ahiret şehidi olur ve
günahının cezasını da yüklenir. Mesela, günah işlerken üzerlerine ev
yıkılıp ölenler, şehid olurlar. Fakat şarap içip çatlayan şehid olmaz.
Şarap içerken, zulmen öldürülen kimse şehid olur. Çünkü, şaraptan ölmemiş,
başka sebeple ölmüştür. Fakat, şarap günahını da yüklenir. Bir kimse,
yol keserken boğulursa şehiddir. İşlediği günahın cezasını da çeker.
Gasp edilmiş bir at üzerinde savaşırken ölürse, yahut günah işleyenlerin
üzerlerine ev yıkılırsa şehid olurlar. İşledikleri günahın cezasını
da yüklenirler. Hz. Remlinin bildirdiğine göre, zinadan çocuk doğururken
ölen kadın da şehid olur. Fakat kadın, çocuğunu düşürmeye çalışırken
ölürse şehid olmaz. (Redd-ül muhtar, c.2, s.253) [İbni Abidin’in Türkçe
tercümesine, şarap kısmını almamışlar. Aslında vardır.] Hanefi mezhebinin büyük
âlimlerinden Hayreddin-i Remli
hazretlerinin fetvası şöyle: Sual: Şarap içen kimse,
sarhoş halde iken zulmen öldürülürse şehid olur mu? CEVAP Evet şehid olur. Şarap
içmek masiyet [günah] ise de, şehid olmaya mani değildir. Çünkü şehidlik
için, sarhoş olmamak ve masiyet içinde olmamak gibi bir şart yoktur.
(Fetava-i Hayriyye c.1, s.16) |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |