Dinimizde tevilin
yeri
Kendilerine selefi denilen bazı gençler, "Kur'anda, hadiste ve âlimlerin sözünde
tevil yoktur. Tevil sapıklıktır" diyerek birçok evliyanın ve
onların sözünü tevil eden âlimlerin küfre düştüklerini söylüyorlar.
Mesela Muhyiddin-ı Arabi hazretleri, "Sizin taptığınız benim ayağımın
altındadır" dediği için bu büyük veliye küfür isnat ediyorlar.
Böyle sözler niçin söylenmiştir, manası nedir? CEVAP Dinimizde tevil vardır ve bazen zaruri olur. Mesela görülen,
anlaşılan, meşhur olan manayı vermeyip başka mana verilmesi gereken
âyetlere müteşabihat denir. Yani bunların açık ve meşhur manalarını
vermek, akla ve dine uygun olmazsa, meşhur olmayan mana vermek, yani
tevil icap eder. Hicr suresi
88. âyet-i kerimesinde, (Kanadını
müminler için indir!) buyuruluyor. Tefsir âlimleri bu âyetin (Ey Habibim, müminlere merhamet et, şefkat göster,
onlara karşı mütevazi ol!) gibi manalara
geldiğini bildiriyorlar. Selefiler, bu âyet için (Peygamberimizin tek
kanadı vardı) diyebilir mi? Böyle tabirler çeşitli dillerde de Türkçemizde
de vardır. Mesela, zengin bir kimse, bir öksüze acıyıp yardım etse,
(Şefkat kanatlarını indirdi) denir. Bunun
hakiki kanatla alakası yoktur. Feth suresi 10. âyet-i kerimesinde (Allah’ın eli onların eli üstündedir) buyuruluyor. Bu kelimelere bakıp,
birçok elin üstünde başka bir el olduğu gibi akla ve dine aykırı bir
mana verilemez. Tefsir âlimleri, El
kelimesine Kudret manasını
vermişlerdir. Şir’adaki hadis-i
şerif şöyledir: (Ya Rabbi
onu [İbni Abbası] fakih kıl ve ona
Kur'anın tevilini öğret!) [Buhari] Bu hadis-i şerif de Kur'an-ı kerimin tevil edilmesi gerektiğini
bildirmektedir. Tevil bir ilimdir, rastgele yapılması çok tehlikeli
olur. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Ümmetime
en çok tehlikeli olacak kimse, Kur'an-ı kerimi yersiz tevil edendir.) [Taberani] Kur'an-ı kerimde, tevil gereken Kinaye, Mecaz ifade eden
birçok âyet-i kerime vardır. Mesela cima için lems
(dokunmak) kelimesi kullanılmıştır. (Nisa
43, Maide 6) Bekara suresi 115. âyet-i
kerimesinde kıble için Allah’ın
yüzü tabiri kullanılmıştır. 187. âyetinde ise, kadınlar elbise olarak
bildirilmiş, (Onlar sizin, siz
de onlar için libassınız) buyurulmuştur. Hadis-i şeriflerde de kinaye, mecaz vardır. Mesela (İhtiyar kadın Cennete girmez) hadis-i
şerifini tevil gerekir. (Cennete
genç olarak girer) diye açıklamak gerekir. (Cami
Allah’ın evi) hadis-i şerifi de böyledir. (Hakim) Evliyanın sözlerinde de tevil edilecek yerler bulunur. (Sizin taptığınız, benim ayağımın altında) sözü,
Şeyh-i ekberin vefatından sonra anlaşılmıştır. Bu sözü söylediği yer
kazılınca, altın bulunmuş. Demek ki oradakilere (Siz altına tapıyorsunuz)
demiştir. Tapmak kelimesi de mecaz olarak kullanılmış, (Siz parayı çok
seversiniz) demek istemiş olabilir. Abdullah-ı
Dehlevi hazretleri 61. mektubunda buyurdu
ki: (Mecnun, Leylaya olan aşırı sevgisinden dolayı
yiyip içmedi. Her şeyden yüz çevirdi. Leyla adını dilinden düşürmedi.
Sonra da Ben Leylayım demeye başladı. Herşeyi
Leyla olarak gördü. Bu hâl, nefsini tasfiye edenlerde de görülür. Mesela
Allah’ı çok anan Hallac-ı Mensur, kendisini
tenzih mertebesi ile birleşmiş gördü. Enel
Hak dedi. Evliya, böyle sözlerinden dolayı mazurdur, bu sözlerini
tevil gerekir.) İmam-ı Rabbani
hazretleri, Enel Hak sözünü
açıklarken buyuruyor ki: (Bu söz, Ben yokum,
Hak teâlâ vardır demektir.)
[c.2. m.44] Görüldüğü gibi, Kur'an-ı kerimde, hadis-i şeriflerde ve evliyanın sözlerinde tevil edilecek yerler bulunmaktadır. İslam âlimlerinin kitaplarında bulunan bir hadis, akla aykırı gelince, hemen uydurma dememelidir. Âlimlerin o hadisi nasıl açıkladığına bakmalıdır. Evliyanın söz ve yazıları da böyledir. Akla ve dine aykırı gibi görünse de evliya-i kirama dil uzatılmamalıdır. Müslümanda, küfrü gerektiren bir durum görülse, buna kâfir
denir mi? CEVAP Müslüman olduğunu söyleyen, Kelime-i şehadet okuyan kimseye, şüphe ile küfür damgası basılamaz. Müslüman
olduğunu söyleyen bir kimsenin bir işinde veya sözünde birçok küfür
alametleri ile bir iman alameti veya küfür olması şüpheli olan bir alamet
bulunsa, buna kâfir dememelidir. Çünkü müslüman iyi zan olunur. (Redd-ül
Muhtar) Bezzâziyye fetvasında şunu da ekliyor ki: (Küfür alametini dilediği açıkça anlaşınca, kâfir olur. Tevil
etmemiz fayda vermez.) |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |