Mezhep ve mezhep
taklidi Mezheplerin birden fazla oluşunun hikmet ve faydaları nedir? CEVAP Allahü teâlâ isteseydi, Kur'anda her şeyi açıkça bildirir ve
mezhepler olmazdı. Her yerde, tek bir nizam olur ve o nizama uymak güçleşirdi.
Bir Müslüman, ibadet yaparken, bir meşakkat hasıl olursa, başka bir
mezhebe uyarak, bu işi kolayca yapar. Birkaç örnek: 1- Şafii’de, kadın eline dokunmak abdesti bozar, Hanefi
ve Maliki’de bozulmaz. Hacda bu iki mezhepten birisi taklit edilirse,
abdest bozulmadan tavaf yapılır. Bu bir rahmettir 2- Seferde iken, üç mezhepte iki namazı cem etmek caizdir.
Namazlarını kaçırma tehlikesi varsa, Hanefiler, bu üç mezhepten birini
taklit edip iki namazı cem edebilir. Bu da bir rahmettir. Mukimken de,
iki namazı cem etmeyi gerektirecek durumlar olabilir. O zaman da Hanbeli
taklit edilir. Bu da bir rahmettir. 3- Şafii bir doktor, kadınlara dokununca abdesti bozulacağı
için Hanefi’yi taklit eder. 4- Şafii bir genç, bir kız kaçırsa, kızın babası razı olmazsa, Şafii’de,
velisinin rızası olmadıkça evlenmesi caiz olmaz. Hanefi’yi taklit ederek
velisiz de evlenebilir. 5- Şafii’de zekat 8 sınıfa verilir, üç sınıfa verilse
de caizdir. Ancak üç sınıfı bulmak da zordur. Hanefi taklit edilerek
bir sınıfa verilir. 6- Eşi süt kardeş olduğu ortaya çıkarsa, eğer 1-2 kere
emmişse, Şafii taklit edip evliliğe devam eder: Çünkü Şafii’de süt kardeş
olmak için ayrı ayrı beş kere doya doya
emmek gerekir. 7-
Hastalık veya ihtiyarlık sebebi ile idrar kaçıran Hanefi,
Maliki’yi taklit ederek, hemen özür sahibi olur, abdesti bozulmaz. Yolda, dolmuşta, otobüste, pazarda, markette kadınlara dokunma ihtimali olan Şafii mezhebindeki kimse, Hanefi veya Maliki’yi taklit etmelidir. (S. Ebediyye) Semavi özürler S. Ebediyye’de, (Namaz kılarken semavi bir
özürle abdesti bozulan Maliki, o anda özürlü olur, namaza devam eder)
diyor. Maliki’de bu semavi özürler nelerdir? CEVAP Namazda iken ishalini veya idrarını tutamasa, çıbanından veya yarasından
kan aksa, burnu kanasa, kulağından irin aksa, makattan solucan çıksa,
kadın istihaza
olsa, basurdan kan, fistüllerden,
göbekten akıntı çıksa, elde olmadan gaz kaçırsa, ağız dolusu kussa,
ağrı ile gözünden yaş gelse, hiç birisi Maliki’de abdesti bozmaz, namaza devam edilir.
Bu özürler abdesti bozmaz ama, namazda basuru kanayanın çamaşırına
kan veya irin, idrar ve ishal bulaşır. Böyle özürle meydana gelen bu
necasetlerle [pisliklerle] kılınan namaz da sahih olur. Çünkü Maliki’de
necasetsiz elbise ile namaz kılmak farz değil, sünnettir. Hastaya, idrar
için, sonda takılıyor, idrar, bir torbada birikiyor, çamaşırları necis
oluyor. Maliki’yi taklit ederek namazını o haliyle kılar. Kılmayıp kazaya
bırakması haram olur. Bu ruhsatlardan kaçmak takva olmaz. Aksine Allah’ın
rahmet nimetini tepmek olur. Çünkü Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Seferde [sıkıntı
içinde] oruç tutmak takvadan sayılmaz.) [Buhari] (Seferde [sıkıntı
içinde] Ramazan orucunu tutan, mukimken oruç yiyen gibidir.) [Nesai] (Ruhsatlardan faydalanmayan, Arafat dağı kadar günah
işlemiş olur.) [Taberani] Bir âyet meali: (Allah size kolaylık ister, zorluk istemez.) [Bekara
185] Başka mezhebi taklit caiz midir? CEVAP Zaruret olmasa da, harac, sıkıntı olunca, diğer üç mezhepten biri taklit edilir.
(R. Muhtar) Başka mezhebi taklit ederken, o mezhebin
şartlarına da uymak gerekir. Bütün şartlarına uymazsa, taklit caiz olmaz.
(Hulasat-üt
tahkik) Zaruret olmasa da bir ibadeti yapmakta
güçlük olunca, bunu yapmak için başka mezhebi taklit caizdir. (Mizan, F.Hayriyye,
F.Hadisiyye, Mafüvat)
Bir Hanefi, kendi mezhebine göre
yapamadığı bir işte, başka bir mezhebi taklit edebilir. Bu işi yaparken
o mezhebin şartlarını da yerine getirmesi gerekir. Harac
olmadan ve şartlarını yapmadan taklit ederse, buna telfik denir ki caiz
değildir. (Merakıl
felah haşiyesi) Bir ibadetin sahih olması için dört
mezhepten birine uygun olması gerekir. Bir ibadeti yaparken, şartlarından
biri, bir mezhebe, başka biri de başka mezhebe uygun olursa, bu ibadet
sahih olmaz. (R.Muhtar) Mezhepleri telfik etmek caiz değildir.
(Hadika) Dört mezhepten birini taklit etmeyen
dalalete düşer, zındık olur, başkalarını da yoldan çıkarmakta şeytana
yardımcı olur. (Mizan-ül-kübra) Dört mezhebin ictihadlarında bulunmayan meselede, başka müctehidi,
mesela imam-ı Sevri’yi taklit caiz olur mu? CEVAP Dört mezhepten başkasına ihtiyaç bırakılmamıştır. Yani bir
mesele dört mezhepten birisinde bulunur. Maliki’deki durumunu bilmeyen bilmediği için Hanefi’yi taklit
etse caiz mi? CEVAP Evet. Özür olunca telfîk olmaz. (Hanefi’de borç verilirken ödeme tarihi söylenirse faiz olur.
Maliki taklit edilerek söylenirse caiz olur) deniyor. Bu telfîk olmaz
mı? CEVAP
Telfîk olmaz. Zaruret olmasa da, ihtiyaç var ise mezhep taklidi
yapılır. Mesela diş dolgusu zaruret değil, ihtiyaçtır. Zaruret olunca
zaten mezhep taklidine ihtiyaç olmaz. Kendi mezhebinde halledilir. Halledilmezse
o zaman taklit edilir. Yıkanırken peştamal veya başka bir şeyle göbekle diz arasını
kapatmak gerektiğini biliyorum. Yıkanmaya mahsus uzun don edinmek veya
peştamal kullanmak meşakkatli oluyor. Kuzuluk kaplıcalarından yeni geldim.
Günde iki sefer küvete girdim. Uzun donun yıkaması kurutması zor oluyor.
İhtiyaç olduğu için şortla da yıkanmak caiz olan Hanbeli veya Maliki
mezhebini taklit edemez miyim? CEVAP Evet edilebilir. |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |