Maliki mezhebini taklidin
lüzumu
Namaz kılanlar için özürlü olunca Maliki mezhebini taklit etmeleri
büyük kolaylıktır. Maliki mezhebini taklit ile ilgili S. Ebediyye’de diyor ki: İbni Abidin hazretleri, (Hanefi mezhebinde olanın, maliki mezhebini
taklit etmesi evladır. Çünkü, imam-ı Malik,
imam-ı a’zamın talebesi gibidir) buyuruyor.
(s.125) Yine İbni
Abidin hazretleri, (Âlimlerimiz, zaruret olunca, Maliki’ye
göre fetva verdi. Bir mesele Hanefi’de bildirilmemiş ise, maliki taklit
olunur) buyuruyor. (s. 158) Abdesti sık
bozulan hastalar ve ihtiyarlar için ve necasetten taharet için çok kolaylık
gösterdiğinden, diğer üç mezhepte olan Müslümanlar, Maliki’yi taklit
ederek, ibadetlerini rahatlıkla yapar. (s.1133) Namaz kılarken abdesti bozulan hanefi,
hemen selam verip, namazdan çıkar. Maliki mezhebinde, namazı bozulmaz.
O anda özür sahibi olur. (s.122) Hastalık veya ihtiyarlık sebebi ile, yani, zaruret ile idrar
kaçıran Hanefi’nin, tekrar abdest alması, harac,
zahmet olacağı için, bu kimse, Maliki’yi taklit ederek, hemen özür sahibi
olur, abdesti bozulmaz. (s. 148) Bir kimsenin namazda abdesti bozulursa veya abdest almak güç
olursa, namaza dururken Maliki mezhebini taklit eder. Maliki’de, hastaların,
ihtiyarların namazları bozulmaz (s. 232) Kan veya idrar kaçıranlar, necaset temizlemekte zahmet çekenler
Maliki mezhebini taklit ederler. Maliki’de, makattan ve bedenden taş,
solucan, cerahat, sarı su, kan çıkınca abdest bozulmaz. Abdesti bozanlar,
hastalık ile çıkarsa ve çıkması men olunamazsa, iki kavil vardır. İkinci
kavle göre, prostat hastalığı sebebiyle gelen idrar abdestini bozmaz.
Hastaların, ihtiyarların, abdest almakta harac
ve meşakkat olduğu zaman, bu kavli taklit etmeleri sahih olur. İdrarın
kesildiği zamanı belli ise, bu zamanda abdest alması iyi olur. İstibra
zamanı uzun süren veya sonraları damlayan ve bir namaz vakti devamlı
akmadığı için özürlü olamayan Hanefi ve Şafiiler, Maliki mezhebini taklit
eder. (s. 158) Maliki’nin ikinci kavline göre, özür sahibi olmak için, hastalık
sebebi ile çıkan, abdesti bozan bir şeyin bir kere çıkması kâfidir.
Bir namaz vakti içinde devamlı çıkması lazım değildir. Namazdan önce
veya namaz içinde idrar, yel kaçıran hastaların ve ihtiyarların abdestlerinin
ve namazlarının bozulmaması için, harac ve
meşakkat halinde, bunların maliki mezhebini taklit etmeleri ve imam
olmaları sahih olur. (s.131) Dikkat edilirse, Maliki’de, Hanefi’de olduğu gibi özürlü olmak
için her namaz vaktinde bir kere akması lazım değildir. Hastalık sebebiyle
ara sıra zuhur etmesi, hatta bir kere çıkması bu kavle göre özür sayılır.
Mesela elinde olmadan zaman zaman burnu kanayan,
makattan solucan çıkan, ara sıra ağız dolusu kusan, kulağı akan, ağrı
ile gözünden yaş gelen, bazen yel kaçıran, ishal olup gaita kaçıran,
idrar kaçıran, istihazalı veya akıntısı olan
kadın, basurdan, çıbandan, yaradan kan ve irin akan, Maliki mezhebini
taklit ederse, abdesti bu özrü sebebiyle bozulmuş olmaz. Çamaşıra bulaşan
kan ve idrar lekelerini temizlemek meşakkat olursa necis
de sayılmaz. Namazda iken idrar gelse, basurdan kan aksa, hem abdest
bozulmaz, hem de çamaşırdaki kan ve idrar necis
sayılmaz. Çünkü Maliki’de, ikinci kavle göre, necaset namaza engel değildir.
Temizlemek sünnettir. (s.153) Maliki
mezhebini taklit ederken
Yukarıda, Maliki’yi taklidin lüzumunu bildirdik. Şimdi ise
bunları sual ve cevaplarla açıklıyoruz:
Sık sık ağız dolusu kusan kimse,
Maliki'yi taklit ederse, abdesti bozulur mu? CEVAP Bozulmaz. Hemoroid sebebiyle Maliki'yi taklit eden,
kan akarken ve elbisesinde fazla kan bulaşmış iken namaz kılsa, caiz
olur mu? CEVAP Evet. Çünkü temizlemek zordur. Ameliyatla, karnımdan delik açılarak torba bağladılar. Torbadan
bazen necaset sızıyor. Maliki'yi taklit ederek namaz kılmam caiz midir?
CEVAP Evet. Gaz sıkıştırmasından rahatsızım. Zaman zaman
yel kaçırdığım da oluyor. Maliki’yi taklit etsem abdestim bozulur mu?
CEVAP Abdest bozulmuş olmaz. Eli kanayan, Maliki'yi taklit edip namaz kılabilir mi? CEVAP Namazı kaçırmamak için taklit eder. Şuurlu hastaya, idrar için, sonda takıldı. İdrar, bir torbada
birikiyor. Yatalak ve üstü necasetlidir. Bu necasetle namaz kılabilir
mi? CEVAP Maliki’yi taklit ederek namazlarını kılar. Maliki’yi taklit eden, öğleyi asrı evvele kadar kılamazsa,
tekrar Hanefi’yi taklit edip öğleyi asr-ı
evvelde kılması caiz mi? CEVAP Zaruret olduğu için caizdir. Maliki’yi taklide niyeti unutup namaz kılan, daha sonra hatırlayıp
niyet etse namazı sahih olur mu? CEVAP Evet. Vakit çıkmak üzere iken, hazırda temiz elbise de yoksa, Maliki’yi
taklit edilip necasetli elbise ile namaz kılmak caiz mi? CEVAP Evet. Ağzında diş dolgusu olup Maliki’yi taklit eden, ihtiyaç olunca,
mukimken iki namazı cem için, Hanbeli’'yi de taklit edebilir mi? CEVAP Evet. Necasetli su arıtmada çalışıyorum. İş elbisemden başkası olmayınca,
Maliki'yi taklit ederek namaz kılabilir miyim? CEVAP Temiz elbise bulunmazsa, Maliki taklit edilir. El kanamasından dolayı, Maliki'yi
taklit edenin, ayağı kanasa, abdesti bozulur mu? CEVAP Evet. Maliki’yi taklit eden, abdest alıp namaz kıldıktan bir ay sonra,
elinde yağlı boya görse, boyayı kazıyıp yıkasa, kıldığı namaz ve abdesti
sahih olur mu? CEVAP Evet. Diş dolgusu, idrar tutamaması ve basurdan gelen kan sebebiyle
Maliki'yi taklit edenin eli kanasa, abdesti bozulur mu? CEVAP Evet bozulur. Maliki'yi taklit eden, abdest aldıktan sonra, Maliki'ye göre
niyet etmediğini hatırlasa, o anda niyet etse, sahih olur mu? CEVAP Evet sahih olur. Şafii mezhebini taklit ederken beş sene önce haccetmiştim.
Fakat kadınlara dokundum. Haccım ve namazlarım sahih oldu mu? CEVAP O haccımı ve namazlarımı Maliki’yi taklit ederek kıldım denirse
sahih olur. Dolgu sebebiyle Şafii’yi taklit ediyorum. Hiç sebep yok iken,
daha kolay diye, Şafii’yi taklidi bırakıp, Maliki’yi taklit etmem uygun
mu? CEVAP Evet uygundur. Unutup necasetli
elbise ile namaz kılan, namazdan sonra hatırlasa, (Bu namazı Maliki’ye
göre kıldım.) dese, sahih olur mu? CEVAP Evet. Unutarak mukimken mestlere 24 saatten fazla mesh ettim. (Bu namazları Maliki'ye göre kıldım) desem caiz
mi? CEVAP Evet, unutmak ile caizdir. Aşağıdaki sual ve cevaplar, bazı okuyucularımız
tarafından iyi anlaşılmamıştır. Sual:
Maliki’yi taklit eden, öğleyi asrı evvele kadar kılamazsa, tekrar Hanefi’yi
taklit edip öğleyi asr-ı evvelde kılsa caiz
olur mu? CEVAP:
Caiz olur. Açıklaması
şöyledir: Öğle namazı, ikindi ezanı okununcaya kadar kılınamazsa
kazaya kalır. Ancak İmamı a’zam hazretlerine göre, ikindi vakti, bugünkü
ikindi ezanlarından çok sonra giriyor. [Yazın 72 dk,
kışın 36 dk sonra giriyor.] Yani şimdi ikindi
ezanları okunurken, öğle vakti henüz çıkmamış, ikindi vakti de girmemiş
oluyor. Öğle namazı, bu vakitte kılınınca vaktinde kılınmış oluyor.
Bu vakte (Asrı evvel) deniyor. İmam-ı a’zam hazretlerinin bildirdiği
ikindi vaktine (Asrı sani) deniyor. Demek ki, trafik sıkışıklığında kalmak, imtihanda
olmak, namaz kılacak yer veya abdest alacak su bulamamak, unutmak gibi
herhangi bir mazeretle öğleyi vaktinde kılamayan, asrı evvelde kılarsa,
imam-ı a’zam hazretlerine göre vaktinde kılmış olur. Maliki, Hanefi veya Şafii olan kimse, bu kavle
uyarak, öğleyi birinci ikindide (Asrı evvelde) kılarsa, öğleyi kazaya
bırakmamış, vaktinde kılmış olur. İyi
anlaşılamayan sual-cevaplardan biri de şudur: Sual:
Eldeki kanamadan dolayı, Maliki’yi taklit edenin, ayağı kanasa, abdesti
bozulur mu? CEVAP:
Evet. Kitaplarda diyor ki: Namaz kılarken semavi [gayr-i
ihtiyari yani elinde olmayan] bir özürle abdesti bozulan Hanefi, hemen
namazdan çıkar. Maliki’de ise, namazı bozulmaz. O anda özür sahibi olur.
Namazına devam eder. Semavi özürler, Maliki’yi taklit edenin de abdestini
bozmuyor. Mesela namazda ishalini tutamasa, çıbanından veya yarasından
kan aksa, burnu kanasa, kulağından irin aksa, makattan solucan çıksa,
idrarını tutamasa, kadınlardan akıntı çıksa, basurdan kan, fistüllerden,
göbekten akıntı çıksa, gaz kaçırsa, yani gelen gazı tutamasa, ağız dolusu
kussa, bunlar semavi özür oldukları için, hiç birisi Maliki’yi taklit
edenin abdestini bozmaz. Abdesti bozulmadığı için namazına devam eder.
Böyle özürleri olan kimsenin ayağını veya öteki
elini bıçak kesip kan çıksa, abdesti bozuluyor, çünkü bu semavi özür
olmuyor. Ama ondan sonra ayağından veya öteki yaralı elinden çıkan kanlar,
irinler semavi özür halini aldığı için, abdestini bozmuyor. Bu özürler abdesti bozmuyor ama, çamaşırımıza kan,
irin, idrar ve ishal bulaşıyor. Özürle meydana gelen bu necasetlerle
kılınan namaz da sahih olur. Çünkü Maliki’de necasetsiz elbise ile namaz
kılmak farz değil, sünnettir. Âlimlerimizin bildirdiğine göre, unutup
necasetli elbise ile namaz kılan, namazdan sonra, necasetli elbise ile
namaz kılmış olduğunu görse, o namazı iade etmeyip, (Bu namazı Maliki’ye
göre kıldım) demekle namazı sahih olur. Bu ruhsatlardan faydalanmamak
takva ve azimet olmaz. Aksine Allah’ın rahmeti olan nimetleri tepmek
olur. Çünkü Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Seferde
[sıkıntı içinde] oruç tutmak
takvadan sayılmaz.) [Buhari] (Seferi
iken [sıkıntı içinde] Ramazan orucunu tutan, mukimken oruç yiyen gibidir.) [Nesai] Bir âyet meali: (Allah size kolaylık ister, zorluk istemez.) [Bekara 185] |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |