İşittirmek kabul ettirmek
demektir Vehhabiler, ruhun ölmediğini söyledikleri
halde, Resulullah da ölüdür, işitmez, şefaat ya Resulallah diyen kâfir
olur diyorlar. Mecazı bilmiyorlar. Bu konudaki birkaç âyet-i kerime
meali şöyledir: (Savaşta öldürülenleri siz değil, Allah öldürdü. Attığın zaman da, sen
değil, Allah attı.)
(Enfal 17) Birileri, ötekileri öldürüyor, Allah,
ben öldürdüm diyor, Resulullah atıyor, sen atmadın ben attım buyuruyor.
Aşağıda da kabirdekilere sen değil,
ben işittiririm buyuruyor. (Kâfirler, sağır, dilsiz, kör oldukları için doğru yola gelmezler.) [Bekara 18] (Kâfirler sağır, dilsiz ve kör oldukları için, akledemezler,
düşünemezler.)
[Bakara 171] Yani hakkı işitmedikleri için sağır,
doğruyu söylemedikleri için dilsiz, gerçeği görmedikleri için kör, denilerek
hidayete kavuşmadıkları bildirilmiştir. Buradaki işitmek, kabul etmek demektir. (Beydavi) (Bu dünyada kör olan, ahirette de kördür.) [İsra 72]
Bu âyette de yaşayan ve ölen kâfirlere kör deniyor. Yoksa dünyadaki
körler ahirette kör olmayacaktır. (Sağırlara işittiremezsin. Körleri ve sapıkları doğru yola eriştiremezsin.)
[Zuhruf 40] Bu âyette işittiremezsin demek, sen hakkı kabul
ettiremezsin demektir. Kabirlerdekilere işittiremezsin demek de, inatçı
kâfirlere işittiremezsin, yani hakkı kabul ettiremezsin demektir. (Beydavi) (Körle gören
[kâfir ile mümin] karanlıkla
aydınlık [Bâtıl ile hak], gölge
ile sıcak [Cennetle Cehennem] bir
olmaz. Dirilerle ölüler de bir olmaz. Elbette Allah,
dilediğine işittirir. Sen kabirdekilere [inatçı kâfirlere] işittiremezsin, sen sadece bir uyarıcısın.)
[Fatır 19-22 Celaleyn, Beydavi] Bu âyette,
kâfire kör, mümine gören, Cennete gölge deniyor. Resulullah kabirdekilere
ne söyleyecek de işittirecek? Hâşâ bu abes, boş söz olmaz mı? Kabirdekileri
niye hidayete kavuşturmaya uğraşsın ki? Hemen âyetin devamında, (Sen sadece bir uyarıcısın), yani vazifen kâfirleri hidayete kavuşturmak
değil, sadece tebliğdir buyuruluyor. Demek ki kabirdekilerden maksat,
yaşayan inatçı kâfirlerdir. (Beydavi)
(Kâfirlerin gözleri değil, göğüslerindeki kalbleri
kördür.)
[Hac 46] Cenab-ı Hak burada kâfirlerin gözlerinin değil, basiretlerinin
kör olduğunu açıkça bildiriyor. Yani öteki âyetleri de açıklamış oluyor.
Yukarıdaki âyetlerde sadece onlar kör, sağır ve dilsiz diye geçiyordu.
Bu âyette ise kör demek, maddi gözün olmadığı, kalblerinin
kör olduğu yani kâfir oldukları bildiriliyor. O halde kör denilince
baş gözü anlaşılmadığı gibi, ölü veya kabirdekiler denilince de, mezardaki
ölü anlaşılmamalıdır. (Sen, ölülere işittiremezsin; arkalarını dönüp giden sağırlara da daveti
duyuramazsın. Körleri sapıklıklarından vazgeçirip doğru yola getiremezsin;
ancak âyetlerimize inananlara duyurabilirsin.) [Neml 80,
81 Rum 52 53] Burada diri olup, gözü kulağı ve beyni olan kâfirler ölüye
benzetiliyor, (Ölüleri [kâfirleri] imana kavuşturamazsın) deniyor. (Ölülere, sağırlara işittiremezsin) ifadesinden
sonra, (Sen ancak âyetlerimize
iman edeceklere işittirebilirsin) buyuruluyor. Kâfirlerin işitmeyeceği,
yani hakkı kabul etmeyeceği, ancak iman edeceklerin işitecekleri, yani
kabul edecekleri açıkça bildirilmektedir. Eğer gerçekten kabirdekilerden maksat ölü olsa idi, ölü de işitmeseydi
iman edenlere işittirebilirsin ifadesi yersiz ve yanlış olurdu ve kâfir
ölü işitmez, mümin ölü işitir anlamı çıkardı. Halbuki Buhari’deki
hadis-i şerifte kâfir ölü de işitir buyuruluyor. |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |