Onun eşi benzeri olmaz
Feraid-ül fevaid kitabında diyor ki: Allahü teâlânın zâti sıfatları altıdır: 1- Vücud=Ezelden
ebede kadar vardır. 2- Kıdem=Varlığının
öncesi yoktur, ezelidir. 3- Beka=Varlığının
sonu yoktur, ebedidir. 4- Vahdaniyet=Eşi,
benzeri ve ortağı yoktur. 5- Kıyam
bi-nefsihi=Mekana muhtaç değildir.
Madde, mekan yok iken de, o vardı. 6- Muhalefetün lilhavadis=Yarattıklarına
yani hiçbir mahluka benzemez. Allah’ın sübuti sıfatları ise sekizdir:
1- Hayat=Diridir,
hayattadır. 2- İlim=Her
şeyi bilicidir. 3- Sem=Her
şeyi işiticidir. 4- Basar=Her
şeyi görücüdür. 5- Kudret=Her
şeye gücü yeter. 6- İrade=Dilediğini
yapıcıdır. 7- Kelam=Konuşur.
8- Tekvin=Yaratıcıdır.
Bu sıfatlar Kur’an-ı kerimde de bildirilmiştir. Allahü teâlâ
hiçbir mahluka benzemez. Bir âyet-i kerime meali şöyledir: (Leyse ke mislihi şeyün=Onun
benzeri hiçbir şey yoktur.) [Şura 11] Allahü teâlâ, noksan sıfatlardan münezzehtir, sıfatlarının
hepsi kâmildir. Zaten Sübhaneke=Seni noksan
sıfatlardan tenzih eder, kemâl sıfatlar ile tavsif ederim demektir.
Bir âyet-i kerime meali de şöyledir: (Sübhanekellahümme=Allah’ım, Seni noksan sıfatlardan tenzih
eder, kemâl sıfatlar ile tavsif ederim.) [Yunus 10] Âyetlerde geçen Sübhanallah,
Sübhanehü, sübhanellezi
gibi kelimeler. Allah’ın hiçbir noksanı olmadığını, her bakımdan tam
mükemmel olduğunu bildirir. Bir kimse, Allah, oturur, iner çıkar, yürür, eli ayağı vardır
derse, Allah’ın bir şeylere muhtaç olduğunu söyleyerek insanlara benzetmiş
olur. Müteşabih olan istiva kelimesi, oturmak anlamında kullanılırsa,
hâşâ Allah’a noksan sıfat izafe edilmiş olur. Arş’a
oturdu demekle de, ikinci bir noksan sıfat daha verilmiş olur. Allah’ın
mekana ve oturmaya ihtiyacı olur mu? O yarattıklarına nasıl benzer? Allah’ı bir mahluk gibi bildiren âyet ve hadisler var. Bunlar
müteşabihtir, hiç yorum yapmadan öylece kabul
edilir. Allah’ın sıfatlarına aykırı olarak tevil etmek asla caiz olmaz.
Nitekim Kur’an-ı kerimde bildiriliyor ki: (Müteşabih
âyetleri, kalblerinde eğrilik olan kimseler,
fitne çıkarmak, kendilerine göre yorumlamaya çalışırlar. Halbuki Onun
tevilini ancak Allah bilir. Ulema-i rasihin,
ona inandık; hepsi Rabbimiz tarafındadır, derler. Bu inceliği ancak akl-ı selim sahipleri düşünüp anlar.) [Al-i imran
7] (Mevduat-ül-ulum ve Mektubat-ı
Rabbani gibi eserlerde müteşabihatı ulema-i
rasihin de anlar buyuruluyor.] Müteşabih bir âyet olan istiva kelimesini oturdu diye yanlış
tevil edenlerin kalblerinde eğrilik olduğunu
bu âyet-i kerime açıkça bildirmektedir. Allah’ı Arş’a
ve oturmaya muhtaç sanmak küfürdür. Hadis-i şerifte de, (Allah her türlü noksandan münezzehtir) buyuruluyor. (Müslim) Gökleri altı günde yaratmasının hikmetini
bilmeyiz. Bir anda da yaratırdı. Çünkü Allah, Ol dediği zaman oluverir.
Kur’an-ı kerimde bunu açıkça bildiriyor: Allah bir şeyin olmasını isterse, kün
feyekün=Ol der, o da hemen oluverir.
Kün feyekün geçen âyetler. (Bekara
117, Al-i imran 47, Enam 73, Nahl 40, Meryem 35, Yasin 82, Mümin 68) |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |