Farklı ictihad rahmettir
Selefiye itikadındaki gençler (Ümmetimin ihtilafı rahmettir)
hadisi uydurmadır diyorlar. İhtilaf rahmet olunca ittifak gazap olur
diyorlar. O zaman dört hak mezhebe de dil uzatmış olmuyorlar mı? Hz.
Âdem’den beri gelen Allah’ın gönderdiği dinlerde de farklılıklar vardı.
Farklı olmak rahmet olmasaydı Allah, peygamberlerin şeriatlarını [ameldeki
bilgilerini] hep aynı yapardı. Farklı yapması, mezheplerdeki farklılıkların
rahmet olduğunu göstermiyor mu? CEVAP Elbette gösteriyor. Mezhepsizlerin inkâr edemediği bir hadis
meali şöyledir: (Müctehid, ictihadında hata ederse bir, isabet ederse iki sevap
alır.) [Buhari] Hatası bile sevap olan âlimlerin böyle farklı ictihadları bir rahmettir. Bunu inkâr etmek 14 asırdan beri gelen âlimleri yalanlamak ve hak mezhepleri inkâr olur. O hadisi bir çok muhaddis rivayet etmiştir. Muhaddis sıradan insan değildir. Ömürleri hadis ilmi ile geçmiştir. O hadis-i şerif şu mealdedir: (Ümmetimin [âlimlerin] ihtilafı [farklı
ictihadları] rahmettir.) [Beyheki, İ.Münavi,
İbni Nasr, Deylemi] Fıkıh âlimi İbni Abidin hazretleri,
önsözde buyuruyor ki: Bu hadis meşhurdur. Mekasıd-ı
hasene’ de yazılıdır. İbni Hacib de Muhtasar’da sahih
olduğunu yazmaktadır. Nasrul-mukaddesinin
Hucce kitabında ve Beyheki’nin
Risalet-ül-eşariyye’sinde
sahih hadis olarak bildirildiğini, İmam-ı Süyuti
yazmaktadır. Halimi ve kadi
Hüseyin ve İmam-ül-Haremeyn de sahih olarak bildirmişlerdir. Mevahibi ledünniyye’de de yazılıdır. Farklı ictihad, peygamberlerin farklı şeriatları gibi rahmettir.
Bir âlim, öteki âlimin ictihadının yanlış olduğunu söylemez. Çünkü Mecellede
(İctihad ictihadla nakzedilemez) buyuruluyor. (Madde 16) Müctehidlerin ihtilafları, yani farklı
ictihadları rahmet olmasa idi, müctehidin hatasına da sevap verilmezdi.
Yanlış bir işe sevap verilmez. Müctehidin hatasına da sevap verildiğine
göre, farklı ictihad rahmettir. İhtilaf rahmet olunca ittifak gazap
olur demek de yanlıştır. Çünkü bu söz, Peygamberlerin getirdiği
dinlerin farklı olmasına ve Selef âlimlerinin birbirinden farklı ictihad
etmesine dil uzatmak olur. Resulullah da rahmet olması için farklı hadisler
bildirmiştir. Hak mezheplerin farklı oluş sebeplerinden birisi de, bu
farklı hadislerdir. Mesela üç hadis âlimi şu hadis-i şerifleri ittifakla bildirmişlerdir: (Ön avretine dokunan erkeğin abdesti bozulur.) [Ebu Davud,
Tirmizi, Nesai] (Ön avretine dokunan erkeğin abdesti bozulmaz.) [Ebu Davud,Tirmizi,
Nesai] Hiç birisi uydurma dememiştir. Bu farklılığın rahmet olduğunu bildikleri için kitaplarına almışlardır. Bu büyük hadis âlimlerine dil uzatanın dili kurur. Müctehidin ihtilafı rahmet olduğu gibi, her biri cennetlik ve müctehid olan eshab-ı kiramın farklı ictihadları da rahmettir. Bir hadis-i şerif meali: (Allah’ın kitabını terkte kimse özür sahibi olamaz. Onda yoksa
hadislerime bakın, onda da yoksa Eshabımın sözlerine bakın. Çünkü Eshabım gökteki yıldızlar gibidir. Hangisine uyarsanız hidayete
erersiniz. Eshabımın ihtilafı [farklı ictihadları] sizin için
rahmettir.) [Taberani, Beyhekî, İbni Asakir, Hatib,
Deylemi, Darimi, İ. Münavi, İbni Adiy]
Görüldüğü gibi bu hadis-i şerifi 8 muhaddis rivayet
etmiştir. Müctehidlerin ve hepsi müctehid
olan eshab-ı kiramın da farklı ictihadları rahmettir. |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |