Evini kiraya verirken
Müslümanlar kiralık
ev sıkıntısı çekerken, evini boş tutmak günah değil midir? Bazıları
iyi kimselerin, salihlerin gücü yetmediği için, yüksek fiyat veren
fasıklara, kötü kimselere, evini kiraya veriyorlar. Salihleri düşünmemek
vebal değil midir? CEVAP Müslümanlar kiralık ev sıkıntısı çekerken evi boş tutmak israf
ve günah olduğu gibi, yüksek fiyatla kiraya vermek de asla uygun değildir. Allahü teâlâ, (Bana şükredin, nankörlük etmeyin) buyuruyor.
(Bekara 152) Şükür nedir? İslam âlimleri şükrü çeşitli şekilde tarif etmişlerdir: Şükür, İslamiyet’e uymak, Allahü teâlânın verdiği nimetleri Onun sevdiği yerlerde kullanmaktır. Her uzvun şükrü vardır. Mesela gözün şükrü, arkadaşların kusurunu görmemek, kulağın şükrü, söylenilen ayıpları duymamış olmak, ayağın şükrü, kötü yerlere gitmemek, bedenin şükrü, oruç tutmaktır. Malın şükrü ise zekat, sadaka vermektir. Allahü teâlâ insanları
sabır ve şükürle imtihan etmektedir. Daha çok fakiri sabırla, zengini
ise şükürle imtihan etmektedir. Allahü teâlânın, (şükredin nankörlük etmeyin) buyurduğunu bildirmiştik. Nankörlük nedir? Nankörlük
şükretmemektir. Bu evi paramla yaptırdım İmam-ı Mücahid, Nahl süresinin,
(Nimetin Allah’tan geldiğini
itiraf eder, daha sonra da, onu inkâr ederler. Onların çoğu kâfirdir)
mealindeki 83. âyet-i kerimesini (Nimetlerin
Allah’tan olduğunu bilirler. Fakat "Bunları biz kazandık veya bize
miras kaldı" diyerek nankörlük ederler) diye tefsir etmiştir.
Allahü teâlâ, bir müslümana iki ev ihsan etmiştir. O da, birini boş tutuyor veya yüksek fiyatla veriyor. Sebep olarak da, (Sen benim ortağım mısın? Ben bu evi ne sıkıntılarla yaptırdım. Ben evimi istediğim fiyatla istediğim kimseye fasık, salih ayırmadan veririm) demek, İmam-ı Mücahidin tefsirinde bildirdiği nankörlüğe benzemiyor mu? O civarda kiralar 100-150 milyon iken, iyi insanlar arasında oturmayı arzu eden kimselere evini, 250-300 milyona kiraya vermek bu iyi niyetli insanları, dışlamak kötüler arasına atmak olmaz mı? Çoluk çocuğunun bozulmasına, sebep olmak değil midir? Kendi akrabasına veya mesai arkadaşına fazla para veremiyor diye, fasıklara, kötü insanlara yüksek fiyatla vermek şükür müdür? Kimi de, yüksek fiyatla kiraya verenleri örnek gösterip, (Herkes yüksek fiyatla veriyor, beni mi görüyorsun) diyor, herkese uymak iyi değildir. Kur’an-ı kerimde buyuruluyor ki: (İnsanların çoğuna uyarsan, seni Allah’ın yolundan saptırırlar.) [Enam 116] Dinimiz, iyi zenginleri över, kötü zenginleri yerer. Allahü teâlâ buyuruyor ki: (Kullarımdan şükreden azdır.) [Sebe 13] (İnsan, zengin olunca azar.) [Alak 6-7] (Malı pek çok seviyorsunuz.) [Fecr 20] (Altın ve gümüşü
[parayı] biriktirip Allah yolunda
sarf etmeyene çok acı bir azap vardır.) |Tevbe 34] (Mallarınız ve çocuklarınız, Allah’ı anmaktan [iyilik ve ibadet yapmaktan] alı koyarsa, hüsrana uğrarsınız.) [Münafikun 9] Peygamber efendimiz
de buyuruyor ki: (İyilik çok, yapan ise azdır.) [Hatib] (Cehennemdeki insanların çoğu, zenginlerdir.) [İ. Ahmed] (Zenginler helak olur. Ancak malını hayra harcayan kurtulur.
Böyle zenginler ise azdır.)
[İbni Mace] Evin şükrü nasıl olur?
Tecrübelerle sabittir ki, birden fazla evini kiraya verip bunu geçim
vasıtası yapan, bu paranın hayrını görmez. Çünkü dinimiz, fazla olan
evin, satılıp parasının değerlendirilmesini veya salihlere Allah rızası
için, ücretsiz veya ucuz kiraya verilmesini tavsiye etmektedir. Fazla
evin şükrü ancak böyle olur. İyilik etmenin, ahiretten başka, dünyaya
da faydası vardır. Malı bereketli olur. Harcadığı para, fazlası ile
geri döner. Hadis-i şerifte, (Bir kimsenin namazı, orucu sizi yanıltmasın.
Onu iyi anlamak için, para ile arasının nasıl olduğuna bakın) buyuruldu.
Bir kimsenin para ile
arasının nasıl olduğu da böyle hallerde belli olur. O kimsenin namazı
doğru olsaydı, onu kötülükten alıkoyar, iyileri sıkıntıya sokmazdı.
Peygamber efendimiz, giden birinin kim olduğunu sordu. Oradakiler dedi
ki: Bu, öyle bir zengindir ki, hangi kadınla evlenmek istese, hemen
verilir, birisi için aracı olsa, hemen kabul edilir, ortaya bir fikir
atsa, sözü dinlenir. Peygamber efendimiz sustu. Oradan biri daha geçince,
Resulullah onun da kim olduğunu sordu. Oradakiler dedi ki: Bu öyle
bir fakirdir ki, bir kadınla evlenmek istese, verilmez, birine aracı
olsa, aracılığı kabul edilmez, bir şey söylese, sözü dinlenmez. Peygamber
efendimiz buyurdu ki: (Şu salih fakir, öteki fasık zengin gibi, dünya dolusu kişiden
daha hayırlıdır.) [Buhari] Ne mutlu malını hayra
harcayan zengine. |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |