Rüya görmek Rüya görmek neye alamettir? CEVAP Rüyada çeşitli hikmetler vardır. Kimi için bir müjde, kimi
için bir ikazdır. Kur'an-ı kerimde rüya ve tabiri ile ilgili bilgi vardır.
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Güzel rüya
müjdedir.) [İbni Cerir] (Salih rüya
rahmani, karışık rüya şeytanidir.) [Buhari] (En doğru
rüya seher vakti görülendir.) [Beyheki] (Kıyamet yaklaştığında,
Müslümanın rüyası ekseriya yalan çıkmaz.) [Müslim] (Sözü doğru
olanın, sadık kimselerin rüyası da doğru çıkar.) [Buhari] (Gündüz görülen
rüyalar doğru çıkar.) [Hakim] (Peygamberlik
müjdelerinden salih [iyi] rüyadan
başka kalmadı. Mümin rüyayı, ya kendi görür veya başkaları onun için
görür.) [Müslim] (Salih rüya,
peygamberliğin 46’da biridir.) [Beyheki] (Rüyada kadın
görmek hayra, deve korkuya, süt dine, yeşil Cennete, gemi kurtuluşa,
hurma rızka delalet eder.) [Ebu Ya’la] Rüya tabiri, ilim işidir. Herkes tabir edemez. Hele günümüzde
bu ilmi bilen yok gibidir. Rüyalarımızı, anlatacaksak, bilhassa güzel
olanları salih kimselere anlatmalıdır. Çünkü salih kimse, rüya tabir
ilmini bilmese de, hayra yorar, ondan zarar gelmez. Kötü, karışık rüyaları
kimseye anlatmamalı! Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Kötü rüya
gören kimseye söylemesin, şeytandan da Allah sığınsın.) [Müslim] (Kötü rüya
gören uyanınca sol tarafına üç defa tükürüp, şeytanın şerrinden Allah’a
sığınsın. Bu takdirde rüya, ona zarar vermez.) [Müslim] (Güzel rüya
gören, hemen Allah’a hamd ve şükretsin! Kötü rüya gören, Allah’a sığınsın,
rüyasını kimseye anlatmasın! O zaman rüyanın ona zararı olmaz.) [Dare Kutni]
(Rüyada başım kesildi, tabiri ne) diye sorana, Peygamber efendimiz
buyurdu ki: (Bu şeytanidir. Kötü
rüyayı, anlatmayın! Şeytandan Allah’a sığının!) [Müslim] (Rüyasında
hoşa gidici güzel şeyler gören, görüşü isabetli salih birine anlatsın!
O da hayra yorsun!) [Beyheki] (Rüya, tabir
ilmini bilen bir dosta veya akıllı bir zata anlatılmalıdır!) [İ.Ahmed] (Rüya nasıl
tabir edilirse, öyle çıkar. Bunun için rüyanızı nasih
veya âlime anlatın!) [Hakim] [Nasih, insanlara iyilik tavsiye
eden, kötülükten sakındıran, nasihat eden kimsedir.] Bir kadın, gördüğü rüyayı Peygamber efendimize anlatır. (Yanında olmayan birine [kocana] kavuşursun) buyurur. Kocasına kavuşur.
Başka bir zaman aynı rüyayı görür. Başkalarına tabir ettirir. Onlar
da, (kocan ölecek) derler. Dedikleri gibi olur. Onun için rüyayı hayra yormalıdır! Rüya iyi ise, (hayırdır inşaallah)
demeli, kötü ise, (Allah bu rüyanın
şerrinden seni muhafaza etsin) demelidir! (Bostan) Görmediği rüyayı gördüm demek çok kötüdür. Çünkü hadis-i şerifte,
(En büyük yalan görmediği halde,
“rüyamda şöyle gördüm” demektir)
buyuruldu. (Buhari) Ölmüş kâfirler rüyada
görülür mü? CEVAP Ölmüş kâfirlerin ruhları hapistir, rüyada görülmez. Rüyada
görülmüşse o şeytandır. Bir kimse, (Ben Ebu Lehebi,
Ebu Cehili rüyamda gördüm) dese, gördüğü şeytandır. Namaz kılan tesettürlü bir bayanım. Babam da namaz kılan iyi
bir insandı. Ailece iyi insanlarız. Babam yakında öldü. Babam ölmeden
önce de, şimdi de rüyalarımda bazen babamla ilişkiye giriyorum. Bunun
bir anlamı var mıdır? Bilmediğim bir günah mı işliyorum? CEVAP Rüyada annemle ilişkiye giriyorum diyen salih erkekler de çıkıyor. Bu bir
günahtan dolayı değildir. Babanıza dua ediyor, hayır hasenatta bulunuyorsunuz.
babanıza iyilik ettiğiniz anlaşılmaktadır. Annesiyle ilişkiye girenler
de annesine iyilik ediyor demektir. Padişahlardan birinin zengin hanımı, rüyada hacılarla ilişkiye
girdiğini görüyor. Şeyhülislama rüyasının tabir etmesi için cariyesini
gönderiyor. (Ben ilişkiye girdim de) diye tembihliyor. Şeyhülislam rüyayı
dinleyince haydi git sen böyle rüya göremezsin diyor. Sultan hanım,
tekrar cariyesini gönderiyor yemin ediyor böyle bir rüya görüldüğünü
söyle diyor. Yine inanmazsa sultan hanım görmüş dersin diyor. Yine şeyhülislam
kızım sen böyle rüya göremezsin diyor, cariye mecbur kalıp sultan hanım
görmüş diyor. Şeyhülislam, bak şimdi oldu diyor, tabir ediyor: Sultan
hanımın hacılara büyük hizmetleri dokunacak diyor. Gerçekten de sultan
hanım, Türkiye’den Suudi Arabistan’a kadar hacılar için su kanalları,
sarnıçlar ve çeşmeler yaptırıyor. Yol boyu hacılar susuz kalmıyor. Demek ki siz de babanız için Kur'an okuyor dua vs. yapıyorsunuz.
Namaza başlatmak için, yalandan, şöyle rüya gördüm. (Namaz
kılmayanı Cehenneme götürdüler) demem caiz mi? CEVAP Sadece burada caizdir. CEVAP Hayır. Rüya
senet değildir. Dinimizde senet olan dört delil vardır. Ramazanda
şeytani rüya görülür mü? CEVAP Görülmez.
Nefsani rüya görülür. Bazı kimseler, uykuda, rüyada, alemi misal ve hayalin suretlerini görerek,
kendilerini büyük bir hükümdar veya yüksek mevki sahibi görür. Veyahut
büyük din âlimi olmuş, herkes, ilim öğrenmek için, etrafına toplanmış
görür. Halbuki, alemi şehadette, yani uyanık iken, bunların hiçbiri
hasıl olmamaktadır. Böyle rüyalar doğru mudur, yoksa aslı, esası yok
mudur? CEVAP İmam-ı Rabbani hazretleri Mektubatta buyuruyor
ki: (Böyle rüyalar boş ve esassız değildir. Bu rüyayı gören kimsede, mevki sahibi
olmak, âlim olmak hâli ve kabiliyeti var demektir. Fakat, kuvveti az
olup, alemi şehadette hasıl olacak kadar değildir. Eğer, bu hâl, zamanla
kuvvetlenirse, Allahü teâlânın lütfu ile, alemi şehadette de hasıl olur.
Eğer alemi şehadette hasıl olacak kadar kuvvetlenmezse alemi misalde
görünmekle kalır. Kuvveti miktarınca, orada görünür. Tasavvuf yolunun
saliklerinin rüyaları da böyledir. Kendilerini
yüksek makamlarda, Velilerin mertebelerinde görürler. Bu hâl, alemi
şehadette nasip olursa, pek büyük nimettir. Yok eğer, alemi misalde
görünmekle kalırsa, hiç kıymeti yoktur. Çöpçüler, hamallar, rüyada,
kendilerini hakim, paşa görür. Halbuki, uyanık iken, ellerine bir şey
geçmez. Rüyaları üzülmekten, pişmanlıktan başka bir şeye yaramaz. O
halde, rüyalara güvenmemeli, uyanık iken ele geçene sevinmelidir. Bunun içindir ki, büyüklerimiz rüyalara ehemmiyet vermemiş, talebenin rüyasını
tabir etmeye lüzum görmemişlerdir. Uyanık iken ele geçene kıymet vermişlerdi.
Bundan dolayı, devamlı görünenlere ehemmiyet vermişler, hiç kaybolmayan
huzuru, kazanç bilmişlerdi. Allahü teâlâdan başka her şeyi unutmak,
hiçbir şeyi hatırlamamak, bunlar için daimi idi. Başlangıcında nihayette
ele geçecekler derc edilmiş olanlara, bu kemaller
zor ve uzak değildir.) (cild 2, m.58) Resulullahı rüyada görmek Rüyada Peygamber efendimizi değişik şekillerde görmek neye
alamettir? CEVAP
Rüyada Peygamberimiz Muhammed aleyhisselamı hakiki şekliyle
gören, muhakkak Onu görmüş olur. Çünkü şeytan Onun şekline giremez.
Fakat şeytan başka şekle girip görünebilir. Resulullahı tanımayan kimsenin,
bunu ayırması kolay olmaz. Bazı âlimler de, (Peygamber efendimizi değişik şekilde görmek,
yine Onu görmek olur. Fakat bu, o kişinin dindeki noksanlığına alamettir.
Peygamber efendimizi rüyada gerçek şekliyle gören ve mümin olarak ölen
herkes Cennete gider) buyurmuşlardır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Beni rüyada
gören, gerçekten beni görmüştür. Ben her surette görünürüm.) [Deylemi]
(Beni rüyada
gören, gerçekten beni görmüştür. Çünkü şeytan benim şeklime giremez.
Ebu Bekr-i Sıddıkı gören de, gerçekten onu
görmüştür. Şeytan onun da suretine giremez.) [Hatib] (Beni rüyada
gören, uyanıkken görmüş gibidir.) [İbni Mace] (Beni rüyada
gören, Cehenneme girmez.) [İbni Asakir] Abdülgani Nablusi hazretleri buyuruyor
ki: İbni Sirin'e göre, rüyayı gören,
Resulullahı vefatı zamanında bulunduğu şekil üzere görmüşse hakikaten
onu görmüş demektir. İbni Arabi hazretleri gibi bazı âlimler ise, (Resulullahı
hayatta bulunduğu şekilde görmek şart değildir) dedi. Resulullahı bilinen
sıfatları üzere görmek, bizzat Hz. Peygamberimizi görmektir. Bilinen sıfatlardan
başka şekilde görmek, Resulullahın misalini idrak etmektir. Peygamberlerin
cesetleri yer değiştiremez. Bundan dolayı Resulullahı bulunduğu surette
görmek, Hz. Peygamberimizin hakikatini idrak etmektir. Vasıflarından başka
bir şekilde görmek ise, misalini idrak etmektir. Kadi İyad'a
göre, Resulullahı bilinen sıfatından başka bir şekilde görenin rüyası
tevile, tabire muhtaçtır. İmam-ı Nevevi ise, (sahih olan rüyayı gören
her iki surette de Resulullahı hakikaten görmüştür. İster bilinen sıfatı
üzere, isterse bilinen sıfatından başka bir surette görsün) dedi. Resulullahın gençlik, orta yaşlılığı ve ihtiyarlık zamanlarında
ve ömrünün sonunda olan bilinen suret ve sıfatlarından birisi üzerine
görülen rüya tabire muhtaç değildir. Eğer bunlardan birisine benzemiyorsa,
tabire muhtaç olur. Bunun için bazı tabircilere göre, bir kimse, Resulullahı
yaşlı görse, selamete erişmeye; genç görse, bu kimsenin iyi halli oluşuna,
şöhrete erişmesine ve onun düşmanına galip gelmesine delalet eder. Tebessüm
ettiğini görse, rüya sahibinin sünnet-i seniyeye
uyduğuna delalet eder. Resulullahı kızgın bir şekilde görmek, o kimsenin halinin kötü
olmasına delalet eder. Güzel bir surette görmek, rüya sahibinin dince
güzelliğine, mübarek bedeninde noksanlık görmek, rüyayı görenin noksanlığına
delalet eder. Çünkü Resulullah gayet parlak bir ayna gibidir ki, o aynaya
bakan kendi şeklini görür. Resulullahı böyle uygun şekillerde görmekte büyük faydalar
vardır. Çünkü Resulullahı bu durumda görmekle rüyayı görenin durumu
bilinir ve gafletten uyanır. Diğer peygamberleri de rüyada görmek böyledir.
Çünkü şeytan, peygamberlerin ve melaikenin suretine giremez. Rüyada
Resulullahı görenin durumu iyi ve gönlü şen olur. Eğer o kimse üzüntülü
ve kederli ise, üzüntü ve kederinden kurtulur veya hapis ise hapisten
çıkar. Resulullahı görenler, muhasara altında veya kıtlık içinde iseler
onlar bu gibi durumlardan kurtulur ve mazlum iseler zafere kavuşurlar.
Eğer korku halinde iseler emin olurlar. Resul-i ekremin kendisine teveccüh gösterdiğini veya bir şey
öğrettiğini yahut namazında ona iktida ettiğini
yahut Resulullahın güzel bir şey yedirdiğini veya layık bir elbise giydirdiğini,
veya ona hayırlı dua ettiğini gören, iyilikle emreden ve kötülükten
nehyeden kişi olur. Rüyayı gören âlim ise, ilmi ile amel eder.
Abid ise, feyze kavuşur. Günahkâr ise, tövbe eder, kâfir ise, hidayete
erer. Rüya sahibi korku içinde ise, düşmanlarından emin olur. Kendisine
şefaat edilir. Çünkü Resulullah şefaat sahibidir. Rüyada Resulullahı görmek, sözünde doğru ve vaadinde durmaya
delalet eder. Bazen de büyük bir makama nail olur. Rüya sahibi yolcu
ise ve kuraklık çekiliyorsa, yağmurun yağmasına delalet eder. Çünkü
su bulunmayan yerde, Resulullahın mübarek parmakları arasından su akmış
idi. Resulullah bir yerde rengi değişmiş veya bir a'zası noksan görülürse, bu rüya o yerde dinin zayıflamasına
ve bid'atin meydana çıkmasına delalet eder. Resulullahın üzerinde eski
elbise görmenin tabiri de böyledir. Resulullahın vefat ettiğini görenin kendi akrabasından şerefli
bir zatın vefatına delalet eder. Eğer Resul-i ekremin bir yerde cenazesini
görse, orada büyük bir musibet olur. Resulullahın, kendisine dünya malından veya yiyecek ve içecek
bir şey verdiğini gören, verilen şeyin şerefi nispetince erişeceği bir
hayra delalet eder. Bir kimse rüyada onun mübarek elbiselerinden birini
giyse veya Hz. Peygamberimiz kendisine elbisesini verse, o kimse mülke erişir.
Fakir ise, zengin olur, bekarsa evlenir. Resulullahın sürme çektiğini gören, dininde salih olur. Onun
çok güzel olduğunu görmek, rüya sahibinin çok dindar olduğuna delalet
eder. Resulullahı buğday benizli gören, heva ve hevesi terk eder, tövbe
etmeyi tercih eder. Beyaz tenli olduğunu gören, Allah’a tövbe eder.
Güzel amel yapar ve yolunu düzeltir. Resulullahın sakal-ı şeriflerinin siyah olduğunu ve beyazlık
bulunmadığını gören, sevinç ve büyük bir ucuzluğa kavuşur. Sakalına
aklık karıştığını görenin kuvvetli oluşuna ve düşmanına galip gelmesine
delalet eder. Resul-i ekremi kendi mescidinde veya
harem-i saadetinde gören, kuvvet, izzet ve yüceliğe erişir. Resulullahın
kabri şerifini gören, zengin olur, hapis ise kurtulur. Kabr-i şerifi
ziyaret ettiğini gören, büyük bir mala erişir. Resulullahın peşinden yürüdüğünü görenin, sünnete uyduğuna
delalet eder. Resulullahı ayakkabısız görse, rüya sahibinin cemaatla
namazı terk ettiğinden, ona, cemaatla namaz kılması için emrettiğine
delalet eder. Resulullahın mestlerini giydiğini görmesi, Resulullahın
o kimseye Allah yolunda cihad yapması için emrettiğine delalet eder.
Resulullah ile müsafeha yaptığını görenin sünnet-i Resulullaha
uyduğuna delalet eder. Resulullah kendisine rüyada hurma ve bal gibi
güzel ve hoş bir şey ikram etse, Kur'an-ı kerimi ezberler ve ona verilen
şey miktarınca ilim elde eder. Peygamberimizin hutbe okuduğunu gören, iyilikle emir ve kötülükten
nehyeder. Resulullahın kendisine bir şey verdiğini
gören kimse, ilme nail ve hakka tabi olur. Resulullahın kendisine verdiği
şeyi almadığını görse, o kimse bid'at işler. Resulullahı uzun boylu bir delikanlı suretinde görmek, insanlar
içinde çıkacak fitneye delalet eder. Resul-i ekremi yaşlı bir şekilde
görse, insanların afiyette olmalarına delalet eder. Resulullahın kendisine
kızdığını veya kendisiyle mücadele ettiğini veya sesini onun sesinden
daha fazla yükselttiğini görenin, dinde çıkaracağı bir bid'ate
delalet eder. Resulullahın herhangi bir yerde vefat ettiğini gören,
o sene orada vefat eder. Peygamber efendimizi rüyada görmek için Peygamberimiz Muhammed aleyhisselamı rüyada hakiki şekliyle
görebilmek için düzgün itikada sahip olmak, ibadetleri yapıp haramlardan
kaçmak ve çok salevat-ı şerife getirmek lazımdır. Hadis-i şerifte buyuruldu
ki: (Cuma gecesi
iki rekat namaz kılıp, her rekatta bir Fatiha, bir Âyet-el Kürsi, 15 İhlâs okuyup selam verdikten sonra bana bin salevat
okuyan, öteki Cumaya varmadan beni rüyada görür.) [Şir'a] Hz. Ömer, (Bir mümin, Abher namazını kılıp da Resulullahı rüyasında
görmezse, ben Ömer değilim. Yemin ederim ki, Allahü teâlâ, bu namazı
kılanın işini görür, dilediğini verir, günahı ne kadar çok olsa da,
hepsini affeder, ölürken susamaz, kabrine çiçekler döşenir. Kabrinden
kalkarken de, başına keramet tacı konur) buyurdu. Hz. Ali de, (Resulullahı
görmek istediğim zaman, Abher namazını kılarım) buyurdu. Abher namazı, 4 rekatlık nafile bir namazdır. İkinci rekatta,
oturulunca Et-tehiyyatüden sonra salli barik
okunur. Her rekatta bir Fatiha, on defa Kadir suresi okunur. Sonra rüku'dan
önce, 15 defa Sübhanallahi velhamdülillahi
ve la ilahe illallahü vallahü
ekber tesbihi okunur, sonra rükuya varılır, rükuda 3 defa Sübhane
rabbiyel azim dendikten sonra 3 defa yukarıdaki tesbih okunur.
Sonra doğrulup, kavmede, yani ayakta iken
aynı tesbih 3 defa daha okunur. Secdeye varılır, 3 Sübhane Rabbiyel
a'ladan sonra, aynı tesbih 5 defa okunur.
Daha sonra ikinci secdeye gidilir. İki secde arasında tesbih okunmaz.
Diğer 3 rekat da böyle tamamlanır. Selamdan sonra konuşmadan Kadir suresi
on defa okunur. Sonra aynı tesbih 33 defa okunup Cezallahü
Muhammeden anna ma hüve ehlühü denir. Resulullahı rüyada
gören kimse, ölene kadar o halini muhafaza ederse Cennetliktir. |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |