Sigara haram değildir Bir tasavvuf kitabında, (kahve, tütün, tömbeki, esrar, şaraptan daha kemdir)
deniyor. Kahve, tütün, şaraptan daha kötü nasıl olabilir? CEVAP
Kitaptaki ifadelerde bir nakil hatası olabilir. İstanbul Üniversitesi
yayınlarından Gıda Kimyası kitabında deniyor ki:
(Çaydaki tein ile, eskiden ayrı bir alkaloit olarak kabul edilen Kafeinin
aynı olduğu tespit edildi. Çayda %2,5-3, kahvede ise %1,3 oranında kafein
bulunur. Kafein, zihni açar,
kan dolaşımını artırır, vücuda sıcaklık verir, yorgunluğu giderir, sindirimi
kolaylaştırır. Fazlası sinir sistemi üzerinde etki yapar. Kalb hastalıklarında,
sinirleri zayıf insanlarda ve çocuklarda az miktar kahve bile fena etki
yapabilir.) [s. 658] Çaydaki kafein, kahvedekinden
iki misli fazladır. Kahvedeki kafeine haram denirse, çaydakine de haram
denmesi gerekir. Çoğu zarar veren şeyin, zarar verecek miktarını kullanmamalıdır!
Vücuda zarar verecek kadar çok yemek de haramdır. Bazı gıdalar, bazı
hastalara zararlıdır. Vücuda zarar verdiği bilinen şeyleri kullanmak
doğru değildir. Bir kimseye kahve ve çayın fazlası zarar veriyorsa az
içmeli, azı da zarar veriyorsa hiç içmemelidir! Hastaya haram olan bir
şey, sağlama da haramdır denmez. İmam-ı Münavi hazretleri, Camius-sagir şerhinde kahve içmenin haram ve mekruh olmadığını
bildirmiştir. (Hadika s.143) Çay ve kahvedeki kafein, tütündeki nikotin, fazla alınırsa elbette zararlı
olur. Çoğu zarar veren mubah bir şeyin, zarar vermeyen az miktarının
kullanılması haram değildir. Alkollü içkilerin ise, hiç zarar vermese
de, damlası haramdır. İmam-ı Nevevi hazretleri buyuruyor ki: Sıvı içkilerin azı
da haramdır. Esrarın sarhoş etmeyen miktarını ilaç olarak kullanmak
caizdir. (Mühezzeb) Afyonun da sarhoş etmeyen
az miktarı haram değildir. (Feth-ur-rahim s.30) İbni Hacer-i Mekki
hazretleri buyuruyor ki: Afyon ve diğer zehirli
otların alınan çok miktarları haramdır, fakat az miktarlarını ilaç olarak
kullanmak caizdir. (Zevacir) Uyuşturucu benc otu mubahtır. Bununla sarhoş olmak haramdır. (D.Muhtar
c.3, s.166) İbni Abidin hazretleri,
bunu açıklarken buyuruyor ki: Benc otunu ilaç olarak kullanmak caizdir. Sarhoş edici miktarı
caiz değildir. (Çoğu sarhoş edenin azı da haram olur) hadis-i
şerifi sıvı içkilere mahsustur. Zehirli bitkileri ve sarhoş edici katı
ilaçları az miktarda kullanmak haram olmaz. (R. Muhtar c.5, s.295) Ali Echuri hazretleri, (Tütün içmek aklı giderir
veya nafaka temininin terkine sebep olursa, haram olur. Böyle bir durum
olmazsa haram olmaz) buyuruyor. (Gâyet-ül-beyan) Tütün mubahtır. (Essulh-u beynel-ihvan, El-ukudüddürriyye,
Tahtavi, Berika) Bursalı İsmail Hakkı
hazretleri, ilk yazdığı kitaplarında, tütüne haram diyordu. Çünkü zamanın
padişahınca tütün yasaklanmış, içene ceza veriliyordu. Tütüne israf yönünden
hiçbir âlim haram dememiştir. Fakirin su yerine meşrubat içmesi israftır,
fakat alıştığı için çay, kahve veya tütün içmesi israf olmaz. Şafii âlimlerinin çoğu,
sigaraya tenzihen mekruh dedi. Hanefi’de, soğan, sarmısak gibi, tenzihen
mekruhtur. (Tahtavi) Büyük bir âlim, mubah
olan bir şeyi yasaklarsa, talebelerinin itaat ederek, o şeyi kullanmamaları
gerekir. Fakat bu herkese şamil edilemez. |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |