İzzet-i nefsime
dokundu demek “Bu söz, izzet-i nefsime dokundu" demek uygun mudur? Nefsin
izzeti olur mu? CEVAP Nefs kelimesi, yirmiyi aşkın anlamda kullanılmakta ise de daha çok iki anlamı vardır. Birisi kâfir olan nefstir. Kâfir olan nefsin izzeti olmaz. Gururuma dokundu demek gibi yanlış bir sözdür. İslam âlimleri buyuruyor ki: Ayıplanmak, izzet-i nefse dokunmak kuruntusuna tutulmamalı.
Çünkü Allahü teâlâ, bu dini, bozuk âdetleri kaldırmak ve nefs-i emmarenin
izzet-i nefs çılgınlıklarını yatıştırmak için gönderdi. (İmam-ı Rabbani) Allah sevgisi, nefsi emmarenin azgınlığından meydana gelen,
benlik ve izzet-i nefs perdesini yakar. (M. Masum Faruki)
Zillete sebep olan günah, izzet-i nefse ve kibre sebep olan
iyilikten daha hafiftir. (Hikemi Ataiyye) Bazı cahiller, öfkelenmeye erkeklik ve izzet-i nefs diyorlar
ki bu yanlıştır. (İslam Ahlakı) Görüldüğü gibi, nefsi emmare kastedilerek izzet-i nefsime dokundu
demek uygun değildir. Bir de nefs, bir şeyin özü, kendisi, kişi gibi anlama gelir.
Mesela, Kur'an-ı kerimde, (Her nefs, ölümü tadıcıdır)
buyuruluyor. Yani her canlı, herkes ölecek demektir. Nefsin çoğulu nüfustur.
Nüfus sayımında nefsler [kişiler] sayılıyor. Nefs, insan demek olduğuna
göre, izzetli insan olur. İzzet, insanlık, şerefinin ve haysiyetinin
korunması demektir. Bir âyet-i kerime meali şöyledir: (İzzet, Allah’ın, Resulünün ve müminlerindir.) [Münafikun
8] Demek ki, mümin izzet ve şeref sahibidir. Bu bakımdan "Bu
söz, izzet-i nefsime dokundu" demekte mahzur yok ise de, bu tabiri
kullananlar öteki anlamdaki nefs için kullanıyorlar. Bu nefse nefs-i emmare denir. Dine uymayan isteklerin
kaynağıdır. O nefsin izzeti olmaz. O şekilde söylemek ise asla caiz olmaz. Kur’an-ı kerimde buyuruldu
ki: (Nefsinin arzularını ilah edineni gördün mü?) [Casiye
23] (Nefsini temizleyen kurtuluşa ermiş, kötülükte [günahlarda]
bırakan, ziyan etmiştir.) [Şems 8] Nefs temizlenince, kalb tasfiye bulur.
Yani nefs, kötü isteklerden kurtarılınca, kalbin haramlara bağlılığı
kalmaz. İslamiyet’e uyanların nefsleri temizlenir. (Mevakib) Hadis-i şeriflerde de buyuruluyor ki: (Hak teâlâ buyurdu ki: Nefsine düşmanlık et, çünkü
o benim düşmanımdır.) [M.Rabbani] (Hak teâlâ buyurdu ki: Nefsine düşmanlık ederek bana
dost ol.) [İ.Gazali] (Akıllı, nefsine uymaz, ibadet eder. Ahmak ise nefsine uyar,
[ibadet etmez, günah işler] sonra da Allah’ın rahmetini bekler.) [Tirmizi]
(İbadet edilen, tapınılan en sevimsiz ilah, kişinin hevasıdır.)
[Taberani] [Heva, nefsin sevdiği, istediği şeylerdir. Nefsin istekleri
ise, hep hayvani arzulardır.] (En faziletli amel, nefse en zor gelenidir.) [İ.Gazali] İzzet-i nefsime dokundu denirken ekseriya bu nefs kastediliyor,
bu ise çok yanlıştır, kâfir olan
nefsin izzeti olmaz. Günah işlemek nefse tatlı gelir. Bütün bid’atler,
günahlar, Allahü teâlânın düşmanı olan nefsi besler, kuvvetlendirir.
Her günahın işlenmesi nefsi kuvvetlendirir. Nefs, insanın en büyük düşmanıdır.
İnsanın imanını yok etmek ister. Bundan zevk alır. Bu bakımdan nefsi
iyi tanımak, hilelerini bilmek gerekir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Nefsini tanıyan Rabbini tanır.) [Deylemi]
|
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |