Günahtan kaçmak sevaptan önce gelir
Bir sünneti işlerken mekruh işlemek zorunda kalan veya bir
farzı işlerken haram işlemek zorunda kalan ne yapar? CEVAP Mekruh işlememek için sünnet, haram işlememek için farz tehir veya terk
edilir. Çünkü günahtan kaçınmak, ibadet yapmaktan önce gelir. Hadis-i
şerifte buyuruldu ki: (Küçük bir
günahtan kaçınmak, bütün cin ve insanların ibadetleri toplamından daha
iyidir.) [R. Nasıhin] İbadetleri dinimizin bildirdiği şekilde yapmak, mesela beş katlı bir İslam binasına sahip olmak
için, önce bir iman arsası gerekir. Sonra, sıra ile katları çıkmak gerekir.
Bu katlar; Haramlardan kaçma katı, Farzları ifa katı, Vacipleri ifa
katı, Mekruhlardan kaçma katı, Sünnetleri [ve nafileleri] ifa katıdır.
Arsa: Arsa yoksa
bina kurulmaz. Bu arsa, doğru imandır. İman olmadan Müslümanlık olmaz.
İslam binasının kurulacağı arsa, bataklıkta, oynak yerlerde olursa,
üzerine emniyetli bina kurulamaz, yıkılır. Onun için imanın doğru olması
şarttır. Yani küfür pisliklerinden temiz olması gerekir. Ehl-i sünnet
olmayanın [bid'at ehli sapıkların] ibadetleri sahih olmaz. İman arsası
olmayanın, haramlardan kaçması veya ibadet yapması bir şey ifade etmez.
Kâfir içki içmese, kumar oynamasa, cami, çeşme yaptırsa, her ibadeti
yapsa bir sevap kazanamaz. Bir bina yaparken ikinci katı yapmak için
önce birinci katın yapılması şart olduğu gibi, İslam binasını kurarken
de aynı sistem geçerlidir: 1- Haramlardan kaçma katı: Avret yerini açmadan necaseti temizlemek
mümkün değilse namazı öyle kılar. Çünkü necaseti temizlemek emir, avret
yerini açmak yasaktır. 2- Farzları
ifa katı: Haramlardan kaçmadan farz katı inşa edilemez. Haram
işleyerek, farz yapılmaz. Yani farzları sahih olsa da kabul olmaz. Cünüp
kimse tenha yer bulamazsa, teyemmüm eder. Çünkü farz olan bir emri yapmak,
bir haram işlemesine sebep olursa, haram işlememek için, o emir yapılmaz,
tehir edilir. Zengin olan Hanefi bir kadının yanında mahremi olmadan
hacca gitmesi haramdır. Farz olan tavafı da, erkeklere sürtünerek, yani
haram işleyerek yapamaz. (R.Muhtar) 3- Vacipleri ifa katı:Vacipleri
de yapabilmek için haramlardan kaçmak gerekir. 4- Mekruhlardan kaçma katı:Mekruh işleyerek sünnet yapılmaz. Cemaat ile
namaz kılınırken, sünnete başlamak mekruhtur. Mekruh işlememek için,
sabahın sünneti bile terk edilir. 5- Sünnet
ve nafileyi ifa katı: Camiye girince tehıyyet-ül-mescid namazı kılmak sünnettir.
Eğer kerahet vakti ise bu sünnet olan namaz kılınmaz, mekruh olur. Vakit
daralınca, ilk sünneti kılmak, farzın kazaya kalmasına sebep olursa,
bu sünneti kılmak haram olur. Sabah camiye gelen, imam teşehhüdde
ise, sünneti kılmadan imama uyar. Daha sonra da sünneti kılmaz. Kamet
okunduktan sonra sünnete durulmaz. Resulullah, (Kamet okunurken, o farzdan başka namaz kılınmaz) buyurunca, (Sabahın
sünneti de mi) dediler. (Evet,
sabahın sünneti de kılınmaz) buyurdu. (İ. Adiy)
Binanın taşıyıcı kolonları, zemin betonları, duvarları eksikken,
beşinci katı yapmaya kalkmak mümkün olmaz. İkinci katı eksik veya yıkık
olanın, beşinci katı yapmaya kalkması mümkün olmaz. İman arsası bataklıkta
olan veya farzları ifa katı olmayan kimseye, (beşinci katın yıkıktır,
sünnet ve nafile ile uğraş) demek, ne kadar çok yanlış olur. Duvar olmadan
üstüne sıva yapılmaz. Sıva olmadan süsler yapılmaz. Duvar farzları yapmaktır.
Sıva sünnetlerdir. Süsler ise nafile ve müstehab
olanlardır. İşte bu sebeplerden dolayı hadis-i şerifte buyuruluyor ki:
(Farz borcu
varken, nafile kılan, boş yere zahmet çekmiş olur, kazasını ödemedikçe,
nafile namazları kabul olmaz.) [Fütuhul
gayb] Günahın
küçüğü olmaz
Dinimizde, günahtan kaçınmak, sevap kazanmaktan önce gelir.
Hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki: (Ufacık bir günahtan
kaçınmak, bütün cin ve insanların ibadetleri toplamından daha iyidir) [R. Nasıhin] (Az bir haramdan kaçmak,
80 bin nafile hac sevabından efdaldir.) [Deylemi] Günah işlemeyi düşünmek, işlemeye niyet etmek, karar vermek
günah olmaz, yapmak günah olur. Günah işlemeye karar verip bir kere
yaparsa, ısrar olur. Hiç yapmazsa, devamlı yapmaya kasd
etmesi, karar vermesi ısrar olmaz. Devamlı yapmaya karar verip ve işleyip
de pişman olur, terk ederse ısrar olmaz. Tekrar yapıp yine tevbe ederse,
ısrar olmaz. Günde çok kere yapıp, her birinden sonra tevbe etmek, ısrar
olmaz. Tevbe ederken, günah işlediğine pişman olup üzülmek ve günahtan
hemen vazgeçmek ve bir daha yapmamaya karar vermek şarttır. Bu üç şartı
yapmadan, yalnız dil ile tevbe etmek, yalancılık olur. Küçük günahta
ısrar etmek, büyük günah olur, büyük günahı bir kere yapmaktan daha
büyük olur. Tevbe edince, büyük günah da affolur. Küçük günahı küçük
görmek, büyük günahtır. Küçük günah işlediğini söyleyerek övünmek, büyük
günah olur. Küçük günah işleyeni, âlim ve salih sanmak da, büyük günah
olur. İmanı olan, büyük günaha düşmemek için, küçük günahtan kaçar,
günahın küçüğü olmaz, Allah’a olan her muhalefet büyüktür. Şüpheli bir şeyle karşılaşınca, eli kalb üzerine koymalı. Kalb
çarpması artmazsa, o şeyi yapmalı. Eğer, fazla çarparsa yapmamalı. Hadis-i
şerifte, (Elini göğsüne koy!
Helal şeyde kalb sakin olur. Haram şeyde çarpıntı olur. Şüpheye düşersen
yapma! Din adamları fetva verseler de yapma!) buyuruldu. Büyük günahlar çok yapılırsa, iman gidebilir. Hadis-i şeriflerde
buyuruluyor ki: (Şu yedi büyük günahtan
kaçının: 1- Allah’a şirk koşmak 2- Büyücülük 3- Katillik 4- Harpten
kaçmak 5- Yetim malı yemek 6- Faizcilik. 7- Namuslu kadına iftira etmek.) [Taberani] (En büyük günah, kişinin,
geçimi kendisine ait olanları ihmal etmesidir.) [Müslim] (En büyük günah, kişinin
borcunu ödemek için mal bırakmadan ölmesidir.) [Ebu Davud] (Ana babaya eziyet ve
yalan yere şahitlik büyük günahtır.) [Deylemi] (Yalan yere yemin büyük
günahtır.)
[Buhari] (İlimde cimri olmayın,
ilmi öğretmekten geri kalmayın. İlmi gizlemeyin. Çünkü ilmi gizlemekle
yapılan hıyanet, malda yapılan hıyanetten daha büyük günahtır.) [Ebu Nuaym] (Üç büyük günah: Asiler
etrafında toplanmak, ana babaya isyan, zalime yardım.) [Taberani] (Vasiyette vârislerden
birini zarara sokmak büyük günahtır.) [İbni Cerir] (Şirkten sonra en büyük
günah zinadır.)
[İbni Ebiddünya] (Şarap içmek, büyük günahtır.
Bütün kötülüklerin anasıdır, başıdır.) [Zevacir] (Avret yerlerini [başkasının görmesi haram olan yerleri]
açmak büyük günahtır.) [Hakim] (Bir müslümanın kalbini
kırmak, Kâbe’yi yetmiş kere yıkmaktan daha günahtır.) [R. Nasıhin] (Kalbinde zerre kadar
kibir olan Cennete giremez.) [Taberani] |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |