Kurbanla ilgili
çeşitli meseleler Kurban nisabının zekat nisabından
farkı nedir? CEVAP İhtiyacı
olan eşyadan ve borçlarından fazla olarak, zekat nisabı kadar malı,
parası bulunan her hür Müslümanın kurban bayramında kurban kesmesi vacip
olur. Kurban nisabı hesabına katılacak malın, zekatta olduğu gibi ticaret
için olması ve elinde bir yıl kalmış olması şartı yoktur. İhtiyaç eşyası demek, kıymetleri ne kadar çok olursa olsun, bir ev, bir aylık yiyecek,
her yıl üç kat elbise, çamaşır, evde kullanılan eşya ve aletler, binecek
vasıtası, meslek kitapları ve ödeyeceği borçlarıdır. Bu eşyanın mevcut
olması şart değildir. Eğer mevcut iseler nisap hesabına katılmazlar.
Ticaret için olmayan, ihtiyacından artan eşya, kiradaki evler, evindeki
süs eşyası, yere serili olmayan halılar, kullanılmayan fazla ev eşyası,
sanat ve ticaret aletleri, burada ihtiyaç eşyası sayılmaz. Bunlar kurban
için, nisap hesabına katılır. Oturduğu ev büyük olsa, ihtiyacından fazla,
kullanılmayan odaları bile olsa nisaba dahil edilmez. Kimlerin kurban kesmesi vacip olur? Kurban ne zamana kadar
kesilebilir? CEVAP Mukim, akıl-baliğ müslümanın, ihtiyacından fazla nisap miktarı
malı veya parası varsa, kurban kesmesi vacip olur. Bayramın birinci
ve ikinci günü, zengin-fakir, mukim-misafir, akıllı-deli, baygın-ayık
olmaya bakılmaz. 3. günü yukarıdaki şartlar mevcutsa, kurban kesmek
vacip olur. Demek ki, bayramın ikinci günü de baliğ olmayıp, 3. günü
büluğa erene, diğer şartlar da varsa, kurban kesmek vacip olur. Bayramın ilk günü komada iken 3. günü ayılana, diğer şartlar
da varsa, kurban kesmek vacip olur. Bayramın ilk günü fakirken 3. günü zengin olana diğer şartlar
da varsa, kurban kesmek vacip olur. Bayramın ilk günü seferi, 3. günü mukim olana, diğer şartlar da varsa,
kurban kesmek vacip olur. Bayramın ilk günü, esir iken, 3. günü hür olana, diğer şartlar
da varsa, kurban kesmek vacip olur. Kurban bayramının üçüncü günü fakir olacağını veya sefere çıkacağını
bilen kimseye, birinci günü kurban kesmek vacip olmaz. Keserse vacip
olarak eda etmiş olur. Fakir, bayramın ilk günü bir koyun alıp kestikten sonra, 3.
günü zengin olsa, iade gerekmez. Vacip yerine gelmiş olur. 3. günü zengin
olacağını bilenin de, ilk günü kurban kesmesinde mahzur yoktur. Bir zengin, bayramın birinci ve ikinci günü kurban kesmeden
ölse, kurban borcu ile ölmüş olmaz. Akıl baliğ olma yaşı kaçtır? 13 yaşındaki oğluma
kurban düşer mi? CEVAP
Kızlar 9 yaşında, erkekler 12 yaşında büluğa erebilirler.
Bazıları gecikebilir. 15 yaşını geçtiği halde ergenliğe ermezse
artık o ergen kabul edilir. Büluğa ermişse ve 96 gram altın veya o kadar
parası varsa kurban kesmesi gerekir. Büluğa ermemişse zengin de olsa
kurban kesmez. Kurban nisabı 96 gr. ama neden bazıları 80 gr.
diyor? 80 gr olursa altınlarım nisap miktarını buluyor. Şimdi kurban
bana vacip mi oluyor? CEVAP Nakli esas almadıkları için yanlış konuşuyorlar.
Borçlarınızı düştükten sonra nisap miktarı 96 gramı bulunca kurban size
vacip olur. Şuursuz olan zengin annemin kurban kesmesi gerekir mi? CEVAP Emrederse kesersiniz. Bilmiyorsa kesilmez. Bu yıl ki vacip kurbanı kesemeyen, gelecek yıl kesse caiz olur mu? CEVAP Gelecek yıl kesilmez. Kurbanı, bayramın üçüncü günü akşamına
kadar kesemeyen, kurbanı satın almışsa, canlı olarak bunu, satın almamışsa,
orta derecede bir kurban değerini altın olarak bir fakire verir. Böylece
cezadan kurtulursa da, kurban sevabına kavuşamaz. Borçsuz fakir kurban keserse nafile mi olur? CEVAP Evet nafile olur ve çok sevaptır. Şu anda nisap miktarı
malı olmayan ancak Kurban bayramından hemen sonra eline nisap miktarından
çok fazla para geçecek kimsenin kurban kesmesi gerekir mi? CEVAP Gerekmez. Vacip
olması için, bayramın üçüncü günü eline geçmesi gerekir. Kıymeti nisabın üstünde olan bir arsam var. Kurban kesmem gerekir
mi? CEVAP Kurban kesmeniz gerekmez Geçmiş senelerden kurban borcu olan bir kadın değerini
altın olarak fakir kocasına verebilir mi? CEVAP
Bir kavle göre verebilir. Ailesi zengin olan bir öğrencinin de kurban kesmesi gerekir
mi? CEVAP Hayır, zengin olan herkes kendi keser. Ana babanın zenginliği
ile olmaz. Nisabı aşan alacağım var ama alamıyorum. Başka da param yok.
Kurban kesmem vacip mi? CEVAP
Alacaklar zekatta olduğu gibi nisaba
dahil edilir, fakat elinde parası olmayan kesmez.
Geliri iyi olan bayanın kurban kesmesi gerekir mi? Yoksa eşim keseceği
için bana gerekmez mi? CEVAP Nisaba malik iseniz kesmeniz gerekir. İkiniz de zenginseniz,
ikinizin de kesmesi gerekir. İkiniz de fakirseniz ikinizin de kesmesi
gerekmez. Yani zengin olan keser, fakir olanın kesmesi gerekmez, keserse
mahzuru olmaz, sevap olur. Şafiiler ekseriya kurban kesmiyorlar. Sebebi nedir? CEVAP Şafii’de kurban kesmek sünnet-i müekkededir, yani kuvvetli
sünnettir. Hanefi’de farzdan sonra vacip gelir, Şafii’de ise sünnet
gelir. Farzdan sonra gelen bir emri, gücü yeterken yapmamak doğru olmaz.
Peygamber efendimiz, (Kurban
kesmeyen mescidimize gelmesin) ve (Cimrilerin
en kötüsü kurban kesmeyendir) buyuruyor. Bunu bütün Müslümanlar
için söylüyor. Gücü yeten Şafiiler, bu sünneti ihmâl etmemeli. Şafii’de,
akika kesmek de sünnettir. Şafiiler bayramda akika da kesebilirler. İçinde oturduğum bir evim, bir binek otomobilim, borsada hisse
senetlerim var. Borçlarım da var. Bu durumda kurban kesmem vacip oluyor
mu? CEVAP Bir ev ve araba nisaba dahil edilmez. Borçlarınız mevcut paranızdan
ve hisse senetlerinizden çıkarılır, geriye nisap kadar paranız kalırsa
kurban kesmeniz gerekir. Borsada hisse senetlerim var. Kooperatife 1 milyar ödemem gereken
borcum var. Ayda 360 milyon olmak üzere 30 ay ödemem gereken araba taksiti
var. Kirada oturuyorum. 470 milyon taksitli okul borcum var. Bu durumda
kurban kesmem gerekir mi? CEVAP Bütün borçlarınızı,
mevcut paranızdan ve hisse senetlerinin rayiç değerinden çıkarırsınız,
geriye nisap miktarı paranız kalırsa, kurban kesmeniz gerekir. Çeyiz eşyalarım var. Beyaz eşya, mobilya, süs eşyaları, halı,
mutfak malzemeleri, bunlar kullanılmadığı için tamamı mı nisaba dahil
olur, yoksa sadece beyaz eşyalar mı? CEVAP
Kullanılmayan her eşya dahil edilir.
Ne zaman verileceğini bilmediğim beş on milyar alacağım var.
Borcum yok. Bu alacağımı nisap hesabıma katacak mıyım, zekatını verecek
miyim, kurban kesecek miyim? CEVAP Senetli veya inkâr edilmeyen alacaklar, iflas edende ve fakirde
de olsa, nisaba katılır. Ele geçince, geçmiş yılların zekatı da verilir.
Eğer kurban kesecek kadar paranız varsa, kurban kesersiniz. Kurban bayramına tekabül eden ama bayram tatil
olduğu için bayramdan sonra ödenmesi gereken elektrik, telefon, su vb...
paraların tutarı cebimizde iken bunları da kurban nisabına dahil edecek
miyiz? CEVAP O paraları hesaba katmazsınız.
Çünkü o paraları bayramdan sonra vereceksiniz. Yani o para sizde emanet
gibi durmaktadır. O paralardan fazla nisap miktarı kadar parası olanın
kurban kesmesi vacip olur. Benim borcum var. Ancak borcumun karşılığı
elimde para da var. Bu miktar nisap miktarını aşıyor. Borcu düşersem
nisap miktarını bulmuyor. Kurban kesecek miyim? CEVAP
Borcu olan önce borcunu öder, kalan miktar nisap
miktarını bulmuyorsa kurban kesmez. Çalışan
bayan ve erkeğin kurban kestirmesi mecbur mu? CEVAP Kurban
nisabına malik olanın kurban kesmesi gerekir, çalışmakla alakası yok.
Fakir bir kapıcının hanımında 100 gram bileziği olup borcu da yoksa
kadının kurban kesmesi vacip olur, arabası evi olan adam parası nisabı
bulmuyorsa kesmez. Kurban nisabına malik
olmayan, kurban alıp kesebilir mi? CEVAP
Evet kesebilir
ve kestiği nafile olur, sevap olur.
Bir evde kadın kocası oğlu ve kızı var. 4 tane
kurban kestirmek istiyorlar. Bu dört kişinin adına evin erkeği nasıl
vekalet vermesi lazım? CEVAP Hepsi zengin ise hepsinin kurban kesmesi gerekir.
Hepsi fakir ise hiçbirisinin kesmesi gerekmez. Kimi fakir kimi
zengin ise zengin olanlar keser. Fakirler de kesse zararı olmaz. Hepsi
birisine vekalet verebilir. O da yabancıya vekalet verebilir. Hali vakti yerinde olan bir aile, kaç kurban kesmesi
lazım? CEVAP
Evde kaç zengin var ise o kadar keserler. Babam 25 senedir kendisine vacip olsun olmasın,
çocuklarım çalışıyor diyerek kendine kurban kesmiş. “Annenize hiç kesmedim
bu sefer ona keselim” diyor. Olur mu? İkisine de vacip değil. CEVAP
Kendisine vacip değilse annenize kesebilir. Mahzuru
olmaz iyi olur. Zekat nisabına ulaşmış altınları olan çocukların kurbanlarını babalarının
mı kesmesi gerekir? CEVAP Zengin çocukların kurban kesmesi gerekmez. Ayda elime 600 milyon civarında bir para geçiyor. Eşim de 350 milyon alıyor.
225 milyon ev kiramız var. Arabamızın taksiti, diğer taksit ve ödemelerde
500 milyonu buluyor. Kenarda 550 $ birikmişimiz var. Kurban bize vacip
olur mu? CEVAP Aylığın az veya çok olmasının hiç önemi yoktur, adam ayda bir
milyar alır, harcar elinde para kalmaz zekat da vermez kurban da kesmez.
100 milyon alan birinin elinde ise 96 gram altın değerinde para veya
bileziği olur, borcu olmaz, zengin olduğu için hem zekat verir hem de
kurban keser. İkinci bir husus, kadın erkek dinen birbirinden ayrıdır, herkesin
kazancı kendinedir. Diyelim ki hanımınızın 100 gram altını varsa, borcu
yoksa dinen zengindir, zekat verir ve kurban keser. Bayram günü borçlarını mevcut paradan çıkarırsın, geriye elinde
nisap kadar paran kalırsa zenginsin demektir kurban kesersin. Hanım
da aynısını yapar. Bayramda elinde nisap miktarı para ve altını varsa
zengindir. Alacağım var ama elimde para yok. Alacağım olan şahısa desem
ki, (diyelim bir hayvan 100 milyon lira) benim için beş tane kurban
kes, yarım milyarı da hesabımdan düş. Bu caiz olur mu? CEVAP Evet caiz olur. Hatta hiç alacağınız
olmasa, benim için bir kurban kes deseniz, o da kesse vacip sevabına
kavuşursunuz. Zekat verirken de böyledir. Birini vekil etseniz, benim
için şu kadar zekat ver deseniz o da verse, zekatınız verilmiş olur.
Para vermekle ilgisi yok. Yani vekil kendi parasından verebilir. Vekil
kendi parası ile kurban kesebilir. Daha sonra isterse sizden para alabilir
veya hediye de edebilir. 96 gr. altını olan kişinin borcu varsa vacip kurban mı kesmeli
yoksa akika borcunu mu ödemeli? CEVAP Akika borç değildir, kesilmesi müstehaptır, yani kesilmese
de olur. Kurban vaciptir. Fakat borcu olan, borcunu çıkardıktan sonra
nisabı bulmazsa, kurban kesmesi gerekmez. Nisabı bulursa kesmesi vacip
olur. Fakir bir kimsenin, bayramda kurban kesmesi uygun mudur? CEVAP Borcu olmayan fakir, kurban keserse, çok sevap olur. Borcu
varsa, önce borcunu vermelidir. Çünkü borç ödemek farzdır. Bu bakımdan
fakirin borç alarak kurban kesmesi doğru değildir. Kanlı elbiseyi yıkadıktan sonra kalan kan izi necaset hükmünde
midir? CEVAP
Renginin kalmasının önemi yoktur. Temizdir.
Almanya’da
yaşayan ve zengin hükmüne giren şahıs, fiyat olarak daha ucuza gelen
bir yerdeki piyasaya göre kurbanını vekaletle orada kestirebilir mi? CEVAP Önemli
olan fiyatı değil, kurbanın kesilmesidir. Bedava alıp kesse yine kurban
borcu ödenmiş olur. Hayır kurumlarına verilen kurban vekaletlerinde
namazını ne zaman kılmak uygundur. CEVAP Namaz kılmak lazım değildir. Kılınırsa iyi olur.
Kurban kesildikten sonra kılınır. Bunun için kurbanın ne zaman kesildiği
bilinmiyorsa, bayramın üçüncü günü kılınabilir. Kurban nisabına malik
olmayan fakir, hayvanı kurban niyetiyle alıp kesebilir mi? CEVAP
Evet. Kurban
niyetiyle alıp kesmekte mahzur yoktur. Kestiği nafile olur.
Zekat borcu olan bir insan muhakkak kurban kesmesi
lazımmış doğru mu, böyle bir şey var mı? CEVAP Zekat borcu olan önce zekat borcunu vermesi farz.
Belki siz yanlış anladınız, zekat verecek kadar zengin olan kurban keser
demişlerdir. 120 gr. altınım var, borcum yok, gelirim yok. Ne
yapmam lazım? CEVAP Kurban vacip olur. Bir miktar altın satıp kurban kesmek lazım. Babamın gecekondu tipi iki katlı
evi var başka ihtiyaç fazlası malı, parası yok. Altta kiracı var. İhtiyaç
fazlası evdir diye babam kurban kesiyor. İhtiyaç fazlası ev denilince
böyle altlı üstlü evler iki ev hükmünde mi tek ev hükmünde mi? CEVAP Alt kattaki ev
müstakil midir? Müstakil ise ayrı ev demektir. Bir evin odaları hükmünde
ise bazı evler öyledir onlar bir ev kabul edilir. Bir merdivenle yukarı
çıkılan evler gibi. Kovanlar ile bal nisabı buluyor. Kurban kesmem lazım mı? CEVAP Evet. Altını olan bir kişinin zekatını
verdiği taktirde kurban kesmesi de gerekir mi? CEVAP Zekat ayrı, kurban ayrı. Altın
hem kurban nisabına dahil edilir hem de zekat nisabına. Yani nisabı
buluyorsa, hem zekat vereceksiniz, hem de kurban keseceksiniz. Kurban borcumun parasını fakir kocama versem caiz mi? CEVAP İmameynin kavline göre caizdir. Alınan kurban ölse veya kaybolsa ne yapmak gerekir? CEVAP Kurban ölse, kaybolsa, çalınsa veya kurban etmeye mani olan bir hal çıksa, zengin bir tane daha alır. Fakir olanın alması gerekmez. Fakirin kurbanındaki kusur, almadan önce de olsa yine onu keser. Kaybolunca bir tane daha alınsa ve kaybolan bulunsa, zengin olan yalnız birisini, fakir olan ikisini de keser. Fakat fakir, sonra aldığını öncekine bedel olmak için niyet etse ikisinden dilediğini keser. Zengin
kimsenin satın aldığı kurban kaybolsa, kaybolması ile malı nisaptan
düşerse, fakir olacağı için kurban kesmesi gerekmez. Malı, kendi ortağının elinde kaybolup da, gücü yeten kimsenin
bir kurban daha alması gerekir. Adak olan kurban kusurlu olursa, zengin de, fakir de onu keser.
Adak ölürse, başka almaları gerekmez. Kurban kesildiği zaman kesilen kurbanın kanı, kesenin
veya aile efradından birinin anlına, yeni alınan arabaya vb. yerlere
sürülüyor, bunun hükmü nedir? CEVAP Kan hiçbir yere sürülmez. İbadet niyetiyle yapılıyorsa
bid’at olur, haram olur. Bayram olduğuna karar verilip ve bayram namazı
kılınıp, kurban kestikten sonra, Arefe olduğu anlaşılırsa, namaz ve
kurban ne olur? CEVAP
Şahitler
ile, meşru olarak bayram olduğuna karar verilip ve bayram namazı kılınıp,
kurban kestikten sonra, Arefe olduğu anlaşılırsa, namaz ve kurban kabul
olur.
Ramazan ve Kurban bayramının şahitlerle meşru
olarak anlaşılmadığı, hilalin gözetilmediği yerlerde, çeşitli hesap
usulleri vardır. Bu usuller ile Zilhicce ayının ilk günü ve buradan
da onuncu günü, yani Kurban bayramının ilk günü hesap edilir. Bayramın
birinci günü, hesap ile bulunan gündür. Yahut, bir gün sonradır. Bir
gün önce olamaz. Çünkü, gökte, ay, doğmadan önce görülemez. İhtiyatlı hareket etmiş olmak için, böyle yerlerde, kurbanları,
hesap ile bulunan bayramın ikinci günü kesmelidir. Sevabı ölülere gönderilecek
olanı ise, hesap ile bulunan ilk gün kesmelidir. Çünkü, ölüler için,
Arefe günü veya yılın her gününde kesilebilir. Birisi kurban
telaşından öğle namazını kaçırmış. Üstü başı yağ, kan olmuş. Su yokmuş
abdest için. Kurbanın başından da ayrılamamış. Böyle bir durumda namazı
kazaya bırakmanın mahzuru olur mu? CEVAP Maliki’yi taklit
edip kılabilirdi. Çünkü Maliki’de necasetsiz elbise ile namaz kılmak farz
değil, sünnettir. Su işini
ise birine söyler bir şişe su getir derdi. Namazı kaçırmak haramdır.
Bu da mümkün
olmazsa, ikindi vakti cem etmeye niyet ederdi. Hanbeli mezhebinde böyle
sıkıntılı durumlarda iki namazı cem etmek caizdir. Abdestsiz kurban kesmek caiz midir? CEVAP Elbette sahih olur. Hatta mecbur kalınsa, cünüp kesilse de
sahih olur. (Fetava-i Hindiyye) |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |