Mushaf abdestsiz tutulabilir
mi?
Bir müslüman Mushafı abdestsiz tutabilir mi? CEVAP Peygamber efendimiz, Bekara suresinin,
(Hayzdan temizleninceye kadar
kadınlarınıza yaklaşmayın) mealindeki 222. âyeti ile, Vakıa suresinin,
(Kur’an-ı kerime temiz olanlardan başkası
dokunamaz) mealindeki 79.âyet-i kerimesini açıklayarak buyuruyor
ki: (Kur'ana ancak hadesten [abdestsizlikten,
cünüplükten, hayz ve nifastan] temiz
olan el değdirebilir.) [Nesai] (Hayzlı ve cünüp olan, Kur'andan bir şey okuyamaz.) [Tirmizi] (Cünüp ile hayzlıya mescide girmek helal olmaz.)
[İbni Mace] (Hayzlı kadın namaz kılamaz.) [Ebu Davud] Bütün fıkıh kitaplarında da Kur’an-ı
kerime cünüp ve abdestsiz iken dokunulamayacağı, cünüpken de okunamayacağı
bildiriliyor. Bu açık hükme rağmen, mezhepsizlerin sözüne kanarak, Allah’ın
emrine, Resulullahın ve âlimlerin sözlerine aykırı olarak hayzlı ve
nifaslı iken namaz kılan, Kur’ana cünüp dokunan veya cünüpken okuyanlara
yazıklar olsun. Kur’ana abdestsiz dokunulamaz diyen
kim? Elbette Allah ve Resulüdür. Mübarek gecelerde okumayı da dinimiz
bildiriyor, Peygamber efendimiz bildiriyor. İmam-ı Nesai, kütüb-i sitte
denilen en kıymetli altı hadis kitabından birinin müellifidir. Yukarıdaki
âyet-i kerimeyi de bütün islam âlimleri aynı şekilde anlamıştır. Mason
Abduh ve çömezleri ise Kur'ana abdestsiz de dokunulabilir demişse de
onların sözü dinde senet değildir. Herbiri birer fitne kaynağı olan
mezhepsizlerin sözü dinde senet olamaz. Allah’ın ve Resulünün sözü dinde
senettir. İslam âlimlerinin sözü dinde senettir. Allahü teâlâ da (Bilmiyorsanız
âlimlere sorun) buyuruyor. Peygamber efendimiz de, (Âlimler rehberdir),
(Âlimler benim ve diğer peygamberlerin
vârisidir) buyuruyor. (Merakıl-felah) haşiyesi ve
bunun tercümesi olan (Nimet-i İslam) kitabında diyor ki: Cünüp, namaz kılamaz, Kur’an-ı
kerim okuyamaz, Mushafa ve âyetlere dokunamaz, mescide, camiye giremez.
Kâbe’yi tavaf edemez. Abdestsiz olarak da namaz kılamaz, tavaf edemez
ve Mushafı tutamaz, yani bir âyet bile olsa, abdestsiz Mushafa el süremez. Hayz ve nifaslıya yasak olanlar
19’cuların
bâtıl dininde olanlarla, bazı mezhepsizler, kadın özel hallerinde, yani
hayzlı ve nifaslı [lohusa] iken (Namaz kılar, oruç tutar ve Kur’an okur,
bunu kadınların iyiliği için yapıyoruz) diyorlar. Hasta kadına bunları
yaptırmak iyilik mi? İyilik, Allah’ın ve Resulünün emri ne ise ona uymaktır.
Allahü teâlâ, (Bir işte anlaşmazlık
olursa o işi Kur’ana ve sünnete arz edin), (Resulüm Kur’anı açıkla), (Bilmiyorsanız
âlimlere sorun) buyuruyor. Bu emirlere
göre hayzlı, nifaslı şunları yapamaz: 1- Namaz kılamaz. Hadis-i şeriflerde buyuruldu
ki: (Hayzlı kadın namaz kılamaz.) [Buhari,
Müslim] (İstihazalı [özürlü],
hayzı bitince yıkanır, namazını
kılar, orucunu tutar.) [Darimi] Aşağıdaki
hadis-i şerifler de, istisnalar hariç, hayzın da cünüplük gibi olduğunu
göstermektedir: (Hayzlı ile cünübe rahmet melekleri yaklaşmaz.) [Nesai]
(Hayz bittikten sonra ve sebepsiz guslü geciktirenlere
rahmet getiren meleklerin yaklaşmadığı bildirilmiştir.) (Hayzlı ile
cünüp kadının saç diplerine su ulaşıyorsa, guslederken örgülerini çözmesi
gerekmez.) [Ziya el Makdisi, Hattâbi] Resulullah,
hanımına, (şu seccadeyi getir) dedi. O da, ben hayzlıyım deyince, (Hayzın elinde değil ya) buyurdu. (Müslim)
[Demek ki hayzlıya bazı yasaklar var.] 2- Oruç tutamaz. Hadis-i şerifte, (Hayzlı iken tutulamayan oruçlar kaza edilir,
kılınmayan namazlar affolur) buyuruldu. Hayz veya nifas sebebiyle
Ramazanda oruç tutmayan kadınların öteki Ramazana kadar kazalarını geciktirebilecekleri
de Resulullah tarafından bildirildi. (Buhari, Müslim) 3- Kur’an okuyamaz. Hadis-i şerifte,
(Hayzlı ve cünüp, Kur’an okuyamaz)
buyuruldu. (Tirmizi) 4- Mushafa el süremez. (Kur’ana temiz olanlardan başkası
dokunamaz) mealindeki [Vakıa 79] âyeti açıklayan Allah’ın Resulü
buyurdu ki: (Kur’ana ancak [hadesten] temiz olan dokunabilir.) [Nesai] Abdestsiz
iken bile Mushafa dokunulmaz. (Dürer ve bütün fıkıh kitapları) Mezheplerin
hepsinde de hükümler aynıdır. Ancak Maliki’de, hayzlının Kur’an okuması
caizdir. Ancak hayzlı bir kız, Maliki’yi taklit ederek Kur’an okuyamaz.
Çünkü başka bir mezhebi taklit etmek, ancak bir farzı yapmak için, kendi
mezhebinde imkan bulunmadığı veya güç olduğu zaman caiz olur. Hayzlıya
Kur’an okumak farz olmadığı için başka bir mezhep taklit edilemez. (Hülasat-üt-tahkik) 5- Camiye giremez. Hadis-i şeriflerde buyuruluyor
ki: (Cünübe ve hayzlıya mescide
girmek helal olmaz.) [İbni Mace] (Hayzlı, duaları okur, ancak musallaya [namaz kılınan
yere] girmez.) [Buhari] 6- Tavaf edemez. Hadis-i şeriflerde buyuruldu
ki: (Hayzlı Beytullahı tavaf edemez,
ancak veda tavafı affedilmiştir.) [Buhari] (Tavafta namaz gibi abdestli olmak lazımdır.) [Tirmizi] 7- Cima edemez. Kur’an-ı
kerimde buyuruluyor ki: (Sana kadınların ay halini sorarlar. De ki: o, bir rahatsızlıktır.
Hayz halindeki kadınlardan uzak durun, temizleninceye kadar yaklaşmayın.
Temizlendikleri vakit de, Allah’ın size emrettiği yerden yaklaşın.) [Bekara 222] Yahudiler
hayzlı ile bir odada oturmaz, beraber yemek yemezdi. Eshab-ı kiram hayz
halini sorunca Resulullah, bu âyeti okuyup, (Cima
hariç, her şeyi yapabilirsiniz) buyurdu. (Müslim) Bir dinde
reformcu, (Kadın, özel halinde Namaz ve oruç hariç, birçok ibadeti yapabilir,
mesela Kur’an okuyabilir, mescide girebilir, tavaf yapabilir. Bu konular,
çoğunluğa rağmen birer müctehid olan İbni Kayyım [İbni Teymiye’nin talebesi],
zahiri mezhebinden İbni Hazm ve felsefeci
İbni Rüşd bunlara cevaz vermiştir) diyor. Bu üç kişinin hiçbiri Ehl-i
sünnet değildir. Böyle konuşmaları dinde senet olmaz. |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |