Kur’an-ı kerimde nesh vardır
Allah’ın, koyduğu bir hükmü, daha sonra
değiştirmesi, akla uygun mudur? Nesh var mıdır? CEVAP Bütün hak dinlerde, iman bilgileri
yani Amentü’nün esasları bozulmadan
önce aynı idi. İmanda değişiklik olmaz. İki âyet meali: (Kur’an,
önce gelmiş olan kitapları tasdik edicidir.) [Bekara 97] (Tevrat’ı
tasdik eden Kur’ana inanın!) [Bekara 41] Nesh, peygamber kıssaları ile Cennet ve Cehennemi bildiren
âyetlerde olmaz. Yalnız, emir ve yasaklarda olur. Nesh; emir ve yasakları
değiştirmek demek değil, bunların yürürlük zamanlarının bittiğini haber
vermektir. Kur’an-ı kerim, Tevrat ve İncil’i nesh edip yürürlükten kaldırdı.
(Beyan-ül-hak) Dinin emir ve yasakları tedrici olarak bildirildi. Mesela Bekara
suresinin 219. âyetinde, önce içkinin büyük günahı yanında, bazı faydalarının
da bulunduğu bildirildi. Daha sonra haram edildi. (Maide 91) Nesh hakkında iki âyet meali: (Biz, daha
iyisini veya onun gibisini getirmeden bir âyeti nesh etmez veya unutturmayız.)
[Bekara 106]
(Ya bize
bundan başka bir Kur’an getir, yahut onu değiştir diyenlere de ki, Onu
kendiliğimden değiştiremem.) [Yunus 15] Demek ki nesh edilen ve unutturulan âyetler vardır. Hadis-i
şerifle de olsa, nesh yine Allah’ın emri iledir. Çünkü Resulullahın
dine ait sözleri vahiydir: (Onun sözü
vahiyden başka değildir.) [Necm 5] Neshin çeşitleri şunlardır: 1- Âyetin,
âyet ile neshi: Bekara suresinin 180. âyetinde, ölüm hastasının ana, baba ve
yakınları için vasiyette bulunma şartı vardı. Nisa suresinin 11. âyetinde,
herkesin ne kadar miras alacağı bildirilmiş ve böylece vasiyet şartı
kaldırılmıştır. Nisa suresinin, (Yeminlerinizin
bağladığı kimselere de hisselerini veriniz) mealindeki 33. âyetine
göre, akraba olmayan iki kişi yeminleşir ve biri diğerine mirasçı olurdu.
Ama Enfal suresinin, (Yakın akrabalar
vâris olmaya daha uygundur) mealindeki 75. âyeti ile neshedildi.
(Ebu Davud) Nur suresinin, (Zina
eden ancak zina edenle evlenebilir) mealindeki 3. âyeti, Nur suresi
32. âyeti ile ve İbni Mace’nin bildirdiği (Önceki
zina, nikahı haram kılamaz) hadis-i şerifi ile nesh edildi. Dört
mezhepte de, zina eden, zina etmeyenle ve zina etmeyen, zina edenle
evlenebilir. (Cessas) 2- Âyetin,
sünnet ile neshi: Bekara suresinin (Ölüm
gelince, ana baba ve yakınlara vasiyet farzdır) mealindeki 180.
Âyeti, [Buhari’deki] (Vârise
vasiyet yoktur) hadis-i şerifi ile nesh edildi. Zekat verilmesi bildirilen 8 sınıftan biri olan Müellefe-i kulub, iman etmesi veya
kötülükleri önlenmek istenilen kâfirler ve yeni iman etmiş olan zayıf
Müslümanlar idi. Hz. Ebu Bekir zamanında, Beyt-ül-mal emini olan Hz.
Ömer, [Kütüb-i sittenin hepsinde bulunan]
(Zekatı Müslümanların zenginlerinden al, fakirlerine
ver) mealindeki Muaz hadisini bildirip, (Müellefe-i
kulub’a zekat verilmesini Resulullah nesh
etti) dedi. Eshab-ı kiramın hepsi, bunu kabul etti. Nesh edilmiş olduğuna
ve bunlara zekat verilmemesi gerektiğine icma hasıl oldu. (Redd-ül
Muhtar) 3- Sünnetin
âyet ile neshi: Beyt-ül-makdis’e doğru namaz kılınırken,
Bekara suresinin, (Yüzünü artık
Mescid-i Haram [Kâbe] tarafına
çevir) mealindeki 144. âyeti ile nesh edildi. Kıble Kâbe oldu. 4- Sünnetin
sünnet ile neshi: Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Kabir ziyaretini
yasaklamıştım, bundan sonra ziyaret edin!) [İbni Mace],
(Bazı âyetlerde
olduğu gibi, hadislerimden de birbirini nesh eden olur.) [Deylemi] Şimdi, Allah’a ve Resulüne dün böyle
diyordun bugün niye değiştirdin, çelişki içindesin mi denir? Hatta, Allah öteki dinlerde haram olan
bazı şeyi bu ümmete helal kılmış, helal olanları da haram kılmıştır.
Hâşâ Allah’a niye böyle yaptın denebilir mi? Nitekim Âdem aleyhisselamın
çocukları ikiz olmayan kız kardeşleri ile evlenmişlerdir. O zaman mubah
kılmıştı, bugün ise yasakladı. Din Allah’ın değil mi? İstediğini yapamaz
mı? Mesela, Mütayı da üç defa mubah kılmış, üç defa da yasaklamıştır.
Buna çelişki denir mi? Mütayı sonradan yasakladı diye Allah ve Resulü
suçlanır mı? |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |