Kur’an-ı kerim mahluk değildir Kur’an-ı kerim neden mahluk değildir? CEVAP
Muteber kitaplarda buyuruluyor ki: (Mutezile diyor ki: "İnsan, ihtiyari, yani istekli hareketlerini
kendi yaratır. Allahü teâlâ, kullarına faydalı işler yapmaya mecburdur.
İyilere sevap, kötülere azap vermesi gerekir. Allah’ın sıfatları yoktur.
Kur'an, harf, kelime ve sestir. Bunlar ise, mahluk, sonradan yaratılmıştır.
İnsan iyi, kötü, bütün işlerini kendi yaratır. Allahü teâlâ, kötü şeyleri,
günahları yaratır demek, doğru değildir." Mutezilenin bu sözleri
yanlıştır. Kur’an-ı kerimde buyuruluyor ki: (Sizi de
işlerinizi de yaratan Allahü teâlâdır.) [Saffat 96] İş sahibi, işi yaratan değil, bu işi yapandır. İnsan
mahluk olduğu gibi, küfrü, imanı, ibadeti ve isyanı da mahluktur.) [Milel ve nihal] İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki, (İmam-ı a'zam Ebu Hanife ile İmam-ı Ebu Yusuf, Kur’an-ı kerim
mahluk mu, değil mi diye altı ay konuştuktan sonra sözbirliğine vardılar
ve Kur’an-ı kerime mahluk diyenin kâfir olacağını bildirdiler. Kelam-ı
nefsiyi gösteren, kelam-ı lafziyi
anlatan harfler, kelimeler, sesler, elbette mahluktur, hadistir. Bütün
mahluklar içinde, Allahü teâlâya en yakın olan, en kıymetli olan, Kur’an-ı
kerimin harfleri ve kelimeleridir. Kelam-ı lafzi
ve kelam-ı nefsi ise ezeli ve kadimdir.) [c.3/89] Allahü teâlâ, Kur’an-ı kerimi, harf ve kelime olarak gönderdi.
Bu harfler mahluktur. Bu harf ve kelimelerin manası, kelam-ı ilahiyi
taşımaktadır. Bu harflere, kelimelere Kur'an denir. Kelam-ı ilahiyi
gösteren manalar da Kur'andır. Bu kelam-ı
ilahi olan Kur'an mahluk değildir. Allahü teâlânın, başka sıfatları
gibi, ezeli ve ebedidir. Kur’an-ı kerim, Allahü teâlânın kelamıdır,
mahluk yani, sonradan yaratılmış değildir. Zât-ı ilahinin sıfatıdır.
Kur’an-ı kerim, bu kelimelerden, seslerden çıkan manalardır. Kelimeler,
sesler, kelam-ı ilahi değildir. İnsanın kelamı da kalbdedir. Sözlerimiz
bunu meydana çıkaran tercümandır. Her dirinin kemali, üstünlüğü, kelam sıfatı iledir. Kelam sıfatı
olmazsa, kusurlu olur. Allahü teâlâ da, diri olduğu için, kelam sahibi
olması gerekir. Bütün peygamberler, bütün kitaplar, Allahü teâlânın
kelam sıfatı vardır, dedi. Musa aleyhisselamın ağaçtan işittiği kelime
ve ses, kelam-ı ilahi idi. Hafızın sesi ise kelam-ı ilahi değildir.
Bu sesin sadece manaları, kelam-ı ilahidir. Allahü teâlâ, mahlukların
sözünü harfsiz, sessiz işitir. Harfsiz, sessiz olan kendi kelamını,
Arabi dil ile indirdi. Kelam-ı ilahide bir değişiklik olmadı. İnsan çeşitli elbise ile, çeşitli surette görünür, fakat insanda
bir değişiklik olmaz. Allahü teâlânın kelamı, mahlukların kelamı gibi,
kelime ve sese muhtaç değildir. Fakat bu kelime ve sesler değiştirilirse,
kelam-ı ilahi değiştirilmiş, bozulmuş olur. Kur’an-ı kerim, bu kelimelere,
bu sese mahsustur. Allahü teâlâ, kelamını bu kelimelere, seslere kendi
yerleştirmiştir. (Emali şerhi) |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |