Küfür olmayan sözler Bir yazar, aşağıdaki sözlere küfür
diyor. Bunlar küfür müdür? CEVAP Bir Müslümanın bir sözünden veya bir işinden yüz şey anlaşılsa, bunlardan 99’u küfre sebep olsa, biri Müslüman olduğunu gösterse, o bir şeyi anlamak ve ona kâfir dememek gerekir. Bir Müslüman’a kâfir demek, onun kâfir olmasını istemek küfürdür. Onun için tevili mümkün olan sözlerden dolayı bir Müslüman’a bu sözün küfrü gerektirir demekten sakınmalı. Şimdi sözlere bakalım: Allahsız demek: Bu söz genelde dinsiz, imansız, merhametsiz
anlamında söylenir. Onun için bu söz küfür olmaz. Herkesin yaratıcısı
Allah olduğu için böyle söylememek elbette iyi olur. İşimiz Allah’a kaldı demek: Her işin yaratıcısı Allahü teâlâdır.
Eskiden işimiz başkalarının elinde idi de şimdi mi Allah’a kaldı? Ama
böyle söylemek, kimse bu işi beceremiyor ancak bu işi Allah yapar anlamında
söylendiği için küfür olmaz. Hakimler hakimi demek: Bu da küfür değildir. Hakimler hakimine şimdi Yargıtay başkanı deniyor. Daha eskiden temyiz reisi denirdi. Daha eskiden de kâdı-l-kudat deniyordu. Kadılar kadısı demektir. Allah’a padişah demek de caizdir. Hatta padişahlar padişahı da denir. Osmanlı sultanlarından bazılarına padişahlar padişahı demekte de mahzur yoktur. Allah bilir ki şu şöyledir, Allah şahit şunu söyle yaptım demek:
Gerçekten bir iş yapılmışsa, Allah
bilir ki yaptım demekte hiç bir mahzur şoktur. Yapılan bir iş için de
Allah şahit demekte hiç mahzur yoktur. Ama yapılmayan bir şey için Allah
yalancı şahit gösterilemez. Ama zaten bu anlamda Müslüman söylemez.
Müslümana suizan ederek, her sözün altında küfür aramak yanlıştır. Sezar’ın hakkı Sezar’a, Tanrının hakkı Tanrıya: Bu söz de küfür değildir. Mazlumun
hakkı olduğu gibi zalimin de hakkı olur. Sezar’ın
hakkı varsa vardır. Kâfirin hakkı olmaz mı? Hakimiyet kayıtsız şartsız milletindir demek: Bir kimse kalkıp Türkiye’de kanun
yapma hakkı kayıtsız şartsız Türkiye Büyük millet meclisinin dese yanlış
mı olur? Libya’da ise Kaddafi’nin dese ne
olur? Olan bir şey söylenmiş olur. Kaddafi’nin
kanun koymaya yetkisinin olup olmaması ayrı şey. Ama Libya’da böyledir.
Filanca yerde de tek söz sahibi falandır demekte de mahzur olmaz. Sen Allah mısın demek: Birisi bir şey söylese, mesela sana
şunu haram ediyorum dese, öteki de sen Allah mısın, o ne biçim söz dese,
küfre girmez. Senin yetkin yok sen aciz bir kulsun demek istiyorsa ona
kâfir denir mi? Allah’tan başkasından medet [yardım] istemek: Herkes birbirinin yardımına muhtaçtır.
Ölü diri herkesten yardım istemek caizdir. Ruh ölmez. Allah dirilere
yardım ettirdiği gibi ölülere de yardım ettirir. Hızır aleyhisselamın
ruhu naçar kalanlara yardım etmektedir. Doktor hayatımı kurtardı, frene basmasaydı ölmüştüm, şu hap bana şifa verdi
demek: Bunlar da küfür değildir. Bu yemek
beni doyurdu demek gibidir. Yani doymamıza Allah yemeği sebep kılmıştır.
İlacı hastalığımıza şifa kılmıştır. Ameliyat eden doktoru hastalıktan
kurtulmamıza sebep yapmıştır. Sebeplerle yaratmak, Allahü teâlânın âdetidir.
Devlete karşı çıkılır mı, ezer geçer demek: Bundan daha normal bir söz olur mu?
Küfür bunun neresinde? Birisi ile dövüşürken, adamın eli armut toplamıyor
ya, o da bize vurur, adam kuvvetlidir belki o bizi öldürür demek küfür
olur mu hiç? Evet öldüren ve her işin yaratıcısı Allah’tır ama bunları
sebep kılmıştır. Herkesi Allah öldürdüğü halde, falanca falancayı öldürdü
demek caizdir. Allah’tan başkasının adına kurban kesmek, Allah’tan başkasına adak adamak:
Tapınmak için olanla, ikram için
yapılanı karıştırmamak gerekir. Bir Müslüman Allah’tan başkasına tapmaz.
Tapan da zaten müslüman değildir.
Kurban, adak ibadet demektir. İbadet de Allah için olur, Onun rızasını
kazanmak için olur. Rızasını kazanma yolları çok çeşitlidir. Misafir
veya devlet büyükleri gelince, onlara yedirmek için kesmek haram olmaz.
Çünkü, Misafire ikram sevaptır, İbrahim aleyhisselamın sünnetidir. (Bezzâziye) Temel atılırken, hastalık gelince, hasta iyi olunca hayvan kesmek de helaldir. Etleri fakirlere yedirilmektedir. (Hamevi) Dileği olursa Allah için hayvan kesmeyi adak yapmak da caizdir. (Bahr-ür-râık) Şarta bağlı olarak Evliyaya adak yapmak da, kendini,
günahı çok, dua etmeye yüzü yok bilerek, mübarek birini vesile edip,
Allahü teâlâya yalvarmak demektir. Mesela (Hastam iyi olursa sevabı
Seyyidet Nefise hazretlerine olmak üzere, Allah için, bir koyun kesmek
nezrim olsun) deyince, bu dileğin kabul olduğu çok görülmüştür. Burada,
Allah için koyun kesip, sevabı evliyaya bağışlanmakta, onun
şefaati ile, Allahü teâlâ, hastaya şifa vermekte, kazayı, belayı gidermektedir.
Dini günler demek: Selefiler, mübarek gün ve gecelere
[Mevlid, Berat, Regaib gibi gecelere] karşı oldukları için yazar da,
bu günlere saldırıyor. Cuma, bayram ve kandil günleri ve geceleri, Müslümanların
mübarek gün ve geceleridir. Bu mübarek gün ve gecelere kıymet veren
Allahü teâlâdır. Peygamberler de insandır. Ancak Allahü teâlâ onları
kıymetlendirmiş, güzide mevki ihsan etmiştir. Diğer insanlardan niye
ayırt ediliyor denemediği gibi, bazı gün ve geceleri kıymetli yaratan
Allahü teâlâya da bugünleri diğer günlerden niye ayırdın denemez. Allahü
teâlâ, kullarına çok acıdığı için, bazı gecelere kıymet vermiş, bu gecelerdeki,
dua ve tevbeleri kabul edeceğini bildirmiştir.
Kullarının çok ibadet yapması, dua ve tevbe etmeleri için bu geceleri
sebep kılmıştır. Din ayrı, dünya ayrı demek: Din ve dünyanın ayrı olduğu bütün
din kitaplarında yazılıdır. Kur'an-ı kerimde buyuruldu ki: (Allah dilediğinin rızkını bollaştırır da daraltır da. Onlar dünya hayatıyla
şımardılar. Halbuki ahiretin yanında dünya hayatı, geçici bir faydadan
başka bir şey değildir.) [Rad 26] (Ahiret nimetlerini isteyene de, dünya nimetlerini isteyene de onu veririz.) [Şura 20] Hadis-i şeriflerde de buyuruluyor ki: (İnsanların kötüsü, din ile dünyayı yiyen [dini dünyaya
alet eden] kimsedir.) [İbni
Asakir] (Allah’ın koruduğu hariç, din ve dünya işlerinde parmakla gösterilmek zarar
olarak yeter.) [Beyheki] (Ahir zamanda insan din ve dünyasını ancak para ile korur.) [Taberani] (Din işlerinde kendinden üstün olanı görüp ona uyan, dünya işlerinde ise
kendinden aşağısına bakıp Allah’a hamd eden şükretmiş olur.) [T. Gafilin] İmam-ı Rabbani hazretleri, din ve
dünya zararlarından kurtulmak için her gün 500 kere "La havle vela kuvvete illa billah" okuyun buyuruyor. Din ayrı, siyaset ayrı demek: Bu da din ve dünya demek gibidir.
Siyaset, devlet işlerini düzenleme ve yürütme ile ilgili görüştür. Kendi
siyasetini din kabul edenler, bizim siyasetimiz dinden ayrı gösterilemez
demek istiyorlar. Din elbette politikadan ayrıdır. Hadis-i şeriflerde
buyuruluyor ki: (Hak teâlâ, Âdem aleyhisselama bin çeşit sanat öğretip buyurdu ki: Çocukların
ve neslin, bu sanatlardan biri ile rızkını talep etsin, sakın ola ki
dini geçim vasıtası yapmasın, din ile dünya menfaatini talep edenlere
yazıklar olsun!) [Hakim] (Dini dünya menfaati için öğrenene, ilmini paraya değişene kıyamette ateşten
gömlek giydirilir.) [Deylemi] Zevklere ve renklere karışılmaz demek: Elbette zevkler, renkler tartışılmaz.
Herkesin zevki farklıdır. Bunun küfürle ne ilgisi vardır? Hatta bir
kimse, içki içse, kumar oynasa, çıplak gezse, bu benim zevkimdir, bana
karışmayın dese bile, yine küfür olmaz. Çünkü harama helal demiyor.
İslamiyet’e değil, karşısındakine kızıyor. İslamiyet’e kızıyorsa, zaten
o Müslüman değil ki, küfre düşsün. Küfrün içinde olan küfre düşmez.
Bu benim özel hayatım hiç kimse karışamaz, demokrasi var demek: Özel hayatıma karışmayın demek de
küfür olur mu? Bir sarhoş, ben istediğim gibi içerim, istediğim gibi
kumar oynarım, bunlar benim özel hayatım dese küfür olmaz. Bunları helal
kabul ederse küfür olur. Mutezile ve Selefilikte,
amel imandan parça kabul edildiği için günah işleyenlere küfür damgası
basılıyor. Biz babadan, atalarımızdan böyle gördük demek: Bunun küfürle ne ilgisi var ki? Atalardan
iyi şeyler de görülür kötü şeyler de. Bizim atalarımız içki içerdi,
kumar oynardı dense bile bunun küfürle ne ilgisi vardır ki? Burada haramı
helal kabul etmek yok ki. Din şöyle diyor doğru, ama.... , haklısın, fakat… demek: Adam dini inkâr etmiyor ki küfür
olsun. Fasık birisi, din zekat verin diyor ama, parayı sevdiğim için
veremiyorum, din oruç tutun diyor ama mideme düşkünlüğümden tutamıyorum.
Din içki haramdır diyor ama, zevkime düşkünlükten bırakamıyorum dese
küfür olmaz. Burada dini inkâr etmek, haramı helal kabul etmek yok. Paranın açamayacağı kapı yoktur demek: Bu söz, para çok şeyler yapar demektir.
Nitekim hadis-i şerifte de, (Ahir
zamanda insanların paraya ihtiyacı daha çok olur. Çünkü insan o zaman
din ve dünyasını ancak para ile korur) buyuruluyor. (Taberani) Bir ibadeti gösteriş veya dünyevi bir menfaat için yapmak: Müslüman ibadetini Allah için yapar.
İbadete riya karışabilir. Riya karışan ibadete küfür denmez. İbadeti
bir menfaat için yapmak da küfür değildir. Mesela hacca gidenin niyeti,
para kazanmak, oradan ucuz mal getirmek olsa, bunun ibadetine sevap
verilmez ama buna küfür de denmez. Azrail’le savaşıyor demek: Ölümle pençeleşiyor da denir. Burada
Azrail aleyhisselamı kötüleyici söz yoktur. Onu veya başka melekleri
kötülemek küfür olur. Ama burada öyle bir durum yok. Aşırı dinciler: Genelde bu sözü dinsizler, Müslümanlara
saldırmak için kullanıyorlar. Onlar zaten dinsizdir. Ama bir Müslüman,
diğer bir Müslümana maşallah bu aşırı dincidir, çok mutaassıptır dese
küfür olmaz. Dine aşırı bağlı deniyor. Dinde aşırı gitmeyi ise dinimiz
yasaklamıştır. Mesela Peygamber efendimiz, (Din
kolaylıktır. Dinde aşırı gideni din mağlup eder) buyuruyor. (Nesai) İslam dini akıl mantık dinidir
demek: Bunun neresi küfür ki? Kur’an-ı kerimde (Akletmez misiniz, aklınızı kullanmaz mısınız?)
gibi ifadeler çok geçer. Peygamber efendimiz de buyuruyor ki: (Aklı olmayanın
dini yoktur.) [Ebuşşeyh] (Kişi, ilmi
ve aklı sayesinde kurtulur.) [Deylemi] (Akıllı kimse
kurtuluşa ermiştir.) [Buhari] (Akıl imandandır.) [Beyheki] İslamiyet akla dayanan nakil dinidir. Selim akla uygundur.
Dinde aklın önemi büyüktür. Ancak yalnız akla uyup, yalnız ona güvenip
yanılan kimseye felsefeci denir. Aklın erdiği şeylerde ona güvenen,
aklın ermediği yanıldığı yerlerde, İslam ışığı altında akla doğruyu
gösteren büyük zatlara, İslam âlimi denir. Akıl göz gibidir. İslamiyet
de ışık gibidir. Göz karanlıkta cisimleri göremez. Görmesi için ışık
gerekir. Allah malı istediğine, ilmi isteyene verir demek caiz mi? CEVAP Evet. İnce köprü için (Sırat köprüsü gibi) demek caiz mi? CEVAP Evet. Mecazi olarak trafik kurbanı, şöhret kurbanı demek caiz mi? CEVAP Evet. Kötü hava şartları demek caiz midir? CEVAP
Evet. (Min Malallah ya Muhsinin) re demektir? CEVAP (Ey ihsan sahipleri, hayır sahipleri,
iyilikseverler, Allah’ın size verdiklerinden siz de ihtiyaç sahiplerine
verin) demektir. Ahirete, öbür dünya demek caiz mi? CEVAP Evet. Hallacı Mansur, Enelhak demekle ben bâtıl değilim, hakkım diyor diye tevil
etmek caiz mi? CEVAP Evet. (Rabbin verecek) âyetine (Çeşitli nimetler verecek) denir mi? CEVAP Evet. Allahü teâlâ Habibine çok nimetler
verecek elbette. (Cuma geceleri evde helva yapıp kokutmalı, ruhlar eve kokusuna
gelir) sözü uydurma mıdır? CEVAP
Evet. Kur’an-ı kerimde (yalnızca
Allah’tan korkun) buyuruluyor. Bu ne demektir? CEVAP
(Yalnız bana ibadet edin, ilah olarak yalnız beni tanıyın benim
bildirdiklerime uyun) demektir. Yoksa köpekten, casuslardan korkmayın
demek değildir. Tehlikelerden korkmak lazımdır. Allah’tan korkmayanlardan
korkmak gerekir. Meczup veliler, dine aykırı sözlerinde mazur mudur? CEVAP Evet Tahmin yürütüp (Amerika yenilir) demek caiz mi? CEVAP Evet. Kötü kimseye (İbiş) diye hakaret etmek caiz mi? CEVAP Evet. Hz. Fatımaya, Fatıma Ana demek caiz
mi? CEVAP Evet. (İnsanlar uykudadır)
hadisine, peygamber de dahil mi? CEVAP Enbiya ve evliya ölmeden önce ölmüş, öldükten sonra verilecek
nimetlere kavuşmuş, dünyada gafletten uyanmıştır. Hıristiyanlar ve dinsizler de Peygamberimizin ümmeti midir? CEVAP Peygamber efendimize inananlara ümmet-i icabet, inanmayanlara
da ümmet-i davet denir. Fakat tek başına hıristiyanlara, yahudilere
ve dinsizlere ümmet denmez. Herkesin bir hesabı var Allah’ın da bir hesabı var demek uygun
mu? CEVAP Caizdir. "Düşmez kalkmaz bir Allah" demek uygun mudur? CEVAP Evet uygundur. Birisi "ne var, ne yok" deyince, "sağlık, güzellik"
sözlerle cevap verilebilir mi? Bazı kimseler bu soruya "Allah var,
şeriki yok" diye cevap veriyor ve böyle cevap vermenin gerektiğini
iddia ediyorlar. CEVAP
Birinci şekilde söylemenin mahzuru yok. İkinci şekildeki cevap
ise sorulan soruya cevap değildir. Sen evde bir kişi misin diye sorulsa,
öteki de bir olan Allah’tır dese, sorulan sorunun cevabı olur mu? Dini
bilmeyen kimselerin uydurdukları sözlerdir. Telefonda hanımıma bir tanem dedim. Arkadaş, (Öyle deme, bir
tane olan Allah’tır. Böyle söylemekle küfre girdin dinin gitti, nikahın
da bozuldu) dedi. Böyle söylemekte mahzur var mıdır? CEVAP Böyle söylemenin hiç mahzuru yoktur. “Hakikaten” manasında “harbiden”
demenin bir mahzuru var mıdır? CEVAP Hayır mahzuru yoktur. Harbi kelimesi şu anlamlara gelir: 1- Ateşli silahların
içini temizlemekte kullanılan çubuk. 2- Doğru, hilesiz,
mert. Harbi bas demek de, doğru yürü, hızlı yürü demektir. 3- Arapça savaşla
ilgili demektir. 4- İslam ülkesindeki
gayrı müslimlere zimmi, kafir ülkesinde olan gayrı müslimlere harbi
denirdi. Şimdi zimmi de yok, harbi de yoktur. Siz ikinci anlamda konuşuyorsunuz, mahzuru olmaz. Mesela harbi
ol kardeşim demek, doğru dürüst ol demektir. Harbi konuşalım demek,
doğru konuşalım demektir. Ona çok şey borçluyum demek uygun mudur? CEVAP Maddi-manevi iyilik edene teşekkür edilir. (İnsanlara teşekkür etmeyen, Allah’a şükretmemiş
olur) buyuruldu. (Ona çok şey borçluyum) demekte de mahzur yoktur. (Kötü hava şartları) demek caiz mi? CEVAP Evet. Delikanlı demek caiz mi? CEVAP Evet. Kalbin çalışmasına Allah’ın mucizesi demek caiz mi? CEVAP Allah’ın kudreti, hikmeti demelidir. Mucizeyi yanlış yerde
kullanmamalıdır. Su ikram edene (Geçmişlerinin canına değsin) demek caiz mi? CEVAP Evet. (İyi şanslar, şansın bol olsun) demek caiz mi? CEVAP Evet. (Bu toprağa adam eksen biter) demek caiz mi? CEVAP Evet. Verimli toprak denmek isteniyor. (Bu işin lamı, cimi yok) demek caiz mi? CEVAP Evet. Bir varmış bir yokmuş demekte mahzur var mı? CEVAP Hayır. |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |