Söylenmesi
caiz olmayan sözlerden bazıları (Anladıysam Arap olayım) demek küfür mü? CEVAP Eğer niyeti, Arabı, Peygamber efendimizi
kötülemek ise küfür olur. Müslüman oldum. Hıristiyan ana babam, çocuğumu vaftiz yaptıracak.
Müsaade etmem caiz mi? CEVAPMüsaade edilmemeli. Sizden habersiz yapılırsa siz mesul olmazsınız. Yedinci kattan düştü. Mucize olarak kurtuldu demek caiz mi? CEVAP Hayır. Çünkü mucize sadece peygamberlerde görülür, çocuğa peygamber
denmiş olur. Günahkâra veya kâfire, (Günah keçisi) demek caiz mi? CEVAP Hayır. Ana babam Hıristiyandır. (Rabbenağfirli velivalideyye...)
âyetini okumam caiz mi? CEVAP Namazda zammı sure olarak caiz, dua olarak caiz değildir. (Allah bana kulum demesin) diyerek yemin küfür olur mu? CEVAP Çok tehlikelidir, sakınmak lazımdır. (Haram ama seviyorum) demek küfür olur mu? CEVAP Haram olur. (Allah yazdıysa bozsun) demek caiz mi? CEVAP Hayır. Dua niyetiyle söylemek caizdir. Kâfire, kerhen [istemeyerek] sayın anlamında hazretleri demek
küfür olur mu? CEVAP Olmaz. Tazim için olursa küfür olur. Kâfire, (dayı, amca, dayıcığım) demek caiz midir? CEVAP Âdet olarak söylemek caizdir. Allah bizi düşündüğü için göz, kulak vermiş demek caiz mi? CEVAP Hayır. Düşünmek mahluklara mahsustur (Allah kuşlara kanat vermeyi ihmal etmemiş) demek caiz mi? CEVAP Hayır. Allahü teâlâ ihmal etmez. Sanki ihmal de edebilir anlamı
çıkacağı için söylememeli. İhmal etmez anlamında söylemek küfür olmaz. İlahi şuur demek caiz mi? CEVAP Hayır. Çünkü şuur yaratıklarda bulunur. Allah’a akıl sahibi demek caiz mi? CEVAP Hayır. Akıl mahluktur. Allah aklın yaratıcısıdır. Allah’ı yüceltmek için (Allah göktedir) demek küfür olur mu? CEVAP Evet. Gökte demek yüceltmek olmaz. Aksine onu aciz, muhtaç
göstermek olur, mekanlı göstermek olur. Yanımızda küfrü gerektiren bir söz söylenirse biz de bunun
küfür olduğunu bilip istemeyerek tebessüm etsek küfre girer miyiz? CEVAP
Hayır. İnsan gayri ihtiyari gülümseyebilir, gülebilir. Bunun
mahzuru olmaz. Fakat o sözü beğenerek gülmek küfür olur. Müslümanın bilmeden küfür alameti kullanması özür olur mu? CEVAP Meşhur olanı bilmemek özür değildir. Zaruretle kullanmak özürdür.
Müslümana hüsnü zan olunur. Küfre rıza küfür olur deniyor, küfre rıza nasıl olur, birkaç
örnek verilebilir mi? CEVAP Bir müslümanın kâfir olmasını istemek küfre rızadır. Yani kendisi
kâfir olur. Birkaç örnek verelim: 1- Haç takan müslümana, haçı takmaya
devam et demek, onun küfrüne rıza göstermek olur. 2- Bir müslüman için (Yarabbi bunu kâfir olarak öldür) demek de onun küfrüne razı
olmaktır. 3- Günah işleyen bir müslümana kâfir
diyenin kendisi kâfir olur. Bir hadis-i şerifte, (Müslümana,
işlediği günahlardan dolayı kâfir demeyin! Kâfir diyenin kendisi kâfir
olur) buyuruluyor. (Buhari) La ilahe illallah diyen Müslüman, amentü’deki altı esasa inanan
müslümandır. Başka hadis-i şeriflerde, müslüman olmak için amentü’deki
altı esasa inanmak lazım olduğu bildirildi. Bu altı esastan birisine
inanmayan müslüman olmaz. Mesela kadere inanmayan, peygamberlerden birine
inanmayan kâfir olur. Yahudiler, Hz. İsa’ya ve Muhammed aleyhisselama
inanmadıkları için, Hıristiyanlar da bizim peygamberimize inanmadıkları
için kâfirdir. 4- Oğlunun kızının kâfir olmasına kızmamak,
onu men etmemek, hoşgörü ile karşılamak küfre rıza olur. Bazı cahiller, şaka ile (Ben hocaların bulunduğu Cennete
değil, artistlerin, dansözlerin şarkı çalıp oynadığı Cehenneme gitmeyi
isterim) diyerek gülüyorlar. Böyle söyleyenlere gülen de kâfir olur
mu? CEVAP
Cehennem gülüp oynama yeri değil, şiddetli azap çekme yeridir.
Dinin bir emrini böyle alaya almak küfrü gerektirir. İsteyerek buna
gülen de küfre girer. Yani kâfir olur. İradesi dışında gülerse küfür
olmaz. Din ile alay edenler, gülerek günah işleyenler cezalarını elbette
ahirette görürler. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Gülerek
günah işleyen, ağlayarak Cehenneme gider.) [Ebu Nuaym] İnanmayanların alay ettikleri gibi, Cehennem gülüp oynama yeri
değil, zalimlerin, hainlerin şiddetli azap görecekleri bir ceza yeridir.
Cehennem o kadar korkunç bir yerdir ki günahsız olan melekler bile,
onun dehşetinden korkarlar. Peygamber efendimiz, Cebrail aleyhisselamı
çok üzgün görünce sebebini sorar. O da, (Cehennemin
öyle kızgın bir alevini gördüm ki, onun tesirinden hâlâ kendime gelemedim)
diye cevap verir. (Taberani) Kötü birinden, bid'at ehlinden bahsederken kâfir deniyor. Kâfir
olmayana kâfir denir mi? CEVAP
Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Müslümana
kâfir diyenin kendisi kâfir olur.) [Buhari] İtikadı bozuk olmadığı için, Cennete girecek olan kimse,
yaptığı günahlar sebebi ile Cehenneme girebilir. Eğer salih ise, yani
günahına tevbe etmiş ise yahut affa veya şefaate kavuşursa, Cehenneme
hiç girmez. Cahillerin de bildiği ve sözbirliği ile bildirilmiş olan
bir inanışı veya bir işi inkâr eden, kâfir ve mürted olacağı için, la
ilahe illallah dese ve her ibadeti yapsa ve her günahtan sakınsa bile,
buna la ilahe illallah ehli ve ehl-i kıble denmez. Cennete girmek için sadece Allah’a inanmak kâfi mi?
Bir kimse, Allah’a, ahiret gününe inansa, Peygamberlerden sadece
birine inanmasa kâfir olur mu? CEVAP
Elbette kâfir olur. Çünkü Allahü teâlâ, kendisine inanmaktan
başka, ahiret gününe, [ölüme, öldükten sonra dirilmeye, Cennete, Cehenneme,
hesaba, mizana] meleklere, [Allahü teâlânın gönderdiği] kitaplara, [bütün]
peygamberlere inanmak gerektiğini bildirmiştir. (Bekara 177) Kur'an-ı kerimde buyuruluyor ki: (Onlar, sana
ve senden önce indirilen kitap ve peygamberlere ve ahiret gününe iman
ederler.) [Bekara 4] (Allah’ın
emri mutlaka yerine gelecek, yazılmış bir kaderdir.) [Ahzab 38]
(Kendilerine
bir iyilik dokunsa, "Bu Allah’tan" derler; başlarına bir kötülük
gelince de "Bu senin yüzünden" derler. "Hepsi Allah’tandır"
de!) [Nisa 78] Peygamber efendimiz, Kur'an-ı kerimdeki imanla ilgili âyetleri
açıklayıp imanı şöyle tarif etmiştir: (İman; Allah’a,
meleklere, kitaplara, peygamberlere, ahiret gününe, ölüme, öldükten
sonra dirilmeye, Cennete, Cehenneme, hesaba, mizana, kadere, hayrın
ve şerrin Allah’tan olduğuna inanmaktır.) [Nesai] İmanın altı esası
Amentü’deki altı esastan birini inkâr eden kâfir olur.
Sadece Allah’a inandım demek kâfi değildir. (Hıristiyanlar da Allah’a
inanıyor. Onlara kâfir denmez) demek yanlıştır. Bizim peygamberimiz
dahil bütün peygamberlere inanmaları gerekir. Yahudiler, Hz. İsa’ya, Hıristiyanlar da, Muhammed aleyhisselama
inanmadıkları için kâfir oldular. Bir müslüman da, Amentü’de bildirilen
altı husustan birini, mesela kaderi inkâr etse, mürted yani kâfir olur,
bütün iyi amelleri yok olur. (R.Muhtar) Cenab-ı Hak buyuruyor ki: (Onlardan kimi,
ona
[Muhammed aleyhisselama] iman
etti, kimi de, ondan yüz çevirdi. Bunlara da çılgın ateşli Cehennem
yetti. Âyetlerimizi inkâr ederek kâfir olanları elbette ateşe atacağız.)
[Nisa 55-56] Bekara suresinin 62. âyet-i kerimesinde, diğer peygamberlere,
onların zamanlarında iman edenlerin, o zamanki Yahudi ve Hıristiyanların
Cennete gideceği bildirilmektedir. Buna bugünkü Yahudi ve Hıristiyanların
da dahil olduğunu söylemek, Kur'an-ı kerime iftiradır. Önceki peygamberlerin
dinlerinde şarap haram değildi. Bir kâfir, müslüman olduktan sonra,
şaraba helal dese, tekrar kâfir olur. Dinimiz gayrı müslimlere selam
vermeyi bile caiz görmez. Hadis-i şerifte (Yahudi
ve Hıristiyanlara selam vermeyin) buyuruldu. (Müslim) Bir bayan arkadaşım var. Hıristiyanlarla diyalog içinde. Amentü’deki
altı şarta inanıyor. Yani Allah’a, Kuran-ı kerime, meleklerine, kaza
ve kadere, öldükten sonra dirilmeye, Cennete Cehenneme, Peygamber efendimizin
Allah’ın resulü olduğuna inanıyor. Ama; (ben Hıristiyanlığın da hak
din olduğuna inanıyorum, Hıristiyanların âyinlerine gidiyorum, onlar
gibi ibadet yapıyorum, put önünde dua ediyorum) diyor. Bu bayan Müslüman
mıdır, bu haliyle ölürse kâfir midir? CEVAP Bu bayan bu haliyle kâfirdir. Çünkü kâfirlerin âyinlerini yapan
kâfir olur. Hak din yalnız İslamiyet’tir. Hıristiyanların kâfir olduğu
bütün fıkıh kitaplarında yazılıdır. Hıristiyanlığı hak din bilmek Al-i
İmran suresinin 19. âyetini inkâr olur. Kur'an-ı kerimde de buyuruluyor
ki: (Hak din yalnız İslamdır.) [Al-i İmran 19] (Ey iman edenler, yahudileri de, hıristiyanları da dost
edinmeyin! Onlar birbirinin dostudur. Onları dost edinen de onlardandır.
Allah, [kâfirleri
dost edinip kendine] zulmeden kavme elbette hidayet
etmez.) [Maide 51] (İbrahim, ne yahudi, ne de hıristiyan idi; fakat o,
Allah’ı bir tanıyan hanif, doğru bir müslüman
idi; müşriklerden de değildi.) [Al-i İmran 67] Hz. İbrahim, Hz. Musa, Hz. İsa da her peygamber gibi müslüman
idi. Hz. Musa’ya ve Hz. İsa’ya o zaman inanan kimseler de müslüman idi.
Şimdiki yahudi ve hıristiyanlar, müslüman olmadıkça ebedi Cehennemliktir.
Hadis-i şerifte de buyuruldu ki: (Cennete ancak müslüman olan girer.) [Buhari, Müslim] Eskiden mürşid-i kâmiller vardı, ama dünya işlerinden anlamazlardı
demek caiz midir? CEVAP
Şapla şekeri yani günümüzdeki mürşid taslakları ile eski gerçek
âlimleri karıştırmamalıdır. Onlar ahiret işleri gibi, dünya işlerini
de bilirlerdi. Bazı kimseler de evliya ayrı, âlim ayrı diyorlar. Yani
evliya ilimden anlamaz diyorlar. Evliya haramdan kaçan salih kimsedir.
İlim olmadan haramdan, bid'atlerden nasıl kaçılır ki? Güzele bakmak sevaptır demek küfür olur mu? CEVAP Güzele rağbet etmeyen, güzeli sevmeyen olmaz. Hadis-i şerifte,
(Allah güzeli sever) buyuruluyor. Mubah olanı güzeli
sevmek, Allah’ın kudretini temaşa etmek sevap olur. (Ali’nin
güzel yüzüne bakmak ibadettir) hadis-i
şerifi de, helal olan güzele bakmanın sevap olduğunu göstermektedir.
(Güzel yüze bakmak gözü kuvvetlendirir)
hadis-i şerifi de, bakması helal olan şeylere bakmanın
faydasını bildirmektedir. Yoksa, yabancı kadınlara bakmak, gözü zayıflatır
ve kalbi karartır. Harama bakmaya güzel demek de, insanı küfre sokar. Ey Allah’ım neydi günahım, demek caiz midir? CEVAP
Neydi günahım demek isyan, itiraz anlamında ise caiz olmaz,
ancak belanın muhakkak bizim günahlarımız yüzünden geldiğini bilip de
acaba ne günah işledim diye meraktan söylemek caizdir. Felek ne demektir? Kahpe felek demek veya başka türlü söylemek
caiz midir? CEVAP
Felek, gök demektir. Çoğulu eflaktır.
Dünyaya da felek denir. Şarkı ve türkülerde geçen Kahpe felek deyimi,
dünya değil de, ilah kastediliyorsa küfür olur. Bazı sözlüklerde felek,
doğa üstü güç olarak tarif edilmektedir. Bu da çok yanlıştır. Felek hakkında birçok deyim vardır. Bazıları şöyle: Feleğin çemberinden geçmek, başından çeşitli olaylar
geçip çok tecrübe sahibi olmak, bu yüzden zorlukların üstesinden gelmek. Felek, kimine kavun yedirir, kimine kelek, kimi rahat,
kimi sıkıntı içinde yaşar. Feleğin sillesini yemek, kötü durumlara düşmek, perişan
olmak, felakete uğramak. Feleğini şaşırmak, ummadığı bir durumda kalmak, şaşkına
dönmek. Felekten bir gece çalmak, güzel bir gece geçirmek. Felek yâr olsa, şartlar uygun giderse. Feleğe baş eğmez, hiç kimseye müdarası
yok. Felek dönektir, dünyaya güven olmaz. Ecelim gelmeden öldürdün felek, dünyanın
kahrı beni zamansız öldürdü anlamında kullanılıyorsa da yanlıştır. Kimse
eceli gelmeden ölmez. Feleğin her işi aksinedir deyimini İmam-ı Rabbani hazretlerinin
şu sözü güzel açıklamaktadır: Dünya, insanın gölgesine benzer. Kovalarsan kaçar, kaçarsan
kovalar. Acı olaylara maruz kalmayan, her istediğini yapacağını zanneder
anlamında denir ki: Feleğin sillesini yemeyen bir baş, Elini demir sanır, yumruğunu taş. Aşağıdaki beyit uygun mudur? (Büyük adamın var iki yüreği Kanar birisi, sabreder diğeri.) CEVAP Büyük küçük herkesin bir yüreği vardır. Kur'anı kerimde buyuruluyor
ki: (Allah, bir adamda iki kalb yaratmamıştır.) [Ahzab 4]
Bu mecaz olarak kullanılmış demek de yanlıştır. Büyük adamın
kalbi de büyük olur dense mecaz olarak kurtarır. Bir kâfir, (benim iki
kalbim var bunlarla her şeyi bilirim, tek kalbi olanlardan iyi bilirim)
demişti. Bunun üzerine Allahü teâlâ bu âyet-i kerimeyi göndermiştir.
Bu bakımdan dine aykırı mecazlar yapmamalıdır. Büyük bir zat, yanında bulunan
talebelerinin dağlardaki yabani meyveleri koparıp yemek istemeleri üzerine
onlara izin vermeyip "Bizim hissemiz bağlar ve bahçedekilerdir.
Bizim rızkımızı Cenab-ı Hak oralarda tayin etmiştir. Bu yabani meyveler
yabani hayvanların rızkıdır. Onların kısmetine dokunmamak gerekir"
buyurmuştur. Büyük zatın bu sözü, dine aykırı değil midir? Dağdaki zararlı
olmayan otları ve meyveleri yemekte mahzur var mıdır? Alıç, kuşburnu,
kızılcık, yabani armut (ahlat), mantar, yenmesi caiz olan ve öteki hayvanın
rızkı olan yabani hayvanları yemek caiz değil midir? CEVAP
Hepsi caizdir. Büyük zatın kim
olduğunu da bildirseydiniz, cevabımız daha net olurdu. Ya o zat büyük
bir zat değildir, büyük zannediliyordur. Yahut gerçekten büyüktür, ama
bu sözleri sekr halinde söylemiştir veya ilhamla bildirmiştir. Her ikisi
de dinen senet değildir. Çünkü âyet ve hadislerde bunların helal olduğu
bildiriliyor. Kur’an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki: (Allah’ın
kulları için yarattığı [yerden çıkardığı] ziynet ve temiz rızıkları
kim haram kılabilir?) [Araf 32] (Yerde olan her şeyi, sizin ihtiyacınızı karşılamak için yarattım.) [Bekara 29] Berika kitabındaki
hadis-i şerifte, Allahü teâlâ,
(Ey Adem oğulları, sizi kendim için yarattım. Canlı cansız her şeyi
de sizin için yarattım) buyurmuştur. Demek ki, yaban meyveleri de,
yaban hayvanları da bizim için yaratılmıştır. Hiçbir büyük zat, Kur’an-ı kerimde de bildirildiği gibi, Allah’ın
helal kıldığını, haram kılamaz. Küçük balık büyük balığın kısmeti olabilir.
Bir ceylan, aslanın nasibi olabilir. Bir tavşan bir canavarın rızkı
olabilir. Ama bunlar insanların da rızkı, kısmeti olabilir. Dağda yetişen
meyveleri, otları ve hayvanların yenmesini yasaklamak dinimize aykırıdır.
Böyle dine aykırı söz söyleyenlerin peşinden gitmek yanlış olur. Yüzünü gören Cennetlik veya hacı oluyor, demek caiz midir? CEVAP Bir kimseyi görmekle
Cennetlik veya hacı olunmaz. Bu bakımdan böyle söylemek yanlıştır. Müslümana cin gibi veya şeytan gibi adam demek caiz midir? CEVAP Şeytan gibi adam demek caiz değil, cin gibi adam demek caizdir. Derviş Ahmet sıcak yaz gününde oruç iken tekkeye geliyor, soğuk
suyu görünce içmeye başlıyor. Ne yapıyorsun Ramazandayız deniyor. O
da büyük bir hazla diyor ki: Bu mübarek Ramazan her sene gelir, ama Derviş Ahmet ise bir
kere geldi. Böyle fıkra anlatmak uygun mu? CEVAP Dini fıkra olmaz. Genelde dini fıkraların hemen çoğu küfürdür.
Çünkü din ile, Ramazan ile alay edilir. Dince kutsal bir şeyle alay
etmek küfür olur. Küfre sebep olmak da küfürdür. Namaz
kılalım diyene, (Daha vakit girmedi) dedim. O da, (Önemli olan, namazı
vakti girmeden kılmak) dedi. Küfür mü? CEVAP Evet. |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |