Gayri Müslim ülkelerde Fıkhi tabirle, dar-ül-harb denilen, Japonya, Çin, Amerika gibi
ülkelerde, Müslümana neler caiz neler haramdır? Bir Müslüman ülkenin
dar-ül-harb olması için aranan şartlar nelerdir? CEVAP İmam-ı a’zama
göre bir ülke üç şartla dar-ül-harb olur. 1- Dar-ül-harbe bitişik olması. 2- Müslüman inancıyla güvence içinde olmaması. 3- O ülkede gayri İslami hükümlerin tatbik edilmesi. İmameyne
[imam-ı Ebu Yusuf ile imam-ı Muhammed'e] göre
ise gayri İslami hükümlerin uygulandığı andan itibaren o ülke dar-ül-harb
olur. Bir bid’at ehli, “Bin yıl öncesinin dar-ül harb
ahkamını bugüne taşımak bence yanlıştır” diyor. Bin yıl önceki namaz,
oruç gibi ibadetler de sence yanlış olabilir. Teknikte değişiklik ve
mükemmel gelişmeler olur ama dindeki değişiklik geçersizdir. Çünkü din
kâmildir. (Maide 3) Bir Müslüman
böyle dar-ül-harb olan bir ülkede yaşıyorsa, bazı hükümlerde değişiklik
olduğunu bilmesi gerekir. Orada nasıl hareket etmek gerektiği aşağıda
bildirilmiştir: Orada imana gelen, farz olduğunu işitinceye kadar, kılmadığı
namazları kaza etmez. Orada yeni Müslüman olana eziyet edilmiyorsa, mukim olur. Orada Müslüman olan kadın, kocası Müslüman olmaz ise iddetten sonra ayrılmış olur. Orada bir kadın, çalışırken, saçını, kollarını açması için
zalimler zorlarlarsa, açmazsan, burada çalışma, git derlerse, örtülü
olarak çalışacak başka yer bulamayınca, kolları açık çalışması, Ebu
Yusuf’a göre caiz olur. Kadının kulaklarından sarkan saçlarını örtmesi
farz değildir diyen âlimler de vardır. Harac
olduğu zaman, bu zaif kavil ile amel etmek caiz olur. Orada İslamın vekarını, şerefini
korumak ve şöhretten, fitneden sakınmak vaciptir. Orada kâfirlerden de gasb, hırsızlık,
rüşvet yolu ile alınan şeyi kullanmak haramdır. Orada kâfir ve mürted kadınların avret yerlerine, saçlarına,
kollarına, bacaklarına şehvetle bakmak haramdır. Ancak kâfirler ile
yapılan alış verişin ahkam-ı İslamiyeye uygun
olmaması caizdir. Orada kâfirlerin mallarını faiz, kumar, fasid
bey ile almak helaldir. Bu yollarla Müslümanın zarar etmesi helal değildir.
Orada, imam-ı a’zam ile imam-ı Muhammed’e
göre Müslüman ile kâfir arasında faiz olmaz. Hadis-i şerifte, (Dar-ül-harbde, Müslüman ile kâfir arasında faiz yoktur) buyuruldu.
Orada, onların malını, gönül rızası ile, gadr
yapmadan almak caizdir. Diğer üç mezhepte caiz değildir. Orada bir Müslümanın
faiz ile ve fasid bey ile mesela ikramiyeli,
piyangolu satış yaparak kâfirden ve orada Müslüman olandan mal alması
caizdir. Çünkü, onların malını rızaları ile almak mubahtır. Fakat, mallarına
saldırmak, zorla almak caiz değildir. Küfür alametlerini kâfirlere huda
[hile] olarak kullanmak caiz olur. Ehl-i kitabın kesmiş oldukları hayvan, aksi sabit olmadıkça,
temiz kabul edilir. Ceride-i ilmiyye’deki fetvada (Dar-ül-harbde onların
bankasına para yatırıp, bankadan faiz almak, helal olur) buyuruluyor.
Fakat bankadan, zaruretsiz para çekip faiz ödemek, haramdır. Orada, kâfir olan sigortacılar ile sözleşme yapmak ve ondan
para almak helal olur. Orada harbi ile yapılan sözleşmenin kıymeti yoktur. Orada zaruretsiz ehl-i kitap kadın ile nikah yapılmamalıdır. Çünkü haram diyen âlimler vardır. Orada had cezaları tatbik edilmez. |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |