Beş katlı İslam binası
Bir sünneti işlerken mekruh işlemek zorunda kalan veya bir
farzı işlerken haram işlemek zorunda kalan ne yapar? CEVAPMekruh işlememek için sünnet, haram işlememek için farz tehir veya terk
edilir. Çünkü günahtan kaçınmak, ibadet yapmaktan önce gelir. Hadis-i
şerifte buyuruldu ki: (Küçük bir
günahtan kaçınmak, bütün cin ve insanların ibadetleri toplamından daha
iyidir.) [R. Nasıhin] İbadetleri dinimizin bildirdiği şekilde yapmak, mesela beş katlı bir İslam binasına sahip olmak
için, önce bir iman arsası gerekir. Sonra, sıra ile katları çıkmak gerekir.
Bu katlar; Haramlardan kaçma katı, Farzları ifa katı, Vacipleri ifa
katı, Mekruhlardan kaçma katı, Sünnetleri [ve nafileleri] ifa katıdır.
Arsa: Arsa yoksa
bina kurulmaz. Bu arsa, doğru imandır. İman olmadan Müslümanlık olmaz.
İslam binasının kurulacağı arsa, bataklıkta, oynak yerlerde olursa,
üzerine emniyetli bina kurulamaz, yıkılır. Onun için imanın doğru olması
şarttır. Yani küfür pisliklerinden temiz olması gerekir. Ehl-i sünnet
olmayanın [bid'at ehli sapıkların] ibadetleri sahih olmaz. İman arsası
olmayanın, haramlardan kaçması veya ibadet yapması bir şey ifade etmez.
Kâfir içki içmese, kumar oynamasa, cami, çeşme yaptırsa, her ibadeti
yapsa bir sevap kazanamaz. Bir bina yaparken ikinci katı yapmak için
önce birinci katın yapılması şart olduğu gibi, İslam binasını kurarken
de aynı sistem geçerlidir: 1- Haramlardan kaçma katı: Avret yerini açmadan necaseti temizlemek
mümkün değilse namazı öyle kılar. Çünkü necaseti temizlemek emir, avret
yerini açmak yasaktır. 2- Farzları
ifa katı: Haramlardan kaçmadan farz katı inşa edilemez. Haram
işleyerek, farz yapılmaz. Yani farzları sahih olsa da kabul olmaz. Cünüp
kimse tenha yer bulamazsa, teyemmüm eder. Çünkü farz olan bir emri yapmak,
bir haram işlemesine sebep olursa, haram işlememek için, o emir yapılmaz,
tehir edilir. Zengin olan Hanefi bir kadının yanında mahremi olmadan
hacca gitmesi haramdır. Farz olan tavafı da, erkeklere sürtünerek, yani
haram işleyerek yapamaz. (R.Muhtar) 3- Vacipleri ifa katı:Vacipleri de yapabilmek
için haramlardan kaçmak gerekir. 4- Mekruhlardan kaçma katı:Mekruh işleyerek
sünnet yapılmaz. Cemaat ile namaz kılınırken, sünnete başlamak mekruhtur.
Mekruh işlememek için, sabahın sünneti bile terk edilir. 5- Sünnet
ve nafileyi ifa katı: Camiye girince tehıyyet-ül-mescid
namazı kılmak sünnettir. Eğer kerahet vakti ise bu sünnet olan namaz
kılınmaz, mekruh olur. Vakit daralınca, ilk sünneti kılmak, farzın kazaya
kalmasına sebep olursa, bu sünneti kılmak haram olur. Sabah camiye gelen,
imam teşehhüdde ise, sünneti kılmadan imama uyar. Daha sonra da sünneti
kılmaz. Kamet okunduktan sonra sünnete durulmaz. Resulullah, (Kamet
okunurken, o farzdan başka namaz kılınmaz) buyurunca, (Sabahın sünneti
de mi) dediler. (Evet, sabahın
sünneti de kılınmaz) buyurdu. (İ. Adiy) Binanın taşıyıcı kolonları, zemin betonları, duvarları eksikken,
beşinci katı yapmaya kalkmak mümkün olmaz. İkinci katı eksik veya yıkık
olanın, beşinci katı yapmaya kalkması mümkün olmaz. İman arsası bataklıkta
olan veya farzları ifa katı olmayan kimseye, (beşinci katın yıkıktır,
sünnet ve nafile ile uğraş) demek, ne kadar çok yanlış olur. Duvar olmadan
üstüne sıva yapılmaz. Sıva olmadan süsler yapılmaz. Duvar farzları yapmaktır.
Sıva sünnetlerdir. Süsler ise nafile ve müstehap olanlardır. İşte bu sebeplerden dolayı hadis-i şerifte buyuruluyor ki:
(Farz borcu
varken, nafile kılan, boş yere zahmet çekmiş olur, kazasını ödemedikçe,
nafile namazları kabul olmaz.) [Fütuhul
gayb] İhlas yoksa hepsi boştur
Her katı inşa için mutlaka İhlas lazımdır. Riyadan uzak, yapılan her iş, Allahü teâlânın rızasına
uygun olmalıdır. Rızasına uygun olmayan bütün işler, iyi gibi görünse
de makbul değildir. Başkalarının takdirlerini almak için veya dünya
menfaati için, makam ve mevki için namaz kılan kimsenin ibadeti makbul
olmaz. Mideme zarar veriyor diye içkiden kaçmak sevap olmaz. İhlassız amel içi boş çekirdeğe benzer.
Ahirette herkese, bunu niçin
yaptın diye sorulacak. Cevabı Allah
için olanlar kabul edilecek, diğerleri atılacaktır. Hadis-i şeriflerde
de buyuruldu ki: (Allahü teâlâ, ancak ihlasla yapılan ameli kabul eder.) [Dâre Kutni] (İhlasla namazını kılıp, zekatını verenden Allah razı olur.) [İbni Mace] (Kırk gün ihlasla ibadet edenin, kalbinden diline hikmet pınarı akar.)
[Ebuşşeyh]
(Haramlardan kaçıp, ihlasla, "la ilahe illallah" diyen Cennete girer.) [Hatib, Bezzar]
(İhlas ile amel etmek, az da olsa yetişir.) [Hakim] (Sabırlı
ve ihlaslı olanlar, hesaba çekilmeden Cennete girer.) [Taberani] (İhlaslılara müjdeler olsun. Onlar fitne karanlıkları
içinde, parlayan ışıklardır.) [E.Nuaym] (Allah rızasından
başka maksat için ilim öğrenen veya ilmini dünya menfaatine alet eden,
Cehennemdeki yerine hazırlansın!) [Tirmizi] (İbadetine
riya karıştırana [ihlası noksan olana] ahirette “git sevabını ondan iste” denir.) [İ. Mace] (Sabırlı
ve ihlaslı olanlar, hesaba çekilmeden Cennete girer.) [Taberani] |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |