Cennete
ancak müslüman olan girer Bir bayan arkadaşım
var. Hıristiyanlarla diyalog içinde. Amentü’deki altı şarta inanıyor.
Yani Allah’a, Kuran-ı kerime, meleklerine, kaza ve kadere, öldükten
sonra dirilmeye, Cennete Cehenneme, Peygamber efendimizin Allah’ın resulü
olduğuna inanıyor. Ama; (ben Hıristiyanlığın da hak din olduğuna inanıyorum,
Hıristiyanların âyinlerine gidiyorum, onlar gibi ibadet yapıyorum, put
önünde dua ediyorum) diyor. Bu bayan Müslüman mıdır, bu haliyle ölürse
kâfir midir? CEVAP Bu bayan bu haliyle
kâfirdir. Çünkü kâfirlerin âyinlerini yapan kâfir olur. Hak din yalnız
İslamiyet’tir. Hıristiyanların kâfir olduğu bütün fıkıh kitaplarında
yazılıdır. Hıristiyanlığı hak din bilmek Al-i İmran suresinin 19. âyetini
inkâr olur. Kur'an-ı kerimde de buyuruluyor ki: (Hak din yalnız İslamdır.) [Al-i İmran 19] (Ey iman edenler, yahudileri de, hıristiyanları da dost edinmeyin!
Onlar birbirinin dostudur. Onları dost edinen de onlardandır. Allah,
[kâfirleri dost edinip kendine] zulmeden kavme elbette hidayet etmez.)
[Maide 51] (İbrahim, ne yahudi, ne de hıristiyan idi; fakat o, Allah’ı
bir tanıyan hanif, doğru bir müslüman idi;
müşriklerden de değildi.) [Al-i İmran 67] Hz. İbrahim, Hz. Musa,
Hz. İsa da her peygamber gibi müslüman idi. Hz. Musa’ya ve Hz. İsa’ya
o zaman inanan kimseler de müslüman idi. Şimdiki yahudi ve hıristiyanlar,
müslüman olmadıkça ebedi Cehennemliktir. Hadis-i şerifte de buyuruldu
ki: (Cennete ancak müslüman olan girer.) [Buhari, Müslim] Dünyada
dinsizler ve çeşitli dinlere mensup insanlar var. Bunlar da son peygamber
Muhammed aleyhisselamın ümmeti değil midir? CEVAP
Evet
Peygamber efendimiz bütün milletlere peygamber olarak geldiği için,
müslüman olmayanlara da ümmet
denir ise de, kâfirlere tek başına ümmet dememelidir. Gayri
müslimlere ümmet-i davet denir, müslümanlara da ümmet-i icabet denir. Yani birisi dine
davet edilen ümmet, öteki de dini kabul eden ümmet anlamındadır. İsmi güzel olmayanlar
hesap günü Arasat meydanında kalacak Cennete gidemeyecek deniyor, doğru
mu? CEVAP Doğru değil. Arasat
meydanı herkesin toplanacağı yerdir. Hesap bittikten sonra Cennete veya
Cehenneme gönderilir. Kâfirler Cehennemde ebedi kalır. Haram işleyen kimsenin namaz, oruç gibi ibadetleri sahih
olursa da, yani borçtan kurtulursa da sevap verilmez deniyor. Mesela
içki içen, hırsızlık eden birinin hiç sevabı olmaz mı? CEVAP
İbadetlerden hasıl olan sevaplar, günahlarından fazla gelirse sevabı olur.
Ahirette terazi niçin kurulacaktır? Sevaplar günahlar tartılacak, sevabı
fazla gelen kurtulacaktır. Onun için günahı azaltmaya çalışmalıdır. Ahirette sevaplarımız
günahlarımızdan fazla gelirse direkt Cennete mi gideceğiz? CEVAP
Evet Sevaplarımızdan az
olan günahlarımızın azaplarını çekmeyecek miyiz? CEVAP
Evet çekmeyeceğiz.
Her günahtan sorguya çekileceğiz, ama sevaplar fazla gelirse direkt
Cennete, sevaplar az gelirse, o zaman peygamberlerin, âlimlerin, şehidlerin,
Kur’an-ı kerimin ve daha başkalarının şefaati ile yine direkt Cennete
gideceğiz. Şefaate kavuşamazsak, günahlarımızın cezasını elbette çekeceğiz. Ahirette herkes, bütün insanlar 30 yaşında oluyorlarmış.
Mesela 60 yaşında ölen adam 30 yaşında olacak. 21 yaşında ölsem ben
de 30 yaşında mı olacağım? CEVAP Herkes 30 değil, 33 yaşında olacaktır. Siz de 33 yaşında
olacaksınız. Ölünce Cennete evli olarak gidenlere huri verilecekmiş,
bekâr olanlar ne oluyor? CEVAP Dünyadaki evlilikler sona eriyor. Yani herkes oraya
bekâr olarak gidiyor. Evli gittiği halde eşi imansız olarak ölmüşse
Cehenneme gider ve ebedi orada kalır. Cennet ehlinin hepsine hizmet edecek huriler, gılmanlar verilecektir. Bekâr kimse kalmayacaktır. Cennette şarap içilecekmiş,
(Biz de dünyada iken içelim) diye
dalga geçiliyor. Bunlara nasıl cevap verebiliriz? CEVAP
Kur'an-ı kerimde Cennet
ehli için, orda, (Tertemiz şarap
içerler) buyuruluyor. (İnsan 21) Cennet ehline verilecek
"Şeraben tahura" diye buyurulan "Temiz şarap"tan
maksat, temiz bir içecektir.
Türkçesi şurup, meşrubat demektir. Alkollü olan şarap ile, rakı ile
bir alakası yoktur. Kur'an-ı kerimde alkollü şarabın haram olduğu bildiriliyor.
(Maide 90) Ömer Hayyam’ın rubailerinin çoğu da din ile alay mahiyetindedir: Tanrı Cennette şarap içeceksin der, Aynı tanrı nasıl şarabı haram eder? mısraları bu kabildendir. Mezardan kalkış nasıl
olacaktır? CEVAP Herkes mezardan dünyadaki
gibi kalkacaktır. Cennet ve Cehenneme girecekleri zaman başka şekil
alacaklardır. Hz. Mehdi gelince mezhepleri
kaldıracak mı? CEVAP Mezhepleri kaldırmayacak,
fakat mezheplerin doğru bilgileri unutulacak. Hz. Mehdi, ictihad edecek,
ictihadı Hanefi mezhebine uygun olacaktır. Müslüman cinler, Cennette
Allahü teâlâyı görecek mi? CEVAP Evet. Cennette her gün, önceki
günden fazla zevk alınacak mı? CEVAP Evet. Mümine Cehennem ateşi
hamam sıcaklığı gibi mi olacaktır? CEVAP Cehennem azabının şiddetine
göre öyle olacaktır.. Mehdinin geleceği ile
ilgili hadisi inkâr eden kâfir olur mu? CEVAP Diğer hadis-i şerifleri
inkâr gibidir. Boynuzsuz koç, boynuzludan
hakkını alır hadisi mecaz mı? CEVAP Evet mecazidir. Hayvana
sual sorulmaz. Hesap ne zaman olacak;
kabirde mi, mahşerde mi, mizanda mı, sıratta mı? CEVAP
Mahşer günü mizanda
olacaktır. Bir kâfirin, yaşadığı
yüz sene içinde işlediği günahlar için sonsuz olarak Cehennemde kalmasına
zulüm diyen Almanlar vardır. Yüz senelik kâfirliğin karşılığı niçin
sonsuz cezadır? CEVAP
Bunun hikmetini cenab-ı
Hak açıkça bildirmemiştir. Bazı âlimler bildiriyor ki: Kâfirler, sonsuz yaşasaydı,
sonsuz kâfir kalmak niyetinde oldukları için, küfürlerinin cezası Cehennemde
sonsuz azaptır. Bunun için kâfirlere olan ebedi azaba zulüm denilemez. Evliya veya peygamber
türbesini öpmek caiz olduğuna göre, sandukanın ne tarafı öpülür? CEVAP Caiz demek yapmalı demek değildir. Yapılırsa günah olmaz
demektir. Öpmek gerekmez. Diğer kabirleri öpmek caiz değildir. Ölü için ağlamak uygun mudur? CEVAP Ölü için sessiz ağlamak caizdir. (Şerh-us-sudur) ve (Berekât)da, (Müminin ölümüne gökler ağlar) yazılıdır. Ölü
için yüksek sesle ağlamak, matem tutmak, siyah elbise giymek, siyah
perdeler ve rozetler, işaretler asmak, matem işaretleri, resmini taşımak
caiz değildir. (Hazanet-ür-rivâyât) kitabında,
(Cenazeye ve cenaze çıkan yere siyah örtmek ve siyah giyinmek caiz değildir)
diyor. Bütün hadis kitapları, Peygamber efendimizin ölü için yüksek
sesle ağlamanın ölüye sıkıntı vereceğini buyurduğunu bildirmektedir.
Bu hadis-i şeriflerden bazıları şöyledir: (Şu dört
şey cahiliyet mirasıdır: Soyu ile övünmek,
bir kimsenin soyuna sövmek, yağmuru yıldızlardan aramak, ölüleri methederek
ağlamak.) [Buhari] (Ölü, yakınlarının kendisine bağırarak ağlamasından
azap [sıkıntı] duyar.) [Buhari] (Birinin yüksek sesle ağlaması ile, ölünün üzerine kaynar
su dökülür.) [Bezzâr] (Ölülerinize feryat ederek ağlamayın, çünkü ölü, bundan
azap duyar.) [Şirazi] (Matem tutan,
ölmeden tevbe etmezse, kıyamette şiddetli azap görür.) [Müslim]
(Bir kimsenin soyuna sövmek ve ölü için matem tutmak
insanı küfre sürükler.) [Müslim] (Yüksek sesle ağlayarak "Kolum kanadım kırıldı, yardımcım gitti” gibi sözler söylemek ölüyü sıkıntıya sokar.)
[İbni Mace] (Ölü arkasından ağlamayı sanat edinen, tevbe etmezse,
çeşitli azaba maruz kalır.) [Müslim] (Çığlıkla ölü için ağlayana, Allah’ın, meleklerin ve
bütün insanların laneti olsun.) [Taberani] (Nimete kavuşunca [davul] zurna çalmak, musibet anında feryat etmek
caiz olmaz.) (Bezzar) (Rahmet melekleri ölünün arkasından feryat edip ağlayanlara
dua etmez.) [İ.Ahmed] (Ölü için ağlayana da, onu dinleyene de lanet olsun.)
[Ebu Davud] (Üzülünce, yüzünü yolan, elbisesini yırtan ve bağırıp
çağıran bizden değildir.)
[Buhari] (Felakette, saçlarını yolan, elbisesini yırtan yüksek
sesle ağlayan bizden değildir.)
[Nesai] Ebu Seleme’nin
kızı Hz.Zeynep anlatır: Babası ölünce başsağlığı dilemek için Resulullahın
zevcesi Ümmü Habibe validemizin yanına gitmiştim. Güzel koku istedi.
Safran esansından, bir genç kıza, sonra da kendi yüzüne sürdü ve şöyle
dedi: Vallahi benim güzel kokuya ihtiyacım yok. Fakat Resulullahın,
(Allah’a ve ahiret gününe inanan bir kadının, ölen yakını için üç günden
fazla yas tutması helal değildir. Yalnız kocası ölen kadın iddeti kadar, dört ay on gün süslenmez) dediğini duydum.
Cahş kızı Zeyneb’in
kardeşi şehid olunca, o da aynı şeyleri söyledi. (Buhari) Canımız sıkılınca ailece kabristana
gidiyor, ibret almaya çalışıyoruz. Gerçi tanıdıklardan gülenler çıkıyor
ama iyi de oluyor, biraz kendimize geliyoruz. Böyle yapmamız uygun mu?
Gidince nelere dikkat edelim? CEVAP Ölümü hatırlamak, ölüden ibret almak
ve ahireti düşünmek için kabir ziyaret etmek sünnettir. İbret almak
için, ölünün çürüdüğü, yanaklarının, dudaklarının döküldüğü, ağzından
pis sular aktığı, karnının şişip patladığı, içine kurtların, böceklerin
dolduğu düşünülür. Böylece kendisinin de aynı hallere düşeceğini hatırına
getirir. Kimseye kötülük düşünmez. İyi bir müslüman olarak yaşamaya
çalışır. Hanefi’de, perşembe, cuma ve cumartesi günleri kabirleri ziyaret
etmek sünnettir. Şafii’de, perşembe günü ikindiden cumartesi günü güneş
doğuncaya kadar ziyaret etmek sünnettir. Ziyaret edenin, ölü için Kur'an-ı kerim
okuması, ona dua etmesi gerekir. Bunların ölüye faydası çok olur. Kabristana
girince, (Esselamü
aleyküm ya Ehle-daril
kavmilmüminin! İnna inşaallahü an karibin biküm lahikun) demek sünnettir.
Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Bir müminin kabrini ziyaret
ederken, Allahümme inni eselüke-bi-hurmet-i Muhammed aleyhisselam
en la tüazzibe hazelmeyyit
denirse, o ölünün azabı kıyamete kadar kaldırılır.) [Etfal-ül
müslimin] Evliyayı ziyaret için uzak yere gitmek
ve kabirlerini, bereketlenmek, yani istifade etmek niyetiyle ziyaret
etmek müstehaptır. Resulullahın mübarek kabrini ziyaret etmek, ibadetlerin
en kıymetlilerindendir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Kabrimi ziyaret edene şefaatim vacip olur.) [Bezzar, Dare Kutni, Taberani] Ziyaret ederken, kabir etrafında tavaf
etmek, kabri öpmek caiz değildir. Hindiyye’de,
ana-babanın kabrini öpmenin caiz olduğu bildiriliyor. Ana-babadan daha
kıymetli olan evliya veya peygamber türbesini öpmek de caizdir. Evliyadan,
şefaat etmesi, Allahü teâlânın vermesine vesile olması istenir. (Kabirleri ziyaret eden kadınlara Allah
lanet etsin) hadis-i şerifi, ağlamayı yenilemek için kabir ziyaret eden
kadınları kasdetmekte olup, bu cahiliyet
devri âdetlerindendir. (Kabirleri ziyaret etmenizi yasak etmiştim,
bundan sonra ziyaret edin; zira size ahireti hatırlatır) hadis-i
şerifi, kadınların da kabir ziyaret edebileceğini göstermektedir. Kadınların,
kapalı olarak, fitneye sebep olmadan, ara sıra kabir ziyaretleri caizdir.
(Tahtavi) Cinlere de fetva vermekle
meşhur olan Müfti-yüs-sekaleyn ve Şeyh-ül İslam ibni Kemalpaşazade
hazretleri (Bir işinizde şaşırırsanız
ölmüşlerden yardım isteyiniz) hadis-i şerifini açıklarken buyuruyor
ki: Ruhun bedene bağlanması,
kuvvetli bir aşk ile olmuştur. Ölmek, ruhun bedenden ayrılması demektir.
Ruhun bedene olan sevgisi öldükten sonra da devam eder. Bir insan, kuvvetli,
olgun ve tesiri çok olan bir zatın kabri yanında durup, o zatı düşünse,
o zatın ruhunun, bedenine ve dolayısıyla, o toprağa bağlılığı olduğundan,
bu iki ruh karşılaşır. Gelen insanın ruhu, o zatın ruhundan istifade
eder. İmam-ı Razi
hazretleri diyor ki: Gelen insanın ruhu
ile, kabirdeki zatın ruhu, birer ayna gibidir. Birbirinin karşısına
gelince her birinin ışığı, ötekinde akseder, yansır. Bir zat, öldükten
sonra, ruh âleminden ve rahmet-i ilahiden ona gelmiş olan, ilimler,
kuvvetli eserler, onun ruhundan, ziyarete gelen kişinin ruhuna geçer. Yunus Emre
diyor ki: Sabah mezarlığa vardım
baktım herkes ölmüş yatar Her biri çaresiz olup
ömrünü yitirmiş yatar. Kimi yiğit, kimi koca
kimi vezir kimi hoca Gündüzleri olmuş gece
karanlığa girmiş yatar Vardım onların katına
baktım ecel heybetine Ne yiğitler muradına
daha ermemiş yatar. Nicelerin bağrın deler,
kurtlar üstünde gezeler, Gepegencecik tazeler, gül gibice solmuş yatar. Yarı kalmış tüm işleri,
dökülmüş inci dişleri, Dağılmış sırma saçları
hep yerlere düşmüş yatar. Çürüyüp durur tenleri,
Hakka ulaşmış canları, Görmez misin sen bunları nöbet bize gelmiş yatar. Bir kabre iki akraba
gömülebilir mi? CEVAP
Akraba da olsa, zaruret
olmadıkça, bir kabre, iki kişi gömülmez. Bir ölü çürüyüp, kemikleri
toprak olmadan, bu mezara başkası gömülemez. Başka mezar kazılamazsa,
kemikler toplanıp, mezar içinde, toprakla örtülerek, başkası, bu örtülen
toprağın öte yanına gömülebilir. Ölü çürüyüp, toprak olunca, bu mezara
başkası defnedilebilir. (Hadika) Diğer suallerinizin
cevabı da şöyle: 1- Ölü çürüyüp
toprak olduktan sonra, buraya tarla, bina yapmak caiz olur. 2- Mezarlar,
sel, ırmak suları altında kalırsa, çıkarıp başka yere gömmek caiz değildir. 3- Eski kâfir
mezarlarında, kâfirlerin alametleri kalmayınca, buraya müslümanlar gömülebilir
ve cami yapılabilir. Nitekim, Medine’de Mescid-i nebinin yeri önce kâfirlerin
kabristanı idi. Kazılıp, kemikler başka yere götürülüp, buraya mescid
yapıldı. Babamı Bulgaristan’da
gayri müslim mezarlığına gömmüşler. Rüyamda babamı gördüm. Kendisinin
kurtarılmasını istedi. Babamın mezarını müslüman mezarlığına nakletmem
caiz midir? CEVAP Zulmetten kurtulması için nakletmek çok iyi olur. "Biri baş, diğeri
ayak ucuna olmak üzere, iki tane mezar taşı dikmek şart" deniyor.
Bir tane mezar taşı dikilse mahzuru olur mu? CEVAP
Mezar taşı dikmek şart
değil, sadece caizdir. Yani dikilse de, dikilmese de olur. Mezar taşı,
bir tane de olur, iki tane de olur. Hatta kabri korumak için etrafını
taşla, betonla, demir parmaklıkla çevirmek caizdir. Taş üzerine âyet-i
kerime, methiye gibi şeyler yazmak caiz değil, fakat ölenin ismini ve
öldüğü hicri tarihi yazmak caiz görülmüştür. Bunları İslam harfleri
ile yazmalıdır. Kabirdekilere nasıl
selam verilir? CEVAP
Kabristana girince, (Esselamü aleyküm ya Ehle-daril
kavmilmüminin! İnna
inşaallahü an karibin biküm lahikun) demek sünnettir Akşam vakti mezarlıktan
geçerken kabir ehli üzerine Fatiha okunur mu? CEVAP Evet her zaman okunur,
mahzuru yoktur. Ölüyü, altın, gümüş
veya madeni diş ile gömmek caiz mi? CEVAP Kıymetli mal ve ziynetle
gömmek caiz değildir. Altın kaplama dişleri
ölünce mi sökmek lazımdır? CEVAP Ölmeden önce sökmelidir. Defnederken, kerpiç
yerine beton, mermer koymak caiz mi? CEVAP Vücuda dokunmadığı
için caizdir. Kabrin içi sayılmaz. Ölünün terlemesi ve
gözünden yaş gelmesi neye alamettir? CEVAP Hayra alamettir. Ölü sahibi, taziyeyi
kabul için evde üç gün durması gerekir mi? CEVAP Durması caizdir. Ama
durmaması iyidir. İbni Âbidin hazretleri, (Ölü sahibinin taziye için
evinde oturması mekruh, kabristandan çıkarken taziye mekruh değildir)
buyuruyor. Beş aylık çocuğun kabri
büyük insan kabri gibi mi olmalıdır? CEVAP Büyük insan gibidir.
Mümindir, derin olması iyi olur. Kabir kazınca su çıktı.
Susuz yer yok. Buraya defin caiz mi? CEVAP Zaruret olunca caizdir. Yer darlığı sebebiyle
üst üste katlı mezar yapmak caiz mi? CEVAP Zaruret olursa caiz
olur. Zaruretsiz caiz olmaz. Definden sonra, meyyit
çıkan eve gidip taziye mekruh mu? CEVAP Erkekler için evde
taziye her zaman mekruhtur. Vefat etti yerine,
irtihal buyurdu demek caiz mi? CEVAP Evet. İrtihal
= dünyadan ahirete göçmek demektir. Ölen kadını kefenlerken,
avret yerine bez koymak caiz mi? CEVAP Hayır. Cenazeye toprak atarken,
küreği yere atmadan başkasına vermekte mahzur var mı? CEVAP Mahzur yoktur. (Cenazeyi ebedi istirahatgâhına tevdi ettik) demek caiz mi? CEVAP Mahzuru yoktur. İyi
biliriz demektir. Yoksa orası kâfirler için istirahat yeri değildir. Tebarekeyi okuyana kabir suali olmaz mı? CEVAP Evet. Ölüyü taziyeye gelenlere
bir şeyler ikram etmek caiz mi? CEVAP Eve gelene bir şey
ikram etmek âdettir, caizdir. Taziye için uzaktan
gelen misafire yemek yedirmek caiz mi? CEVAP Evet. Ölü evine yemek getiriliyor.
Ekşimemesi için taziyeye gelenlere vermek caiz mi? CEVAP Fakire vermek sevap.
Ölünün ruhuna bağışlanır. Az idrar sıçratana
da kabir azabı olur mu? CEVAP Evet. Altı toprak, dört tarafı
betondan yapılmış hazır kabrin içine lahd
kazıp meyyiti defin etmek caiz mi? CEVAP Evet. Belediye, ölüleri beton
mezara gömdürüyor. Ne yapalım? CEVAP Zaruret olunca caiz
olur. 40 yıl önce ölenin
kabrinde yüksek sesle Kur'an okunur mu? CEVAP Yüksek sesle mezarlıkta
Kur’an okumak mekruhtur. Taşlara okuyup mezar
üstüne koymak caiz mi? CEVAP Evet. Dişi altın kaplama
olan, aniden ölünce yine sökmeli mi? CEVAP Evet. Tahta çivili tabut,
bazen açılıyor. Tahta çivi tutkalla yapıştırılsa caiz olur mu? CEVAP Evet. Kadını, altın diş ile
defnetmek uygun mu? CEVAP Hayır. Kabirdeki kemikler
çürümüşse, başkasını defnedeceğiz. Kemiklerin çürüme vakti var mı? CEVAP Yoktur. Peygamber ve evliya
kabrini öpmek caiz mi? CEVAP Evet. Fitneye sebep
olmamak şartı ile. Mumyalanıp kabre konmayana
kabir suali olur mu? CEVAP Evet. Bahçeyi kazarken çıkan
kemikleri ne yapmalı? CEVAP Kemikleri toplayıp
bir çukura koymalı. Kemiksiz yerler ekilir. |