Mevlid okumak sevaptır Mevlid
ne demektir, mevlid okumak bid’at midir? CEVAP Mevlid, doğum zamanı
demektir. Mevlid gecesi, Rebiul-evvel ayının
11. ve 12. günleri arasındaki gecedir. Peygamber efendimizin doğum günü,
bütün Müslümanların bayramıdır. Mevlid gecesinde, Peygamber efendimiz
doğduğu için sevinen müminlerin günahları affedilir, pek çok sevap kazanır.
Resulullah efendimiz, mevlid gecelerinde eshab-ı kirama ziyafet verir,
dünyayı teşrifindeki ve çocukluk zamanındaki şeyleri anlatırdı. Hz.
Ebu Bekir de, halife iken, eshab-ı kiramı toplar, Resulullah efendimizin
dünyayı teşrifindeki olağanüstü hâlleri konuşurlardı. Bu gece, Resulullahın
doğum zamanında görülen hâlleri, mucizeleri okumak, dinlemek, öğrenmek
çok sevaptır. Bugün veya yarın oruç tutmakta mahzur yoktur. Tutulması
iyi olur, sevap olur. İslam âlimleri mevlid gecesine çok önem vermişlerdir.
Hz. Mevlana, (Mevlid okunan yerden belalar gider) buyurmuştur. Mevlid gecesi, Kadir
gecesinden sonra en kıymetli gecedir. Hatta, Mevlid gecesinin Kadir
gecesinden de kıymetli olduğunu bildiren âlimler de vardır. (Allah, bir kimseye söz ve yazı sanatı ihsan ederse, Resulullahı övsün,
düşmanlarını kötülesin!) hadis-i şerifine uyularak, asırlardır İslam
ülkelerinde mevlid kitapları yazılmış ve okunmuştur. Peygamber efendimizi
öven çeşitli mevlid kasideleri vardır. Meşhur olan ve Türkiye’de her
zaman okunan Mevlid kasidesini Süleyman Çelebi, 15. asırda yazmıştır.
Bu kasidenin asr-ı saadetten sonra yazılması, bid’at olmasını gerektirmez.
Çünkü Peygamber efendimizi övmek ibadettir. Her zaman Onu övücü kasideler,
yazılar yazılabilir. Onları da okumak bid’at değil, sevap olur. Mevlid-i
şerif okumak, Resulullahın dünyaya gelişini, miracını ve hayatını anlatmak,
Onu hatırlamak, Onu övmek demektir. Her müminin Resulullahı çok sevmesi
gerekir. Bu da zaten imanın gereğidir. Çok sevmek kâmil mümin olmanın
da alametidir. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Beni ana-baba, evlad ve herkesten
daha çok sevmeyen, mümin olamaz.) [Buhari] (Bir şeyi çok seven, elbette onu çok anar.) [Deylemi] (Resulullahı seven de onu çok anar ve ona
çok salevat getirir.) (Peygamberleri anmak, hatırlamak ibadettir.) [Deylemi] Bu ibadeti, şiir olarak
söylemek daha tesirli olur. Resulullah efendimizin şairleri, camide,
Resulullahı övücü şiirler okurlardı. Bunlardan Hassan bin
Sabit hazretlerinin şiirlerini çok beğenirdi. Resulullah sallallahü
aleyhi ve sellem, mescide bu şair için bir minber koydurdu. Hassan bin
Sabit hazretleri minbere çıkar, düşmanları kötüler, Resulullahı överdi.
Resulullah efendimiz de buyurdu ki: (Hassanın sözleri, düşmanlara ok yarasından daha tesirlidir.)
[M. Nasihat] Bu husustaki hadis-i
şeriflerden ikisi de şöyle: (Allahü teâlâ, Resulünü övmek ve müdafaa etmek hususunda
Hassanı, Ruh-ül-kuds [Cebrail aleyhisselam]
ile takviye etmektedir.)
[Buhari] Peygamber efendimiz,
şairin söylediği şiiri beğenip (Dişlerin
dökülmesin) diye dua etmiştir. (Hakim) Şiir hakkında hadis-i
şeriflerden birkaçı da şöyle: (Şiir, öyle bir sözdür ki, güzeli daha güzel, çirkini
daha çirkindir.) [Buhari]
(Büyüleyici sözler gibi, hikmetli şiirler de vardır.) [Ebu Davud] (Bazı şiirler elbette apaçık bir hikmettir.) [Buhari] Vehhabiler, mezhepsizler, Resulullahı öven ve ondan şefaat isteyen
müslümanlara müşrik, yani puta tapan kâfir damgasını basıyorlar. Ülkemizde
bunu açıkça söyleyemedikleri için, mevlide bid’at diyorlar. Resulullahı
övmek bid’at olmaz. Çünkü Kur’an-ı kerimin birçok yerinde Resulullah
övülmekte ve ona uymak emredilmektedir. Birkaç âyet-i kerime meali şöyledir: (Biz seni âlemlere rahmet olarak gönderdik.) [Enbiya 107] (Biz seni bütün insanlara müjdeleyici ve uyarıcı olarak
gönderdik.) [Sebe, 28] (Rabbinin sana verdiği nimetlerle mecnun değilsin. Senin
için bitmeyen, sonsuz mükafat vardır. Elbette sen en büyük ahlak üzeresin)
[Kalem 2-4] (Rabbin sana
[çok nimet] verecek, sen de razı
olacaksın!) [Duha 5] (Allah ve melekleri, Resule salevat getiriyor, iman
edenler, siz de salevat getirin) [Ahzab
56] Mevlidi, erkek kadın
karışık olmadan, çalgı ve başka haram karıştırmadan, Allah rızası için
okumak, salevat-ı şerife getirmek, tatlı şeyler yedirip içirmek, hayrat
ve hasenat yapmak, böylece, o gecenin şükrünü yerine getirmek müstehaptır.
(Ni'met-ül kübrâ, Hadika, M.Nasihat) Vehhabi mantığına bakın!Vehhabi Feth-ul-mecid kitabının önsözünde, (Süud torunu Abdülaziz tevhidi yeniledi. Arabistan
yarım adasına sulh ve emniyet getirdi. Oğlu Süud
da, geçmişlerinin yoluna hayat verdi. Hulefa-i
raşidinin yolunu açtı) diyor. Süud
oğullarının kılıçlarının keskin olmasına dua ediyor. Yunanistan’da,
Atina’nın en lüks otellerinde, yüzlerce gayri meşru cariye ile, Yunan
kızları arasında, yıllarca sefalet, içki ve fuhuş alemleri sürerek 1384
[m. 1964] de zevk, safa, işret içinde ölen Süudü
ve dedelerini övmek için (hayat verdi, yol açtı) gibi methiyeler söylemesi,
ondan yardım dilemesi şirk, suç olmuyor da, ehli sünnetin, Allahü teâlânın
sevgili Peygamberini övmesi, o yüce Peygamberin, mahlukların en yüksek
derecesinde olduğunu bildirmesi, (Her istediğini vereceğim) müjdesi ile
şereflenmiş olan o en yüksek Peygamberden yardım ve şefaat istemesi,
suç ve şirk oluyormuş. Utanmadan bu yazıları,
din kitabı diyerek müslümanların önüne sürmektedir. Gençleri aldatmak,
mezhepsiz yapmak için, islam âlimlerine, müslümanların gözbebeklerine,
müşrik, sapık demekten hayâ duymamaktadır. Hadis-i şeriflerde, Resulullahın
kendi yüksek makamını anlatmasına, acaba ne diyecektir. Peygamberlerin
seyyidi, gelmiş gelecek, bütün insanların
en üstünü olduğunu bildirdiği için, o şerefli Peygambere de, (hâşâ)
kirli kalemini bulaştırmak küstahlığını mı yapacak? Misyoner
sualine benziyor
Peygamber de insandı. Onu överek putlaştırıyorsunuz. Kur’anı getirmekle
vazifesi bitti. Bir çeşit postacı idi. Kur’an yetmiyor mu? Hadisler
nasıl ölçü olur?.
CEVAPSözleriniz bir müslümandan
ziyade bir misyonerin sözlerine benziyor. İfade tarzınızda öyle. Belki
de bir vehhabi de olabilirsiniz. Ne olmanız değil ne söylediğiniz önemlidir. Yalnız Kur’an diyenler, Muhammed aleyhisselam için “O da bir
beşer [insan] idi, Kur’anı getirdi, postacılık vazifesi bitti” diyorlar.
O, ilah değildi, elbette beşer idi, ama “Seyyid-ül-beşer” idi, bütün
insanların efendisi idi. Mevahib-i ledünniyye ve Mirat-i kâinat
kitaplarında bildirilen vasıflarından bazıları şöyledir: Canlılar içinde ilk olarak Muhammed aleyhisselamın ruhu yaratıldı.
Hak teâlâ (Her şeyi senin için
yarattım, sen olmasaydın, hiçbir şeyi yaratmazdım) buyurdu. Tevrat,
İncil ve Zebur’da övülüp müjdelenmiştir. Âmine validemiz ona hamile olunca, bütün putlar yüzüstü devrildi.
Bütün şeytanlar ve sihir yapan büyücüler aciz kalıp, işlerini yapamaz
oldular. Doğunca da bütün putlar yıkıldı. Doğduğu gece, Kisra’nın
sarayı yıkıldı. Mecusilerin bin yıldan beri yanan ateşi söndü. Save gölünün suyu kurudu. Safiye Hatun anlatır: Doğduğu gece
6 alamet gördüm: 1- Doğar doğmaz secde etti. 2- Başını kaldırıp “La
ilahe illallah inni Resulullah” dedi. 3- Her
taraf aydınlandı. 4- Yıkayacaktım, biz Onu yıkadık diye bir ses işittim.
5- Göbeği kesilmiş ve sünnet edilmiş gördüm. 6- Sırtında nübüvvet mührü
vardı. İki küreği ortasında “La
ilahe illallah Muhammedün Resulullah” yazılı idi. Çocuk iken, başı hizasında bir bulut gölge yapardı. Ona salevat okumak âyet ile bildirildi. Kelime-i şehadette,
ezanda, ikamette, namazdaki teşehhüdde, birçok dualarda ve Cennette
Allahü teâlâ, Onun ismini kendi isminin yanına koymuştur. Allahü teâlâ, Onu kendisine habib [sevgili] yaptı, herkesten
daha çok sevdi. Kimseden bir şey öğrenmemiş iken, Allahü teâlâ ona, her ilmi,
her üstünlüğü verdi. Allahü teâlâ, bütün peygamberlere (Ya Âdem, ya Musa, ya İsa) diyerek ismi ile hitap ederken, ona (Ya eyyühennebiyyu,
ya eyyüherresul) diye özel hitap ediyor. Namazda otururken, (Esselamü aleyke eyyühennebiyyü ve rahmetullahi) okuyarak, ona selam vermek
emrolundu. Namazda, başka bir Peygambere böyle
söylemek caiz olmadı. Her peygamber kendi milletine, o ise her millete gönderilmiştir. Her peygamber, iftiralara kendisi cevap verdi, fakat ona yapılan
iftiralara Allahü teâlâ cevap verdi. İsmi ile çağırmak, yanında yüksek sesle konuşmak haram idi.
Hz. Cebrail 24 bin kere geldi. Başka Peygamberlere çok az geldi. Mübarek zevceleri müminlerin anneleri idi ve onlarla evlenmek
başkalarına haram edildi. Önünden gördüğü gibi, arkasından da görürdü. Mübarek teri, gül gibi güzel kokardı. Uzun kimselerin yanında iken, onlardan yüksek görünürdü. Güneş ve Ay ışığında gölgesi yere düşmezdi. Üstüne sinek ve başka hiçbir böcek konmazdı. Çamaşırları, ne kadar çok giyse de hiç kirlenmezdi. Taş üstüne basınca, izi kalır, kum üstünde iz bırakmazdı. Sözü çok vecizdi. Az kelime ile çok şey anlatırdı. Eshabının hepsi, peygamberler hariç, bütün insanların, ümmeti
de bütün ümmetlerin en üstünüdür. Onun mübarek ismini taşıyan mümin Cennete girer. Onu ve ehli beytini sevmek farzdır. Hz. Azrail, içeri girmek için izin istedi. Başka hiç kimseden
izin istemedi. Kabrinin toprağı, her yerden ve Kâbe’den daha kıymetlidir. Resulullahın
üstünlükleri
İnşirah suresinin (Biz senin zikrini yükseltmedik mi) mealindeki
4. âyet-i kerimesi için İbni Ata hazretleri, (Senin zikrini kendi zikrim
kıldım, seni zikreden beni zikretmiş olur. İmanın sahih olması için
benim zikrimin seninkiyle beraber olmasını sağladım) manasına geldiğini
bildiriyor. Katade hazretleri de bu âyet-i kerimeyi açıklarken buyuruyor
ki: (Hak teâlâ, Fahr-i
âlemin zikrini dünya ve ahirette yükseltmiştir. Namaz kılan herkes,
“Eşhedü” diyerek Allah’a ve Resulullaha şehadet getirmektedir.) Kur’an-ı kerimde ve
namazda olduğu gibi, ezan okunurken de Allah’ın ismi, Habibinin
ismiyle birlikte okunmaktadır. Hadis-i şeriflerde
buyuruldu ki: (Göklerden geçerken, “Muhammed Resulullah” olarak ismimi
gördüm.) [Bezzar] (Cennette her ağacın yaprakları üzerinde “La ilahe illallah
Muhammedün Resulullah” yazılıdır.) [Ebu Nuaym] (Arş üzerinde, Cennetteki her şeyin üzerinde benim ismim
vardır.) [İbni Asakir] Hadis-i kudsilerde
buyuruldu ki: Âdem aleyhisselam Cennetten
çıkarılınca, (Muhammed aleyhisselam
hakkı için, Onun hürmetine beni affet!) diye dua etti. Allahü teâlâ
ise, (Onu henüz yaratmadım. Nereden bildin?)
buyurdu. Hz. Âdem de, (Arş’ta
“La ilahe illallah Muhammedün Resulullah” yazılı olduğunu gördüm. Anladım
ki, şerefli isminin yanına ancak en çok sevdiğinin ismini layık görürsün.)
dedi. Allahü teâlâ da buyurdu ki: (Ya
Âdem doğru söyledin. O bana insanların en sevgilisidir. Onun hürmetine
dua ettiğin için seni affettim. Eğer Muhammed aleyhisselam olmasaydı,
seni yaratmazdım.) [Taberani] Hz. Ali, (Allahü teâlâ,
Resulullaha iman etmeleri için peygamberlerin hepsinden ahd [söz] almıştır)
buyuruyor. Nitekim Resulullah sallallahü aleyhi ve sellemin nuru, diğer
peygamberlerin nurlarını kaplayınca, bu nurun kimin olduğunu suâl ettiler.
Hak teâlâ da, (Bu Habibimin nurudur.
Ona iman ederseniz, sizi peygamber olarak gönderirim) buyurdu. Onlar
da (Senin Habibine iman ettik) dediler. Cenabı
Hak da, (Ben şahid olayım mı)
buyurdu. Onlar da (Evet)
dediler. (Mevahib) Hadis-i şeriflerde
buyuruldu ki: (Âdem, cesedle ruh arasında iken, benden misak alındığı
zaman, ben peygamber idim.)
[İ. Şabi] (Allah, yer ve gökleri yaratmadan elli bin yıl önce,
Ümm-il kitaba şunu yazmıştır: Muhammed peygamberlerin sonuncusudur.) [Müslim] (Ben âlemlerin efendisiyim.) [Beyheki] (Kıyamette insanların efendisi benim.) [Buhari] (Soyca da insanların en şereflisiyim.) [Deylemi] (Arş-ı alaya benden başka kimse oturmaz.) [Tirmizi] (Allahü teâlâ, beni insanların en iyisinden yarattı.
İnsanların en iyisiyim, en iyi ailedenim. Kıyamette herkes sustuğu zaman
ben söylerim, onlara şefaat ederim. Kimsenin ümidi kalmadığı bir zamanda
onlara müjde veririm. O gün her iyilik, her türlü yardım, her kapının
anahtarı bendedir. Liva-i hamd benim elimdedir. Peygamberlerin imamı,
hatibi ve hepsinin şefaatçisiyim. Bunları öğünmek için söylemiyorum,
hakikati bildiriyorum.) [Hakikati bildirmek vazifemdir. Bunları söylemezsem
vazifemi yapmamış olurum. Müjdeci Mek.
44] Âlemlerin
rahmet ve uyarıcısı
Kur’an-ı kerimdeki,
(Resulüme uyun, ona uyan bana uymuş olur)
mealindeki birçok âyete rağmen, Yalnız Kur’an diyerek Resulullaha
uymayan, onun hadislerine itibar etmeyen “Kur’anı getirmekle onun işi
bitmiştir, o bir postacı idi” diyenlerin Allah’a inanmadıkları pek açıktır.
Müslüman görünmeye çalışan böyle münafıkların oyununa gelmemelidir.
Kur’an-ı kerimdeki bazı âyetlere inanıp da bazı âyetleri inkâr etmek
de kâfirliktir. Allah’ın yolu ile Peygamberimizin yolu birbirinden ayrı
değildir. Yalnız Kur’an diyerek ayırmaya çalışanların kâfir olduklarını
Kur’an-ı kerim bildiriyor: (Allah ile resullerinin emirlerini birbirinden ayırıp
ikisi arasında bir yol tutmak isteyen kâfirdir.) [Nisa 150,151] (Allah’a ve Resulüne uyun [uymayıp] yüz
çeviren [kâfirdir] Allah
da kâfirleri sevmez.) [A. İmran 32] (Ey inkârcılar [resulü ve hadislerini] yalanladığınız
için, azap yakanızı bırakmayacaktır.) [Furkan 77] Kur’an-ı kerim baştan
sona kadar Resulullahı övmekte ve ona uymayı emretmektedir. Bu konudaki âyet-i
kerimelerden bazıları şöyledir: (Biz seni âlemlere rahmet olarak gönderdik.) [Enbiya 107] (De ki, ey insanlar, ben, Allah’ın hepiniz için gönderdiği
Resulüyüm.) [Araf 158] (Âlemlere
[Cin ve insanlara ilâhi azap ile] korkutucu
[uyarıcı] olarak Furkanı
[Kur’anı] kuluna [Muhammed aleyhisselama]
indiren [Allah’ın şanı] ne yücedir.) [Furkan 1] (Biz seni bütün insanlara müjdeleyici ve uyarıcı olarak
gönderdik; fakat insanların çoğu bunu bilmez.) [Sebe, 28] (Rabbinin sana verdiği nimetlerle mecnun değilsin. Senin
için bitmeyen, sonsuz mükafat vardır. Elbette sen en büyük ahlak üzeresin)
[Kalem 2-4] (Rabbin sana
[çok nimet] verecek, sen de razı
olacaksın!) [Duha 5] (Allah ve melekleri, Resule salevat getiriyor, iman
edenler, siz de salevat getirin.)
[Ahzab 56] (Resullerden kimisini kimisine üstün kıldık.) [Bekara 253] (Nebilerden bazısını bazısından üstün kıldık.) [İsra 55] Son iki âyet-i kerime
de, peygamberlerden bazısının, diğerinden üstün olduğunu göstermektedir.
Bir hadis-i şerifte de, (Beni
insanların en iyisi bilmeyen kâfirdir) buyuruluyor. (Hatib) Fetih suresinin, (Bütün dinlerden üstün kılmak üzere, Resulünü
hidayet ve hak din ile gönderen Odur) mealindeki 28. Âyeti de Resulünün
en üstün olduğunu göstermektedir. Resulullah, her peygamberden üstün
olduğu gibi, eshabı da diğer eshabdan, ümmeti de diğer ümmetlerden üstündür.
Kur’an-ı kerimde buyuruluyor ki: (Muhammed [aleyhisselam],
Allah’ın peygamberidir, Onunla
birlikte bulunanlar [Eshab],
kâfirlere karşı şiddetli ve birbirlerine karşı merhametlidir.) [Feth
29] (Mekke’nin fethinden önce Allah için mal veren ve savaşanlara,
fetihten sonra verenlerden ve savaşanlardan daha yüksek derece vardır.
Bunların dereceleri eşit değildir. Hepsi için Hüsnayı [Cenneti] söz
veriyorum.) [Hadid 10] (Allah, hepsine hüsnayı [Cenneti] vâdetmiştir!) [Nisa
95] (Muhacir ve Ensar ile iyilikte onların [Eshabın] izinden
gidenlerden Allah razıdır, onlara Cenneti hazırlamıştır.) [Tevbe
100] (Siz, insanların iyiliği için ortaya çıkarılmış en hayırlı
ümmetsiniz.) [A. İmran 110] Peygamber efendimiz hem habib hem halildir “Bazı
kimseler, Peygamberimize Habib denmesi uygun değildir. Habib sevgili
demektir. Allah’ın sevgilisi olur mu!“ diyorlar. Allahü
teâlâ, Muhammed aleyhisselama "Habibim" buyuruyor. Habib, sevgili demektir. Sevgi
ise çeşitlidir. Ormanı, çiçeği, suyu sevmek başkadır, yemekleri, meyveleri
sevmek başkadır. Ana-babayı, evladı sevmek başka, hanımı sevmek başka,
Allahü teâlâyı sevmek daha başkadır. Bütün sevgileri yalnız hanımı sevmek
gibi kabul etmek çok yanlıştır. Şimdi
İmam-ı Gazali, İmam-ı Kastalani hazretleri gibi İslam âlimlerinden naklen
Allahü teâlânın sevip sevmediği kimseleri bildirelim! Kur'an-ı
kerimde mealen (Allah, onları
[Eshab-ı kiramı, salihleri] sever,
onlar da Allah’ı sever) buyuruluyor. (Maide 54) Allahü teâlâ
şunları sever: (Sabredenleri
sever.)
[A.İmran 146] (Tevekkül edenleri
sever.) [A.İmran 159] (İyilik edenleri
sever.) [Bekara 195] (Adalet edenleri
sever.) [Maide 42] (Tevbe edenleri
sever.) [Bekara 222] Allahü teâlâ
şunları sevmez: (Aşırı gidenleri
sevmez.) [Bekara 190] (Fesadı sevmez.)
[Bekara
205] (Zâlimleri sevmez.)
[A. İmran 57] (Kibredenleri sevmez.) [Nahl 23] (Hainleri sevmez.)
[Enfal 58] Allahü
teâlâ, Peygamber efendimize, (De
ki, eğer, Allah’ı seviyorsanız, bana uyun ki, Allah da sizi sevsin,
günahlarınızı affetsin!) buyuruyor. (A.İmran 31) Peygamber
efendimiz de, (Allah ve Resulü
bir kimseye, herkesten daha sevgili olmadıkça, iman etmiş olmaz)
buyuruyor. (Buhari) Selman-ı
Farisi hazretlerinin bildirdiği hadis-i kudside buyuruluyor ki: (Ey Resulüm,
İbrahimi halil [dost] edindiysem de, seni de habib [sevgili] edindim. Senden daha sevgili hiçbir şey yaratmadım. Sen olmasaydın kâinatı
yaratmazdım.) [Mevahib-i Ledünniyye] Yine
aynı kitaptaki hadis-i şerifte, (Allah,
İbrahimi halil edindiği gibi beni de halil edindi) buyuruluyor.
Şu halde Peygamber efendimiz hem habibdir,
hem halildir. Sevginin
kuvvetli olmasına aşk denir. Mevlidde de (Habibim sana aşık
olmuşam) ifadesi geçer. Bazı kimseler,
nefsin şehvani arzularına aşk dedikleri için Allahü teâlânın, Habibini çok sevmesini, yani aşk ile sevmesini kabul edemiyorlar.
(Mevlidin burası yanlış) diyorlar. Allahü teâlâ, en çok Habibini sever. Dinde, fazla sevgiye aşk denir. Mevlidde geçen ifade de yanlış değildir. İlâhi tenzihe aykırı
yeri yoktur. (Allah Habibini çok sevmez) demek
yanlıştır. |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |