Duanın kabul olması için Kur'an-ı kerimde, (Dua
edin, duanızı kabul ederim), hadis-i şerifte ise, (Rabbiniz kerimdir, kendine açılan eli boş çevirmekten hayâ eder) buyurulduğu
halde, bazı dualar niçin kabul olmuyor? CEVAP Duanın kabul edilmesi için bazı şartlar vardır. Duanın kabul edileceğinden şüphe etmemeli, şartlarına riayet edilip edilmediğinden şüphe etmelidir. Gereken şartlara riayet etmeden duanın kabul edilmesini beklemek uygun olmaz. Önce çalışmak, sonra dua dinin esası! Kabul edilir ancak, çalışanın duası! Duanın kabul edilmesi için gereken şartlardan bir kısmı şöyle: 1- Haram
lokmadan sakınmalıdır! Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Haramdan
sakının! Midesine haram lokma girenin kırk gün duası kabul olmaz.) [Taberani] Sad bin Ebi Vakkas hazretleri dedi
ki: Ya Resulallah, dua buyur da, Allahü teâlâ, benim her duamı kabul
etsin! Cevabında buyurdu ki: (Duanızın
kabul olması için helâl lokma yiyiniz! Çok kimse vardır ki, yedikleri
ve giydikleri haramdır. Sonra ellerini kaldırıp dua ederler. Böyle dua
nasıl kabul olunur?) [Şir’a] Yine buyurdu ki: (Duanın kabul
olması için iki şey gerekir. Duayı ihlâs ile yapmalıdır. Yediği ve giydiği
helâldan olmalıdır. Müminin odasında, haramdan
bir iplik varsa, bu odada yaptığı dua kabul olmaz.) [Tergibüs-salât] 2- İtikadı
düzgün olmalıdır. Sapıkların, mezhepsizlerin, duaları kabul olmaz. Hadis-i şerifte,
(Bid’at ehlinin duası ve ibadetleri
kabul olmaz) buyuruldu. (İbni Mace) Âyet-i kerimenin, duanın tesir edebilmesi için, okuyan ve okunan
kimsenin buna inanması ve okuyanın itikadının düzgün olması, Allah rızası
için okuması, kul hakkından sakınması, haram yememesi ve karşılığında
ücret istememesi şarttır. 3- Uyanık
kalble ve kabul edileceğine inanarak dua etmelidir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Allahü teâlâya,
kabul edileceğine tam inanarak dua ediniz! Biliniz ki, Allahü teâlâ
gafil bir kalb ile yapılan duayı kabul etmez.) [Şir’a] 4- Dualarım
niçin kabul olmuyor dememelidir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Allahü teâlâ,
duanızı kabul eder. Dua ettim, hâlâ duam kabul olmadı diye acele etmeyiniz!
Allah’tan çok isteyiniz! Çünkü kerem sahibinden istiyorsunuz.) [Buhari] İstenilen şeyin olmaması, duanın kabul olmadığını göstermez.
Onun için duaya devam etmelidir! Duanın kabulünün gecikmesinin başka
sebepleri de vardır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Mümin dua
edince, Allahü teâlâ, Cebraile, "Ben
onu seviyorum, isteğini hemen yerine getirme!" Facir,
[günahkâr] dua edince de "Ben
onun sesini sevmiyorum. İsteğini hemen yerine getir" buyurur.)
[İbni Neccar] Şu halde, duanın kabulünün gecikmesi zararlı değildir. 5- Bela gelmeden
önce çok dua etmelidir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Sıkıntılı
iken duasının kabul edilmesini isteyen, refah zamanında çok dua etsin!)
[Tirmizi] Ebu İshak hazretlerinden dua istediler. Dua etti. Duasının
kabul edildiğini gören bir talebesi, (Efendim, bu duayı bana da öğretin,
ihtiyaç halinde ben de edeyim) dedi. Buyurdu ki: (Duamın kabul edilmesinin
sebebi, otuz yıldır kıldığım namazlar, ettiğim dualar ve haram lokmadan
sakınmamdır.) 6- Duaya
hamd ve salevatla başlamalıdır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Ey namaz
kılan, acele ettin. Namaz kıldıktan sonra dua ederken önce Allahü teâlâya
layık olduğu şekilde hamd et, sonra bana salevat getir, sonra dua et!) [Tirmizi] 7- Yalvararak
dua etmelidir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Gafil olan kalb ile yapılan dua makbul değildir.) [Tirmizi] Hz. Davud zamanında kuraklık oldu. Halk dua etmek için aralarından
üç âlimi seçtiler. Âlimlerden biri şöyle dua etti: (Ya Rabbi, Kitabında kendimize zulmedenleri affetmemizi bildirdin. İşte
biz, nefslerimize zulmettik. Senden af diliyoruz. Bizi affet!) İkinci âlimin duası da şöyle: (Ya Rabbi, Kitabında köleleri, azat etmemizi bildirdin. İşte biz kul olarak
huzurundayız. Bizleri azat eyle!) Üçüncü âlim de şöyle dua etti: (Ya Rabbi, Kitabında, kapımıza gelen saili kovmamamızı,
yüz çevirmememizi bildirdin. İşte biz de sail
olarak huzurundayız. Senden rahmet istiyoruz. Bizi boş çevirme!) Duaları kabul olarak rahmet yağdı. 8- Sebeplere
yapışmadan istemek kuru bir temennidir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Çalışmadan
dua eden, silahsız harbe giden gibidir.) [Deylemi] 9- Günah
işlemeyen dil ile dua etmelidir. Peygamber efendimiz, (Allahü
teâlâya günah işlemeyen dil ile dua edin) buyurdu. Böyle bir dilin
nasıl bulunacağı sual edilince, (Birbirinize
dua edin! Çünkü ne sen onun, ne de o senin dilinle günah işlemiştir)
buyurdu. [Tergibüs-salât]
10- İsm-i azam ve esma-i hüsna ile dua etmelidir. Gafletle dua etmektense hiç dua etmemek daha iyi değil mi? CEVAP Gaflet içinde olduğunu söyleyerek, duayı bırakmak doğru değildir.
Kalbine geldiği gibi dua etmek, ezberlediği duayı okumaktan daha iyidir.
(Bezzâziyye) Dua dinin direğidir. (Allahü
teâlâ indinde duadan daha şerefli bir şey yoktur), (Düşmandan kurtulmak,
bol rızka kavuşmak için dua edin! Çünkü dua, müminin silahıdır) hadis-i
şerifleri duanın önemini açıkça bildirmektedir. Allahü teâlâdan bir
şey istememek ise çok kötüdür. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Allahü teâlâ,
kendisinden bir şey istemeyene, dua etmeyene gadap eder.) [Tirmizi] Başka bir hadis-i şerifte, (Dua ibadettir) buyuruldu. İbadeti terk etmek ise hiç uygun değildir.
Kur'an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki: (Bana dua
edin kabul edeyim. [Bana halis kalb ile dua ederseniz kabul ederim.] Bana ibadet etmek istemeyenleri, zelil ve
hakir eder, Cehenneme atarım.) [Mümin 60] |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |