Çeşitli sual cevaplar

 

Kuleuzüleri okuduktan sonra avuca üfleyip elleri vücuda sürmenin faydası var mı?

CEVAP

Resulullah efendimiz, bazı âyetleri okur mübarek avuçlarına üfler ve avuçları ile mübarek vücutlarını mesh ederlerdi. Birçok hastalık için iyidir

 

Namazda okunan Kur’an mı yoksa dışında okunan mı daha sevaptır?

CEVAP

Namazda okunan daha sevaptır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:

(Namazda okunan Kur'an, namaz dışında okunan Kur'andan daha sevaptır.) [Cami'ussagir şerhi]

 

Dualar Türkçe de okunabilir mi, yoksa Arapça mı okunması gerekir?

CEVAP

Namazdakileri Arapça okumak şart, diğer zamandaki duaları Türkçe okumakta mahzur yoktur.

 

Camide tesbih çekerken, dua ederken veya Kur'an-ı kerim okunurken, mazeretsiz bağdaş kurup oturmakta mahzur var mı?

CEVAP

Bir rahatsızlık yoksa öyle oturmamalıdır.

 

Namaz kılmış olana, (Allah mübarek etsin) mi denir, yoksa (Allah kabul etsin) mi?

CEVAP

Allah mübarek etsin denir.

 

Kur’an-ı kerimde, (Allah Eshab-ı kiramdan razıdır) buyuruluyor. O eshab, Resulullahın vefatından sonra kötü şeyler işlese yine mi Allah onlardan razı olur?

CEVAP

Muteber din kitaplarında buyuruluyor ki:

Allahü teâlânın sıfatları ebedidir, sonsuzdur. Onlardan razı olması da sonsuzdur. Yani birkaç seneliğine razı olup da sonra vazgeçmez. Hâşâ eshabın daha sonra ne yapacağını Allah bilmiyor muydu? Bilmeyen Allah olur mu? Onlardan razı ise ebediyen razıdır. Bir müddet razı olup sonradan vaz geçmek Allah’ın sıfatlarına aykırıdır.

 

Allah ebediyen razı olsun demek caiz mi?

CEVAP

(Allah ebediyen razı olsun) denince, sanki bu duadan, Allahü teâlânın bir müddetliğine de razı olacağı anlamı da çıkıyor. Bu itikadımıza terstir. Allah razı olsun demek gerekir. Ebediyen ekleyince yanlış anlamaya müsait oluyor. Üç günlüğüne veya üç seneliğine razı olsun anlamı da çıkabilir. Yani Allah’ın böyle sıfatı da var sanılır.

 

(Bin kere Allah sizden razı olsun) demek uygun mu?

CEVAP

Allah’ın bir kere razı olması sonsuz razı olması demektir. Allah razı olsun dendi mi aynı şey söylenmiş olur. Ama öyle söylemenin de mahzuru olmaz. Maksat manayı kuvvetlendirmektir.

 

Haram olan bir şeyi elde etmek için ya da yapabilmek için dua etmek haram mı? Mesela ya Rabbi bana rakı içmeyi nasip eyle demek haram mıdır?

CEVAP

Evet haramdır.

 

Bazıları, bir din kitabını mesela Mektubatı okuyup bitirdikten sonra Sadakallahülazim diyorlar. Bir mahzuru var mı?

CEVAP

Öyle söylemek uygun değil. (Sadakallahülazim) demek, Allah doğru söyledi demektir. Kur'an-ı kerim için söylenir.

 

Vitirde kunut dualarını bilmeyen ne der?

CEVAP

Öğrenene kadar Rabbena atinayı okur. Veya üç kere istiğfar okur. Mesela (Allahümmağfirli) der.

 

Amenerresulü okunurken dinleyenlerin dua kısmında yavaşça amin demeleri caiz mi?

CEVAP

Caizdir.

 

Hadis-i şerifte, (Sabah-akşam, Haşr suresinin son üç âyetini okuyan şehid olarak ölür) buyurulduğu için, sabah-akşam Haşr suresinin sonunu okuyorum. Camide kıldığım zaman imam okuyor, biz dinliyoruz. Ben okumasam, yine aynı sevaba kavuşur, şehid olarak ölür müyüm?

CEVAP

Kur’an-ı kerimi okumak sünnet, dinlemek farzdır. Dinleyen, okuyandan daha fazla sevap aldığı için, ayrıca okuması gerekmez. Her gece Amenerresulü’yü okuyan da, imamdan dinlemişse, onun da okuması gerekmez. 

 

Bir şey okuduktan sonra veya vaazdan sonra el fatiha deniliyor. Fatiha okumak şart mı?

CEVAP

Fatiha denince fatiha okumak şart değil ama okumak iyi olur

 

Bilgisayarda yüklü bulunan sure ve duaları kulaklıkla dinlemekte mahzur var mı?

CEVAP

Mahzuru olmaz.

 

Duaya nasıl başlamalı?

CEVAP

Şöyle başlanabilir:

(Elhamdülillahi Rabbilalemin esselatü vesselamü alâ resulina Muhammedin ve alâ alihi ve sahbihi ecmain.)

 

Namazdan sonra fatiha okumak sünnet mi bid'at mi?

CEVAP

Caizdir, mahzuru yoktur.

 

Bazen yazı yazarken, yapacağım şeyi unutuyorum, ne yazacaktım ki diye düşünüyorum. Unutmamak için veya hatırlamak için bir dua yok mu?

CEVAP

Büyük bir zata bir dua et de şu olsun diyorlar, o da dua ediyor ve o iş oluyor. O duayı bize de öğret diyorlar. Öğretiyor, fakat onlarınki kabul olmuyor. Sebebini soruyorlar. (Bu 30 senenin mahsulüdür. 30 senedir dua ediyorum, siz de devamlı edin bir gün duanız kabul olur) buyuruyor.

 

Bir kimse yazı yazarken unuttuğu, hatırlayamadığı şeyler oluyormuş. Resulullah efendimiz ona buyuruyor ki:

(Kalemini kulağına koy. Söyleneni daha iyi hatırlarsın.) [Tirmizi]

Ne yazacağını unutan kimse kalemini kulağına koymalı ve Resulullaha salevat-ı şerife getirmelidir.

 

Son teşehhüdde sübhane rabbike âyeti dua olarak okumak caiz mi?

CEVAP

Evet caizdir. Kur’an ve hadiste bildirilen bütün duaları okumak caizdir.

 

Çocuğumun yaramazlıklarına karşı okuyabileceğim dua var mı?

CEVAP

Hem kendiniz ona hayır dua edin, hem de çocuğa namaz kılmayı, bazı sureleri, duaları öğretin. Mesela la havle’yi öğretin. Çocuğun yaramaz olması iyidir. Meşhur büyük kimseler çocukken çok yaramaz imiş. Hadis-i şerifte buyuruluyor ki:

(Çocuğun küçüklüğünde yaramaz oluşu, büyüklüğünde aklının ziyadeliğidir.) [Hakim]

Doğumun rahat ve kolay olması için dua var mı?

CEVAP

Çocuğun rahat doğması için Abdullah ibni Abbas buyurdu ki:

Bir tas, tabak içine (Bismillahillezi la ilahe illa huv El-Halim-ül Kerim. Sübhane Rabbil Arş-ilazim Elhamdülillahi Rabbil alemin) ve sonra Naziat suresinin son âyetini ve Ke-ennehümden itibaren Ahkaf suresinin son âyetini İslam harfleri ile yazıp, eritip anasına içirmelidir. (Bostan-ül-arifin)

Kağıda yazıp suya batırılırsa suyunu içmek de aynıdır. Fotokopi çekerek suya batırmakla da olur.

 

Dua ederken 3 veya 7 kere tekrar etmek gerekir mi?

CEVAP

3 veya 7 kere tekrar etmek isteğimizi kuvvetlendirmek içindir. Mesela (Ya rabbi günahlarımı affet) diye 7 kere söylenebilir. Veya (Ya rabbi çocuğu salih olarak büyüt) diye 3 veya 7 kere söylenebilir.

 

Haram işleyen birisi, çok günah işliyorum, elimi açıp dua etmeye yüzüm yok, ben namaz kılamam derse buna ne denir?

CEVAP

Ahmak denir. Ne kadar çok günah işlerse işlesin yine namaz kılmalıdır. Çünkü namaz bir çok günahların affına sebep olur. Bir çok kötülüklerden korur. İyi birisi olmaya sebep olur.

 

Namazda secdede dua edebilir miyiz?

CEVAP

Farz namazların secdesinde dua edilmez. Nafile kılarken secdede dua edilebilir. Namaz haricinde secdeye kapanıp dua edilir. 

 

Allah gönlüne göre versin diye dua uygun mu?

CEVAP

Biz hakkımızda ne hayırlıdır bilemeyiz. Allahü teâlâ hakkında hayırlı olanı nasip etsin demeli, bizim arzu ettiğimiz kendi zararımıza olabilir.

 

Ya Rabbi rahmetini esirgeme diye dua uygun mu?

CEVAP

Esirgeme demek, Allah bazen de rahmetini esirger anlamı çıkar, islam âlimleri böyle dua etmek çok tehlikelidir buyuruyorlar. Ya Rabbi rahmetini esirgeme demek sanki cimrilik etme denmiş oluyor. Allah rahmetini esirgemez. Böyle bir dua insanı küfre kadar götürebilir.

 

Haddimi bilmeden Ya Rabbi beni de imtihan et diye dua ettim... ve bir daha da kendime gelemedim. Ne yapmam lazım?

CEVAP

Evet gerçekten çok büyük söz etmişsiniz. İnsan acizdir, imtihana dayanabilir mi? İnsan kendine beddua eder mi hiç? Öyle dua ettiğine tövbe et. Bir zaman adamın birisi, Ya Rabbi beni sıkıntılara karşı sabredenlerden eyle diye dua ediyor. Peygamber efendimiz, (Bela mı istiyorsun) buyuruyor.

 

Kalb ile de zikir yapılır mı? Yani sessiz zikir caiz mi?

CEVAP

Kalbi temizlemek için sessiz yapılır. Ancak dil ile söylemedikçe, ibadet sevabı hasıl olmaz.

Kendimiz için okuduğumuz hatmi ve hatm-i tehlili, mezarımıza mı göndermek gerekir, yoksa bekletip biz ölünce, ruhumuza gönderilmek üzere vasiyet mi etmek gerekir?

CEVAP

Bekletip vasiyet etmek diye bir şey yoktur. Okunan hatmin ve hatm-i tehlilin hürmetine mağfiretimiz için dua edilir. Sevabı da başta Peygamber efendimiz olmak üzere, bütün enbiya ve ölü, diri bütün müminlere bağışlanır. Yaptığımız bütün ibadetler, kabir için, ahiret için bir hazırlıktır. Hayır ve hasenatı da sağlığında vermeyip, (Ben öldükten sonra şuralara verin) demek, sağlığında vermek gibi olmaz.

Annem, sağlığında, Yasin-i şerif okuyup kasete aldı. “Ben ölünce bunu dinleyip sevabını bana gönderin” diye vasiyet etti. Vasiyetini yerine getirmekte mahzur var mı?

CEVAP

Dine uygun olmayan vasiyetler yerine getirilmez. Kasetten Yasin-i şerifi dinlemek ibadet olmaz. Kasetten dinlenilen Kur’an-ı kerim ölüye bağışlanmaz. Bizzat okuyarak bağışlamak gerekir.

Hadis-i şerifte, sabah ve akşam namazlarından sonra, Haşr suresinin [hüvallahülleziden itibaren] son üç âyetinin okunması bildiriliyor. Halbuki çok yerde Lev enzelnadan okunuyor. Yine hadiste, namazlardan sonra, 10 ihlas okunması bildirilirken, siz 11 ihlas okunacağını bildirdiniz. Niçin böyle yapılıyor?

CEVAP

Bir hususta birkaç rivayet varsa, en faziletli olanını seçmek iyi olur. Haşr suresinin sonunu Lev enzelnadan okumak daha iyi olur. Namazdan sonra 10 veya 11 İhlas okunması bildirilmiştir. 11 defa okumak daha iyidir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:

(Sabah namazından sonra 11 defa ihlas okuyan müslümana, Cennette bir burç verilir.) [Haraiti] (Bu hadis-i şerif, Ramuz’un 382. sayfasında da vardır.)

 

(Ya Rabbi, hakkımda hayırlı ise şu kızı veya şu oğlanı bana nasip eyle) diye dua etmekte mahzur var mıdır?

CEVAP

Hayırlı ise dediğinize göre, hiç mahzuru yoktur. Çok iyi olur.

 

Neden sürekli sayılar var dualarda, onu hiç anlamıyorum. Mesela neden mezarlık önünden geçerken 3 İhlas 1 Fatiha okumam gerekiyor? Neden 2 İhlas değil?

CEVAP

Peygamber efendimiz, üç ihlas okuyan Kur’an-ı kerimi hatmetmiş gibi sevap alır buyuruyor. Fatihanın faziletini bildiriyor. Peygamber efendimiz iki deseydi, sen kalkar, (Neden iki ihlas da üç değil) derdin. Yemin kefareti için 3 gün peş pese oruç tutulur niye iki veya 4 değil de 3? Dinin emri öyle! Niye sabah namazı 4 rekat, öğle 10, ikindi 8, akşam 5 rekat? Allah öyle emrettiği için. Suç rakamlarda değildir, bu tür anlayışsızlık, bilgisizlikten veya itikad zayıflığından ileri gelir.

 

Dualarda, Allah’ım affet ..bağışla yâ Rab! Allah’ım yardım et emir kipli ifadelerle haşa Allah’a emredercesine Zâtını bir ast, kendimizi de üst yerine koymuyor muyuz? Herkes niye böyle yanlış dua ediyor?

CEVAP

Peygamberimiz öyle dua ederdi, bize de öyle dua edin diye emrediyor. Allahü teâlâ da öyle buyuruyor. Bunlar emir değil, istektir, arzudur. Ya Rabbi günahlarımı affet demek emir değil, ricadır, yalvarmadır.

 

Duaları 7 kat normal naylonla sarılıp deriye konulup kılıf yapılsa uygun olur mu? Bununla tuvalete girebilir miyiz?

CEVAP

Deri kılıfa sarılacaksa naylona ihtiyaç yoktur. Deri kılıf olmazsa bir kat naylon yeter. Eskiden naylon olmadığı için mumlu bez yedi kat sarılıyordu. Şimdi buna ihtiyaç yok. Tuvalete de girebiliriz.

Âyet-el kürsiyi, kısa sureleri veya (Lâ havle..., Lâ ilahe illallah) gibi zikirleri yolda veya otobüste giderken, dudakları kıpırdatmadan kalp ile söyleyebilir miyiz?

CEVAP

Kendi işiteceğimiz kadar okumamız gerekir. Yoksa ibadet etmiş olmayız. Fakat sırf kalbi temizlemek niyetiyle kelime-i tevhid yani La ilahe illallah, kalb ile söylenir. Bu sessiz zikirdir.

 

Devamlı gece okuduğum tesbihleri unuttuğum zamanlar oluyor. Ertesi gün okunabilir mi?

CEVAP

Akşam veya gece okumayı unuttuğunuz tesbihleri, duaları ertesi gün okuyabilirsiniz. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:

(Her zaman okuduğu dua veya tesbihi, ihmal edip okumadan yatan, sabah namazından öğleye kadar olan vakit içinde okursa, gece okumuş gibi sevaba kavuşur.) [Müslim]

 

Fasık babaya hayır dua edilir mi?

CEVAP

Evet.

 

Duaları PVC kaplayarak kullanmak caiz mi?

CEVAP

Evet.

 

Duayı kalben yapmak uygun mudur?

CEVAP

Kendi işitecek kadar okumak lazımdır.

 

Herkesin gözü önünde tesbih ile, numaratörle zikir çekmek riya olur mu?

CEVAP

Riya kalbde olur. Herkes görsün diye çekiliyorsa riya olur, alışkanlık olduğu için çekiyorsa veya kalbinde hiç gösteriş düşüncesi yoksa riya olmaz. Ancak herkesin gözü önünde çekmek fitneye veya suizanna sebep olabilir.

 

Evde çoluk çocuğun yanında, tesbih çekmem ve kuşluk gibi nafile namazları kılmam riya olur mu?

CEVAP

Olmaz. Bilakis onlara örnek olunmuş olur.

 

Hastayı papaza okutmak caiz mi?

CEVAP

Asla caiz değildir.

 

3 ihlas 1 Fatiha okunuyor. Kur'anı mushaftaki sıra ile okumak vacip değil mi?

CEVAP

Fatiha dua olarak sonda okunur.

 

Yağan yağmur hürmetine diye dua etmek caiz mi?

CEVAP

Evet. Yağmur, rahmet-i ilahiyye alametidir. Zarf söylenip mazruf kastediliyor.

 

(Günahsız sabiler hürmetine) diye dua etmek caiz mi?

CEVAP

Evet.

 

Dua niyetiyle Fatiha okurken Besmele çekmek gerekir mi?

CEVAP

Evet.

 

Dünyada zulme uğrayan, savaşa mecbur bırakılan Müslümanlara dua etmek farz mıdır?

CEVAP

Evet farzdır.

 

Arabi bilenin, dua ve hadisi latin harfiyle yazıp okuması caiz mi?

CEVAP

Caiz değildir.

 

Kabul olmayacak duaya amin denmez demek küfrü gerektirir mi?

CEVAP

Önce kabul olmayacak dua olur mu, olmaz mı ona bakalım! Mesela, (Ya Rabbi, beni peygamber yap) demek kabul olmayacak bir duadır. Böyle dua etmek Allah’ın emrine aykırıdır ve böyle duaya amin denmez.

 

Ayrıca Allahü teâlânın âdetine zıt olan dualara da amin denmez. Mesela, (Beni öldürme, beni melek yap, beni kadın yap) demek böyledir. Ayrıca ibadet yapmadan Cennete girmek için dua etmek de günahtır. (İslam Ahlakı)

 

Demek ki kabul olmayacak ve amin denmeyecek dualar vardır. Bu bakımdan, (Kabul olmayacak duaya amin denmez) demek küfrü gerektirmez. Fakat böyle sözler söylememek iyi olur.

 

Fatiha suresini tek başına sure veya dua olarak okuyorum. "Sana ibâdet ederiz, senden yardım dileriz, bizi doğru yola ilet" şeklinde çoğul dua edilmiş oluyor. Niçin "Beni doğru yola ilet!" denmiyor da, bizi deniyor?

CEVAP

Dua umumi olursa, kabul olma ümidi daha fazladır. Bunun için ben yerine biz demek gerekir. Bizleri denince, bütün müslümanları içine alır. Ayrıca müslümanların içinde birinin duası kabul olunca, diğerlerininki de onun hürmetine kabul olur. (İmam-ı Razi)

 

Bu bakımdan dua ederken, "Bizi" denmeli ve duaya salevat-ı şerife ile başlayıp yine salevat-ı şerife ile bitirmek sünnettir. Allahü teâlâ, salevat-ı şerifeyi kabul eder. Duanın başı ve sonu kabul olunca ortasının kabul olmaması düşünülmez. Peygamber efendimiz, (Allahü teâlâya günah işlenmeyen dil ile dua edin) buyurunca, Eshab-ı kiram, böyle bir dili nasıl bulacaklarını sual ettiler. Resul-i Ekrem efendimiz, (Birbirinize dua edin! Çünkü ne sen onun, ne de o senin dilinle günah işlemiştir) buyurdu. Hele dua, mümin kardeşimizin gıyabında yapılırsa, duanın kabul olma ihtimali daha fazlalaşır.

 

(Rabbim bizi esirge) diye dua etmek caiz mi?

CEVAP

Ya Rabbi bizi esirge diye dua etmek caizdir. Allah elbette esirger. Ama Ya Rabbi rahmetini esirgeme diye dua etmek caiz olmaz. Çünkü Allah’ı cimrilikle suçlamış oluruz.

 

Kur'anın ikinci suresine Bekara denmesinin sebebi nedir?

CEVAP

Bekara, sığır, inek manasındadır.

Musa aleyhisselam zamanında Beni İsrail’den bir genç, kendisinden başka mirasçısı bulunmadığı halde, malına tamah ederek zengin amcasını öldürür. Ölüsünü de gizlice başka bir köye bırakır. Ertesi günü Hz.Musa’ya gidip, zengin şahsı bu köylülerin öldürdüğünü söylerler. Onlar da kendilerinin öldürmediğini söyleyince, Cenab-ı Hak, bir inek kesip bir parçası ile ölüye vurulursa, ölü dirilip katilin kim olduğunu söyleyeceğini Hz.Musa’ya bildirir.

 

Kavmi, böyle bir şeyin olamayacağını zannederek, Hz.Musa’ya, (Sen bizimle alay mı ediyorsun) derler. O da, bir peygamberin alay etmeyeceğini söyler ve (Cahillikten Allah’a sığınırım) buyurur.

Hz.Musa’ya kesilecek ineğin vasfını sorarlar. O da bildirir. Değeri üç altın etmesine rağmen, istenilen vasıflar bu inekte bulunduğu için, derisi dolu altın verilerek ineği satın alıp keserler.

 

Kesilen ineğin bir parçasını ölüye vurunca, ölü dirilip, (Beni öldüren yeğenimdir) der ve tekrar ölür. Köylüler katili yakalayıp öldürürler. Böylece iki köy arasındaki çekişme de sona erer. Bu husus, Bekara suresinin 67-73. âyet-i kerimlerinde bildirilmektedir.

 

Son âyet-i kerimenin devamında mealen (İşte Allah ölüleri böyle diriltir, düşünüp de gerçeği anlamınız için size [kudretini, peygamberine verdiği mucizeleri] gösterir) buyurulmaktadır.

 

Firavunlar devrindeki Mısırda, sığır mukaddes bir hayvandı. Şimdi Hindistanda olduğu gibi ineğe tapılırdı. Allah’tan başka şeylere tapınılmayacağını göstermek ve böyle bâtıl inançları yıkmak gayesiyle bildirilen mucize gösterilmiştir.

 

Bekara suresinde Hakla bâtıl anlatılmaktadır. Öküzle sürülen saban, toprağı yarıp ikiye ayırdığı gibi, Hakkı, bâtıldan ayırması bakımından da bu sureye Bekara ismi verildiği bildirilmiştir.

Anasayfaya dön Konulara dön
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri