Baba kelimesinin anlamları Hıristiyanlar niçin Allah’a baba diyorlar. Bir de Peygamber
efendimizin dedelerinden olan Hz. İbrahim’in babasına kâfir denir mi? CEVAPKur'an-ı kerimde, Hz.Yakub’a, (Baban İbrahim, İsmail ve İshak) buyuruluyor.
(Bekara 133) Bilindiği gibi, Hz.Yakub, Hz. İshak’ın
oğludur. Hz.İsmail amcası, Hz. İbrahim ise dedesidir. Demek burada,
amcaya da, dedeye de baba denmiştir. Hz. İbrahim’in babası Taruh olduğu
halde, amcası ve üvey babası Azer için Kur'an-ı kerimde (İbrahim’in
babası) ifadesi geçmektedir. (Enam 74) Hz. Âdem'e baba dendiği gibi, Hz. Nuh’a da ikinci baba denmektedir.
Hadis-i şerifte, (Âdem ile Nuh
arasında on baba vardır) buyuruldu. (Taberani) Resulullah, amcası Ebu Talib’e baba ve bunun hanımı Fatıma binti Esed’e anne demiştir.
Bu hadis-i şeriflerle sabittir. Türkistan’da, hürmet edilen kimselere
de baba denildiği, Reşehat kitabında yazılıdır. Çeşitli milletlerde,
amcaya, üvey babaya, kayınpedere ve yardımsever zatlara baba demek âdettir. İnsanlara iyilik eden,
onları himayesine alanlara mecaz olarak, baba adam veya fakir babası
denir. Yaşlı kimselere de hürmeten baba denir. Eskiden tekke büyüğüne de baba denirdi. Bektaşi babası gibi. Bugün çete başlarına
mafya babası denmektedir.
Yaşlı kadınlara da, Ayşe ana,
Fatma ana veya Hacı anne
dendiği meşhurdur. Böyle söylemekle, yani baba
demekle, o kimse bizim babamız olmadığı gibi anne
dediğimiz kadın da annemiz olmaz. Bunlar hürmet için söylenir. Yine
yaşlı kimselere, bir akrabalığımız olmadığı halde, Amca, dede, yaşlı kadınlara da, Teyze, nine deriz. Bunlar, gerçek anlamda değil, bir saygı ifadesidir. Kayınvalideye ve kayınpedere, Ana-baba demek ise pek normaldir. Ceddimiz, kayınvalideye ve kayınpedere,
Hanım anne, Bey baba da demişlerdir.
Hakiki ana baba ile karışmamaları için böyle söylemek daha iyidir. Bazı
yerlerde kayınvalideye Cici anne
de diyorlar. Bunlar mubah âdetlerdir. Günah olmayan âdetlere uymakta
mahzur yoktur. Hatta mubah olan âdete uymamak şöhrete, kalb kırmaya
sebep olursa böyle âdetlere uymak gerekir. (Hadika)
Bugün bazı Hıristiyanlar, (Hepimiz Allah’ın çocuğuyuz. Allah
hepimizin babasıdır. İncillerdeki Baba
ve oğul kelimelerini
böyle anlamak gerekir) diyorlar. Hıristiyanların çoğu ise, İncillerdeki
baba kelimesini yanlış anladıkları için, hâşâ Allahü teâlâya İsa’nın
babası demişlerdir. İncillerde baba,
mübarek bir varlık ve oğul
da sevgili bir kul demektir. Yani maksat, üç tanrı değildir. Baba
ve oğul kelimelerinin kullanıldığı yerlerden çıkan mana şöyledir: (Her şeyin hakimi ve maliki Allahü teâlâ, Hz. İsa gibi sevgili
bir kulunu insanlara peygamber olarak göndermiştir.) İncillerin eski İbranice nüshalarından
yanlış tercüme edildiğini söyleyenler haklıdır. Zira İbranice’de Baba kelimesi, (Hürmete layık büyük bir
şahsiyet) manasına da gelmektedir. Bunun için Kur'an-ı kerimde, Hz.İbrahim’in
amcası olan Azer’e, (Azer denilen babası) denilmektedir. Oğul kelimesi de İbranice’de, kendisine son derece bir sevgi ile bağlı
bulunduğu bir şahsı tasvir etmek için kullanılır. Matta İncilinin 5.
babı, 9. âyetinde, (Ne mutlu barışçılara! Onlara Allah’ın oğlu denecektir)
deniliyor. Burada Oğul kelimesi,
(Allah’ın sevgili kulu) demektir. O halde, hakiki İncilde Baba, mübarek bir mevcut ve oğul da sevgili
bir kuldur. |