Dinimizde avcılığın yeri
Dinimizde avcılığın
yeri nedir? CEVAP
Allahü teâlâ, insanlar için çeşitli hayvanlar yaratmıştır. Bıldırcın, tavşan, balık gibi hayvanların etinden; sansar, porsuk, tilki gibi hayvanların postundan; geyiklerin derisinden; tıpta ve ıtriyatta kullanılmak üzere misk ceylanlarının miskinden; deniz hayvanlarının incisinden, mercanından; filin dişinden istifade etmek için avlamak; kurt, domuz, yılan, fare gibi hayvanları da zararlarını önlemek için, işkence etmeden, mesela yakmadan, suda boğmadan öldürmek caizdir. Avcılık yaparken başkalarının
mahsullerine zarar vermemelidir. Maalesef, (zevk için balık tutmayı
ve avcılık yapmayı, ince ruhlu müslümanlara hiç yakıştırmam. Kendilerine
daha normal ve meşru eğlenceler bulsunlar) diyen yazarlar türemiştir.
Ticaret için olmasa da, sırf balık yiyebilmek için balık tutmak haram
veya mekruh değildir. Caizdir. Hatta balık yemeye hiç ihtiyacı olmasa
bile, sırf üzerindeki stresi atmak için balık avlayıp, tuttuğu balıkları
muhtaçlara vermek de caizdir. Cenab-ı Hak, Kur’an-ı
kerimde balık avlamayı helal kılmış, (Deniz
avı yapmak ve onu yemek helal kılındı) buyurmuştur. (Maide 96)
Allahü teâlânın helal
kıldığı avcılığı gayri meşru iş gibi göstermek yanlıştır. Vahşi hayvanları avlamak,
mubah bir kazanç yolu ise de, ticaret, ziraat, sanat gibi diğer kazanç
yolları bundan daha efdaldir. Sırf eğlence için avcılık hoş değildir.
Kalbe sıkıntı verir, hayvanlara karşı şefkat duygularını köreltir, merhamet
duygusunu azaltır. Fakat avcılığa, hayvan
kesmeye haram veya gayri meşru iş demek caiz değildir. Kasap da hayvanları
kesmektedir. Kasabın yaptığı işe vicdansızlık denir mi? Avlanırken,
hayvan öldürürken, hayvanlara işkence edilmiyorsa, dinimizin bildirdiği
hudutlara riayet ediliyorsa mesele yok demektir. Avcılık; tüfekle, tuzak
kurmakla yapıldığı gibi, talim görmüş köpek, tazı, şahin, atmaca, doğan
gibi hayvanlarla da yapılır. Talim görmemiş hayvanlarla avcılık yapılmaz.
Yani hayvanın, avı
kendisi için değil, sahibi için avlaması lazımdır. Bir hayvanın talim
görmüş olduğu, peşpeşe üç defa tuttuğu avı yemeden sahibine getirmesinden
anlaşılır. Atmaca, şahin gibi tırnaklı kuşların ise, bırakıldıktan sonra,
çağrıldığı vakit uçup gelmelerinden anlaşılır. Bir köpek avladığı hayvanı
yese veya bir atmaca çağırıldığı halde gelmese, böyle hayvanların avladığı
hayvan yenmez. Avın yenebilmesi için
şunlara riayet lazımdır: 1- Av; keklik,
tavşan gibi eti yenen hayvan olmalıdır. 2- Avcı,
müslüman veya ehl-i kitap olmalı, ava silah atarken veya talim görmüş
hayvanı ava gönderirken Besmele çekmelidir! Besmele unutulursa mahzuru
olmaz. Kasden terk edilirse avın eti yenmez. Kitapsız kâfirlerin, mürtedlerin
kestiği, avladığı hayvanı yemek ise haramdır. 3- Av, aldığı
yaradan ölmelidir. Ölmeden ele geçirilirse besmeleyle kesilmesi lazım
olur. 4- Avcı,
hemen koşup gitmeli, yara alan av hayvanını hemen boğazlamalıdır! Gidene
kadar ölürse mahzuru olmaz, yani
eti yenir. Av, gözden kaybolduktan sonra başka uzak bir yerde ölü olarak
bulunursa eti yenmez. Çünkü başka bir sebeple ölmüş olabilir. Mesela
yüksekten düşerek veya bir ağaca çarpıp ölebilir. İlk aldığı yara derin
ise, kan akmışsa yenir. 5- Yara alan
bir avı, başka birisine ait talim görmüş bir hayvan tutup öldürürse
yenmez. Kendi hayvani öldürmüş olmalıdır. 6- Talim
görmüş bir köpek, tuttuğu avın etinden yerse, o avı yemek caiz olmaz.
Fakat şahin gibi bir kuş yakaladığı avın etinden yerse mahzuru olmaz.
Çağırılınca gelen avcı kuşun tuttuğu av yenir. Avını köpek dişi ile
veya pençesi ile yakalayan hayvanın eti yenmez. 7- Av tutanın
olur. Bir kimse, bir avı vurup düşürdükten sonra, av kalkıp kaçarken,
başkası yakalarsa, av yakalayanın olur. 8- Kara ve
su kaplumbağası ile istiridye ve midye gibi deniz haşaratı yenmez. 9- Balık
suretinde olmayan deniz hayvanları yenmez. Su içinde kendiliğinden ölüp,
karnı üst tarafta bulunan balık yenmez. Ağ ile, saçma ile, ilaç ile,
sarsıntı ile, buz arasında sıkışarak ölen balık yenir. 10- Besmelesiz
tutulan veya kâfirlerin, avladığı balıkları yemek helaldir. Fakat avladıkları
diğer hayvanları yemek ise haramdır. Hanefi mezhebinde, domuzdan başka
her hayvan ölünce kılı, kemiği, siniri ve dişi temiz olur. Leşin derisi,
necis olmayan madde ile dabağlanınca temiz olur. Necis madde ile dabağlanınca,
üç kere yıkayıp sıktıktan sonra temiz olur. Domuz ve yılan derisi hiçbir
zaman temiz olmaz. Bunlarla yapılan cüzdan, kemer, çanta, elbise ile
namaz kılmamalıdır! Domuz ve yılan hariç, eti yenmeyen hayvan, dine
uygun kesilince veya avlanınca yalnız derisi temiz olur. Böyle öldürülmüş
bir hayvanın postu üzerinde namaz kılmak caiz olur. Yemeklere zarar veren
karıncaları ve insanları sokma ihtimali olan akrebi ayakla çiğneyip
öldürmekte mahzur var mıdır? CEVAP
Akrebi ve yemeklere
zarar veren karıncayı eziyet etmeden, suda boğmadan ve ateşte yakmadan
öldürmek caizdir. (Berika) Karıncaları öldürmeden
başka bir yere atma imkanı olursa, daha iyi olur. Hiçbir hayvanı mecbur
kalmadıkça ayakla çiğnememelidir. (Şir’a) Eti yenen ve yenmeyen
vahşi hayvanları herhangi bir maksatla öldürmek günah mıdır? Mesela
sansarı postu için, ceylanı eti için avlamak caiz midir? CEVAP
Hiçbir hayvana eziyet, işkence etmek, suda boğarak veya
ateşte yakarak öldürmek caiz değildir. Hayvana işkence etmek, gayri
müslim vatandaşa işkence etmekten daha büyük günahtır. Gayri müslim
vatandaşa eziyet etmek de müslümana eziyet etmekten daha büyük günahtır.
(Dürr-ül muhtar) Maksatsız olarak bir
hayvanı öldürmek caiz değildir. Ahirette (Onu niçin öldürdün?) diye
sorguya çekilecektir. Hayvanları birbiri ile dövüştürmek de caiz değildir.
Hayvanların hakkına riayet etmeli, onlara acımalıdır. Hadis-i şerifte,
(Merhamet et ki, merhamet olunasın!)
buyurulmuştur. (Şir’a) Zararlı hayvanları
öldürmek caiz olduğu gibi, sansar, porsuk gibi hayvanları derisi ve
kürkü için, geyik, ceylan gibi hayvanları eti için öldürmek de caizdir.
Domuz hariç, eti yenmeyen çeşitli hayvanları para karşılığı gayri müslimlere
ihraç etmek de caizdir. (Şerh-i Nikaye) Zararsız hayvanları
öldürmek caiz değildir. Zararlıları da eziyetsiz öldürmek caizdir. (Berika) Hayvanlara her türlü
eziyet etmek haram olduğuna göre, kısırlaştırmak haram değil midir? CEVAP
Lüzumsuz olarak hayvanı
kısırlaştırmak, hayvana eziyet olacağı için haramdır. Fakat bir menfaat
için caizdir, günah olmaz. (Hindiyye) Kısırlaştırılan öküzler,
iş yapmada daha verimli olur. Kısırlaştırılan koçlar, daha yağlı ve
etleri de daha lezzetli olur. Peygamber efendimiz, kısırlaştırılmış
bir koç kurban etmiştir. (B. Arifin) Hayvanlara da acımak
gerekmez mi? CEVAP
Hayvanlara da acımak
ve iyilik etmek gerekir. Peygamber efendimiz, (Merhametli
olmadan imanlı olamazsınız) buyurunca, oradakiler, (Ya Resulallah,
hepimiz merhametliyiz) dediklerinde, (Yalnız
insanlara değil, bütün mahlukata merhametli olmak gerekir) buyurdu.
(Taberani) Mesela bir hayvan kesecek kimse, bıçağı
hayvanın gözü önünde bilememelidir. Bir gün bir kimse, bir koyunu kesmek
için yere yatırır, bıçağını bilemeye başlar. Peygamber efendimiz bunu
görüp buyurur ki; (Sen bu hayvanı
kesmeden, ona ölüm mü tattıracaksın? Hayvanı yatırmadan önce niçin bıçağını
bilemedin?) [Hakim] Bütün hayvanlara iyilik
etmeli, eziyet etmekten sakınmalıdır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Bir kadın, bir kediyi kapalı bir yere hapsetti. Kediye
yiyecek, içecek vermedi. Dışarıda bir şey bulup yemesi için serbest
de bırakmadı. Kedi öldü ve kadın da bu yüzden Cehenneme müstehak oldu.)
[Buhari] (Susuz bir mümin, kuyuya inip su içti. Bir köpek de
kuyunun ağzında susuzluktan bitkin vaziyette bekliyordu. O kimse, bu
hayvana acıyıp, ayakkabılarından birini çıkardı, onunla köpeğe su verdi.
Bu hareketten Allahü teâlâ razı oldu. O kimseyi Cennete koydu.) [Müslim] (Yeryüzündeki mahluklara acımayana, göktekiler acımaz.)
[Taberani] (Merhameti olmayana merhamet edilmez.) [Buhari] Eshab-ı kiram dediler
ki: Ya Resulallah, hayvanlara iyilikte de, sevap var mıdır? Peygamber
efendimiz, (Her canlı hayvana yapılan iyilikte sevap
vardır) buyurdu. (Buhari) Sahabeden bir zat anlatır:
(Resulullahın, kedi su içtikten sonra kalanı ile abdest
aldığı da olmuştur.) [Ebu
Nuaym] Sahabeden bir hanım
anlatır: Eshab-ı kiramdan Ebu
Katade’nin abdest alması için bir kaba su koymuştum. Bir de, kedi gelip
bu kaptan su içiverince Ebu Katâde biraz daha su içmesi için, kabı kedinin
önüne uzattı. Benim kendisine hayretle baktığımı görünce: niye hayret
ettin ey kardeşimin kızı, Resulullah efendimiz, (Kedi
pis değildir, etrafınızda dolaşır) buyurdu. (Tirmizi) Hz. Ebu Hureyre anlatır:
“Bir gün elbisemin
içinde küçük bir kedi taşıyordum. Resulullah efendimiz beni görünce,
“Nedir bu?” buyurdu. Ben de; “Kedicik!”
dedim. Bunun üzerine Resulullah, “Ey
Ebu Hureyre” buyurdu. Yani kediyi seven, onlara ana babalık eden
kimse buyurdu. Bir gün Ahmed Rıfâi
hazretlerinin paltosunun eteğinde, kedisi gelip uyudu. Namaz vakti geldi,
kediyi uyandırmaya kıyamadı. Bir süre onu şefkatle seyretti. Uyanmayacağını
anlayınca kedinin yattığı yeri kesip namaza gitti. Geldiğinde kedi uyanıp
oradan gitmişti. Kesik parçayı paltosuna dikti. Ebu Bekir Vasiti hazretleri
anlatır: "Bir gün giderken
başımın üzerinde bir kuş uçmaya başladı. Dalgınlıkla kuşu yakaladım.
O elimde iken, başka bir kuş daha uçuyordu. Elimdeki kuşun annesi sanarak
kuşu elimden bıraktığım anda, kuş öldü. Buna çok üzüldüm. O günden sonra
bende bir sıkıntı başladı ve bir sene geçmedi. Bir gece Peygamber efendimizi
rüyamda gördüm. Bir senedir, o kadar çok sıkıntının tesirinde kaldığımı,
çok zayıflayıp ayakta namaz kılamaz hâle geldiğimi arz ettim. O zaman;
"Bunun sebebi, o kuşun,
senden şikayetçi olmasıdır" buyurdu. Evimizdeki kedi yavrulamıştı.
Ben bu sıkıntı içinde düşünürken, bir yılanın kedi yavrularından birisini
yakalamaya çalıştığını gördüm. Bastonumu yılana vurunca, kaçtı. Kedinin
annesi gelip yavrusunu alıp gitti. Ondan sonra iyileştim; namazlarımı
ayakta kılmaya başladım. O gece rüyamda yine Peygamber efendimizi gördüm.
(İyi olmanın sebebi, bir kedinin senin için
teşekkür etmesidir) buyurdu. Hayvanlara eziyet etmek
büyük günah olduğuna göre, fare, yılan gibi zararlı hayvanları öldürmek
caiz değil midir? CEVAP İnsanlara zarar veren
karıncayı suya atmadan, yakmadan öldürmek caizdir. Fare, akrep gibi
zararlıları ise her zaman öldürmek caizdir. Hadis-i şeriflerde buyuruldu
ki: (Yılanı ve yırtıcı olan her hayvanı öldürünüz!) Müslim] (Zehirli keleri bir vuruşta öldürene yüz, ikinci vuruşta
öldürene daha az, üçüncü vuruşta öldürene ise bundan daha az sevap verilir.)
[Müslim] (İbrahim aleyhisselam için yakılan ateşi her hayvan
söndürmeye çalıştı. Fakat keler, ateşin daha fazla yanması için üfledi.)
[Nesai] [Keler, kertenkeledir.
Zehirli cinsleri vardır. Eziyetsiz öldürülmelidir!] Evdeki ağ yapan örümcekleri
öldürmek caiz mi? CEVAP Evet. Kuduzu önlemek için
başıboş köpekleri öldürmek caiz mi? CEVAP Hastalık ihtimali olunca
caiz olur. Yılan öldürülürse eşinin
öç alacağı söyleniyor. Doğru mudur? CEVAP Yılan öldürmekten korkmamalıdır!
Yılan öldürmek sevaptır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Her yılanı öldürün! Yılanın öç almasından korkan benden
değildir.) [Nesai] (Yılandan korkup öldürmeyen bizden değildir.) [Ebu Davud] [Bizden değil, kâfir
manasında değildir. Bizim sünnetimize uymamış olur demektir.] Bahçeden evimize akrep
giriyor. Bazen namaz kılarken seccadenin yanına geliyor. Akrebi öldürmek
için namazı bozmak caiz olur mu? CEVAP Bir tehlike halinde
namazı bozmak caizdir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Namazda da olsanız, yılanı, akrebi öldürün!) [Nesai] Sokmak ihtimali olan,
yani yaklaşan yılanı ve akrebi öldürmek namazı bozmaz ve mekruh olmaz.
(Redd-ül Muhtar) Kedi beslemek iyi değil
midir? CEVAP Kedi, eti yenmeyen diğer hayvanlardan farklıdır. Eti yenmez, fakat bedeni temizdir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Kedi necis değildir.) [Ebu Davud] Köpek beslemek günah
mıdır? CEVAP Bir ihtiyaçtan dolayı köpek beslemek caizdir. Mesela polis köpeği, av köpeği, çoban köpeği, bekçi köpeği beslemek günah olmaz. Ancak köpek evin içine sokulmaz. Ayrı yeri veya kulübesi olmalıdır! Av için, bahçe veya
sürüyü korumak gibi zaruri ihtiyaçlar dışında köpek beslemenin uygun
olmadığı, birçok sevapları yok edeceği hadis-i şerifte bildirilmiştir.
(Müslim) (Canlı resmi, köpek ve cünüp bulunan eve [odaya] rahmet
melekleri girmez) hadis-i şerifi de köpeği eve sokmanın uygun olmadığını
bildirmektedir. (Nesai) |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |