Çocuğun malı ve alış verişi
Sünnet düğününde veya başka sebeplerle çocuklara verilen hediyeleri ana-babaları alıp kullanabilirler mi? CEVAPÇocuğa gelen hediyeyi,
yenilecek bir şeyse ve çocuğa zaruri gerekmezse, sadece fakir olan ana-babası
yiyebilir. Başka fakirlere yediremez. Ana-baba, fakir değil, fakat kendilerinde
bulunmayan bir şey ise, yiyebilirler ve kıymetini çocuğa öderler. Ana-babaya
hediye etmek niyeti ile getirilen şey, kıymetsiz olduğunu bildirmek
için, çocuğa hediye diye verilirse, ana-babaya getirilmiş olur. Böyle
hediyeyi ana-baba zengin de olsa yiyebilir ve dilediklerine verebilirler.
(Uyun-ül besair) Çocuğun velisi, çocuğun malını kimseye hediye edemez. Ancak, parası çocuğun olmak üzere satabilir. Veli, kendi parası ile, çocuğun kullanması için aldığı şeyleri dilediğine hediye edebilir. Çocuk, malını ana-babasına hediye edemez. Hediye ederse, bu mal, ana-babanın mülkü olmaz. Çocuktan satın alırlarsa mülkleri olur. Adil baba, mükellef
olmayan çocuğun her malını piyasa fiyatına satabilir. Parasını çocuğa
verir. Baba fakir ise, bu parayı kendi de harcayabilir. Fasık ve israf
eden baba, çocuğun malını satamaz. (Dürer-ül-hükkam) Ana babasından veya
velisinden izinsiz, akıl baliğ olmayan bir çocuğun verdiği hediyeyi
almak, kullanmak caiz olmaz. Çünkü akıl baliğ olmayan çocuğun, ana-babası
dahil, hiç kimseye hediye vermeye yetkisi yoktur. (Redd-ül Muhtar) Çocuğa çok miktarda
kağıt para hediye edilse, ana-babası veya velisi, bu paraları saklayıp,
büyüyünce kendisine vermesi gerekir. Ancak kağıt paraların kıymeti gittikçe
düştüğü için, bu kağıt paralarla altın alıp saklarlar. Zengin bir babanın,
çocuğa gelen hediyeleri ve çocuğun kendi malını istediği gibi kullanma
yetkisi var mıdır? Mesela ödünç verebilir mi, altınlarını annesi takabilir
mi? CEVAPBaba fakir ise istediği
gibi kullanır. Zengin ise, çocuğun menkul mallarını satıp altın olarak
muhafaza edebilir. Onun parası ile kârı çocuğun olmak üzere ticaret
yapabilir. Başkasına ödünç verebilir. Çocuk akıl-baliğ olduktan sonra,
çocuğun kendi mallarını kendisine verir. (Dürer) Çocuğumun doğumundan
sonra ona takılan para ve altınları harcadık. Çocuğumuza borçlandık
mı? Bu borcumuzu ne zaman ödemeliyiz? CEVAP Paraları altına çevirip borcunuzu altın olarak hesaplayın.
Mesela 70 gram 22 ayar altın diye bir yere yazın. Hemen vermeniz gerekmez.
Akıl baliğ olunca isterse size hediye edebilir. Yahut o zaman da verebilirsiniz.
Yani kendi paranız gibi saklamanız veya değerlendirmeniz gerekir. Mesela
Euro olarak saklayalım veya Dolar olarak saklayalım diyebilirsiniz.
Yani çocuğun menfaati hangisinde ise ona göre hareket edersiniz. Delinin durumu Yirmi yaşın üzerinde,
akıl-baliğ olmayan, kadın-erkek münasebetlerini bilmeyen, konuşamayan
zararsız deli olan biri erkek, diğeri kız olmak üzere iki çocuğum var.
Alış verişleri, hediye vermeleri, birine zarar vermeleri gibi hukuki
durumları ile kadın-erkek münasebetlerindeki durumları nedir? CEVAP
Mecellenin 979. maddesinde,
delinin, mümeyyiz olmayan küçük çocuk hükmünde olduğu bildirilmiştir.
Bir çocuk, satın alınan malın, mülk olacağını ve satınca mülkten çıkacağını
anlarsa, buna mümeyyiz, yani akıllı denir. Mümeyyiz çocuk, alım satıma
aklı eren, alış verişte aldanmayan çocuktur. Mümeyyiz olmayan çocukların
bütün sözleşmeleri bâtıldır. Delinin durumu da böyledir. Mümeyyiz olan çocuğun
zararlı olan işlerdeki sözleşmeleri, velisi izin verse de, sahih değildir.
Ödünç, hediye vermesi böyledir. Faydalı olan işler için sözleşmeleri
velisi izin vermese de sahih olur. Hediye kabul etmesi, ücret ile yaptığı
işin ücretini alması böyledir. Zararlı da, faydalı
da olabilen sözleşmelerinin sahih olması için, velisinin izin vermesi
gerekir. Kendi malı ile alış veriş yapması böyledir. Bunamış olan ihtiyar
da, mümeyyiz çocuk gibidir. Alış verişini, velisi isterse kabul, isterse
red eder. Bir malı veya canı telef ederse, öder. Sözleşmeler yönünden
delinin durumu da böyledir. Kızınız, her ne kadar,
kadın erkek münasebetlerini bilmese de, netice itibarıyla bir kadındır.
Ona şehvetle bakmak, onunla
halvet etmek haramdır. Açık gezmesinin ona günahı olmaz ise de, bakanlara
günah olacağı için, tesettüre riayet ettirmeye çalışmalıdır! |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |