Alış veriş bilgileri Aşağıdaki ticari terimlerin
manalarını karşılarına yazarsanız memnun olurum. CEVAP Bey = Satmak Şira = Satın almak Bey ve Şira = Alış veriş İcab-Kabul = Alıcı ve satıcıdan, razı olduğunu hangi önce söylerse
buna icab, ikincisinin sözüne kabul denir.
Bayı = Satıcı Semen = Bedel, meblağ, satılan malın karşılığı,
fiyatı. Mebi = Satılan mal Selem satışı = Fiyatı peşin olup, mal veresiye
olan satıştır. Ayn = Kendinde
bulunan mal (veya hazır, mevcut olan mal) Deyn = Kendinde bulunmayan mal (veya
hazır olmayan mal) Mütekavvim mal = Kıymetli mal. Mütekavvim mal, kullanması mubah ve mümkün olan maldır. Müslümanlar
için, şarap, domuz ve Besmelesiz kesilen hayvan veya leş, denizdeki
balık (Kıymetli mal) değildir. Bir buğday dânesi
kıymetli ise de, mal değildir. Alış verişin sahih
olması için, semenin de mebinin de mütekavvim
olması lazımdır. Batıl alış veriş = Aslı da sıfatı da islamiyete uygun olmayan satıştır. Fasid alış veriş = Aslı islamiyete uygun, fakat sıfatı uygun değildir.
Sahih alış veriş = Aslı ve sıfatı islamiyete uygun olan satış. Mekruh alış veriş = Aslı ve sıfatı islamiyeti uygun ise de, kendisine, islamiyetin yasak
etmiş olduğu bir şey karışmış olan satış. Mevkuf alış veriş = Aslı ve sıfatı sahih ise de, başkasının hakkı karışan satış. Vefa ile satış = Alıcı ve satıcının, satıştan vazgeçmek hakkı bulunan satış. Karz-ı hasen = Ödünç vermek Alış verişte muhayyerlik = Satıcı veya Müşterinin alış verişten vazgeçebilmek
hakkı Misli mal =
Çarşıda aynı evsafta benzeri bulunan, fiyatları aynı olan mal. Kıyemi mal = Çarşıda benzeri bulunmayan,
bulunsa da fiyatları farklı olan mal. Gaben-i fahiş = Çok aldanmak Gaben-i yesir = Az aldanmak Lukata = Yerde bulunup, sahibi belli olmayan mal. Birine, (şu malı kaça
satarsan sat, bana 3 milyon ver) desem, o da dörde satsa, caiz olur
mu? CEVAP
Evet. Ücretle Kur'an okumak,
hazır hatim satmak caiz midir? CEVAP Kur'an-ı kerim geçim
vasıtası yapılmaz. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Kur'an okuyun, fakat geçim vasıtası yapmayın.) [İ.Ahmed] (Bir zaman gelir, Kur'an, Allah rızası için değil, dünyalık
için okunur.) [Ebu Davud]
(Kur'an okuyup da, okun yaydan çıktığı gibi dinden çıkanlar
olacaktır.) [İbni Mace] (Kur'an-ı kerim, okuyanlarına ya şefaat eder veya düşman
olur.) [Müslim] Ücretle okunan Kur'andan
ölüye sevap hasıl olmaz. (Hidaye) Para ile Kur'an-ı kerim
okutmak haramdır. (Bey ve şir’a) Hafız, pazarlık etmeden,
sırf Allah rızası için hatim veya mevlid okursa, okutanın hediye ettiğini
alması caiz olur. (Hadika, Berika) Kur'an-ı kerim okuyup
hediye almayı meslek hâline getirmemeli! Çünkü âdet hâline gelen hediyeler,
şart edilen ücret gibidir. (Dürr-ül muhtar) Beyim kendi paramı harcamama, zekatımı bile vermeme razı değil. Ne yapayım? CEVAP Kendi paranızı meşru
yerlere, dilediğiniz gibi harcayabilirsiniz. Onun parasını onun istemediği
yerlere harcamanız uygun değildir. Eğer izin almışsanız, dilediğiniz
yerlere verebilir, dilediğiniz gibi de harcarsınız. İzinsiz harcamanız
doğru olmaz. Bileziklerinizin zekatını siz vereceksiniz. Kendi paranızdan
vermeniz gerekir. Beyinizin hediye ettiği para varsa ondan da verebilirsiniz.
Hediye olarak aldığınız para da sizindir. Zekat vermeye beyiniz razı
olmasa da, muhakkak vermeniz gerekir. Ondan habersiz verirsiniz. Kocanın
rızası meşru işlerde olur. Siz zekat verdiğiniz için sizden razı olmasa,
bunun hiç kıymeti olmaz. Hacizli ve birkaç yıllık
vergi borcu olan bir arabam vardı. Bir arkadaşa sattım. Satarken, (Benim
arabamın hacizi macizi
var. Bütün borçları ile al) dedim. (Aldım) dedi. Sonra vergi borçlarının
olduğunu öğrenince, (Bana, vergi borcu da olduğunu söylemedin. Söylemediğin
borçları ödemem) dedi. Halbuki ben ona bütün borçları ile satmıştım.
Hacizi macizi var
demiştim. Vergi borçları macizin içinde idi. Vergi borçlarını da ödemesi gerekmez mi? CEVAP Hayır ödemesi gerekmez.
Çünkü, Müslümanlıkta aldanmak ve aldatmak yoktur. Hadis-i şerifte buyuruldu
ki: (Satılan malın kusurunu gizlemek ve söylememek helal
değildir.) [Hakim] Satışa çıkarılan malın
kötü tarafını gizlemek hile ve zulüm olur. Resulullah efendimiz, buğday
satan bir köylünün çuvalındaki buğdayına, mübarek parmaklarını sokup,
yaş olduğunu görünce, buyurdu ki: (Islak yerini gizlemişsin. Hile yapan bizden değildir.)
[Müslim] Hacizi macizi ile arabayı almak
ve satmak caizdir. Ancak hacizi ne kadar,
macizi ne kadar belli olması lazım. Peşin mi taksitli, ne kadar para verilecek bunlar
bilinmeden alış veriş sahih olmaz. Tembellikten, boş şeylerden
nasıl kurtulabiliriz? CEVAP Resulullah efendimiz
de tembellikten Allahü teâlâya sığınmış,
(Ya Rabbi, beni keselden = tembellikten
koru!) diye dua etmiştir. Tembelliğin ilacı, çalışkanlarla
konuşmak, tembel, uyuşuk kimselerden kaçınmak, Allahü teâlâdan hayâ
etmek lazım geldiğini ve azabının şiddetli olduğunu düşünmek ve namazları
vaktinde kılmaktır. Namaza önem veren tembellikten kurtulur. Erkekler
mutlaka namazı cemaatle kılmalı ve sabah namazı için camiye gitmelidir.
Kendisine şeyh baba
denilen biri, komşumuzun hanımına, (Kocandan çaldığın parayı bana getir.
Ben haram parayı helale çeviririm) demiş. Şeyhin kara parayı aklama
yetkisi var mıdır? CEVAP
Şeyhin
haram parayı helale çevirmek gibi bir yetkisi yoktur. Böyle kimseler
sahte şeyhtir. Kimi (Namazı senden kaldırdım) diyor, kimi (sizi kardeş
yaptım) diyerek kadınla erkeğin halvetine zemin hazırlıyor. Zamane şeyhlerinden
uzak durmalıdır.
Sadece mushaf, dini
kitap, dini levha ve ilahi kasetlerinin ticaretinin mahzuru var mıdır? CEVAP
Mushafı,
Kur'an-ı kerim öğretilmesine sebep olmak niyetiyle satmak caiz ve sevap
olur. Aldığı para helal olur. Fakat böyle niyetin alameti mal oluş fiyatına
yakın az bir kârla satmaktır. Geçimi başka kitaplardan sağlanıyorsa,
mushafları kârsız satmalıdır! (Şir’a)
Mushaf, dini levha,
ilmihal kitapları ticaret malı değildir. Emr-i maruf için satılır. Çarşıda
pazarda satılmaz. Dükkanlarda rafa konur. Okumak, bereketlenmek için
odaya asılır. Ziynet eşyası değildir. Dini levhaları ve diğer dini eserleri
yere sermek onlara hakaret olur. Çok
kazanmak için çok çalışmakta mahzur var mıdır? CEVAP
Kendinin ve çoluk çocuğunun nafakasını kazanacak ve borçlarını ödeyecek
kadar çalışıp kazanmak farzdır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Çalışıp kazanmak farzdır.) [Taberani] Çoluk çocuğunun
bir yıllık nafakasını toplayacak kadar çalışmak mubahtır. Müslümanlara
yardım için, dine hizmet etmek için fazla çalışıp kazanmak müstehaptır,
iyidir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (İnsanların en iyisi, insanlara faydalı
olandır.) [Kudai] Gösteriş
için, övünmek için kazanmak tahrimen mekruhtur. Çalışmak rızkı artırmaz.
Çalışmak takdir edilen rızka kavuşturmaya vesiledir. Rızkı veren Allahü
teâlâdır. Çalışmak sebebe yapışmaktır. Sebeplere yapışmak sünnettir.
(El-İhtiyar) Çok sevap kazanmak
için, çok mala ihtiyaç vardır. Çok mal kazanmak için de çok çalışmak
gerekir. İslamiyete uygun yapılan her kazanç dünyaya sarılmak olmaz,
ahiret için olur. Dua ederken dünyalık
istemek caiz midir? CEVAP Evet dünyalık istemekte
bir mahzur yoktur. Mümin, dünyalığı da ahiret için kullanır. Dinimizde
malın kıymeti, önemi büyüktür. İnsan, canını, malını, sağlığını, dinini
ve şerefini mal ile korur. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Ahir zamandaki ümmetim için mal sahibi olmak saadettir.)
[İ.Rafii] (Bir zaman gelir ki, parası olmayan rahat edemez.) [Taberani] (Şerefinizi, mallarınızla koruyun!) [İbni Asakir] Dilencilere para vermek
yanlış mı? CEVAP Bir günlük yiyeceği
bulunan kimsenin dilenmesi haramdır. Hiç yiyeceği bulunmayıp, sağlam,
çalışacak, ticaret edecek halde olan kimsenin de, yiyecek, içecek veya
bunları almak için para istemesi, dilenmesi haramdır. Bunun varlığını
bilerek, istediğini vermek de haramdır. Ancak istemeden verilen malı
alması caizdir. Aç veya hasta olanın yiyecek istemesi gerekir. Bir günlük
yiyeceği olup da çalışabilecek haldeki kimse, ilim öğrenmekle veya öğretmekle
meşgul ise, yiyecek istemesi caiz olur. Bazı kimseler, "Taksi
tutacak adamın dolmuşla eve gitmesi hırsızlıktır. Bu ekonomi kanununun
ana maddesidir. Bunu öğreneli, herkesin bende alacağı olduğu vehmi ile
yaşıyor, hırsız olmamaya çalışıyorum" diyor. Evime taksi
ile gidecek param varken, dolmuşla veya yaya gitsem, taksiye vereceğim
parayı muhtaç birisine vermesem hırsızlık mı etmiş olurum? Bazıları da, “Dolmuş
parası bulamayan fakirlerin bulunduğu bir toplumda, taksi ile eve gitmek
haramdır” diyor. İhtiyaç halinde taksi tutmak haram olur mu? CEVAP
Her iki görüş de yanlıştır. Taksi ile evine gidebilecek
adamın, acelesi yoksa, yaya gitmesi, günah ve hırsızlık değildir. Aksine
iyi olur. O parayı başkasına vermesi gerekmez. İhtiyaç olunca da taksi
ile eve gitmek de günah olmaz.
Haram maldan hediye
veya sadaka vermekte mahzur var mıdır? CEVAP
Haramdan
sadaka verilse, alan fakir de haramdan olduğunu bilerek, verene, Allah
razı olsun dese veya Allah kabul etsin dese ve veren de, amin dese,
ikisi de küfre girer.
Bir kimsenin elindeki
malın haram mal olduğu bilinmedikçe, çalınmış veya kumardan almış olsa
bile, elindeki bu malın onun helal mülkü olduğu kabul edilir. Bunu verince,
mülk-i habis ise de, almak caiz olur. Verilenin haram mal olduğu kesin
bilinirse, bunu almak caiz olmaz. Haram malı, hediye
vermek caiz olmaz. Haram olduğunu bilenin de, bunu alması caiz olmaz. Eline, haram mal, mesela
para geçen, bunu sahibine vermeli, sahibi bilinmiyorsa, fakire sadaka
vermelidir. Başka yere vermesi günah olur. Bu malı almak, fakirlerden
başka kimseye caiz olmaz. Yalnız vârisin, haram mal olduğunu bildiği
halde, mirası alması caiz olur. Sadaka olarak verdiği fakir, haram malı
kendisine hediye ederse, bunu kendisi de kullanabilir Malının çoğunun helal
olduğu sanılanın verdiği hediyeyi almak caiz olur. Malı haram ise caiz
olmaz. Bulanık suyun temiz
olduğu kabul edilir. Çünkü, suyun aslı temizdir. Necis olması ise, şüphelidir.
Kazancının çoğu haramdan
olan kimsenin verdiği malın haramdan olduğu kesin olarak bilinmedikçe,
bu malını almak haram olmaz, mekruh olur. Malının çoğu helal
olanın hediyesi alınır. Çoğu haram ise, helal diyerek verdiği alınır.
Verirken söylemedi ise, araştırıp zannına göre amel eder. Bizimle aynı varlıkta
komşu bir hanım var. Evimizde un, şeker, yağ gibi gıda maddesi, veya
herhangi bir kitap, bir âlet görse, ödünç olarak, ariyet olarak ister.
Getirme huyu da yoktur. Hani maddi durumları kötü olsa, varsın getirmesin
diyeyim. Bizden aşağı tarafları yok. Beyim, "Ne isterse istesin
hiçbir şey vermemeli!" diyor. Komşu hakkından korkuyorum. Vermesem
günah olur mu? Komşumun her gördüğünü istemesi ve aldığını getirmemesi
günah değil midir? Bu komşu, sadece bizden değil, başkalarından da böyle
şeyler istiyormuş. CEVAP
Beyiniz,
sizin malınızı, siz de beyinizin malını izinsiz harcayamazsınız. İzinsiz
harcamak, başkasına vermek günah olur. Komşu gelince, "Beyim razı
olmuyor. Ondan izinsiz bir şey vermem günahmış" derseniz, o da
bir daha bir şey isteyemez. Ondan bundan bir şey istemek doğru değildir.
Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(İnsanlardan bir şey istemeyin, velev ki bir misvakı
bir defa kullanmak için de olsa.)
[Bezzar] Ödünç alıp da imkanı
varken vermemek veya borçlarını ödememek günahtır. Hadis-i şerifte buyuruldu
ki: (Borcunu ödemeyenlere Allahü teâlâ, kıyamette "Bunun
hakkını sizde bırakacağımı mı zannettiniz?" buyurarak o kimsenin
iyi amellerini alıp diğerine verir. Eğer borcunu vermeyenin iyi ameli
yoksa, borç verenin kötü amellerini, günahlarını borçluya yükler.) [Taberani] Bir kimseye zarar vermek,
kalbini kırmak kötüdür. Fakat komşuya zarar vermek, onu incitmek daha
kötüdür. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Komşusu, zararından emin olmayan kimse, Allah’a iman
etmiş sayılmaz.) [Bezzar]
[Yani bu kimse kâmil mümin değildir.] Komşu kötü de olsa,
ona elden gelen iyiliği yapmaya çalışmalıdır! Zekat olarak, fakire
altın lira veya bilezik veriyoruz. Sonra da, (Eğer bozduracaksan rayiç
fiyattan satın alabilirim) diyoruz. Satarsa alıyoruz. Bunun mahzuru
var mıdır? CEVAP Zekat olarak verilen
altını rayiç fiyattan geri almakta mahzur yoktur. Rayiç fiyattan ucuza
almak ise mekruh olur. Zekat olarak verilen ticaret eşyasının fiyatı
her yerde aynı değildir. Geri alınırsa, fakir zarara uğratılabilir.
Bu bakımdan ticaret eşyasını fakirden geri satın almak mekruh olur.
Altını almak ise mekruh olmaz. Bir arkadaşa "Evini
on milyara satayım mı?" dedim. O da razı oldu. Ben de 12 milyara
sattım. Arkadaşa 10 milyar verdim. Yaptığım iş günah oldu mu? CEVAP
Arkadaşınıza, istediği
fiyatı verdiğiniz için size günah olmaz. Başkasının malını kazaen
kıran yahut zarar veren tazmin eder mi? Mesela komşu, çıkış kapısının
önüne su şişesi koymuş. Görmeden çarpıp kırdım. Ödemem gerekir mi? CEVAP
Evet. Çöpe atılan kullanılmış
eşyaları alıp kullanmak caiz mi, kul hakkı olur mu? CEVAP Çöpe atılan şey kıymetli bile
olsa, zenginlerin de onu alıp kullanması caizdir, kul hakkı falan geçmez. Kâfirlerin yaptığı
malları, ürettiği gıdaları, giysileri kullanmakta veya onlarla ticaret
yapmakta bir sakınca var mı? CEVAP Hayır. Alış verişte vade farkı istemek caiz mi? CEVAP Bir malı peşin ucuz, veresiye veya taksitle pahalı satmak
caizdir. Vade farkı istemek ise caiz değildir. Vadeli satış ile vade
farkı ayrı şeylerdir. Mesela 50 milyon liralık malı, ihsan ederek, 30
milyon liraya satmak caiz olduğu gibi, vadeli veya vadesiz olarak 70
milyon liraya satmak da caizdir. Fakat vadesi dolduktan sonra, ödenemeyen
aylar için vade farkı almak caiz olmaz. Ancak müşteri borcunu verinceye
kadar, paranın değeri düşse, malın satıcı tarafından satıldığı gündeki
değeri altın olarak istenebilir. Sirke bozulup şarap
olur mu? CEVAP Olmaz. Pekmez zamanla şarap
haline gelir mi? CEVAP Gelmez. Kürkü bozulmasın diye
sansarı, elektrikle öldürmek caiz mi? CEVAP Evet. Ne alırsan beş milyon
lira diyerek satış yapılıyor. Caiz mi? CEVAP Evet. Meydana konmuş simitleri,
para bırakıp alıyorlar. Caiz mi? CEVAP Rızası olduğu biliniyorsa,
âdet edinmişse caiz olur. Evimi kiraya verirken
bir yıllığını peşin istememde mahzur var mıdır? CEVAP Mahzur yoktur. Fakat fakirleri gözetip kollamak çok sevaptır. Genel olarak
kiracı fakir kimsedir. İnsanlara merhamet etmeli, ödeme kolaylığı göstermelidir.
Müslümanın hacetini yerine getirmeli, sıkıntısını gidermelidir. Hadis-i
şeriflerde buyuruldu ki: (Kim, din kardeşinin hacetini yerine getirirse, Allahü
teâlâ da onun hacetini yerine getirir. Kim bir müslümanın sıkıntısını
giderirse, Allahü teâlâ da kıyamet günü, onun bir sıkıntısını kaldırır.)
[Buhari] (Allahü teâlânın, kullarına faydalı olmaları için, kendilerine
özel nimetler ihsan ettiği bazı insanlar vardır. Bu nimetleri diğer
insanlara dağıttıkları müddetçe, Allah onları, bu nimetler içinde bulundurur.
Eğer dağıtmaktan imtina eder, kaçarlarsa, bu nimetleri onlardan alır,
başkalarına verir.) [Taberani] (Bir kul, din kardeşine yardım ettiği müddetçe, Allah
da, onun yardımcısı olur.) [Müslim] Müslüman zengin, insaflı
olmalı, evine yüksek kira istememelidir. Esnaf olarak kısaca
neye dikkat etmemi tavsiye edersiniz? CEVAP
Esnaf, hile yapmazsa,
dürüst çalışırsa kazandığı helal olur. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Bir satıcı, yalan söylemez, emanete riayet eder, verdiği
sözden dönmez, borcunu geciktirmez, alacaklısını sıkıştırmaz, satarken
malını fazla övmez ve alırken de kötülemez ise, kazancı ona mübarek
olur.) [Deylemi] Hileli malı sağlam
diye satmak, müslümana ihanet etmek, hakaret etmek haramdır. Hadis-i
şeriflerde buyuruldu ki: (Bir müslüman, sattığı şeyin kusurunu bilip de söylemezse,
bu helal olmaz.) [Müslim]
(Müslüman müslümanın kardeşidir. Ona hıyanet ve yalan
isnat etmez. Ona lakayd da kalmaz. Müslümanın
müslümana ırzı, malı ve kanı haramdır. Bir kimseye müslüman kardeşini
tahkir etmesi şer olarak yeter.) [Tirmizi]
Dürüst olarak ticaret
yapmak çok iyidir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Rızkın onda dokuzu ticarettedir.) [Said b.mensur] Ticaretten korkmamak
gerekir. Çünkü atalarımız, (Korkak tüccar, ne kâr eder, ne zarar) demişlerdir.
Hadis-i şerifte de buyuruldu ki: (Korkak tüccar, mahrum kalır, cesur tüccar, rızka kavuşur.)
[Kudai] Halk arasında, "Geliri
az ama bereketlidir" ve "Bereketli olsun, bereketini bul"
gibi sözler söyleniyor. Bereketin dinimizdeki yeri nedir? CEVAP Bereket, az malın çok
faydası olmak, çok işe yaramak demektir. Az bir mal, bereketli olunca,
çok kimsenin rahat etmesine, çok iyi işlerin yapılmasına yarar. Bereketli
olmayan çok mal vardır ki, sahibinin dünyada ve ahirette felaketine
sebep olur. O halde malın çok olmasını
değil, bereketli olmasını istemelidir! (K.Saadet) Bereketin dinimizdeki
önemi büyüktür. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Bereket, yemeğin ortasına iner. Onun için kenarından
yiyin, ortasından yemeyin!)
[Tirmizi] (Cemaatte [birlik
ve beraberlikte] ve sahur yemeğinde
bereket vardır.) [Taberani] (Ticarete hıyanet karışınca bereket gider.) [Buhari] (Kız çocuğu bereketlidir.) [Deylemi] (Bereket büyüklerinizdedir.) [İ.Rafii] Ayakkabı tamirciliği
yapıyorum. Bazı müşteriler, bıraktıkları ayakkabılarını ya çok geç alıyor
veya almaya hiç gelmiyorlar. Ben de, (15 gün içinde alınmayan ayakkabılardan
mesul değilim) diye levha hazırlattım. Ayrıca her müşteriye de, 15 gün
geçerse, ayakkabılarını tamir ücretine satacağımı da söylüyorum. İki
ay beklettikten sonra satıyorum. Böyle yapmam günah oluyor mu? CEVAP Müşterilerin, sizinle
yapılan anlaşmaya uymaları gerekir. Uymazlarsa siz mesul olmazsınız.
(Mecelle) Hırsız kapıyı kırıp eve girse, kapıdaki zararı kiracı mı öder? Depremden
ev yıkılsa kim öder? CEVAP Depremin ve hırsızın
verdiği zararı kiracı ödemez. Kiracı, kendi ihmali olan işlerdeki zararı
öder. Başlık parası almakta
mahzur var mıdır? CEVAP
Kızın babasının veya
akrabasının nikaha veya kızı vermeye razı olmaları için damattan istedikleri
para veya mal rüşvet olur. Rüşvet ise haramdır. Hadis-i şerifte buyuruldu
ki: (Rüşvet alan da, veren de Cehennemdedir.) [Taberani] Erkek de, kız da evlattır.
İnsan evladının mesud olması için elinden gelen yardımı yapmalı, damattan
para almak yerine, gücünün yettiği nispette damada yardım etmelidir!
Kız evladın kıymeti büyüktür. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Kimin kız çocukları olur, onların sıkıntılarına katlanır,
iyi yetiştirir ve dengi ile evlendirirse, bu kız çocukları onun için
Cehenneme perde olur.) [Tirmizi] (Kız çocuklarını hor görmeyin; çünkü ben kızlar babasıyım.)
[M.Cinan] (Allah’tan zahmetsiz çocuk istedim. Bana kız çocukları
verdi.) [Şir’a] (İlk çocuğunun kız olması, kadının bereketindendir.) [İbni Asakir] Başlık parası yüzünden
evlenemeyenler, kötü yola düşenler görülmektedir. Evliliği zorlaştırmak
günahtır. İnternetten alış veriş
sitelerinden standart mal alınabilir mi?
CEVAP
Bir mahzuru yoktur. Birinin çok acil paraya
ihtiyacı var, etrafındakilerden de borç para da bulamıyor. Bu kişi arabasını
10 milyara satarak aynı anda 12 milyara vade ile geri alıyor.
Bu caiz midir? CEVAP Caiz değildir. Eğer
arabayı peşin 10 milyara satar, birkaç gün sonra, 12 milyara taksitle
geri alırsanız bu faiz olmaz. Ama anlaşmalı değil bu. Tam İlmihalde
şöyle bir bilgi var: Faiz günahından kurtulmak
için (Iyne) yolu ile de ödünç vermek caiz
olur. İbni Âbidin (Sarf) ve (Kefalet) sonunda buyuruyor ki: Iyne satışında zengin on lira değerindeki malı fakire mesela
12 liraya veresiye satar. Fakir, malı alıp, başkasına, peşin on liraya
satarak, on lira almış olur. Zengine 12 lira borçlu olur. İmam-ı Ebu
Yusüfe göre caizdir. Iyne, bir malı
veresiye satıp, bunu aynı mecliste, bu müşteriden peşin ve ucuz satın
almaktır. İkinci fiyat peşin olduğu için, böyle satışa, (Iyne
satışı) denildi. İki fiyat, önceden kararlaştırılıp şart edilirse, sözbirliği
ile haramdır. Önceden şart edilmezse, Şâfi’ide
caiz olur. Müşteri, bu malı aynı mecliste, başkasına satarsa, caizdir.
(Hadika, Berika) Ücretli çaycıyım. Misafirime
ücretsiz çay verebilir miyim? CEVAP Patron izin vermişse
caizdir. Kendisi için para topladığım
hasta öldü. Bu parayı ne yapayım? CEVAP Fakirlere vermek iyi
olur. Ölene kadar içinde
oturmak şartı ile evi birine hibe caiz mi? CEVAP Evet. Kıymeti farklı iki
eşit arazi, kıymetine göre mi paylaşılır? CEVAP Evet. Yahut satılıp
parası taksim edilir. İçki içmek ve kumar oynamak gibi
bir haramdan kaçmak mı daha sevap, yoksa namaz kılmak, oruç tutmak mı
daha sevaptır? Demek istediğim şu: Bir kimse içki içiyor, kumar oynuyor,
namaz da kılıyor ahirette kârlı mı çıkar zararlı mı? CEVAP Zararlı çıkar. Çünkü haramdan kaçmanın
sevabı, farzları yapmanın sevabından daha fazladır. Bir insan
içki içip kumar oynasa mı daha çok günah kazanır, yoksa namaz kılmasa
mı? CEVAP Namaz kılmasa veya oruç tutmasa yani
bir farzı yapmasa daha çok günah kazanır. Çünkü farzları yapmamanın
günahı, haram işlemek günahından daha çoktur. Haramdan sakınmanın sevabı,
farzı yapmanın sevabından kat kat çoktur. Ben her zaman 800 milyona
peşin satılan bir malı veresiye 1 milyara alıyorum. Bir arkadaş, sana
800 milyon vereyim git peşin al, oraya vereceğin 1 milyar liralık çeki,
bana ver dedi. Bu caiz olur mu? CEVAP Kitaplarda diyor ki:
Zengin on bin lira değerindeki malı fakire Mesela 12 bin liraya veresiye
satar. Fakir, malı alıp, başkasına, peşin on bin liraya satarak, on
bin lira almış olur. Zengine 12 bin lira borçlu olur. Bu şekildeki satış
caizdir. Yine kitaplarda diyor ki: Zengin, bin lira ödünç
isteyen fakire, bir malı 2 bin liraya veresiye satar. Sonra arkadaşı
Ali'yi gönderir, Ali de kendi için o malı fakirden bin liraya peşin
alır, ama parasını henüz vermeden, o malı, zengine bin liraya satar, parasını
fakire vermesini söyler. Zengin de, bin lirayı fakire öder. Günü gelince
fakirden iki bin lirasını ister. Böyle satışa, Resulullah izin vermiştir.
(Kadihan) Bu ifadelere göre,
o arkadaştan 800 milyonu almak için, bir tükenmez kalemi veya başka
bir malı ona 800 milyona peşin satarsınız. 800 milyonu fabrikaya götürüp
malınızı alırsınız. O arkadaş da, bir tükenmez kalemi veya başka bir
malı size bir milyara veresiye satar. Fabrikaya vereceğiniz bir milyarlık
çeki o arkadaşa verirsiniz. Günü gelince arkadaşa bir milyar ödersiniz.
Böylece faizden kurtulmuş olursunuz. İki yaşındaki oğlum
kaldırımda oynar iken, bir arabanın çarpması sonucu öldü. Kan parası
veya tazminat denilen parayı almam
caiz mi? Bir de kan parası haricinde kaza yapan aracın sigortası, otomatik
olarak kaza mağduruna yani bize para ödüyor. Bu sonuca göre sigorta
bize belli bir miktar para ödeyecek. Sigortanın verdiği bu parayı da
almak caiz mi? CEVAP
Sadece
ölen değil, araba çarparak sakat kalan da tazminat alır. S. Ebediyye’de diyor ki: Yanlışlıkla adam öldürmek, mesela, yüksekten
üstüne düşerek veya uyuyan kimsenin yuvarlanarak bir kimseyi öldürmesi
böyledir. Bunun cezası da kefaret ve diyettir. Bindiği atın insanı çiğneyerek
öldürmesi, [motorlu vasıtaların çiğnemesi] de böyledir.
Bugün diyet
yerine tazminat gibi isimler altında para veriyorlar. Bunu almakta hiç
mahzur yoktur. Sigortanın verdiğini de almakta mahzur yoktur.
Ev sahibi, anlaşmamız
sona erdikten sonra, rayicin üstünde kira istiyor. Rayiçten fazla vermesem
günah olur mu? CEVAP Evet günah olur. Kuru yemişçide çalışıyorum.
Mal sahibi "İstediğin kadar ye" diyor. İstediğim kadar yesem
hak geçer mi? Yahut yemeyip eve giderken yiyeceğim kadar alsam mahzuru
olur mu? CEVAP Dükkanda iken istediğiniz
kadar yemenizde mahzur yoktur. Fakat eve gelirken az da olsa getirmeniz
caiz olmaz. Banka teminat mektubu
caiz mi? CEVAP Caizdir Ormana bırakılan danalar,
zamanla vahşileşip zarar veriyor. Sahipleri de bilinmiyor. Bunlar lukata
hükmüne girer mi? CEVAP Hayır. Bıldırcın, keklik yetiştirip
satmak caiz mi? CEVAP Evet. Kasaba 2 kg et verip
1kg da kıyma istedim. Getirdiğim ete, kendi etini karıştırıp kıyma yaptı.
3 kg kıyma verdi. 1 kg kıyma parası aldı. Caiz oldu mu? CEVAP Evet. Hırsız kapıyı kırmış.
Zararı kiracı mı öder? CEVAP Hayır. 100 kg buğday verip
70 kg un, 30 kg kepek almak caiz mi? CEVAP Evet. Açık kalan musluk,
komşuya zarar vermiş. Zararı ödemek lazım mı? CEVAP Evet. (Mecelle) Apartman çatısının
ve bahçenin tamir masrafını kim verir? CEVAP Anlaşmaya göredir. Mezarlıktaki meyveleri
kimindir? CEVAP Mezarlık yapılmadan
önce ise dikene ait. Sonra ise, diken meyveyi sadaka verir. Sahipsizse
âdete göre kullanılır. Vahşi kürk hayvanlarını
besleyip ihraç etmek caiz mi? CEVAP Evet. Bir malı üç milyara
sattım. Daha teslim etmeden başka biri, (ben beş milyar vereyim) dedi.
İlk satıştan vazgeçmem caiz mi? CEVAP İlk alan, vazgeçmedikçe
caiz olmaz. Müşteri, (Üç gün içinde
gelmezsem bu saat senin olsun) dedi. On gün sonra geldi. Saatini vermezsem
günah olur mu? CEVAP Günah olmaz. Fakat
ihsan edip vermek çok sevaptır. On gram altın değerinde,
borç para versem, alırken de yine o günkü rayice göre on gram altın
değerinde para alsam caiz mi? CEVAP Caiz olur. Arkadaşa (Makinana iyi denirse 50 ye aldım, kötü denirse, getiririm)
dedim. Birine 60 a sattım. Arkadaşa 50 versem caiz mi? CEVAP Caiz olmaz. Çünkü malı
henüz kesin olarak satın almamıştın. Emanet duruyordu. Emaneti satmak
caiz olmaz. Pazarlıksız satış yapıyoruz
demek caiz mi? CEVAP Evet. Pazarlık şart
değildir. Pazarlık edilmesi iyi olur. Radyo ve teyp satmak
caiz mi? CEVAP Evet. Çünkü haram işlerde
kullanılacağı kesin değildir. Bıçak satmak gibidir. Fotoğraf yanarsa iade
ederim diye peşin para almam caiz mi? CEVAP Evet. 10 ton kağıdı 2 milyara
sattım. Borçlu ödemedi. Kağıda zam geldi. 10 ton kağıt 3 milyar oldu.
3 milyar istemem caiz mi? CEVAP Hayır. Altına göre
kıymetini istemek caizdir. Biri, parana karıştırabilirsin,
bu parayı falancaya ver dedi. Parayı harcadım. Ay başında parasını ödedim.
Mahzuru oldu mu? CEVAP Acele ver demediği,
vakit bildirmediği için günah olmaz. Eşit para toplayıp
yiyecek alıyor, beraber yiyoruz. Caiz mi? CEVAP Evet. Biri, (Oturduğun evden
çık, sana başka bir ev buldum) dedi. (Evin boyasını da yap) dedim. Bu
şartla evi vermek caiz mi? CEVAP Akit tamirden sonra
olur. Akitte şart söylenmez. Bira fabrikasının elektrik
tamir işlerini yapmak caiz mi? CEVAP Evet. Sözleşme müddeti bitmeden
kiracıyı çıkarmak caiz mi? CEVAP Hayır. Muhabbet kuşu ve kanarya
gibi kuşları alıp satmak ve beslemek caiz midir? CEVAP Kafese alışmış serbest
bırakılınca hayvanlar tarafından öldürülebilen kuşları kafeste beslemek
caiz olur. Mehr-i muaccel borcu
olanın hediye vermesi caiz mi? CEVAP Önce önemli olan borcunu
ödemesi gerekir. İşçiyi gece sabaha
kadar çalıştırıyoruz. Gündüz belki de namaz kılmıyor. Biz günaha giriyor
muyuz? CEVAP Hayır. Diş tabibiyim. Bir
teknisyen, adıma muayenehane açacak. Kazanç ortak olacak. Caiz midir? CEVAP Evet Vadeli borcu olan başkasına
borç verebilir mi? CEVAP Evet. Alacakları icra yolu
ile alırken masrafları da almak caiz mi? CEVAP Mecburi olan masrafları
almak caizdir. Bakkal, (Malı götür,
parasını sonra verirsin) dedi. Ben de âdet olduğu için ay başında vermeyi
düşündüm. Caiz mi? CEVAP Evet. Evi bir seneliğine
kiraladım. Bir müddet sonra sahibi öldü. Oğlu sene dolmadan evden çıkarabilir
mi, kirayı artırabilir mi? CEVAP Sözleşme süresi dolana
kadar çıkaramaz, artıramaz. Arkadaş, tarlamı ücretsiz
ek dedi. Ektim. Arkadaş öldü. Vârisleri ücret istiyor, vermem lazım
mı? CEVAP Evet. Çünkü arkadaşın
sağ kaldığı müddetçe yetkisi vardı. Şimdi o tarla mirasçılarındır. Mirasçılarla
anlaşmak gerekir. Cuma günü öğle ezanı
ile imam selam verinceye kadar olan zamanda alış veriş yapmak mekruh
mu? CEVAP Dünyanın her yerinde
mekruhtur. Arabama çarpandan tamir
masrafını aldım. İşimden kaldığım günlerin ücretini de tazmin ettirmem
caiz mi? CEVAP Hayır. Saat tamircisi, gelip
zamanında alınmayan saatleri ne yapar? CEVAP Akrabasına verir. O
da yoksa lukata hükmüne girer. Bir fabrikatör, ana-babasını
ücretle çalıştırabilir mi? CEVAP Babasını çalıştırması
caiz. Anasını çalıştıramaz. İçki satmayan, ama
fasık olanla alış veriş mekruh mu? CEVAP Mekruh değildir. Çalınan halımın yerine,
verilen çalıntı halıyı almam caiz mi? CEVAP Evet. Sahibi çıkarsa
vermek gerekir. Cuma günü öğle vakti,
kadınların da alış veriş yapması mekruh mudur? CEVAP Evet mekruhtur. Büyük marketlerde ayrı
kasası olan içkisiz reyondan alış veriş caiz mi? CEVAP Evet. 5 ortaklı dükkanda
kiracıyım. Ortağın biri, dükkanda durmama razı olmazsa, çıkmam gerekir
mi? CEVAP Evet. Bu malları götür, satamadığını
getir demek caiz mi? CEVAP Evet. Üç ay sonra teslim
almak üzere taksitle mal almak caiz mi? CEVAP Evet. Tezgahtarım. Mal yoksa,
patrondan habersiz, komşudan toptan fiyatına alarak, perakende satıp
kârını almam haram mı? CEVAP Evet. Satın alınca, satıcı
(Karpuzu keseyim) dedi. (Kes) dedim. Karpuz ham çıktı. Başka birini
tartıp verdi. Caiz oldu mu? CEVAP Rıza ile olduğu için
caizdir. Avukat, müvekkil adına
yaptığı günahlardan mesul mü? CEVAP Evet. Müteahhit yapacağı evi, anlaşma tarihinde teslim etmezse, geciken her gün
için belli bir gecikme tazminatı vermesini şartnameye koymak ve geciktiği
takdirde gecikme tazminatı almak caiz midir? CEVAP Evet. Bazen ayın üçünde,
dördünde maaş alıyoruz. Bu bakımdan ay başında vermek üzere diye alış
veriş yapmak caiz mi? CEVAP Evet. Patron, hile yapmazsam
işine son diyor. Hile yapmam caiz mi? CEVAP Hile yapmak caiz olmaz. (Saniye şaşmaz) diye
saat satıyorum. Kimi beş saniye geri kalıyor veya ileri gidiyor. Alıcı,
geri getirince satışı bozmak caiz mi? CEVAP Saniye şaşmaz demek,
muhayyer demektir. Gelen saatleri geri almak lazım. Doğru olmayan sözü
de söylememek gerekir. İki ortak, kıymetleri
çok farklı olan iki arsayı, kur’a çekerek
paylaşmaları caiz olur mu? CEVAP İki tarafın rızası
ile caiz olur. Çoban, ihmali olmadan,
koyunları kurda kaptırsa, öder mi? CEVAP Ödemez. Yakın bakkalda aynı
mal daha pahalı. Uzağa gitmemek için, yakın bakkaldan pahalı almak caiz
mi? CEVAP Evet caizdir. (Bu malı şu kadara
sat. Daha fazlasına satarsan, fazlası senin olsun) demek caiz mi? CEVAP Evet, evet. (Malı satamazsam, 3-4
ay sonra getiririm) demek caiz mi? CEVAP Evet. Doktor, genelev kadınını
muayene edip ücret alsa caiz mi? CEVAP Evet. Ucuz mal satılıyor.
Hırsızlık ihtimali var. Almak caiz mi? CEVAP İhtimal ile hareket
edilmez. Almak caizdir. Kiraladığım tarla mahsul
vermedi. Ücret vermem lazım mı? CEVAP Evet. Kiraladığım tarlanın
uşrunun tamamını benim mi vermem gerekir? CEVAP
Fıkıh kitaplarında,
(Bir kimse, tarlasını kiraya verirse, mahsulün uşrunu, İmam-ı a’zama
göre, mal sahibi verir. Kira ücreti yüksek olan yerlerde, böyle fetva
verilir. İmameyn’e göre, kiracı verir. Kira az olan yerlerde, böyle
fetva verilir) buyuruluyor. Mesela, kira ücreti olarak 20 milyon lira
verip, masraflar çıktıktan sonra 60 milyon liralık mahsul almışsanız,
mahsulün uşrunu siz verirsiniz. Masraflar çıktıktan sonra 30 milyon
liralık mahsul almışsanız, tarla sahibi verir. Çünkü kârın yarısından
fazlasını mal sahibi almıştır. 10 milyon liralık masraf yapıp 50 milyon
liralık mahsul almışsanız, 40 milyon lira almışsınız demektir. Bunun
20 milyonunu mal sahibine verdiğiniz için, mahsulün yarısının uşrunu
siz, yarısınınkini de mal sahibi verir. Uşur verilirken kira ücreti
ve masraflar düşülmez. Fakat uşru hangi tarafın vermesi gerektiği hesap
edilirken, masraflar nazarı itibâre alınır. Kendiliğinden ölen
veya besmele ile vurulan tilkinin derisini dabağlamadan
satmak caiz midir? CEVAP
Koyun, sığır gibi,
eti yenen hayvan kendiliğinden ölürse leş olur. Leş derisini dabağlamadan
satmak caiz değildir. Tilki, sansar besmele ile öldürülürse derileri
temiz olur. Dabağlamadan satmak caizdir. Kendiliğinden
ölürse dabağlamadan satmak caiz olmaz. Domuz
ve yılan derisi dabağlansa da temiz olmaz.
(Halebi) Köyde az bir arazim
vardır. Bir arkadaş, "Tarlanı ben ekip süreyim" dedi. Ücret
falan söylemedi. Ben de samimi olduğumuz için bir şey demedim. Hiç ücret
istemesem, ne verirse alsam, vermezse almasam mahzuru olur mu? CEVAP
Ücret alacaksanız pazarlık
edin! Durumu iyi olanın evinden kira, tarlasından ücret almamasının
çok daha iyi olduğunu (Din kardeşine
tarlasını kiraya vermek yerine ücret almadan ektirmek çok sevaptır)
hadis-i şerifi açıkça bildirmektedir. (Nesai) Taksitli borçlarım
var. Bir arkadaş evine et alıp yemen sana haramdır dedi. Öyle mi? CEVAP Et yemek haram
diye bir şey yok. Öyle söylemek günah olur. İbrahim bin Edhem hazretleri
(Borcu olan kimse, ödemedikçe yağlı ve sirkeli taam yememelidir) buyuruyor.
Bu demek yağlı ve sirkeli yemek haram demek değil. Bu da taksitli borçlar
için değil, ödünç alınan ve günü geldiği halde ödenemeyen borcu olanlar
içindir. Borçlu adam lezzet
veren şeyler yememeli ki borcunu hatırlamalı ve bir an önce ödemeye
çalışmalı demektir. Borçlu adam baklava da yer kebap da yer. Din hakkında
öyle rastgele konuşulmaz, helale haram, harama helal denilmez. Çeşitli günahlar işlenen
bir yerde çalışmak istiyorum. Ama buradan kazandığım çok para ile dinime
hizmet imkanı çok. Bu iş uygun mudur? CEVAP Uygun değildir. Günah
işlenen yerde zaruretsiz çalışılmaz. Allah rızası için çalışan, dünya
nimetlerine de kavuşur. Ama dünya için çalışan, ahiret nimetlerinden
mahrum kalabilir. Hadis-i şerifte, (Allahü teâlâ, ahiret için çalışana dünyayı verir, fakat dünya
için çalışana, ahireti vermez) buyuruldu. Kartal, leylek, tavşan,
kuzu gibi hayvanların içini temizleyip ot doldurarak satmak caiz mi? CEVAP Süs için satmak caiz. |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |