Şükür
Şükür nedir? CEVAP İslam âlimleri şükrü şöyle tarif etmişlerdir: Şükür,
her nimetin Allah’tan geldiğini bilip dil ile de hamd etmektir. Allahü
teâlânın emirlerini yapıp yasak ettiklerinden sakınmak şükretmek olur.
İnsanların hidayeti için çalışmak, onları irşat etmek de şükür sayılır.
Şükür, Allah’ın
verdiği nimetleri yerinde sarf etmek, günahlardan kaçınmaktır. İnsan,
Rabbin verdiği nimetlerle günah işlerse, nankörlük etmiş olur.
Şükür, nimeti değil, nimeti vereni
görmektir. Nimeti vereni bilip gereğiyle amel etmektir. Bu amel, kalb,
dil ve diğer azâlarla olur. Kalb ile iyiliğe niyet eder. Dil ile hamd
eder, şükrünü açıklar. Uzuvlarla şükür ise, Allahü teâlânın verdiği
nimetleri yerli yerinde kullanmaktır. Mesela gözün şükrü, müslümanların,
arkadaşların kusurunu görmemektir. Kulağın şükrü, söylenilen ayıpları
duymamış olmaktır.
Şükür, Allahü teâlânın verdiği nimetleri
Onun sevdiği yerlerde kullanmaktır. Allahü teâlâ bir kula birbirini
takip eden çeşitli nimetler verince, kul buna layık olmadığını düşünüp
utanması da şükür
olur. Şükürdeki kusurunu bilmesi de şükür olur. Şükredemiyoruz diye
özür beyan etmesi de şükürdür. (Allahü
teâlâ, kusurlarımı örtüyor) demesi de şükürdür. Şükür vazifesini
yerine getirmenin Allahü teâlânın bir lütfu olduğunu düşünmek de şükürdür.
Şükür, kendini o nimete layık görmemektir.
Şükür, İslamiyete uymak demektir. Şükür, yapılan iyiliği anarak ihsan
edeni övmektir. Yani dil ile teşekkür de şükürdür.
Nimeti muhafaza ve artırmak içinŞükür, hem eldeki nimeti yok olmaktan kurtarır, hem
de yeni nimetlere kavuşturur. Kuran-ı kerimde mealen buyuruluyor ki: (Bana şükredin,
nankörlük etmeyin!) (Bekara 152) (Allah’tan
sakının ki şükredebilesiniz.) [Nisa 123] (Şükrederseniz
elbette nimetimi artırırım.) (İbrahim 7)
Allahü teâlâ, şükredene bol bol nimet verir. (Fâtır
30) Hz.İbrahim, Rabbinin nimetlerine şükretti, Rabbi de
onu doğru yola iletti. (Nahl 121)
Cenab-ı Hak, kudretinin eseri olarak insanların istifadesi
için birçok hayvan yaratmıştır. Kimine binilir, kiminin etinden, sütünden,
yününden, derisinden vesairesinden istifade edilir. (Yâsin
71-73) Bu hayvanlar, şükretmemiz için istifademize verilmiştir.
(Hac 36)
Çoğu bilmez, azı şükrederAllahü teâlâ, insanlara bol nimet vermiştir; fakat insanların
çoğu şükretmez. (Bekara 243, Yunus 60, Neml 73, Mümin 61)
Allahü teâlâ, çeşitli nimetler verdiğini, fakat şükredenlerin
az olduğunu, az şükredildiğini bildiriyor. (Secde 9, Sebe 13, Araf 10, Müminun 78, Nahl 78, Mülk 23)
Kıymetli şeyler ekseriya az olur. Mesela altın pek çok
olsa, bu kadar kıymeti olmaz. Azların kıymetli olduğunu bildiren ayet-i kerimelerden birkaçı şöyle: Emrimiz gelip, tandırdan sular kaynamaya başlayınca,
[Hz. Nuha] "Her cinsten birer çifti ve aleyhine hükmedilmiş olanın
dışında kalan çoluk çocuğunu ve inananları gemiye bindir" dedik.
Pek azı, onunla beraber iman etmişti. (Hud
40)
İnanıp yararlı iş işleyenler bunun dışındadır ki sayıları
da çok azdır! (Sad 24) İsrailoğullarından, "Allah’tan başkasına kulluk
etmeyin, ana-babaya, yakınlara, yetimlere, düşkünlere iyilik edin, insanlarla
güzel konuşun, namazı kılın, zekâtı verin" diye söz almıştık. Sonra
pek azınız müstesna, sözünüzden döndünüz. (Bekara
83)
İnkârlarından dolayı, Hak teâlâ, onları lanetlemiştir.
Onların pek azı inanır. (Bekara
88)
Allah yolunda savaşacaklarını söylemişlerdi ama savaş
onlara farz kılınınca, azı hariç, yüz çevirdiler. (Bekara 246)
Nice az topluluk, çok topluluğa Allah’ın izniyle üstün
gelmiştir, Allah sabredenlerle beraberdir. (Bekara 249) Allah’ın size bol nimeti ve rahmeti olmasaydı, pek azınız
hariç, şeytana uyardınız. (Nisa
83)
İçlerinden pek azı hariç, onlardan daima bir hainlik
görürsün, yine de sen, onları affet ve aldırış etme! Allahü teâlâ, iyilik
edenleri elbette sever. (Maide
13)
Yaptıklarının cezası olarak, bundan böyle az gülsünler,
çok ağlasınlar. (Tevbe 82)
Günahlarımızı düşünerek elbette üzülmemiz, ağlamamız
gerekir. (Az gülsünler) demek, (Güler yüzlü olmayın) demek değildir.
Müslüman her zaman güler yüzlü olur. Fakat günahlarını düşünerek üzülür
ve ağlar.
Namaz, şükür ve kanaat
Namazı doğru kılan, Allahü teâlânın sayılamayacak kadar
çok olan bütün nimetlerine şükretmiş sayılır. Hadis-i şerifte, (Namaz, şükrün bütün aksamını câmidir) buyurulmuştur.
Demek ki doğru namaz kılan şükretmiş olur. Namaz kılmayan ise, nankörlük
etmiş olur.
Hadis-i kudsilerde buyuruldu ki: (Beni anan
şükretmiş, beni unutan nankörlük etmiş olur.) [Hatib] (Bir kimse,
kendine verdiğim nimeti benden bilip kendinden bilmezse, nimetlerin
şükrünü eda etmiş olur. Bir kimse de, rızkını kendi çalışması ile bilip,
benden bilmez ise, nimetin şükrünü eda etmemiş olur.) [İ.Gazali]
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Kanaat eden,
en çok şükredenlerden sayılır.) [İbni Mace] (Kıyamette
“Şükredenler gelsin!” diye seslenilir. Onlar bir bayrak altında Cennete
girer. Bunlar, darlık ve genişlikte, her hâlükârda Allah’a şükredenlerdir.)
[İ.Gazali]
(Bir nimet
için, Elhamdülillah diyen, daha iyisine kavuşur.)
[T.Gafilin] (Yiyip içtikten
sonra Elhamdülillah diyen Cennete girer.) [Hakim] (Bir nimet
için Elhamdülillah diyen, nimetin şükrünü eda etmiş olur.)
[Beyheki]
(Cennetin
bedeli “Lâ ilâhe illallah”, nimetin bedeli “Elhamdülillâh”dır.)
[Deylemi] (İnsanlara
teşekkür etmeyen kimse, Allah’a şükretmez. Aza şükretmeyen de, çoğa
şükretmez. Allah’ın nimetini söylemek şükürdür, hiç bahsetmemek ise
nankörlüktür.) [Beyheki]
(Nimete şükür,
o nimetin gitmesine karşı emandır.) [Deylemi] (Nimete kavuşunca
şükreden, belaya uğrayınca sabreden, haksızlık yapınca af dileyen, zulme
uğrayınca bağışlayan, emniyet ve hidayettedir.) [Taberani]
(İyiliği
anmak şükür, iyiliği gizlemek nankörlüktür.) [Ebu Davud] (Bir nimetle her karşılayışta, şükrünü yenileyene, Allah da,
onun her şükrüne karşı yeniden sevap verir. Kim de başına gelen musibeti
her hatırlayışta, "İnna lillah ve inna ileyhi raciun" derse, Allah da her seferinde onun sevabını
artırır.) [Tirmizi]
Mümin kabirde doğru cevap verince, hemen o anda kabrin
sağ tarafından ay yüzlü bir kişi çıka gelir. (Ben senin, dünyada, sabrından ve şükründen yaratıldım. Kıyamete kadar,
sana yoldaş olurum) der. Ne mutlu sabredip şükredenlere... Hâline şükret, haset etme
Nice fakirler vardır ki, bir lokma ekmek kazanınca,
Allahü teâlâya şükreder ve zenginlerin hâlini düşünmez bile. Nice zenginler
de vardır ki, milyarlarına daha birkaç milyar ekleyemediği için üzüntü
içindedir. Kıskanç insan, başka bir insanın kendinden iyi giyinmesini,
iyi yaşamasını hazmedemez. Yani onun boyunu posunu, güzelliğini, çalışkanlığını,
başarısını kıskanır. Daha kötüsü, onun başına gelen fenalıklara sevinir.
İşte bu hâl, kıskançlığın en kötü derecesidir. Böyle
insandan, Allahü teâlânın yardımı kesilebilir. Daha da mahrum olur.
İyi kalbli ve herkesin iyiliğini isteyen insan, Allahü teâlânın himayesinde
demektir. Bir hadis-i şerifte, (Bir müslüman, kendisine istediği bir iyiliği, başka bir müslüman için
istemezse ve bir müslüman, kendisine gelecek bir kötülüğü, istemediği
halde, o kötülüğü başka bir müslüman için isterse, onun imanı tam değildir)
buyurulmuştur. Yani, Peygamberimiz yalnız kendisini düşünenleri beğenmiyor.
Başka müslümanları düşünenleri beğeniyor ve öyle yapmalarını istiyor.
Düşünün bir kere; bütün dünya, Peygamberimizin bu emirlerini yapmış
olsa, dünyada kavga, gürültü kalır mı?
Haset, tekebbüre sebep olur. Başkasında bulunan nimetlerin
ondan ayrılarak kendisine gelmesini ister. Onun haklı olan sözlerini
ve nasihatlerini reddeder. Ondan bir şey sorup öğrenmek istemez. Kendinden
yüksek olduğunu bildiği halde, ona tekebbür eder. İmam-ı Gazali hazretleri,
(Bütün kötülüklerin başı, kaynağı üçtür: Haset,
riya, ucub) buyurdu.
Haset eden, çekemediği kimseyi gıybet eder,
çekiştirir. Onun malına, canına saldırır. Kıyamette, bu zulümlerinin
karşılığı olarak, hasenatı alınarak ona verilir. Haset edilendeki nimetleri
görünce, dünyası azap içinde geçer. Uykuları kaçar. Hayır hasenat işleyenlere,
on kat sevap verilir. Haset bunların dokuzunu yok eder, birisi kalır.
Haset edenin duası kabul olmaz.
İyiliğe teşekkür edilirİyiliğe teşekkürün dindeki yeri nedir? CEVAP
İyilik edene, mal ile, hizmet ile karşılığı yapılır.
Bunu yapamayan, hamd ve sena, teşekkür ve dua eder. İyiliğe karşı, iyilik
yapmak, insanlık vazifesidir. Böyle olunca, her iyiliği yapan, en büyük
iyilik olarak, yok iken var eden, en güzel şekli veren, lüzumlu uzuvları,
kuvvetleri ihsan eden, herbirini bir ahenk ile işleterek sıhhat veren,
akıl ve zeka bahşeden, çoluk çocuk, ev, ihtiyaç eşyası, gıda, içecek,
elbiselerimizi yaratan yüce bir sahibe, bu nimetleri sebepsiz, karşılıksız
ihsan eden ve her an yok olmaktan, düşmandan, hastalıktan muhafaza eden
ve bize hiç ihtiyacı olmayan, sonsuz kuvvet, kudret sahibi olan Allahü
teâlâya şükretmemek, kulluk hakkını ödememek ne büyük kabahat, ne çok
zulüm ve ne alçak bir vaziyet olur? Hele, Ona ve nimetlerin Ondan geldiğine
inanmamak veya bunları başkasından bilmek en büyük zulüm, en çirkin
yüz karası olur.
Bir kimseye her ihtiyacı verilse, her ay yetecek para,
gıda hediye olunsa, bu kimse, o ihsan sahibini her yerde, herkese nasıl
över. Gece gündüz onun sevgisini, teveccühünü, onun kalbini kazanmaya
uğraşmaz mı? Onu dertlerden, sıkıntılardan muhafaza etmeye çalışmaz
mı? Ona hizmet edebilmek için, kendini tehlikelere atmaz mı? Bunları
yapmasa, o ihsan sahibine hiç kıymet vermese, herkes onu ayıplamaz mı?
Hatta, insanlık vazifesini yapmıyor diye cezalandırılmaz mı?
İyilik eden bir insanın hakkına böyle riayet ediliyor
da, her nimetin, her iyiliğin hakiki sahibi olan, hepsini yaratan, gönderen,
Allahü teâlâya şükretmek, Onun beğendiği, istediği şeyleri yapmak niçin
gerekmesin? Elbette, en çok Ona şükretmek, ibadet etmek gerekir. Çünkü,
Onun nimetleri yanında başkalarının iyilikleri deniz yanında damla kadar
bile değildir. Hatta diğerlerinden gelen iyilikleri de, yine O göndermektedir.
İnsanlık
vazifesi Nimete şükür nasıl olur? CEVAP
İmam-ı Rabbani hazretleri
Mektubat kitabında buyuruyor ki: İnsanın, bu nimetleri gönderen Allahü teâlâya gücü yettiği
kadar şükretmesi insanlık vazifesidir. Aklın emrettiği bir vazife, bir
borçtur. Fakat, Allahü teâlâya yapılması icap eden bu şükrü yerine getirebilmek,
kolay bir iş değildir. Çünkü, insanlar, yok iken sonradan yaratılmış,
zayıf, muhtaç, ayıplı ve kusurludur. Allahü teâlâ ise, hep var, sonsuz
vardır. Ayıplardan, kusurlardan uzaktır. Bütün üstünlüklerin sahibidir.
İnsanların Allahü teâlâya hiçbir bakımdan benzerlikleri, yakınlıkları
yoktur. Böyle aşağı kullar, öyle bir yüce Allah’ın şanına yakışacak
bir şükür yapabilir mi? Çünkü çok şey vardır ki insanlar onları güzel
ve kıymetli sanır. Fakat Allahü teâlâ, bunları beğenmez. Saygı ve şükür
sandığımız şeyler, beğenilmeyen, bayağı şeyler olabilir. Bunun için
insanlar, kendi kusurlu akılları, kısa görüşleri ile Allahü teâlâya
karşı şükür, saygı olabilecek şeyleri bulamaz. Şükretmeye, saygı göstermeye
yarayan vazifeler, Allahü teâlâ tarafından bildirilmedikçe, övmek sanılan
şeyler, kötülemek olabilir.
İşte, insanların Allahü teâlâya karşı, kalb ile ve dil
ile ve beden ile yapmaları ve inanmaları gereken şükür borcu, kulluk
vazifeleri, Allahü teâlâ tarafından bildirilmiş v Onun sevgili Peygamberi
tarafından ortaya konmuştur. Allahü teâlânın gösterdiği ve emrettiği
kulluk vazifelerine İslamiyet
denir. Allahü teâlâya şükür, Onun Peygamberinin getirdiği yola uymakla
olur. Bu yola uymayan, bunun dışında kalan hiçbir şükrü, hiçbir ibadeti,
Allahü teâlâ kabul etmez, beğenmez. Çünkü, insanların, iyi, güzel sandıkları
çok şey vardır ki, İslamiyet, bunları beğenmemekte, çirkin olduklarını
bildirmektedir. (c.3 m.17) Kısacası şükür, İslamiyete uymak demektir.
Dil ile şükür Dil ile şükrün önemi nedir? CEVAP Peygamber efendimiz, bir kimseye (Nasılsın?) buyurdu. O kimse, (İyiyim) dedi. Üçüncü defa sorunca o
kimse, (Elhamdülillah iyiyim) dedi. Peygamber efendimiz, (İşte senden bu cevabı bekliyordum. Bunun için soruyu tekrarladım) buyurdu.
(Taberani)
Âlimler, salihler, bir kimseyi Allah’a şükrettirmek
için, (Nasılsın?) derlerdi. İnsan ya şükreder, ya susar veya şikayette
bulunur. Allah’tan şikayet etmek ise çok çirkindir. Kulun Mevlasına
zillet göstermesi izzettir. Mevlayı başkasına şikayet etmesi ise zillettir.
Şükür, ihsanını, iyiliğini anmak suretiyle ihsan edeni övmektir. Yani
dil ile teşekkür de şükürdür. Bir grup kimse, Halife Ömer bin Abdülaziz
hazretlerini ziyarete geldiklerinde, içlerinden gencin birisi, (Üstün
faziletinizi adaletinizi duyduk. Size dilimizle teşekkür etmeye geldik.
Teşekkür edip döneceğiz) der.
Allahü teâlâ, Hz. Musa’ya buyurdu ki: (Bir kimse,
kendine verdiğim nimeti benden bilip kendinden bilmezse, nimetlerin
şükrünü eda etmiş olur. Bir kimse de, rızkını kendi çalışması ile bilip,
benden bilmez ise, nimetin şükrünü eda etmemiş olur) buyurdu.
(İ. Gazali)
Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Beni İsrailde
bir abid var idi. Beşyüz yıl ibadet etmişti. Kıyamet günü Allahü teâlâ,
"Bu Abidin benim ihsanımla Cennete götürün!" buyurur. Abid,
"Ben ihsan ile değil, yaptığım beşyüz yıllık ibadetle Cennete girmek
istiyorum" der. Allahü teâlâ emreder, hesabı görülür. Yalnız göz
nimeti beşyüz yıllık ibadetten fazla gelir. Melekler abidi Cehenneme
götürürler. Abid, "Ya Rabbi beni rahmetinle, ihsanınla Cennete
koy" diye dua eder. Allahü teâlâ buyurur ki: "Ey
kulum, seni yoktan kim yarattı? [Abid, sen yarattın, der.] Seni yaratmam, senin tarafından mı oldu,
yoksa benim ihsanımla, benim rahmetimle mi oldu? [Abid, senin rahmetinle
oldu, der.] Allahü teâlâ verdiği
bazı nimetleri de sayar. Abid, "Hepsi senin rahmetinle, ihsanınla
oldu" der.) [T. Gafilin]
Nimet umumi olunca, herkese gelince insan bu nimetin
kıymetini bilemez. Görmek büyük nimet iken, herkeste göz olduğu için
göz nimetine her zaman şükretmeyiz. Gençler, yaşlanmadıkça gençliğin
kıymetini bilmez. Hastalar sağlığın kıymetini anlar. Fakirler zenginliğin
kıymetini bilir. Hayatın kıymetini de ancak ölüler anlar. Şu halde yaşlanmadan
gençliğin, hastalanmadan sıhhatin ve ölmeden önce de hayatın kıymetini
bilip şükretmelidir.
Allah’ın verdiği nimetleri, başkalarına bildirerek övünmek
uygun mudur? CEVAP Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Allahü teâlânın
verdiği nimetleri bildirmek, bunlara şükretmek olur.) [Beyheki] Övünmek haramdır. Kendindeki iyilikleri, nimetleri,
kendinden bilirse, Allahü teâlânın verdiğini düşünmezse, övünmek olur.
Yani (Tezkiye-i nefs) olur. Bu nimetlerini Allahü teâlâdan geldiğini
bilir, kendinin kusurlu olduğunu düşünürse, (Şükür) olur. Hamd
ve şükür
Çok şükür mü demek iyidir, yoksa Elhamdülillah demek
mi? CEVAP
İkisi de aynı ise de, Elhamdülillah demek daha faziletlidir.
İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki: (Sevilenin her şeyi, sevenin gözünde her zaman sevgilidir. İncitirse de, iyilik ederse de sevilir. Sevmek nimeti ile şereflenenlerin, sevmenin tadını alanların çoğu, sevdiğinin iyiliklerine kavuşunca sevgileri artar. Yahut incitmesinde de, iyiliğinde de, sevgileri değişmez. Sevdiğinin hiçbir hareketi ona çirkin gelmez. Sıkıntılı ve neşeli zamanlarında hep hamd eder. Hamd etmek, şükretmekten daha kıymetlidir. Çünkü şükretmekte nimetleri göz önündedir.
Hamd ederken nimetleri de, elemleri de sevilmektedir.
Çünkü Allahü teâlânın verdiği elemler, nimetler gibi güzeldir. Hamd
devamlıdır. Nimet zamanında da, sıkıntılı hâllerde de hamd edilir. Şükür
ise nimet zamanlarında olur, nimet kalmayınca, ihsan bitince şükür de
kalmaz.) [c.2, m.33]
İyilik eden bir insanın hakkına riayet ediliyor da, her nimetin, her iyiliğin hakiki sahibi olan, hepsini yaratan, gönderen Allahü teâlâya şükretmek, Onun beğendiği, istediği şeyleri yapmak, niçin lazım olmasın? Elbette, en çok Ona şükretmek, ibadet etmek lazımdır. Çünkü, Onun nimetleri yanında başkalarının iyilikleri, deniz yanında damla kadar bile değildir. Hatta onlardan gelen iyilikleri de, yine O göndermektedir. O halde, hamd ve şükre devam etmek gerekir.
Kuran-ı kerimde buyuruluyor ki: (Biz şükreden
kimseleri mükafatlandırırız.) [A.İmran 145]
Hadis-i şeriflerde de buyuruluyor ki: (Cennetin
bedeli Lâ ilâhe illallah, nimetin bedeli Elhamdülillah’tır.)
[Deylemi] (Müminin
her işi, hayırdır. Nimete şükreder, hayra kavuşur. Belaya uğrayınca
da, sabreder, yine hayra kavuşur.) [Müslim]
Hâline
şükretmenin yolu
Hâline şükretmenin yolu nedir? CEVAP Ahiret işinde, salih kimselere bakıp, onlar gibi olmaya
çalışmak gerekirken, dünya işlerinde, kendimizden daha aşağıda olan
fakirlere bakmak gerekir. Kendimizden daha çok zengin olanlarla sık
sık görüşmemek iyi olur. Peygamber efendimiz, (Zenginlerdeki
mal ve nimetleri görüp, hâlinizden şikâyet etmemek ve sahip olduğunuz
nimetleri küçümsememek için onların yanına seyrek gidin) buyuruyor.
(Hakim)
Zengin de, fakir de olsak, dilencilere değil,
fakirlere yakın olmak çok iyidir. Çünkü hadis-i şeriflerde buyuruldu
ki: (Fakirlerin
kıyamette saltanatı vardır. Onlara “Allah rızası için sana bir şey vereni,
bir lokma veya bir yudum su vereni Cennete götür” denir. Onlar da alıp
götürürler.) [İ.Asakir] (Fakirlerle
dostluk kurun. Zirâ kıyamette devlet onlarındır.) [Ebu Nuaym] İnsan, içinde bulunduğu
duruma isyan etmemelidir. Belki o durumu kendisi için daha iyidir. Çünkü
hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Allahü teâlâ buyuruyor ki: “Öyle kimse vardır
ki, onun imanı ancak zenginlikle salâh bulur. Eğer o fakir olsaydı,
küfre girerdi. Kimi de, ancak fakirlikle salâh bulur, [doğru, iyi yolda olur], eğer zengin olsaydı, küfre düşerdi.
Kiminin imanı da, ancak sıhhatte olması ile tamam olur. Eğer hastalansa,
küfre girerdi. Kiminin imanı hastalık içinde bulunmakla olgunlaşır.
Eğer sıhhatte olsaydı küfre sürüklenirdi.”) [Hatib]
Kanaat
Aza kanaat etmek, çoğu istememek değildir. Bulunduğu
duruma razı olmak demektir. Hadis-i şerifte, (Kim Allah’ın verdiği az rızka razı olursa, Allah da onun az ameline razı
olur) buyuruldu.
Fakir bir kimsenin de şükretmesi gerekir mi? CEVAP Elbette gerekir. Cenab-ı Hak, göz, kulak gibi uzuvların
yanında akıl ve iman gibi nimetler vermiş, insanlar için çeşitli gıdalar
yaratmıştır. Bunlara şükretmek gerekir. İmam-ı Rabbani hazretleri, şükrün
İslama uymak olduğunu, Cenab-ı Hakkın, (Şükrederseniz nimetimi artırırım) buyurduğunu bildirmektedir.
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Bir kul,
Allah’ın verdiği nimet için Elhamdülillah derse, nimetin şükrünü eda
etmiş olur. İki defa söylerse sevabı artar. Üç defa söylerse günahları
mağfiret olur.) [Beyheki] (Allahü teâlâ,
yiyip içtiğinde Elhamdülillah diyeni, bu sözü için Cennete koyar.)
[İbni Asakir]
İmam-ı Mücahid hazretleri Nahl suresinin, (Onlar, Allah’ın nimetini bilip itiraf ederler.
Sonra da onu inkâr ederler) mealindeki 83. âyet-i kerimesini, (Onlar,
nimetlerin Allah’tan olduğunu bilirler. Fakat, "Bu nimetleri biz
kazandık veya bize miras kaldı" diyerek nankörlük eder) diye tefsir
etmiştir. İnsan, bir hasta veya sakat görünce, kendisinin böyle bir
derde müptela olmadığı için şükretmelidir! Hadis-i şerifte buyuruldu
ki: (Bir kimse,
hasta, sakat birini görünce, "Allahü teâlâya hamdolsun
ki beni böyle etmedi. Bundan ve daha başka dertlilerden üstün kıldı"
derse, nimetin şükrü olur.) [Beyheki]
Nimete şükredince, hem eldeki nimet yok olmaktan kurtulur,
hem de yeni nimetlerin ele geçmesine sebep olur. Hadis-i şerifte, (Az veya çok bir nimete kavuşan, "Elhamdülillah"
derse, Allahü teâlâ, o kimseye
bu nimetten daha iyisini verir) buyuruldu. Şükredenden Allahü teâlâ
razı olur. Hadis-i şerifte, (Yiyip
içtikten sonra "Elhamdülillah" diyenden
Allahü teâlâ razı olur) buyuruldu.
Şu üç şeyi yapan tam şükretmiş olur: 1- Bir nimet gelince Allah’tan bilip şükretmek. 2- Allahü teâlânın verdiği her şeye razı olmak. 3- Verilen nimetten istifade edildiği müddetçe, Allahü
teâlâya isyan etmemek. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: (Din işlerinde
kendinden üstün olanı görüp ona uyan, dünya işlerinde ise kendinden
aşağısına bakıp Allah’a hamd eden şükretmiş olur.) [T.Gafilin]
Allahü teâlânın başta iman nimeti olmak üzere verdiği
sayısız nimetlere her zaman şükretmek, hamd etmek gerekir. Hadis-i şerifte
buyuruldu ki: (İnsanların
en efdali, çok hamd edenlerdir.) [Taberani]
Âyet-i kerimelerde de buyuruluyor ki: (Bana şükredin,
nankörlük etmeyin!) [Bekara 152] [Nankörlük, şükretmemek,
nimetleri Allahü teâlâdan bilmemek demektir.] (Şükrederseniz
elbette nimetimi artırırım. Eğer nankörlük ederseniz, hiç şüphesiz azabım
çok şiddetlidir.) [İbrahim 7]
Çirkin görünüş Görünüşüm çok bozuk, aşağılık duygusuna kapılıyorum.
Ne yapmam uygun olur? CEVAP
Sıhhat, afiyet, zenginlik, asalet, güzellik gibi nimetlere
sahip olmak ve bunları yaratılış gayesine uygun kullanmak çok iyidir.
Fakat bunlar maksatları dışında kullanılırsa çok kötü olur. Bunlar birer bıçak gibidir. Bunlarla iyi iş de, kötü
iş de yapılır.
İnsana verilen nimet çok olunca, şükrü o nispette zorlaşır.
Rabbimiz size iki göz vermiştir. Sağır ve dilsiz değilsiniz. Eliniz,
kolunuz sağlam. En önemlisi de, deli değilsiniz, aklınız vardır. Hepsinden
daha önemlisi de imanlısınız. Daha bizim bilmediğimiz ne nimetlere sahipsinizdir. Kur'an-ı kerimde mealen buyuruldu ki: (Allah’ın
nimetlerini saymaya kalksanız, bitiremezsiniz.) [Nahl 18]
Bunca nimetlere acaba hakkıyla şükrediyor muyuz? Sizin durumunuzda olmayan çok insan vardır. Acaba bu
hallerine şükrediyorlar mı? Sizde ise, başkalarında bulunan sakatlık
yoktur. Bunun için şükrediyor musunuz?
İnsanlar şükür yönünden gafildir. Elindeki nimet gitmeyince
kıymetini bilemez. Nimet içinde yüzen şükrü kolay hatırlayamaz. Kur'an-ı
kerimde mealen buyuruldu ki: (Kullarım
içinde hakkıyla şükreden azdır.) [Sebe 13]
İnsan; zayıf, aciz yaratıldığı için sabrı ve şükrü azdır.
Sayısız nimete şükretmez, fakat bir bela gelince feryat ve figan eder.
Hasta olup gece uyuyamayan, hep Allah’ı anar. Fakat sağlam iken hatırlamaz. Müslüman Allah’ın dostudur. Dostluğun alameti, dostun
belalarına sabretmektir. Kur'an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki: (Kimi çeşitli
nimete kavuşunca, Allah’ı anmaktan yüz çevirir, [hastalık,
fakirlik, bela gibi] bir şer
dokununca da [Allah’ın rahmetinden] ümidini
keser.) [İsra 83] (Sabreden
kimselere, mükafatları hesapsız verilir.) [Zümer 10]
([Her
zaman, her yerde] sabredenlerle
beraberim.) [Bekara 153] (Sabredenlerin
mükafatını, yaptıklarının daha güzeliyle vereceğiz.) [Nahl 96]
(Andolsun
sizi biraz korku, biraz açlık, mal, can ve mahsulün eksilmesiyle imtihan
edeceğiz. Sabredenlere [lütfumuzu, ihsanımızı] müjdele!) [Bekara 155]
Bu âyet-i kerimedeki (korku) Allah korkusu ile gazada düşman korkusu; (açlık) Ramazan orucu ile kıtlık; (malın eksilmesi) malın zararı; (canın eksilmesi) hastalık; (mahsulün eksilmesi) ise, çeşitli afetler
yüzünden mahsulün azalması veya mahsul denilen evlatların ölmesi olarak
açıklanmıştır. İmtihanı kazanmak için sabretmek gerekir. Sabreden büyük
nimetlere kavuşacaktır.
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Allah sabredeni
sever.) [Taberani] (Haline sabredeni
çok severim.) [İ. Gazali] (Sabır, Cennet
hazinesidir.) [İ. Gazali] (Sabır imanın
yarısıdır.) [Beyheki] (Hoşlanılmayan
şeye sabretmekte büyük hayır vardır.) [Tirmizi]
İnsan arzusunun sonu yoktur. Her istediğine kavuşmak
ister. Her istenilene kavuşmak, insana muhakkak mutluluk getirmez. Onun
için hakkımızda hayırlı olanı istemek gerekir. Zenginlik çok iyi olmasına rağmen, bazılarının felaketine
sebep olmaktadır. Sırf parası için öldürülebilir. Bir arabaya sahip
olan kimse, çoluk-çocuğuyla bir uçurumdan aşağı yuvarlanabilir. Çok zeki olan bir kimse, zekasının kurbanı olabilir.
Vücudumuzdaki bütün organlar bize emanettir. Yaratılış
gayesine uygun kullanmak gerekir. Mesela harama bakan kimse, gözünün
şükrünü yerine getirmediği gibi, üstelik günah da işlemiş olur. Güzel sohbet edenin maksadı, dinleyicilerin teveccühünü
kazanmak ise, dilini hayra değil, şerre kullanmış, kendini dili ile
felakete sürüklemiş olur.
Her uzvu hayra kullanmak büyük saadet olur. Hz. Ebu Bekir, boş bir şey konuşmamak için, mübarek ağzına taş koymuştur. Onun için,
(Ya hayır konuş, ya sus) buyurulmuştur.
Hep şer konuşan için dil bir afettir.
Her
erkek yakışıklı, her kız da güzel olmak ister. Herkes için güzellik
faydalı olmayabilir. Mesela, güzelliğine güvenip artist olmak için İstanbul'a
gelen birçok kızın, ne felaketlere maruz kaldığını gazetelerde okuyoruz.
Güzellik muhakkak nimet değildir. Kimini mutlu ettiği gibi, kimini de
felakete sürüklemektedir.
İyilik edene
dua İyilik eden arkadaşa, teşekkür etmeyip, gıyabında dua
etsek uygun olur mu? CEVAP Yüzüne karşı teşekkür etmeli, gıyabında da dua etmelidir!
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (İyilik gördüğüne,
Cezakellahü hayran kesira [Allah, seni çok hayırla mükafatlandırsın]
diyen, ona en büyük duayı etmiş
olur.) [İ. Asakir] (Bir müslüman,
arkadaşının gıyabında dua edince, bir melek de ona, “Aynen
bir mislini de Allah sana versin” diye
dua eder.) [Müslim] Meleğin duası ise elbette kabul olur.
Şükür
secdesi
Şükür secdesi nedir, nasıl yapılır? CEVAP
Kendisine nimet gelen veya bir dertten
kurtulan kimsenin, Allahü teâlâ için şükür secdesi yapması müstehaptır.
Şükür secdesi, tilavet secdesi gibidir. Şükür secdesi yapacak olan,
niyet edip, secdeye gidince, önce Elhamdülillah der. Sonra secde tesbihini
okur. Sonra Allahü ekber der ve ayağa kalkar. (Tahtavi) Şükür duası Sıkıntılı bir halimizden kurtulduk. Acaba böyle bir durumda en güzel şükür nasıl olur? Dua, secde vb...nasıl hareket etmeliyiz? CEVAP 1-
Her gün sabah ve akşam aşağıdaki duayı okuyunuz: ("Allahümme
ma esbaha bi min nimetin ev bi ehadin min halkıke, fe minke vahdeke
lâ şerike leke, felekel hamdü ve lekeşşükür" duasını,
gündüz okuyan o günün, akşam okuyan o gecenin şükrünü ifa etmiş olur.)
[Akşam okurken esbaha yerine emsâ denir.] [Bu dua çok kıymetlidir, ezberleyip gündüz ve akşam
okumayı ihmal etmemeli.]
2- Şükür
secdesi yapınız.
3- İki
rekat şükür namazı kılınız.
4- Mali
durumunuz iyi ise hayatınızın şükrü için hayvan kesin ve fakirlere dağıtın.
5-
Şükür İslama uymak demektir. Dinin her emrine uymaya çalışınız. |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |