Müstehcen
konuşmak
Bazı kimseler, müstehcen konuşuyor. Ayıp şeyler söylüyor.
İnsanların ayıplayacağı çirkin işler yapıyor. Müslüman olan kimse, böyle
şeyler yapar mı?
CEVAP
Hadika’da buyuruluyor ki:
Fuhuş, çirkin söz demektir. Haddi aşan her şeye fahiş
denir. Buradaki manası çirkin olan işleri açık kelimelerle anlatmak,
müstehcen konuşmak demektir. Cima için ve abdest bozmak için kullanılan
kelimeleri söylemek böyledir. Bu kelimeleri söylemek fuhuştur. Çünkü
bunları söylemek, mürüvvete ve diyanete uygun değildir, hayayı, utanmayı
giderir ve başkalarını gücendirir. Cimayı, abdest bozmayı ve necaseti
anlatmak gerektiği zaman, açık olarak söylememeli, kinaye olarak söylemelidir!
Kinaye, bir şeyi, açık manaları başka olan kelimelerle
anlatmaktır. Edepli olan, salih olan, fuhuş söylemeye mecbur olunca,
kinaye olarak söyler. Mesela, Allahü teâlâ, Kur'an-ı kerimde, cima için
lems [dokunmak] kelimesini
söylemiştir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Fuhuş söyleyene
Cennet haramdır.) [Ebu Nuaym]
Dinimizde hayanın, utanmanın yeri çok mühimdir. Hayası
olan, Allahü teâlâdan utandığı için günah işlemekten çekinir. İnsanlardan
utanmayan Allah’tan da utanmaz. Açıktan günah işleyen kimse, hem insanlardan,
hem de Allah’tan çekinmediğini gösterir. (Allah’ın bildiğini kuldan
ne saklıyayım) demek doğru değildir. Gizli işlediği bir günahı başkalarına
açıklamak doğru değildir, hayasızlıktır.
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Haya ve
az konuşmak imandan, fahiş söz ve çok söz nifaktandır.)
[Tirmizi]
(Kim, dünyada
günahını gizlerse, Allahü teâlâ da, Kıyamette, o günahı herkesten saklar.)
[Müslim]
(Bir günaha
düşen, Allah’ın örtüsünü, onun üzerinde bulundurmalıdır!)
[Müslim]
İnsanlardan
utanarak günahı gizlemek de hayadandır. Haya da imandandır. Günah gizlenmezse,
fasıklar bundan cesaret alır. (Falanca günah işliyor. Ben de işlesem
ne çıkar?) diyebilir. Riya olmaması için ibadeti gizlemek caizdir. Onun
için (Kabahat da gizli, ibadet de gizlidir) denmiştir.
Bunun gibi atasözlerinin çoğu bir hadis-i şerife dayanmaktadır.
(Haya elbisesine bürünenin aybı görülmez. Duyulunca hoşlanılacak şeyleri
yap! Kimsenin duymasını istemediğin ve duyulunca insanların hoşlanmıyacağı
şeylerden kaç!) buyurulmuştur.
Haya, imanın esasındandır
Allahü teâlâdan utanmak, imanın kuvvetli olduğuna, hayasızlık
da imanın zayıf olduğuna alamettir. Hayasız kimsenin küfre düşmesi kolay
olur. Hadis-i şerifte, (Hayanın
azlığı küfürdür) buyuruldu. (Hakim)
Hayasız kimse, zamanla küfre kadar gidebilir. Haya,
imanın esasındandır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Haya, iffet,
dile hakim olmak ve akıl imandandır. Cimrilik, fuhuş, çirkin sözlü olmak
ise hayasızlıktan ve münafıklıktandır.) [Beyheki]
(Fahiş ve
çirkin sözlerden şiddetle kaçının! ) [Nesai]
(Mümin, ayıplamaz,
lanet etmez, fahiş söz söylemez) [Tirmizi]
(Cennet,
fahiş ve çirkin söz konuşana haramdır.) [İbni Ebiddünya]
(Allahü teâlâ,
fahiş ve çirkin söz söyleyeni sevmez.) [İbni Ebiddünya]
Görüldüğü gibi, hayanın iman ile, hayasızlığın da imansızlık
ile alakası büyüktür. İnsanlardan utanan kimsenin, Allahü teâlâdan da
utandığı anlaşılır. Çünkü hadis-i şerifte, (Allah’tan sakınan, insanlardan da sakınır) buyuruluyor. Hayasız olan
mürüvvetsiz olur. İnsanları, böyle kimselerin zararından sakındırmak
için onların gıybetini yapmak caizdir. Hadis-i şerifte, (Haya cilbabını [örtüsünü] üzerinden
atanları gıybet etmek günah olmaz) buyuruldu. (Harâiti)
|