Merhamet etmek
Merhamet etmek ne demektir? Dinimizde merhamet
etmenin önemi nedir? CEVAP Merhamet etmek; acımak, şefkat göstermek demektir.
Allahü teâlânın esma-i hüsnasındaki Rahman, Rahim, Rauf gibi isimlerinin
anlamı, merhamet eden, acıyan, şefkat gösteren demektir. Rahman, dünyadaki
her mahluka acıyan, rahim ahirette yalnız müminlere acıyan demektir. Peygamberimizin şefkati, acıması çoktu.
Tasavvuf, herkese acımak demektir. Şefkatli kimse, başkalarına dert,
felaket gelmesinden üzülür, herkesin sıkıntıdan kurtulmasına çalışır.
Allahü teâlâ eshab-ı kiramı, (birbirine merhametli, şefkatli)
diye övüyor.
Günah işleyen biri, abdest alıp namaz kılar ve günahı için istiğfar ederse, Allahü teâlâ o günahı elbette affeder. Çünkü Kur'an-ı kerimde mealen buyuruyor ki: (Bir günah
işler veya kendine zulmeder, sonra pişman olup, Allahü teâlâyı çok merhametli,
af ve mağfiret edici bulur.) [Nisa 101]
Hadis-i şeriflerde de buyuruldu ki: (Allahü teâlânın mümine
olan merhameti, şefkati, acıması bir annenin çocuğuna olan merhametinden
daha üstündür.)
[Buhari] (Merhamet etmeyene Allah
merhamet etmez, acımayana acımaz.) [Buhari]
(Alçak gönüllü
olan, dilenmeden nefsini zelil gören, helalinden kazandığı malı, hayra
sarf eden, yoksul ve çaresizlere merhamet duyanlara müjdeler olsun!)
[Tergib)
(Yerdekilere acırsanız,
göktekiler de size acır.) [Tirmizi] (Ana babanın yüzüne merhametle
bakana, hac ve umre sevabı verilir) [İ.Rafii]
(Güçsüzlere, hastalara,
yaşlılara ve küçüklere merhamet edin, acıyın) [Şir’a] (Allahü teâlâ, yarattığı
yüz rahmetten birini mahlukat arasında taksim etti. Bu sebeple anne
evladına şefkat eder, hayvanlar, yavrularını sever ve bütün mahlukat
birbirine acır.) [Ebu Yala]
(Müminler merhamette bir
vücut gibidir. Vücudun bir yeri rahatsız olunca, bütün vücut, rahatsız
olduğu gibi, Müslümanlar da birbirine acımalıdır!) [Buhari]
(Cahiller arasında kalan
âlime, zengin iken fakir düşene, makamını kaybedene acıyın.) [Askeri] (Yoksul ve çaresizlere
acıyana müjdeler olsun!) [Buhari] (Din kardeşinin yüzüne
şefkatle bakan affa uğrar.) [İ.Rafii]
(Büyüğünü saymayan, küçüğüne
acımayan bizden değildir.) [Tirmizi] (Şaki olan merhametsiz,
acımasız olur.) [Tirmizi] [Şaki, bahtsız, Cehennemlik demektir.]
Peygamber efendimiz, oğlu İbrahim ölünce sessizce
ağlar, (Şefkatimden ağlıyorum.
Allah ancak merhametli olana acır) buyurdu.
Bir kimse, Peygamber efendimizin, torunları Hz. Hasan
ile Hz. Hüseyin’i öptüğünü görünce (Benim on tane çocuğum var. Hiç birini
öpmedim) der. Peygamber efendimiz, (Merhametli
olmayan merhamet göremez) buyurur. (Buhari)
Bir bedevi, (Ya Resulallah, siz çocukları sevip
öpüyorsunuz. Biz hiç öpmeyiz) dediği zaman, ona, (Şefkat, acıma duygusu olmayana ne diyeyim?) buyurdu. (Buhari)
Bir zat görev emrini almak üzere Hz. Ömer’in
huzuruna gelir. Hz. Ömer’in çocuğunu öptüğünü görünce, (Ben çocuklarımı
öpmem) der. Hz. Ömer, (Senin küçüklere, şefkatin yok, millete nasıl
acırsın?) buyurarak görev emrini imzalamaz. Emri altında olanlara acımayan,
Allahü teâlânın merhametinden uzak kalır.
Adamın birisi Peygamber efendimize (Ya Resulallah, hizmetçimi
kaç defa affedeyim?) diye sorar. Peygamber efendimiz de (Günde yetmiş defa affet!) buyurur. (Tirmizi)
Kâfir mümin herkese, hatta bütün hayvanlara
merhamet etmek gerekir! Peygamber efendimiz, (Merhametli, şefkatli olmayan, acımayan imanlı olmaz) buyurunca, Eshab-ı
kiram (Ya Resulallah, hepimiz merhametliyiz, şefkatliyiz) dediler. Onlara,
(Sadece insanlara değil,
bütün mahlukata merhametli olmak gerekir) buyurdu. (Taberani)
Mesela bir hayvan kesecek kimse, bıçağı hayvanın gözü
önünde bilememelidir. Bir gün bir kimse, bir koyunu kesmek için yere
yatırır, bıçağını bilemeye başlar. Peygamber efendimiz bunu görüp buyurur
ki: (Sen bu hayvanı
kesmeden ona ölümler mi tattıracaksın? Hayvanı yatırmadan önce niçin
bıçağını bilemedin?) [Hakim]
Bir köpeğin susuzluktan dili çıkar. Bir kuyunun
yanında durur. Fakat su derinde olduğu için içemez. Adam bu köpeğe acır.
Ayakkabısı ile kuyudan su çıkarıp köpeğe verir. Bundan dolayı Allahü
teâlâ onun günahlarını affeder.
(Müslim)
Yine hadis-i şerifte bildirilmiştir ki, kadının
biri, bir kediyi bağlar. Kedi yiyecek bir şey bulamaz. Kadın bunun yüzünden
Cehennemlik olur. (Tergib)
Zararlı hayvanları öldürmek gerekir. Ancak
suda boğarak veya ateşte yakarak öldürmemelidir. Hadis-i şerifte buyuruldu
ki: (Keleri bir
darbede öldürene yüz sevap vardır. İkinci vuruşta daha az, üçüncü de
bundan daha az sevap vardır.) [Müslim] [Keler, kertenkelenin zehirli bir cinsidir.]
Bir kimsenin veli olduğu; tatlı dili, güler
yüzü, cömertliği ve herkese acıması ile anlaşılır. Evliyanın iki alameti
vardır: Allahü teâlânın emirlerine riayet ve mahluklarına şefkat. Herkese
acımalıdır. Altıncı kat gökteki melekler, acımasız olanın namazını yukarı
geçirmezler.
İnsaflı olmak Herkese karşı insaflı davranmak, kendisine karşı yapılmasını
istemediği muameleyi başkalarına karşı yapmamak gerekir. Hadis-i şeriflerde
buyuruldu ki: (Şu üç haslete
sahip olmadıkça kişinin imanı kemale eremez. Kendisi muhtaç olduğu halde
infak etmek, insaflı olmak ve herkese selam vermek.) [Harâiti] (Cehennemden
uzaklaşıp Cennete girmek isteyen, son nefesinde kelime-i şehadeti söylesin
ve kendisine yapılmasını sevdiği şeyleri başkalarına yapsın!) [Müslim] (Etrafındakilerle
güzel komşuluk et ki, hakiki mümin olasın! Kendin için sevdiğini başkaları
için de sev ki, hakiki müslüman olasın!) [Harâiti]
Hasan-ı Basri hazretleri
buyurdu ki: Allahü teâlâ, Hz.Âdem'e, şu hasletlere sahip olmayı
emretmiştir: 1- Bana ibadet et, hiçbir şeyi ortak koşma! Yaptığın hayırlı amelin mükafatını,
sana, en dar gününde veririm. 2- Bana dua et, duanı kabul ederim. 3- İnsanların ne şekilde sana davranmalarını istiyorsan, sen de onlara aynı
şeyi yapmalısın! [İ.Gazali]
Peygamberlerden sonra en üstün insanHz. Ebu Bekir, vücudunun çok büyüyerek Cehenneme atılmasını,
başka hiçbir kulun girmemesini, böylece Allahü teâlânın takdirinin yerine
gelmesini istiyor. Buna kâfirler de dahil mi? CEVAP
Evet kâfirlerin bile yanmasını istemiyor. Hz. Ebu Bekir, Peygamberlerden sonra insanların en üstünüdür.
Âlemlere rahmet olarak gönderilen Peygamber efendimiz Muhammed aleyhisselamın
en yakın arkadaşı, dostu, kayınpederi ve ilk halifesidir. Hz. Âişe validemizin
babasıdır. Kur’an-ı kerimde çeşitli âyetlerle övülmüştür. |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |