Misafire karşı nasıl hareket etmeli
Ev sahibi,
misafire karşı nasıl hareket etmeli? Misafire ikram şart mı? CEVAP Evet şarttır.
Ev sahibinin gözetmesi gereken hususlardan bazıları: 1- Misafir
gelince, rızkımız azalır sanmamalıdır! Bu, şeytandan gelen bir düşüncedir.
Kur’an-ı kerimde buyuruluyor ki: (Şeytan, [hayra harcatmayıp] fakir olursunuz
diye korkutur, cimriliği [ve hayra harcamamayı] telkin eder. Allah ise, [hayra harcayana]
mağfiret, lütuf, bolluk vâdeder.)
[Bekara 268]
Hadis-i şerifte
de buyuruldu ki: (İblis, en azgın militanlarını malını hayra sarf edenlere
gönderir.) [Taberani] Mümin, iyi
kimsedir. Bir hadis-i şerif meali: (Müminlerin imanca en olgunu, ahlakça yüksek olanıdır.
Herkes bunun yanına rahatça gelebilir, geleni gideni çok olur, başkaları
ile ülfet eder, hem de kendisi ile ülfet edilir. Ülfet edemeyende [geçimsiz olanda] hayır yoktur.) [Taberani]
Misafire yedirmekle,
sadaka vermekle, insanın eli daralmaz. Peygamber efendimiz, yemin ederek,
(Sadaka vermekle mal azalmaz) buyurdu.
(Tirmizi)
Cimrilik çok
kötüdür. Misafir kabul edip cimrilikten kurtulmaya çalışmalıdır! Hadis-i şeriflerde
buyuruldu ki: (Zekatını veren, misafirlerini ağırlayan, darda olanlara
yardım eden kimse, cimri sayılmaz.) [Taberani] (Ancak şerli, kötü kimseler, misafir kabul etmez.) [Beyheki]
2- Misafir
bereket getirir. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Misafir rızkı ile gelir, ev halkının günahlarının affına
sebep olur.) [İ.Sünni] (Misafir, bin bereket ve bin rahmetle gelir.) [Nisâb-ül ahbâr]
3- Hak
teâlânın bir hediyesi olan misafire ikram etmeli. Hadis-i şerifte buyuruldu
ki: (Allah’a ve kıyamete inanan, misafirine ikram eylesin!)
[Buhari] İmam-ı Evzâi,
(Misafire ikram, ona karşı güler yüzlü ve tatlı dilli olmaktır) buyurdu.
Misafire ikram çok sevaptır. Misafiri nimet ve ganimet bilmeli. Hadis-i
şerifte buyuruldu ki: (Allah hayır murat ettiğine hediye olarak misafir gönderir.)
[E.Nuaym] Her nimet bir
külfet karşılığıdır! Külfetsiz nimet olmaz. Misafirin sıkıntısı olabilir.
Yüksünmeden, yumuşaklıkla ve lütufla hizmet etmelidir!
4- Her
zaman misafir gelmesini arzu etmeli. Peygamber efendimiz, (Misafir istemeyende hayır yoktur) buyurdu. (İ.Ahmed)
5- Misafir
gelmezse üzülmeli. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki: (Misafir girmeyen eve, melekler de girmez.) [Şir’a] (Misafirle yenilen yemekten sorgu-sual olmaz.) [Deylemi]
6- Külfete
girmemeli, hazırda ne varsa onu vermeli, çeşitli ve pahalı yemekler
getirmemeli! Allahü teâlâ, külfete girenleri sevmez. Peygamber efendimiz
buyurdu ki: (Misafir için külfete girmeyin, misafir bundan rahatsız
olur. Misafirini üzen Allah’ı üzmüş olur.) [İbni Lâl] Hz. Ali, (Arkadaşın
en kötüsü, külfete giren, kendisinin idare edilmesine seni mecbur kılan,
seni özür dileyici işlere itendir) buyuruyor. [Külfet; zahmetli iş, sıkıntı]
7- Misafire
ikram ederken, herhangi bir menfaat düşünmemeli, sırf Allah rızası için
hizmet ve ikram etmelidir. Hadis-i şerifte
buyuruldu ki: (Garip, yatacak yer bulamayan bir misafire yardım etmek,
yemek yedirmek müslümanlar üzerine borçtur.) [İ.Asâkir]
İbrahim aleyhisselam,
misafir olarak gelen mecusiye, (Müslüman
olursan sana çok ikramda bulunurum) buyurdu. Mecusi darılıp gitti.
Allahü teâlâ, Hz.İbrahim’e, (Neden
onu misafir etmek için dinini değiştirmeyi şart koştun? O beni tanımadığı
halde, ben onun yetmiş yıldır rızkını veriyorum) buyurdu. Hz.İbrahim,
koşup mecusiyi buldu. (Bana misafir
ol) diye ricada bulundu. Mecusi hayret etti. Hz.İbrahim, olayı anlattı.
Mecusi, (Demek ki Allah, bana karşılıksız nimet veriyor.
O halde bana İslamiyeti öğret, müslüman olayım) dedi. Hz.İbrahim
ona gerekli dini bilgileri öğretti. O da kelime-i şehadet getirip müslüman
oldu.
8- Misafirden
hizmet beklememelidir! Peygamber efendimiz, (Misafirden hizmet beklemek, aklın noksanlığına alamettir) buyurdu.
(Deylemi)
9- Dini
inanışı, siyasi görüşü farklı olsa da, misafiri üzecek sözler söylememelidir!
10- Misafire hizmet edene büyük sevaplar vardır.
Hz. Ömer, misafirine bizzat kendisi hizmet ederdi. Hizmet edenler mevcut
iken niçin kendisinin hizmet ettiği sorulduğunda, (İçinde misafir bulunan evde, melekler ayakta durur) hadis-i şerifini
nakledip, (Melekler ayakta dururken
oturmaktan haya ederim) buyurdu.
Misafir rızkı ile gelir Misafire ikram
etmek, güzelce ağırlamak gerekir. Misafire yedirilecek şeylerden korkmamalı,
misafire ikram etmeyi ganimet bilmelidir! Atalarımız, (Misafir on kısmetle
gelir, birini yer, dokuzunu bırakır) demişlerdir. Hadis-i şeriflerde
de buyuruldu ki: (Misafir rızkı ile gelir.) [Şir’a] (Misafir girmeyen eve, melek girmez.) [Şir’a] (Sofra misafirin önünde bulunduğu müddetçe,
melekler ev sahibi için istiğfar ederler.) [Taberani]
(Kişi, dostlarla yediği yemekten hesaba çekilmez.)
[İ.Gazali] (Allahü teâlâya ve kıyamete inanan, misafirine
ikram eylesin!) [Buhari]
Evde bulunan şeyleri bolca ikram etmeli, misafire verilen çok yemeği israf
saymamalıdır. Allah için olan şey, çok olsa da israf olmaz. Allah için
olmayan şey, az olsa da israftır.
Misafire (ye) diye üçten fazla teklif etmemeli. Hele (Allah aşkına ye)
diye zorlamamalı. Böyle zorlamalar misafiri gücendirebilir. Misafiri
gücendiren Allahü teâlâyı gücendirir. Misafirden hizmet beklememeli,
hadis-i şerifte (Misafirinden hizmet beklemek, aklın noksanlığına
alamettir) buyurulmuştur. (Deylemi)
Hikmet sahiplerinden birini yemeğe davet ettiler. Üç şartla kabul edeceğini
bildirdi: 1- Bana zehir yedirmeyeceksiniz. 2- Sizin çok sevdiğiniz benim sevmediğim birini yanıma oturtmayacaksınız!
3- Beni zindana hapsetmeyeceksiniz!
Razı oldular. Ev sahibi misafirin yanına küçük çocuğunu oturttu. Çocuk
zararlı şeyler yaptı. Ev sahibi de yemesi için ısrar edince misafir,
(Verdiğin sözü bozdun. Şartlarımı gözetmedin, gidiyorum) dedi. Yine
aynı zatı yemeğe davet ettiler. Yine üç şart ileri sürdü: (Tekellüf,
zulüm ve hıyanet yok) dedi. [Tekellüf, evinde
bulunmayan şeyi zahmet ve masrafa girerek getirmek. Hıyanet, evinde olanı misafire ikramdan sakınmak. Zulüm, evde bulunan her şeyi misafire verip çoluk çocuğu
aç bırakmaktır.]
Hz. Ali, yemeğe davet edilince (Üç şartla kabul ederim. Bir şey almak için
çarşıya gitmeyeceksiniz. Evinizde olanı da esirgemeyeceksiniz. Benim
yüzümden çoluk çocuğunuzu da aç bırakmayacaksınız) buyurdu.
Yemeği acele hazırlayıp getirmelidir! Misafirleri bekletmek uygun olmaz.
Davetlilerin ekseriyeti gelmişse, bir iki kişi beklenilmeden yemeğe
başlanır. Gelmeyen fakir ise veya kalbi kırılacak birisi ise beklenebilir.
Yalnız beş şeyde acele etmek sünnettir. Bunlardan biri, misafire yemek
hazırlamakta acele etmektir.
Sofraya et ve tatlı da getirmelidir! Çünkü yemeklerin iyisini yedirmek,
Allahü teâlânın rızasını celbeder. Yemekte iyi su bulundurulmalıdır!
(Serin su içmek, Allahü teâlâya şükrü gerektirir)
buyurulmuştur. Sofrada sirkeli salata bulundurulması iyidir. Çünkü
sirke ve yeşillik hadis-i şerifle övülmüştür. Yeşil sebzelerin bulunduğu
sofrada melekler hazır olur.
Yemeklerin iyisini önce getirmelidir! Arzu edenler bunlardan çokça yer.
Diğer yemeklere lüzum kalmaz. Halbuki midesine düşkün olanlar çok yiyebilmek
için, önce diğerlerinin, sonra da nefis yemeklerin sofraya konmasıyla
lüzumundan fazla yemek yemiş olurlar. En iyisi bütün yemekleri ortaya
koymalı, herkes arzu ettiğini yiyebilmelidir.
Misafir, güler yüz, tatlı dil, hoş sohbet ister. Bunlar yapılınca memnun
olur. Misafiri kapıya kadar uğurlamalıdır! Hadis-i şerifte (Misafiri 7 adım geçirene, Cehennemin 7 kapısı kapanır. 8 adım geçirene,
8 Cennet kapısı açılır ve dilediği kapıdan girer) buyuruldu. (Şir’a)
Misafiri uğurlarken,
(Memnun ettiniz, şeref verdiniz, her zaman bekleriz) gibi güzel sözler
söyleyip, uğurlamalı, onun da dua etmesini ganimet bilmelidir! Hadis-i
şerifte buyuruldu ki: (Misafirin duası makbuldür.) [Beyheki]
Misafirin de
giderken veya yemekten sonra (Evinizde
oruçlular iftar etsin, yemeğinizi iyi insanlar yesin!) gibi dua
etmesi sünnettir. (Tirmizi)
Bir çeşit yemek
yemenin sünnet ve sıhhat için daha iyi olduğu söyleniyor. Misafirlere
çeşitli yemek vermek israf olur mu? CEVAP Misafirlere
çeşitli yemekler ikram etmek israf olmaz. Misafirperver, mürüvvet sahibi
bir zat, sofraya getireceği yemek çeşitlerini yazar misafirlere arz
ederdi. Bir âlim buyuruyor ki: Misafirler için sofrada çeşitli yemekler
bulundurmak çok hoş olur. Çünkü her insanın tabiatı da farklıdır. Bunun
gibi, Allahü teâlânın, insanların istek ve arzularına göre Cennette
vereceği nimetlerden onu şöyle:
1- Manzara
hayranları için (Altlarından
nehirler akan Cennetler) [Talak 11] 2- Giyimi,
kuşamı sevenler için (Cennetteki
elbiseleri ipektir.) [Hac 23] 3- Ziyneti
sevenler için (Orada, altın bilezikler
takarlar.) [Kehf 31] 4- Et
gibi yiyecekleri sevenler için (İstedikleri
cinsten kuş etleri) [Vakıa 21] 5- İçecekleri,
sütleri, temiz şerbetleri sevenler için (Cennette
temiz su ırmakları, tadı bozulmayan süt ırmakları, içenlere zevk veren
şarap ırmakları, süzme bal ırmakları vardır.) [Muhammed suresi 15] (Tertemiz şarap içerler) [İnsan 21]
Kur'an-ı kerimde,
Cennet ehline verilecek Şeraben
tahura diye buyurulan "Temiz şarap" tan maksat, temiz
bir içecektir. Türkçe şurup, meşrubat denebilir. Alkollü olan şarap
ile bir alakası yoktur. Cehennemdeki zakkum ile dünyadaki zakkum ağacının
da bir benzerliği yoktur. Sadece isimleri aynıdır. Cennetteki altın,
gümüş, süt, su gibi şeylerin dünyadakilerle yalnız isim benzerliği vardır.
6- Hizmet
edilmekten hoşlananlar için (Çeşitli
hizmetçiler onların etrafında divan dururlar.) [Tur 24] 7- Mağfireti
sevenler için (Sizi, mağfiret
etmek için çağırıyor) [İbrahim 10] 8- Meyveleri
sevenler için (Canlarının istediği
meyveler vardır.) [Mürselat 42] 9- Allah’ın
rızasını isteyenler için (Allah’ın
rızası ise en büyüktür.) [Tevbe 72] 10-
Arzusu Allahü teâlâyı görmek olanlar için (Güzel
amel işleyen müminlere Cennet ve bir de fazlası [Allah’ın cemalini
görmek] var.) (Yunus 26) [Şir’a]
Boş duran kendi
evimde, bazen çocuklarım kalıyor. Rahat iş yapabilmek ve dinlenmek için
ve daha başka sebeplerle kendim de gidip kalıyorum. Misafirim gelince,
rahat etsin diye, boş duran eve alıyorum. Bazı komşular da piknik yeri
gibi kullanıyor. Evimi böyle kullanmam günah mı? CEVAP Günah değildir.
Evi sırf misafir için ayırmak da caizdir. Peygamber efendimiz,
(Her şeyin bir zekatı vardır.
Evin zekatı ise, misafir odasıdır) buyurdu. Evin bir odası yerine
tamamını misafire ayırmak elbette daha iyi olur. |
Anasayfaya dön | Konulara dön |
Sadakat.Net©İslami web hizmetleri |