Kadının İmameti
Kadınların namazda imamlık
yapması , bir kadının hemcinsleri olan diğer kadınlara imamlığı ve kadın-erkek
karışık cemaate veya sadece erkeklere imamlığı olarak iki kısma ayrılır.
- Kadının hemcinsleri olan diğer kadınlara imamlığı
konusunda, Hz. Peygamber
(s.a.)'in hanımlarından Ümmî Seleme ve Hz. Aişe' nin kadınlara imam olarak
namaz kıldırdıklarına, bu durumda öne geçmeyip ilk safın ortasında
durduklarına ait ilk devir hadis kaynaklarında bilgiler vardır. Kadınların
günlük beş vakit namazda olduğu gibi, teravih namazında da diğer kadınlara
imamlık yapmaları ls1am fakihleri tarafından caiz görülmüştür .
- Bir kadının, erkeklere veya kadın-erkek karışık
cemaate imamlık yapması
ise, ilk hadis kaynaklarından Ahmed b. Hanbel' in Müsned' inde, Ebu
Davud'un Sünen' in de, İbn Huzeyme' nin Sahih ' inde, Beyhaki ' nin
Sünen-i Kebir ' inde , Hakim ' in Müstedrek ' inde ve muahhar pek çok
kaynakta yer alan bir habere göre Hz. Peygamber (s.a.v.) istisnai olarak
Ümmî Varaka isimli hafız-ı Kur'an bir sahabiyye hanımın kendi ev halkına
imamlık yapmasına izin vermiştir. Ümmî Varaka' nın ev halkı ise, ölümünden
sonra azad olmaları kaydıyla hür kıldığı biri erkek diğeri hanım iki
köleden ibaretti. Bu rivayete dayanarak İmam Ahmed, Ebu Sevr, Müzeni,
Taberi, Ibn Teymiyye gibi alimler, kadının zaruret halinde erkeklere de
imamlık yapabileceğini söylemişlerdir.
- İmam-ı Azam Ebu Hanife, Şafii gibi müctehidler ile
Cumhur-ı fukaha ise, kadının
erkeklere imamlığını caiz görmemişlerdir.
Kaynak:
1) Diyanet Başkanlığı Sitesi